eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 r., podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 r., podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 r.

projekt dotyczy usunięcia postanowień dotyczących odliczeń podatków fikcyjnych z polskiej bazy traktatowej oraz usunięcia wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości polsko-indyjskiej umowy m.in. w zakresie opodatkowania licencji, dywidend i odsetek, definicji umownych czy wymiany informacji

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1569
  • Data wpłynięcia: 2013-07-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 r., podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 r.
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1324

1569


Podatki korporacyjne (w %)

Podatek od dochodów korporacyjnych dla firm krajowych
30%
Podatek od dywidend (DDT)
15%
Podatek od długoterminowych zysków kapitałowych
20% (c)(d)
Podatki potrącone

Dywidendy

Płatne firmom krajowym
0%
Płatne firmom zagranicznym
0%
Odsetki

Płatne firmom krajowym
20%
Płatne firmom zagranicznym
20% (a)
Należności licencyjne

Płatne firmom krajowym
10%
Płatne firmom zagranicznym
20%/10%
Podatek od usług technicznych

Płatne firmom krajowym
10%
Płatne firmom zagranicznym
20%/10%
Branch remittance Tax
0%
Fringe Benefis Tax
30%
Straty operacyjne netto

Przeniesione z tyłu (carry back)
0%
Przeniesione z przodu (carry over)
8% (b)
a) ta stopa dotyczy jedynie pożyczek w walucie obcej. Inne odsetki
opodatkowane są w wysokości 42,23% (włączając dopłatę 2,5% i 3% opłatę
edukacyjną),
(b) strata może zostać przeniesiona na następne lata,
(c) zyski kapitałowe, powstałe ze sprzedaży aktywów trzymanych dłużej niż
3 lata (1 rok w przypadku niektórych aktywów, takich jak akcje, itd.) są
traktowane jako długoterminowe zyski kapitałowe. Zyski kapitałowe inne
niż długoterminowe zyski kapitałowe są traktowane jako krótkoterminowe
zyski kapitałowe i opodatkowane według stóp podatkowych dla korporacji,
(d) długoterminowe zyski kapitałowe powstałe na skutek sprzedaży papierów
wartościowych lub jednostek funduszy na giełdzie, będą zwolnione od
podatku, jeżeli został zapłacony podatek STT. Jeżeli sprzedaż odbyła się
poza giełdą, to zostaną opodatkowane w wysokości 10% (bez korzyści
indeksacji).


12


Zachęty podatkowe
Rząd Indii przyznaje szereg zachęt podatkowych dla przedsiębiorstw
działających w pewnych gałęziach przemysłu. Generalnie zachęty podatkowe
obejmują tzw. wakacje podatkowe dla zysków korporacyjnych, przyśpieszenie
amortyzacji i odliczanie pewnych wydatków (pod warunkiem spełnienia
określonych warunków).
Podatek dochodowy
Płatnicy podatku dochodowego
Osoby fizyczne uważane są za rezydentów, jeżeli spełniają następujące warunki:

przebywają w Indiach przez 182 dni lub więcej w ciągu roku podatkowego
(1 kwietnia do 31 marca), lub

przebywają w Indiach przez 60 dni lub więcej w ciągu roku podatkowego
i przebywali w Indiach przez co najmniej 365 dni w ciągu czterech
poprzednich lat podatkowych.
Zasadniczo wszystkie dochody uzyskane przez rezydentów w Indiach podlegają
opodatkowaniu. Pracownicy rezydenci zobowiązani są opłacać podatki od
swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich pozyskania. Wynagrodzenie za
usługi świadczone w Indiach i stanowiące część umowy o pracę uważane są za
uzyskane w Indiach niezależnie od miejsca ich pozyskania i statusu
rezydencjonalnego otrzymującego.
Osoby fizyczne nie są uważane za zwykłych rezydentów („not ordinary
residents”), jeżeli byli nierezydentami w Indiach przez 9 z 10 poprzedzających
lat podatkowych lub przebywali w Indiach łącznie 729 dni lub mniej
w poprzedzających 7 latach podatkowych. Takie osoby, świadczące w Indiach
usługi winne płacić w tym kraju podatki, o ile nie zostały z nich zwolnione na
mocy Ustawy o Podatku Dochodowym z 1961 lub poprzez odpowiednie
traktaty.
Osoby fizyczne, które nie są tzw. zwykłymi rezydentami, zobowiązane są płacić
podatki od następujących dochodów:
– uzyskanych w Indiach,
– uważanych za uzyskane w Indiach,
13


– otrzymanych w Indiach,
– otrzymanych spoza Indii, ale pochodzących z działalności mającej miejsce
w Indiach.
Natomiast nierezydenci płacą podatki od następujących dochodów:
– uzyskanych w Indiach,
– uważanych za uzyskane w Indiach,
– uważanych za uzyskane w Indiach poprzez działalność gospodarczą,
z aktywów, lub źródła dochodów w Indiach, poprzez transfer aktywów
kapitałowych umiejscowionych w Indiach (włączając udziały w firmie
mającej swoją siedzibę w Indiach), lub z innych źródeł.
Pracownicy cudzoziemscy przedsiębiorstwa zagranicznego nie podlegają
obowiązkowi podatkowemu pod następującymi warunkami:
– przedsiębiorstwo nie prowadzi handlu lub biznesu w Indiach,
– pracownik nie pozostaje w Indiach dłużej niż 90 dni (zasadniczo przedłużone
poprzez traktaty dotyczące opodatkowania do 183 dni) w roku podatkowym.
Samozatrudnienie i dochody z działalności gospodarczej
Wszystkie osoby fizyczne pracujące na zasadach samozatrudnienia lub
prowadzące działalność gospodarczą w Indiach podlegają obowiązkowi
podatkowemu stosownie do źródła i zasad rezydencji. Opodatkowaniu podlegają
wszystkie dochody otrzymane, lub uważane za otrzymane w Indiach.
Inne podatki
Podatek od posiadanego majątku
Indyjski podatek od posiadanego majątku należy opłacać w wysokości 1%
opodatkowanej wartości posiadanego majątku netto przekraczającego 1,5 mln
INR. Opodatkowaniu podlegają takie aktywa jak domy, rezydencje,
samochody, jachty, łodzie, samoloty, działki ziemi w mieście, biżuteria, sztaby
metali szlachetnych, metale szlachetne, gotówka przekraczająca 50 000 INR nie
zaksięgowana w księgach firmy, nieruchomości, które nie zostały przeznaczone
do prowadzenia działalności gospodarczej, biura lub zakłady przemysłowe.
Rezydencje i domy będące własnością pracodawcy, oddane w użytkowanie

3 100 INR = 6,2951 PLN
14


pracownikom zarabiającym mniej niż 500 000 INR nie są traktowane jako
aktywa podlegające opodatkowaniu. Powyższe aktywa, poza gruntami
w mieście (posiadanymi dłużej niż 10 lat) są wyłączone z podatku, jeżeli służą
do działalności zawodowej lub są wynajmowane. Aktywa produkcyjne,
włączając akcje, papiery dłużne i depozyty bankowe nie są opodatkowane tym
podatkiem.

15


III. Krótka charakterystyka projektu Protokołu
1. Zmiana brzmienia artykułu 2 Umowy
W artykule 1 Protokołu, który dotyczy artykułu 2 Umowy (Podatki, których
dotyczy Umowa) dokonano aktualizacji podatków, których dotyczy Umowa.
Aktualizacja nastąpiła zarówno ze strony polskiej jak i indyjskiej. Obecnie
Umowa stanowi, iż do podatków, których dotyczy umowa w Polsce należą
podatek dochodowy, podatek od wynagrodzeń, podatek wyrównawczy i podatek
rolny. Katalog ten w Protokole został zastąpiony podatkami aktualnie objętymi
polskimi konwencjami o unikaniu podwójnego opodatkowania, a więc
podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podatkiem dochodowym od
osób prawnych.
2. Zmiana brzmienia artykułu 3 ustęp 2 Umowy
W artykule 2 Protokołu, który dotyczy artykułu 3 Umowy (Ogólne definicje)
dokonano aktualizacji definicji określeń „Polska” i „Indie”.
3. Zmiana brzmienia artykułu 4 ustęp 1 Umowy
W artykule 3 Protokołu, który dotyczy artykułu 4 Umowy (Miejsce
zamieszkania dla celów podatkowych) dokonano zmiany ustępu 1
przedmiotowego artykułu, zmieniając definicję „osoby mającej miejsce
zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie”. Obecnie definicja
odpowiada definicji zamieszczonej w najnowszej wersji Konwencji Modelowej
OECD.
4. Zmiana brzmienia artykułu 5 Umowy (Zakład)
Rozszerzeniu uległo brzmienie artykułu 5 umowy o postanowienia dotyczące
samego określenia „zakład” w następującym brzmieniu:
„Określenie „zakład” obejmuje także świadczenie usług, w tym usług
konsultacyjnych, przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa za
pośrednictwem jego pracowników lub innego personelu zatrudnionego w tym
celu przez to przedsiębiorstwo, jednakże tylko gdy tego typu działania
(w ramach takich samych lub powiązanych prac) na obszarze drugiego
Umawiającego się Państwa trwają przez okres lub okresy wynoszące łącznie
powyżej 6 miesięcy w jakimkolwiek dwunastomiesięcznym okresie.“.

16

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: