eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 r., podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 r., podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 r.

projekt dotyczy usunięcia postanowień dotyczących odliczeń podatków fikcyjnych z polskiej bazy traktatowej oraz usunięcia wątpliwości interpretacyjnych oraz podniesienia jakości polsko-indyjskiej umowy m.in. w zakresie opodatkowania licencji, dywidend i odsetek, definicji umownych czy wymiany informacji

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1569
  • Data wpłynięcia: 2013-07-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 r., podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 r.
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1324

1569


Wybrane wskaźniki makroekonomiczne gospodarki Indii

2008
2009
2010
2011
2012
Wzrost PKB (%)*
6,2
7,2
10,1
6,8
5,4
PKB nominalny (w mld USD)**
1 213,8 1 380,6 1 729,0 1 843,0 1 947,0
PKB per capita (w USD)**
1 065
3 200
3 500
3 700
3 900
Inflacja
6,7
7,5
10,2
8,9
9,2
Eksport towarów i usług (w mld USD)
292,0
274,7
353,9
305,0
309,0
Eksport towarów i usług (wolumen w
14,4
-5,5
12,5
-13,9
1,3
%)
Import towarów i usług (w mld USD)
353,7
346,8
436,7
490,0
500,3
Import towarów i usług (wolumen w %)
22,7
-1,8
9,1
11,2
10,2

Źródło: dane OECD, Economic Outlook, maj 2011; * z wyj. wzrostu PKB, dane podane

w ujęciu roku fiskalnego rozpoczynającego się w kwietniu; ** dane Banku Światowego.

Do najważniejszych z punktu widzenia dynamiki rozwoju należały następujące
branże: górnictwo, produkcja przemysłowa, budownictwo, handel, hotelarstwo,
usługi transportowe oraz telekomunikacja.
Ambitny plan reformy systemu podatkowego, którego głównym założeniem jest
wprowadzenie ogólnonarodowego podatku od towarów i usług (zamiast różnych
podatków federalnych i stanowych) nie został w 2010 r wprowadzony. Pierwotny
termin kwiecień 2010 został zmieniony na kwiecień 2011. Głównym problemem
pozostaje brak zgody władz stanowych na zmianę konstytucji. Wzrost cen był
jednym z ważniejszych gospodarczych problemów rządu o silnym zabarwieniu
politycznym. Pod koniec października 2010 wzrost cen towarów podstawowych
(w tym przede wszystkim żywności) wyniósł 16,5%, co mimo poprawy produkcji
rolnej wynikało przede wszystkim ze wzrostu cen tych produktów na rynku
światowym.
5. Możliwe dziedziny rozwoju współpracy
Stosunkowo szybki rozwój gospodarki indyjskiej, jej duży potencjał gospodarczy,
a także obserwowany wzrost jej znaczenia w gospodarce światowej, pozwala
prognozować duże możliwości aktywizacji polskiej wymiany handlowej z tym
rynkiem oraz zwiększenia zainteresowania inwestorów hinduskich Polską.
W ocenie Ministerstwa Gospodarki otwierają się nowe możliwości we współpracy
w tradycyjnych branżach, w których polskie firmy mają już wyrobioną, dobrą
markę, jak np.:
7


 górnictwo – podziemne i odkrywkowe w zakresie budowy kompletnych
obiektów (w tym kopalń i zakładów wzbogacania węgla), dostawy maszyn
i urządzeń górniczych oraz usług i robót dla indyjskiego górnictwa węglowego,
 energetyka – dostawy usług oraz zespołów, komponentów i części zamiennych
do remontów i modernizacji (poprawa sprawności energetycznej) elektrowni
zbudowanych w Indiach w latach 70 i 80 m.in. przez Elektrim i Megadex,
 przemysł obronny – w zakresie współpracy kooperacyjnej, transferu technologii
i rozwijania współpracy naukowo-badawczej (R&D).
Zaistniały nowe możliwości, w takich obszarach jak:
 poszukiwania ropy naftowej i gazu ziemnego „on-shore” (na lądzie) z dostawą
aparatury, oprzyrządowania i oprogramowania oraz prowadzenie wierceń
(odwierty badawcze i eksploatacyjne, także kierunkowe),
 przemysł farmaceutyczny oraz aparatury i sprzętu medycznego – z uwagi na
rozbudowującą się indyjską służbę zdrowia, zarówno państwową jak i prywatną
z ponad miliardowym rynkiem potencjalnych pacjentów i konsumentów
materiałów medycznych i higienicznych oraz lekarstw,
 przemysł maszyn i urządzeń dla przetwórstwa spożywczego,
 instalacje i transfer technologii w zakresie ochrony środowiska,
 współpraca jednostek naukowo-badawczych (R&D).

6. Dwustronne porozumienia Polska – Indie:
– Umowa w sprawie ruchu telekomunikacyjnego, sporządzona w New Delhi dnia
29 września 1956 r.,
– Umowa w sprawie współpracy żeglugowej, sporządzona w New Delhi dnia
27 czerwca 1960 r.,
– Umowa o komunikacji lotniczej, sporządzona w New Delhi dnia 25 stycznia
1977 r.,
– Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu
się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Warszawie
dnia 21 czerwca 1989 r.(Dz. U. z 1990 r. Nr 8, poz. 46),
– Umowa o popieraniu i ochronie inwestycji, sporządzona w Warszawie dnia
7 października 1996 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 34, poz. 186),
8


– Umowa o współpracy w dziedzinie nauki i techniki, sporządzona w New Delhi dnia
12 stycznia 1993 r.,
– Umowa dotycząca współpracy w zakresie obronności, podpisana w New Delhi dnia
17 lutego 2003 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 221, poz. 2240),
– Umowa o współpracy gospodarczej, sporządzona w Warszawie dnia 19 maja
2006 r. (M.P. z 2007 r. Nr 60, poz. 693),
– Umowa o współpracy w dziedzinie turystyki, sporządzona w Warszawie dnia
24 kwietnia 2009 r. (M.P. Nr 72, poz. 908).
7. System podatkowy
Podatek od dochodów korporacji
Według indyjskich przepisów na dochody firmy składają się dochody z działalności
gospodarczej lub własności, zyski kapitałowe i dochody powstałe w wyniku innej
działalności.
Korporacje-rezydenci w Indiach (niezależnie od tego czy będą własnością obywateli
Indii, czy nierezydentów) są opodatkowane od wszystkich swoich dochodów bez
względu na miejsce ich uzyskania.
Korporacja jest traktowana jako rezydent, jeżeli została założona w Indiach tam na
stałe mieszczą się jej organa kontrolne i zarząd. Korporacje nie-rezydenci płacą
podatki od dochodów uzyskiwanych lub powstałych w Indiach. Kwestia czy dochód
uzyskano, bądź powstał w Indiach jest rozstrzygana w każdym wypadku
indywidualnie.
Jeżeli Indie posiadają z danym krajem (w którym podatnik jest rezydentem) umowę
o unikaniu podwójnego opodatkowania, stosuje się przepisy ustawy lub traktatu,
w zależności od tego, które z nich są korzystniejsze dla podatnika.
9


Stawki podatku korporacyjnego
Stawka zwykła

Stopa
Typ przedsiębiorstwa
Dopłata
Dopłata edukacyjna
podstawowa
Przedsiębiorstwo krajowe
30%
10%
3% podatku i dopłaty
Przedsiębiorstwo zagraniczne
40%
2,5%
3% podat k u

Dopłaty są nakładane, jeżeli całkowity podatek dochodowy przekracza 10 mln
INR. Firmy zobowiązane są również do opłacania podatku od majątku, jeżeli
przekracza on 1,5 mln INR.
Stawki specjalne
Należności licencyjne lub opłaty za usługi techniczne
Korporacje nierezydenci są opodatkowane z tytułu dochodów uzyskanych w Indiach
w sposób następujący:

Należności licencyjne i opłaty techniczne otrzymane od rządu
lub firm indyjskich na podstawie umów zaaprobowanych
przez rząd, lub które są zgodne z polityka przemysłową,
10% od dochodu brutto
uzyskane na podstawie umów wykonanych po 1.06.2005 r.

Należności licencyjne i opłaty techniczne otrzymane na
podstawie umów wykonanych po 31.03.2003, które są
efektywnie powiązane ze stałym ulokowaniem się korporacji 40% od przychodu netto
zagranicznej w Indiach

Należności licencyjne i opłaty techniczne niepowiązane ze
stałym ulokowaniem się korporacji zagranicznej w Indiach,
nieotrzymane od rządu, otrzymane od firm indyjskich na
podstawie umów niezaaprobowanych przez rząd, lub 40% od przychodu netto
niezgodne z polityką przemysłową.


Wszystkie powyższe stawki podlegają zwiększeniu o 2,5% dopłaty i opłatę
edukacyjną w wysokości 3% podatku. Powyższe stawki mogą być niższe, jeżeli
podatnik jest rezydentem państwa, które zawarło z Indiami umowę w tej
sprawie.




2 100 INR – 5,8–6,0 PLN
10


Dywidendy
Dochody z dywidend otrzymane od korporacji – korporacje zobowiązane są do
płacenia podatku od dywidend w wysokości 16,995% (włączając 10% dopłatę
i 3% opłatę edukacyjną) od zadeklarowanych i płaconych przez nie dywidend.
Podatki od dochodów kapitałowych
Zagraniczne organizacje finansowe uzyskujące dochody z jednostek funduszy
powierniczych zakupionych w walucie obcej, opodatkowane są stopą 10% od
sumy brutto takiego dochodu. Długoterminowe zyski kapitałowe powstałe
w wyniku transferu takich jednostek również opodatkowane są stawką 10%.
Jeżeli jednak transakcja podlegała opodatkowaniu Securities Transaction Tax
(STT) nie podlega ona opodatkowaniu od długoterminowych zysków
kapitałowych. W wypadku zysków krótkoterminowych obowiązuje stawka 10%.
Zagraniczni inwestorzy instytucjonalni obciążeni są stopą podatku 10% od
długoterminowych zysków kapitałowych i 30% krótkoterminowych uzyskanych
z transferu papierów wartościowych (innych niż jednostki funduszy). Jeżeli
transakcja podlegała opodatkowaniu Securities Transaction Tax (STT) to zyski
z transakcji długoterminowych są zwolnione z podatku, a w wypadku zysków
krótkoterminowych obowiązuje stawka 10%.
Powyższe stopy podatkowe mogą być korzystniejsze w zależności od
postanowień traktatów o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy
Indiami, a krajem, gdzie płatnik podatku jest rezydentem. Wszystkie ww.
podatki, z wyjątkiem stawek określonych w odpowiednich traktatach,
podwyższa się o 2,5% dopłatę i opłatę edukacyjną w wys. 3%.
Minimalny podatek alternatywny
Jeśli podatek wymierzony od ogólnego zysku przedsiębiorstwa zgodnie
z przepisami podatkowymi wynosi mniej niż 10% zaksięgowanego zysku,
przedsiębiorstwo to będzie obciążone minimalnym podatkiem alternatywnym
(Minimum Alternative Tax – MAT) w wysokości 10% (+ ustawowe dopłaty)
zysku księgowego.



11

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: