eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o podatku od usług finansowych

Poselski projekt ustawy o podatku od usług finansowych

projekt dotyczy wprowadzenia opodatkowania usług finansowych; nowy podatek obejmie jedynie obrót profesjonalny pomiędzy instytucjami finansowymi

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1225
  • Data wpłynięcia: 2012-06-11
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dnia 10-05-2013

1225

wniosku zmierza do zharmonizowania na całym obszarze Unii Europejskiej
podatków pośrednich obciążających transakcje przeprowadzane na rynkach
finansowych i kapitałowych. Ponadto, przewiduje on nowelizację dyrektywy
Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od
gromadzenia kapitału.
Projekt zakłada ustanowienie we wszystkich państwach członkowskich
podatku obciążającego transakcje, których przedmiotem są wszelkiego rodzaju
instrumenty finansowe. W konsekwencji, we wszystkich państwach
członkowskich obowiązywałyby podatki obciążające tego rodzaju transakcje,
których konstrukcja byłaby zharmonizowana na terytorium całej Unii
Europejskiej.
Przedmiotem tego podatku byłoby dokonywanie transakcji finansowych.
W rozumieniu dyrektywy, pod tym pojęciem rozumie się: wszelkie transakcje
zakupu i sprzedaży instrumentów finansowych, umowy pożyczki papierów
wartościowych, a także transfery pomiędzy podmiotami z grupy praw do
dysponowania instrumentami finansowymi jak właściciel, oraz wszelkie inne
operacje podobne, wiążące się z przekazaniem ryzyka związanego z
instrumentem finansowym.
Z powyższych uwag wynika, że zakres projektu dyrektywy oraz zakres
projektu ustawy po części pokrywają się.

Dotychczas prace nad projektem dyrektywy nie zostały zakończone.
Gdyby jednak projektowana dyrektywa została przyjęta w trakcie trwania prac
nad projektem ustawy o podatku od usług finansowych, projekt ten stałby się
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

W konkluzji należy stwierdzić, że projekt ustawy o podatku od usług
finansowych, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, nie jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.





Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


AUTOPOPRAWKA nr 1
W projekcie ustawy o podatku od usług finansowych z dnia ............... 2012 r. art. 30
otrzymuje brzmienie:
Art. 30. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 23 ust. 1, wraz z
objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich
składania, mając na względzie zapewnienie przejrzystości tych deklaracji dla podatników,
a także zamieszczenie w nich danych niezbędnych do prawidłowego ustalenia
zobowiązania podatkowego.”.


UZASADNIENIE
Przedmiotowa autopoprawka stanowi uzupełnienie delegacji ustawowej do wydania
rozporządzenia określającego wzory deklaracji podatkowych w podatku od usług
finansowych. Przepis w pierwotnym brzmieniu rozszerzony został o wytyczne, którymi
powinien kierować się minister właściwy do spraw finansów publicznych wydając stosowne
rozporządzenie.
AUTOPOPRAWKA nr 2
W projekcie ustawy o podatku od usług finansowych z dnia ............... 2012 r. w art. 16 w ust.
1 po pkt 3 dodaje się pkt 4 – 8 w brzmieniu:

4) świadczone tytułem wkładu do spółki kapitałowej;
5) stanowiące wkład do spółki kapitałowej, za który przysługują wszystkie lub niektóre
prawa odpowiadające prawom wspólnika, z wyłączeniem prawa do udział w kapitale
lub w majątku spółki;
6) świadczone przez wspólnika na rzecz podatnika i zwiększające majątek tego
podatnika lub wartość udziałów w spółce kapitałowej, nie powodujące jednocześnie
zwiększenia jego kapitału;
7) polegające na zaciągnięciu pożyczki pieniężnej przez podatnika, jeżeli
pożyczkodawca uprawniony jest do udziału w zyskach pożyczkobiorcy;
8) polegające na zaciągnięciu pożyczki pieniężnej przez podatnika u wspólnika lub u
osoby trzeciej, jeżeli pożyczka ta jest gwarantowana lub poręczona przez wspólnika a
jej faktyczny cel jest tożsamy ze zwiększeniem kapitału w spółce kapitałowej.”.


UZASADNIENIE
Proponowane rozszerzenie katalogu zwolnień przedmiotowych w podatku od usług
finansowych uzasadnione jest z jednej strony nieograniczaniem instytucjom finansowym
dostępu do źródeł kapitału, potrzebnego zwłaszcza w okresie spowolnienia gospodarczego, z
drugiej zaś strony podyktowane zostało pojawiającymi się wątpliwościami co do zgodności
projektowanego aktu prawnego z postanowieniami Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12
lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału. Przywołany akt
prawa wspólnotowego w art. 5 zakazuje nakładania na spółki kapitałowe podatku pośredniego
w jakiejkolwiek formie od wskazanych w tym przepisie czynności, w tym przede wszystkim
od szeroko pojmowanego dokapitalizowania spółki lub działań restrukturyzacyjnych. W
opinii projektodawcy, ze względu na konstrukcję w praktyce wyłączającą przerzucalność
podatku, nowa danina publiczna nie daje się zakwalifikować do kategorii podatków
pośrednich. Niemniej jednak, na wypadek, gdyby stanowisko instytucji wspólnotowych było
w tej kwestii odmienne, projektodawca zdecydował się wprowadzić do projektu zwolnienia

1 Dz. U. L 46 z 21 lutego 2008 r., s. 11.

1
przedmiotowe, które wyłączają spod opodatkowania usługi finansowe mogące być uznane za
czynności objęte zakresem zastosowania dyrektywy.

2
AUTOPOPRAWKA nr 3
W projekcie ustawy o podatku od usług finansowych z dnia ............... 2012 r. w art. 16 po ust.
3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Ilekroć w ust. 1 jest mowa o spółce kapitałowej rozumie się przez to:
1) spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną;
2) każdą ze spółek, o których mowa w załączniku nr I do Dyrektywy Rady 2008/7/WE z
dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału;
3) każdą spółkę, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub osobę prawną mające siedzibę na
terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, których udziały w kapitale lub
majątku mogą być przedmiotem transakcji na giełdzie;
4) każdą spółkę, przedsiębiorstwo, stowarzyszenie lub osobę prawną mające siedzibę na
terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, prowadzące działalność
skierowaną na zysk, których wspólnicy lub członkowie mają prawo zbywania swoich
udziałów osobom trzecim bez uprzedniego upoważnienia oraz odpowiadają za długi
spółki, przedsiębiorstwa lub osoby prawnej tylko do wysokości swoich udziałów.”.


UZASADNIENIE
Przedmiotowa autopoprawka jest ściśle związana z autopoprawką wprowadzającą zmiany do
art. 16 ust. 1 projektu, polegające na rozszerzeniu katalogu zwolnień przedmiotowych w
podatku od usług finansowych. Dodaje ona do projektowanej ustawy przepis, który na
potrzeby regulacji dotyczącej zwolnień reguluje pojęcie spółki kapitałowej. Pojęcie to jest
zdecydowanie szersze niż przewiduje to polskie prawo spółek. Obejmuje ono bowiem nie
tylko polskie spółki kapitałowe, lecz także odpowiadające im spółki w porządkach prawnych
Państw Członkowskich Unii Europejskiej, wymienione w załączniku nr I do Dyrektywy Rady
2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia
kapitału, a także inne podmioty. Definicja spółki kapitałowej jest w tym przypadku
odwzorowaniem analogicznego pojęcia z ww. dyrektywy. Z tego też względu przepisy
dotyczące zwolnień przedmiotowych wynikających z dyrektywy 2008/7/WE znajdą
zastosowanie nie tylko do polskich instytucji finansowych, lecz także tych mających siedzibę

1 Dz. U. L 46 z 21 lutego 2008 r., s. 11.

1
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 . 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: