Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1637
- Data wpłynięcia: 2013-08-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183
1637
dofinansowywania projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu oraz
przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Uregulowano kwestie obowiązku przekazania ministrowi właściwemu do spraw
informatyzacji, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy,
wzoru dokumentu elektronicznego i opisu usługi możliwej do zrealizowania przy
wykorzystaniu tego wzoru, a także udostępnienia w systemie teleinformatycznym lub
na ePUAP formularza elektronicznego umożliwiającego wygenerowanie dokumentu
elektronicznego w celu złożenia pisma za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
w odniesieniu do zobowiązań organów wynikających z przepisów prawa, które weszły
w życie przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
W ustawie został nałożony obowiązek na podmioty publiczne, które przed dniem
wejścia w życie ustawy udostępniły na ePUAP usługi niemożliwe do realizacji drogą
elektroniczną, aktualizacji usług w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy, a w przypadku braku możliwości ich aktualizacji – usunięcia usług
z ePUAP. Celem przepisu jest doprowadzenie do sytuacji, gdy na ePUAP będą
zamieszczone jedynie te usługi, które są możliwe do realizacji drogą elektroniczną.
Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
– przepisów uchylających przepisy ustawy o informatyzacji dotyczące Strategii
Społeczeństwa Informacyjnego, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.,
– przepisów ustawy o informatyzacji dotyczących udostępniania elektronicznych
skrzynek podawczych spełniających kryteria określone przez ministra właściwego do
spraw informatyzacji i opublikowane na ePUAP, które wchodzą w życie po upływie
6 miesięcy od dnia ogłoszenia,
– przepisów dotyczących zmian w ustawie – Ordynacja podatkowa w zakresie
możliwości doręczania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego, które
wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.,
– przepisów dotyczących zmian w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, w zakresie art. 12a, dotyczącego tworzenia i przetwarzania akt,
które wchodzą w życie po upływie 36 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Przepisy art. 1 pkt 10 i art. 12a ustawy o informatyzacji, dotyczące zagadnień
związanych ze Strategią Społeczeństwa Informacyjnego, zostaną uchylone z dniem
1 stycznia 2014 r., co jest konsekwencją przyjęcia przez Radę Ministrów w dniu
27
7 listopada 2009 r. dokumentu pt. „Plan uporządkowania strategii rozwoju”. Stanowi on
pierwszy etap prac związanych z podjętym przez rząd działaniem, jakim jest
uporządkowanie obowiązujących dokumentów strategicznych. Podjęte działania mają
na celu doprowadzenie do ograniczenia liczby obowiązujących i opracowywanych
dokumentów o charakterze strategicznym. W związku z tym w dokumencie
zaproponowano ograniczenie liczby strategii rozwoju i polityk do dziewięciu
zintegrowanych strategii rozwoju, wśród których nie przewidziano Strategii
Społeczeństwa Informacyjnego.
W odniesieniu do wejścia w życie przepisu o dostosowaniu ESP do standardu
określonego na ePUAP niezbędne jest zachowanie 6-miesięcznego vacatio legis.
W odniesieniu do przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących doręczania
zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego, konieczne jest zachowanie okresu
vacatio legis do końca 2015 r., bowiem obligatoryjne wydawanie zaświadczeń drogą
elektroniczną ma być jednym z rezultatów programu e-Podatki, którego realizacja
zakończy się z dniem 31 grudnia 2015 r.
Dla zmiany w p.p.s.a. dotyczącej wprowadzenia elektronicznego zarządzania
dokumentacją przewidziano trzyletni okres dostosowujący, w trakcie którego sądy
administracyjne będą mogły podjąć i przeprowadzić w całości działania mające na celu
zaopatrzenie podmiotu w system elektronicznego zarządzania dokumentacją. Długość
wspomnianego powyżej okresu uwzględnia czas niezbędny do uzyskania systemu EZD,
zgodnie z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych, jak również czas
potrzebny do jego wdrożenia w podmiocie oraz przeszkolenia kadry w zakresie
korzystania z nowego narzędzia.
Wymaga podkreślenia pośredni wpływ projektowanej regulacji na realizację norm
prawa unijnego wynikających z dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, zwanej dalej
„dyrektywą usługową”.
Zgodnie z art. 8 dyrektywy usługowej przedsiębiorcy mają mieć zapewnioną możliwość
dopełnienia wszelkich procedur i formalności wymaganych do prowadzenia
przedsiębiorstwa oraz takich, które są niezbędne do transgranicznego świadczenia
usług. Dostęp do procedur powinien być zapewniony przez publicznie dostępne sieci
komunikacji, takie jak Internet. Procedura elektroniczna powinna obejmować wszystkie
28
etapy procedury administracyjnej, od złożenia wniosku czy dokumentów aż do
uzyskania ostatecznej decyzji organu.
Niniejszy projekt ustawy zakłada wprowadzenie następujących rozwiązań prawnych
mających na celu ułatwienie świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną:
– nałożenie na podmioty publiczne objęte zakresem podmiotowym ustawy
o informatyzacji
obowiązku
posługiwania
się
w
kontaktach
z obywatelami/przedsiębiorcami elektronicznymi skrzynkami podawczymi (ESP)
spełniającymi standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra
właściwego do spraw informatyzacji. Ponadto podmioty publiczne będą
zobowiązane do przekazywania ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji
informacji o adresach udostępnionych elektronicznych skrzynek podawczych.
W katalogu podmiotów na ePUAP dostępna będzie baza adresów elektronicznych
skrzynek podawczych podmiotów publicznych, o których mowa w art. 2 ustawy
o informatyzacji,
– nałożenie na podmioty publiczne, zobowiązane na podstawie przepisów odrębnych
do ustalenia wzorów pism, obowiązku zgłaszania wzorów dokumentów
elektronicznych do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych,
przekazywania do ministra właściwego do spraw informatyzacji opisu usługi
możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu tego wzoru w celu umieszczenia
w katalogu usług na ePUAP (o którym mowa w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 19a ustawy o informatyzacji) oraz udostępniania
formularza elektronicznego w systemie teleinformatycznym zobowiązanego
podmiotu publicznego (jeżeli nie zostanie udostępniony w systemie
teleinformatycznym zobowiązanego podmiotu, podmiot będzie zobowiązany do jego
udostępnienia na ePUAP),
– wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż
podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o informatyzacji, o ile realizują w zakresie
swojej działalności zadania publiczne. Podmioty te uzyskiwałyby możliwość
wystawiania usług na ePUAP za zgodą ministra właściwego do spraw
informatyzacji.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
29
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce „Rządowy proces legislacyjny” oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Zainteresowanie pracami nad projektem w trybie tej ustawy zgłosił jeden podmiot
– Instytut Logistyki i Magazynowania z siedzibą w Poznaniu.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega notyfikacji zgodnie
z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
30
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na:
– podmioty realizujące zadania publiczne,
– obywateli,
– cudzoziemców,
– przedsiębiorców.
II. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw został opracowany na
podstawie założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw został
poddany konsultacjom społecznym z następującymi partnerami społecznymi:
– Naczelnym Sądem Administracyjnym (NSA),
– Polskim Towarzystwem Informatycznym (PTI),
– Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji (PIIT),
– Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT),
– Stowarzyszeniem Instytutu Informatyki Śledczej,
– Polskim Komitetem Normalizacyjnym (PKN),
– Związkiem Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau
Polska,
– Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
– Fundacją Panoptykon,
– Polską Izbą Komunikacji Elektronicznej,
– Internet Society Poland,
– Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
– Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (GIODO),
– Radą Główną Instytutów Badawczych (RGIB),
– Instytutem Logistyki i Magazynowania (ILiM).
31
przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Uregulowano kwestie obowiązku przekazania ministrowi właściwemu do spraw
informatyzacji, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy,
wzoru dokumentu elektronicznego i opisu usługi możliwej do zrealizowania przy
wykorzystaniu tego wzoru, a także udostępnienia w systemie teleinformatycznym lub
na ePUAP formularza elektronicznego umożliwiającego wygenerowanie dokumentu
elektronicznego w celu złożenia pisma za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
w odniesieniu do zobowiązań organów wynikających z przepisów prawa, które weszły
w życie przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
W ustawie został nałożony obowiązek na podmioty publiczne, które przed dniem
wejścia w życie ustawy udostępniły na ePUAP usługi niemożliwe do realizacji drogą
elektroniczną, aktualizacji usług w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy, a w przypadku braku możliwości ich aktualizacji – usunięcia usług
z ePUAP. Celem przepisu jest doprowadzenie do sytuacji, gdy na ePUAP będą
zamieszczone jedynie te usługi, które są możliwe do realizacji drogą elektroniczną.
Ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
– przepisów uchylających przepisy ustawy o informatyzacji dotyczące Strategii
Społeczeństwa Informacyjnego, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.,
– przepisów ustawy o informatyzacji dotyczących udostępniania elektronicznych
skrzynek podawczych spełniających kryteria określone przez ministra właściwego do
spraw informatyzacji i opublikowane na ePUAP, które wchodzą w życie po upływie
6 miesięcy od dnia ogłoszenia,
– przepisów dotyczących zmian w ustawie – Ordynacja podatkowa w zakresie
możliwości doręczania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego, które
wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.,
– przepisów dotyczących zmian w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi, w zakresie art. 12a, dotyczącego tworzenia i przetwarzania akt,
które wchodzą w życie po upływie 36 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Przepisy art. 1 pkt 10 i art. 12a ustawy o informatyzacji, dotyczące zagadnień
związanych ze Strategią Społeczeństwa Informacyjnego, zostaną uchylone z dniem
1 stycznia 2014 r., co jest konsekwencją przyjęcia przez Radę Ministrów w dniu
27
7 listopada 2009 r. dokumentu pt. „Plan uporządkowania strategii rozwoju”. Stanowi on
pierwszy etap prac związanych z podjętym przez rząd działaniem, jakim jest
uporządkowanie obowiązujących dokumentów strategicznych. Podjęte działania mają
na celu doprowadzenie do ograniczenia liczby obowiązujących i opracowywanych
dokumentów o charakterze strategicznym. W związku z tym w dokumencie
zaproponowano ograniczenie liczby strategii rozwoju i polityk do dziewięciu
zintegrowanych strategii rozwoju, wśród których nie przewidziano Strategii
Społeczeństwa Informacyjnego.
W odniesieniu do wejścia w życie przepisu o dostosowaniu ESP do standardu
określonego na ePUAP niezbędne jest zachowanie 6-miesięcznego vacatio legis.
W odniesieniu do przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących doręczania
zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego, konieczne jest zachowanie okresu
vacatio legis do końca 2015 r., bowiem obligatoryjne wydawanie zaświadczeń drogą
elektroniczną ma być jednym z rezultatów programu e-Podatki, którego realizacja
zakończy się z dniem 31 grudnia 2015 r.
Dla zmiany w p.p.s.a. dotyczącej wprowadzenia elektronicznego zarządzania
dokumentacją przewidziano trzyletni okres dostosowujący, w trakcie którego sądy
administracyjne będą mogły podjąć i przeprowadzić w całości działania mające na celu
zaopatrzenie podmiotu w system elektronicznego zarządzania dokumentacją. Długość
wspomnianego powyżej okresu uwzględnia czas niezbędny do uzyskania systemu EZD,
zgodnie z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych, jak również czas
potrzebny do jego wdrożenia w podmiocie oraz przeszkolenia kadry w zakresie
korzystania z nowego narzędzia.
Wymaga podkreślenia pośredni wpływ projektowanej regulacji na realizację norm
prawa unijnego wynikających z dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, zwanej dalej
„dyrektywą usługową”.
Zgodnie z art. 8 dyrektywy usługowej przedsiębiorcy mają mieć zapewnioną możliwość
dopełnienia wszelkich procedur i formalności wymaganych do prowadzenia
przedsiębiorstwa oraz takich, które są niezbędne do transgranicznego świadczenia
usług. Dostęp do procedur powinien być zapewniony przez publicznie dostępne sieci
komunikacji, takie jak Internet. Procedura elektroniczna powinna obejmować wszystkie
28
etapy procedury administracyjnej, od złożenia wniosku czy dokumentów aż do
uzyskania ostatecznej decyzji organu.
Niniejszy projekt ustawy zakłada wprowadzenie następujących rozwiązań prawnych
mających na celu ułatwienie świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną:
– nałożenie na podmioty publiczne objęte zakresem podmiotowym ustawy
o informatyzacji
obowiązku
posługiwania
się
w
kontaktach
z obywatelami/przedsiębiorcami elektronicznymi skrzynkami podawczymi (ESP)
spełniającymi standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra
właściwego do spraw informatyzacji. Ponadto podmioty publiczne będą
zobowiązane do przekazywania ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji
informacji o adresach udostępnionych elektronicznych skrzynek podawczych.
W katalogu podmiotów na ePUAP dostępna będzie baza adresów elektronicznych
skrzynek podawczych podmiotów publicznych, o których mowa w art. 2 ustawy
o informatyzacji,
– nałożenie na podmioty publiczne, zobowiązane na podstawie przepisów odrębnych
do ustalenia wzorów pism, obowiązku zgłaszania wzorów dokumentów
elektronicznych do centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych,
przekazywania do ministra właściwego do spraw informatyzacji opisu usługi
możliwej do zrealizowania przy wykorzystaniu tego wzoru w celu umieszczenia
w katalogu usług na ePUAP (o którym mowa w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 19a ustawy o informatyzacji) oraz udostępniania
formularza elektronicznego w systemie teleinformatycznym zobowiązanego
podmiotu publicznego (jeżeli nie zostanie udostępniony w systemie
teleinformatycznym zobowiązanego podmiotu, podmiot będzie zobowiązany do jego
udostępnienia na ePUAP),
– wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż
podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o informatyzacji, o ile realizują w zakresie
swojej działalności zadania publiczne. Podmioty te uzyskiwałyby możliwość
wystawiania usług na ePUAP za zgodą ministra właściwego do spraw
informatyzacji.
W celu wykonania obowiązku wynikającego z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.) projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
29
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce „Rządowy proces legislacyjny” oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Zainteresowanie pracami nad projektem w trybie tej ustawy zgłosił jeden podmiot
– Instytut Logistyki i Magazynowania z siedzibą w Poznaniu.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega notyfikacji zgodnie
z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
30
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na:
– podmioty realizujące zadania publiczne,
– obywateli,
– cudzoziemców,
– przedsiębiorców.
II. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw został opracowany na
podstawie założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw został
poddany konsultacjom społecznym z następującymi partnerami społecznymi:
– Naczelnym Sądem Administracyjnym (NSA),
– Polskim Towarzystwem Informatycznym (PTI),
– Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji (PIIT),
– Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT),
– Stowarzyszeniem Instytutu Informatyki Śledczej,
– Polskim Komitetem Normalizacyjnym (PKN),
– Związkiem Pracodawców Branży Internetowej Interactive Advertising Bureau
Polska,
– Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
– Fundacją Panoptykon,
– Polską Izbą Komunikacji Elektronicznej,
– Internet Society Poland,
– Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
– Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych (GIODO),
– Radą Główną Instytutów Badawczych (RGIB),
– Instytutem Logistyki i Magazynowania (ILiM).
31
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1637 › Pobierz plik