Poselski projekt ustawy o uzgodnieniu płci
projekt dotyczy stworzenia odrębnej procedury sądowej umożliwiającej uznanie tożsamości płciowej jako podstawy określenia płci osób, u których występuje niezgodność między tożsamością płciową a płcią metrykalną
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1469
- Data wpłynięcia: 2013-01-03
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1496
poddania się interwencjom medycznym – jest to jednocześnie zmiana polegająca na
realizacji równego traktowania osób ze względu na ich stan zdrowia i wiek w zakresie
korzystania z prawa do uznania tożsamości płciowej i tym samym wprowadzająca
zgodność między polskim prawem a międzynarodowymi standardami ochrony osób
transseksualnych i interseksualnych;
po szóste stanowić podstawę wydawania nowego aktu urodzenia na podstawie
postanowienia sądu o uzgodnieniu płci i w ten sposób zakończyć spór o
dopuszczalność sprostowania aktu urodzenia na postawie orzeczenia sądu ustalającego
płeć;
po siódme określić skutki prawne uzgodnienia płci zarówno w sferze prawa
administracyjnego, rodzinnego, prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych.
Projekt ustawy wprowadza cztery definicje legalne – definicję 1) nieodwracalnych
interwencji medycznych, 2) płci metrykalnej, 3) tożsamości płciowej i 4) wnioskodawcy.
Rozumienie płci metrykalnej i tożsamości płciowej zostały przedstawione w powyższej części
uzasadnienia.
Konieczność zdefiniowania nieodwracalnych interwencji medycznych wynika z potrzeby
wprowadzenia zakazu przeprowadzania operacji i terapii hormonalnych w celu wykształcenia
cech charakterystycznych dla określonej płci wbrew woli zainteresowanej osoby (na
podstawie zgody rodziców lub arbitralnej decyzji lekarza). Zgodnie z art. 2 pkt 1 rozumie się
przez to podejmowanie inwazyjnych lub nieinwazyjnych działań medycznych, które trwale
wpływają na zewnętrzne lub wewnętrzne cechy płciowe, a także powodują nieodwracalne
zmiany w budowie i funkcjach organizmu związanych z płcią. Projekt ustawy w art. 11
zakazuje stosowania tego rodzaju zabiegów medycznych w stosunku do osób, które posiadają
cechy charakterystyczne dla obu płci lub których płeć nie może być jednoznacznie określona
na podstawie tych cech, bez zgody tych osób, chyba że jest to bezwzględnie konieczne dla
ratowania ich życia lub zdrowia. Zakaz ten wynika z konieczności zagwarantowania osobom
interseksualnym prawa do samodecydowania o sobie. Poza tym ich prawo do poszanowania
integralności cielesnej może być naruszone, jeżeli tego typu interwencje są przeprowadzone
jedynie z potrzeby korekty atypowego wyglądu narządów płciowych i dopasowania
wizerunku osoby do wizerunku typowego dla jednej z płci, bez pełnego rozpoznania potrzeb
emocjonalnych (psychicznych) tej osoby. Wyjątkiem od tego zakazu jest sytuacja ratowania
życia lub zdrowia (Por. np. A. M. Kucharska, M. Szarras-Czapnik, Zaburzenia rozwoju płci –
aktualne wytyczne dotyczące klasyfikacji diagnostyki i postępowania, Endokrynologia
Pediatryczna Vol. 6/2007 Nr 4(21)).
Wnioskodawcą projekt ustawy nazywa osobę, która ubiega się o sądowe uzgodnienie płci.
Jednocześnie jest to wnioskodawca w rozumieniu kodeksu postępowania cywilnego czyli
osoba, która inicjuje postępowanie nieprocesowe. Należy podkreślić, że oprócz
wnioskodawcy w postępowaniu tym mogą uczestniczyć też inne zainteresowane osoby.
Zgodnie z treścią art. 510 k.p.c. zainteresowanym w sprawie jest każdy, czyich praw dotyczy
wynik postępowania, a więc także rodzice, byli małżonkowie czy dzieci wnioskodawcy.
Mogą oni wziąć udział w każdym stanie sprawy aż do zakończenia postępowania w drugiej
instancji z własnej woli, a jednocześnie mogą nie wyrazić woli udziału w postępowaniu. Jak
podkreśla RPO w swoim piśmie do Ministra Sprawiedliwości, w postępowaniu
nieprocesowym pozycja rodziców osoby ubiegającej się o korektę płci się zmienia - „co
najważniejsze, już od samego początku, sąd nie stawia ich w roli osób, które muszą się
bronić, ale jedynie stwarza możliwość wzięcia udziału w postępowaniu” (RPO-660929-
I/ll/MO, s. 2).
Projekt ustawy rozstrzyga, że na podstawie prawomocnego postanowienia sądu o uzgodnieniu
płci kierownik stanu cywilnego wydaje nowy akt urodzenia. Rozwiązanie to rezygnuje z
propozycji zastosowania art. 31 pr. o a.s.c. jako podstawy sprostowania wpisu określającego
płeć w akcie stanu cywilnego. Sprostowanie aktu urodzenia od daty wydania uchwały Sądu
Najwyższego z dnia 22 czerwca 1989 r., III CZP 37/89, budziło zarówno w doktrynie, jak i
orzecznictwie spore kontrowersje (Z. Radwański, Glosa do uchwały Składu Siedmiu Sędziów
Sądu Najwyższego z dnia 22 czerwca 1989 r., Orzecznictwo Sądów Polskich 1991, nr 2 s. 65;
M. Filar, Glosa do Uchwały Składu Siedmiu Sędziów z 22 VI 1989, III CZ 37/89, Państwo i
Prawo 1990, z. 10, s. 118; J. Leszczyński, Glosa do uchwały Sądu Najwyższego w składzie
siedmiu sędziów Izby Cywilnej z dnia 22 czerwca 1989 r., III CZP 37/89, Palestra 1992, nr 3-
4, s. 100; J. Pisuliński, Glosa do uchwały składu 7 sędziów z 22 VI 1989, III CZP 37/89,
Państwo i Prawo 1991 nr 6, s. 113).
W projekcie ustawy uznano, że art. 31 pr. o a.s.c. normuje zupełnie inne i niepodobne pod
względem prawnym stany faktyczne dotyczące sytuacji, gdy akt został błędnie zredagowany
(element treści aktu został wpisany niezgodnie z prawdą) lub został nieściśle zredagowany (w
późniejszym czasie wyszły na jaw okoliczności, które miały wpływ na dane zawarte w akcie
stanu cywilnego). Należy co prawda zaznaczyć, że w przypadku osób interseksualnych
określenie na podstawie cech zewnętrznych płci urodzonego dziecka, może stanowić „błąd”
lub „nieścisłość” w rozumieniu ustawy. Projekt ustawy nie rozstrzyga więc, czy zapis w akcie
urodzenia był błędny w momencie jego sporządzenia. Nie podejmuje tym samym
normatywnego określania znaczenia procesów biologicznych i psychicznych związanych z
ukształtowaniem się tożsamości płciowej. Przyjmuje zatem alternatywne wobec sprostowania
i wzmianki dodatkowej rozstrzygniecie dotyczące wprowadzenia zmian w statusie cywilnym
osoby. Jest to, jak się wydaje, rozwiązanie najbardziej radykalne, ale z powodzeniem
funkcjonujące w innych państwach. Wydanie nowego aktu stanu cywilnego istnieje też w
obecnym stanie prawnym w Polsce w sytuacji przysposobienia pełnego i całkowitego (art. 48
i 49 p. o a.s.c.). Istnieją bowiem podobne powody utrzymania korekty płci metrykalnej w
tajemnicy jak w przypadku przysposobienia. Dotyczy to trwałego charakteru tej zmiany w
stanie cywilnym i potrzeby zapewnienia anonimowości osób po sądowej korekcie płci
metrykalnej.
5. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze i prawne
Projekt ustawy przewiduje szczególną sądową procedurę uzgodnienia płci. Właściwym w
tych sprawach będzie sąd okręgowy miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Projekt ustawy
przewiduje ponadto, że sąd okręgowy orzeka w trybie nieprocesowym. Na wybór trybu
nieprocesowego wskazuje przede wszystkim konieczność określenia roli procesowej
rodziców osoby, która ubiega się o korektę płci metrykalnej, jako uczestników postępowania,
a nie pozwanych. Charakter orzekania o korekcie płci wskazuje, że nie jest to postępowanie
sporne. Określenie tożsamości płciowej jest bowiem wyrazem osobistych przeżyć, które są
uwarunkowanie jednostkowo (osobniczo). Osoba, która wykaże, że istnieje rozbieżność
między tożsamością płciową a płcią metrykalną, ma prawo do tego, aby być w świetle prawa
uznana za osobę przynależącą do płci zgodnie z własną tożsamością. Stan ten nie podlega
badaniu sędziowskiemu, lecz badaniu lekarskiemu. Dlatego wnioskodawca zobowiązany jest
dołączyć do wniosku o uzgodnienie płci dołączyć dwa orzeczenia o trwałym występowaniu
tożsamości płciowej odmiennej od płci metrykalnej, które mają główną moc dowodową.
Wydanie orzeczenia w tej sprawie nie wymaga, aby wnioskodawca był uprzednio poddany
jakiejkolwiek interwencji medycznej, zwłaszcza terapii hormonalnej lub zabiegom
chirurgicznym zmierzającym do korekty płci genitalnej (art. 6 projektu ustawy). Wydanie
świadectwa nie jest bowiem elementem terapii, ale elementem procedury sądowej. Podobnie
sąd orzekający o uzgodnieniu płci nie może żądać od wnioskodawcy uprzedniego poddania
się takim interwencjom medycznym.
Wzorem rozwiązań innych państw projekt ustawy określa kryteria, które łącznie musi spełnić
wnioskodawca. Po pierwsze wnioskodawca musi posiadać obywatelstwo polskie. Projekt
ustawy określając skutki uzgodnienia płci, przewiduje, że wydany będzie nowy akt urodzenia.
Wydanie aktu urodzenia osobie, która nie posiada obywatelstwa polskiego, jest w obecnym
stanie prawnym możliwe tylko, jeżeli zdarzenie to miało miejsce na terytorium Polski lub w
drodze transkrypcji zagranicznego aktu urodzenia w polskich księgach stanu cywilnego w
oparciu o art. 73 pr. o a.s.c i projekt ustawy nie zmienia tego stanu. Wydaje się jednak, że
wydanie nowego aktu urodzenia ze zmianą dotyczącą imienia, nazwiska oraz płci wkracza w
zakres jurysdykcji personalnej państwa pochodzenia i mogą wystąpić problemy z uznaniem
jego mocy prawnej zagranicą.
Warto jednak zaznaczyć, że niektóre państwa europejskie dopuszczają prawne uznanie
tożsamości płciowej nie-obywateli tj. obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców. W
Republice Federalnej Niemiec zmiana imienia i zmiana płci dotyczy także uchodźców, a
także cudzoziemców na stałe przebywających w Niemczech. Początkowo zawężony zakres
podmiotowy ustawy do Niemców i uchodźców został uznany przez Federalny Sąd
Konstytucyjny za sprzeczny z konstytucyjnym prawem ochrony osobowości (art. 2 ust. 1 w
zw. z art. 1 ust. 1 Ustawy Zasadniczej) i zasadą równości (art. 3 Ustawy Zasadniczej) (wyrok
z dnia 18 lipca 2006 r. – 1 BvL 1, 12/04; BVerfGE 116, 243). Znowelizowaną ustawę o
zmianie imion i ustaleniu przynależności do danej płci w szczególnych przypadkach stosuje
się także do cudzoziemców, którzy mają prawo stałego pobytu bądź prawo tymczasowego
pobytu z możliwością przedłużenia i stale przybywających na terytorium Niemiec, jeżeli w
ich państwie pochodzenia nie ma porównywalnych uregulowań prawnych. Porównanie
przepisów prawnych następuje odrębnie w zakresie procedury zmiany imienia i procedury
zmiany płci.
Kolejne kryterium, które ma do spełnienia wnioskodawca, dotyczy wieku. Wnioskodawcą
może być osoba pełnoletnia. Ze względu jednak na występowanie tożsamości płciowej
odmiennej od płci metrykalnej także u dzieci projekt ustawy dopuszcza także wnioski o
uzgodnienie płci od osób małoletnich, które ukończyły 13 rok życia, jednoznacznie wyrażają
taką wolę, mają świadomość konsekwencji prawnych i społecznych uzgodnienia płci oraz
zgodę przedstawicieli ustawowych lub zgodę sądu opiekuńczego na uzgodnienie płci.
W orzecznictwie innych państw można wskazać wyroki sądów, które decydowały o
dopuszczalności zastosowania terapii hormonalnej osób transseksualnych, a także o zgodzie
na prawne uznanie ich tożsamości płciowej przed ukończeniem przez nie 18 roku życia
wbrew woli rodziców lub gdy dziecko znajdowało się pod pieczą państwa (np. Re Alex (2004)
180 Fam. L.R. 89, 239). Dla porównania wskutek wyroków niemieckiego Federalnego Sądu
Konstytucyjnego z 1982 i 1993 r. z niemieckiej ustawy zniknęły jakiekolwiek ograniczenia
wiekowe (wyroki z dnia 16 marca 1982 r. – 1 BvR 983/81; BVerfGE 60, 123 oraz z dnia 26
stycznia 1993 r. – 1 BvL 38, 40, 43/92; BVerfGE 88, 8).
Jak wskazano powyżej, projekt ustawy nie przewiduje wprowadzenia wymogu
niepozostawania w związku małżeńskim. Obecny stan prawny wyklucza istnienie związków
małżeńskich, w których jeden z małżonków zmienił płeć w trakcie trwania małżeństwa.
Dlatego też sądy przed wydaniem wyroku ustalającego płeć powoda zgodnie z art. 189 k.p.c.
wymagają, by nie pozostawał on w ważnym związku małżeńskim. Kwestia ta nie jest jednak
normowana w przepisach prawa. Jak słusznie zauważa doktryna, płeć jest elementem stanu
osobistego, a nie stanu cywilnego (K. Pietrzykowski (red.), Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Komentarz, Warszawa 2003, s. 111), dlatego poza samym zainteresowanym zmiana jej
określenia nie powinna zależeć od zgody innych osób np. małżonka.
Wobec powyższych wątpliwości projektowana ustawa przyjmuje możliwość unieważnienia
istniejącego małżeństwa zarówno na wniosek małżonków, jak i prokuratora na postawie
postanowienia sądu o uzgodnieniu płci. Jednocześnie osoba, wobec której sąd orzekł o
uzgodnieniu płci, będzie mogła zawrzeć nowy związek małżeński z osobą płci przeciwnej do
jej płci po uzgodnieniu. Rozwiązanie to zgodne jest z orzecznictwem Europejskiego
Trybunału Praw Człowieka (sprawa Goodwin przeciwko Zjednoczonemu Królestwu).
Rozdział 3 projektowanej ustawy określa skutki postanowienia sądu o uzgodnieniu płci. Po
pierwsze, prawomocne postanowienie sądu o korekcie płci metrykalnej stanowi podstawę
wydania nowego aktu urodzenia oraz zmiany imion i nazwiska (art. 7 ust. 1). Projekt ustawy
przewiduje w tym zakresie odpowiednie zmiany w ustawie - Prawo o aktach stanu cywilnego.
Projekt ustawy zastrzega jednocześnie, że Wydanie nowego aktu urodzenia na podstawie
postanowienia sądu o uzgodnieniu płci nie narusza stosunków prawnych między
wnioskodawcą i osobami trzecimi, w szczególności między wnioskodawcą i jego rodzicami, a