Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
projekt dotyczy uporządkowania norm Kodeksu karnego poświęconych przestępstwom na tle dyskryminacji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1078
- Data wpłynięcia: 2012-11-27
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1078
Druk nr 1078
Warszawa, 27 listopada 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks karny.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mariusza Witczaka.
(-) Tadeusz Arkit; (-) Urszula Augustyn; (-) Andrzej Biernat; (-) Borys
Budka; (-) Bożenna Bukiewicz; (-) Janusz Cichoń; (-) Rafał Grupiński;
(-) Andrzej Halicki; (-) Agnieszka Hanajczyk; (-) Bożena Kamińska;
(-) Krystyna Kłosin; (-) Magdalena Kochan; (-) Agnieszka Kozłowska-
Rajewicz; (-) Krzysztof Kwiatkowski; (-) Józef Lassota; (-) Tomasz Lenz;
(-) Sławomir Neumann; (-) Marzena Okła-Drewnowicz; (-) Witold Pahl;
(-) Elżbieta Apolonia Pierzchała; (-) Lucjan Marek Pietrzczyk; (-) Marek
Rząsa;
(-) Tomasz
Szymański;
(-) Marcin
Święcicki; (-) Tomasz
Tomczykiewicz; (-) Mariusz Witczak; (-) Marek Wójcik.
Ustawa z dnia ……………..
o zmianie ustawy – Kodeks karny
Art. 1. W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 roku ‐ Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 553 ze zmianami)
wprowadza się następujące zmiany:
1. Art. 119 skreśla się.
2. Art. 256 otrzymuje brzmienie:
„Art. 256. § 1. Kto publicznie propaguje faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołuje
do nienawiści wobec grupy osób lub osoby z powodu jej przynależności narodowej, etnicznej, rasowej,
politycznej, społecznej, naturalnych lub nabytych cech osobistych lub przekonań, albo z tego powodu
grupę osób lub osobę znieważa, podlega karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do lat 2.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto w celu rozpowszechnienia produkuje, utrwala lub sprowadza,
nabywa, przechowuje, posiada, prezentuje, przewozi lub przesyła dane informatyczne, druk, nagranie
lub inny przedmiot, zawierające treść określoną w § 1.
§ 3. Nie popełnia przestępstwa sprawca czynu zabronionego określonego w § 2, jeżeli dopuścił się
tego czynu w ramach działalności artystycznej, edukacyjnej, kolekcjonerskiej lub naukowej.
§ 4. W razie skazania za przestępstwo określone w § 2 sąd orzeka przepadek przedmiotów, o których
mowa w § 2, chociażby nie stanowiły własności sprawcy.
§ 5. Kto stosuje przemoc lub groźbę bezprawną wobec innej osoby z powodu określonego w § 1 albo z
tego powodu narusza jej nietykalność cielesną, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do
lat 5.”
3. Art. 257 skreśla się.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Nowelizacja porządkuje normy Kodeksu karnego poświęcone przestępstwom na tle dyskryminacji,
dotychczas znajdujące się w art. 119, 256 i 257 KK.
W miejsce trzech przepisów normujących czyny zabronione, charakteryzujące się dyskryminacyjnym
motywem zachowania sprawcy przestępstwa wprowadza się jeden przepis penalizujący czyny o
podłożu dyskryminacyjnym.
Nowelizacja nie wyodrębnia propagowania ustrojów totalitarnych do odrębnego przepisu, ze
względu na chęć utrzymania dotychczasowej lokalizacji i brzmienia normy penalizującej ten czyn, jak
też ze względu na wspólny z czynami o podłożu dyskryminacyjnym typ zachowania polegającego na
produkcji, rozpowszechnianiu (itp.) materiałów zawierających zabronione treści (propagujące
totalitaryzm lub nawołujące do nienawiści).
Nowelizacja w sposób istotny poszerza katalog wartości chronionych przed dyskryminacją, jaki też go
modyfikuje – projekt wprowadza pojęcia „naturalne cechy osobiste” oraz „przekonania”, rezygnując z
wyodrębnienia „przynależności wyznaniowej” oraz „bezwyznaniowości”.
Poszerzenie katalogu o „naturalne i nabyte cechy osobiste” stanowi wyraz przekonania, że żadna
osoba nie powinna być zgodnie z prawem poddawana dyskryminacji, w tym być obiektem przemocy,
groźby, zniewagi lub tzw. mowy nienawiści, na tle swoich przymiotów naturalnych, takich jak np.
płeć, stan zdrowia, orientacja seksualna czy niepełnosprawność – tendencja ta od lat przyświeca
orzecznictwu na gruncie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.
Penalizacja zachowań o podłożu dyskryminacji ze względu na naturalne cechy osobiste ma zapewnić,
że każdy człowiek będzie podlegał ocenie społecznej ze względu na swoje świadome zachowanie, nie
zaś z powodu cech, które są od niego niezależne w tym sensie, że nie ma on możliwości ich zmiany
wedle własnej woli – dotychczas dotyczyło to jedynie rasy, pochodzenia etnicznego i narodowości.
Pojęcie „naturalnych i nabytych cech osobistych” pozwoli sądom w praktycznym stosowaniu
projektowanej normy ustalać w realiach danej sprawy, czy pokrzywdzony rzeczywiście odznacza się
cechą naturalną lub nabytą, ze względu na którą stał się obiektem dyskryminacji, zaś „naturalny lub
nabyty” charakter cechy, poza przypadkami oczywistymi, niewymagającymi wiedzy specjalistycznej,
będzie przedmiotem wypowiedzi biegłych sądowych, co powinno w praktyce wykluczyć arbitralność
decyzji sędziowskich, jak też wypełnić to pojęcie dorobkiem orzecznictwa sądowego oraz doktryny
prawa karnego.
Zastąpienie „przynależności religijnej” i „bezwyznaniowości” stanowi wyraz przekonania, że każdy
członek społeczeństwa pluralistycznego światopoglądowo ma prawo do ochrony przed dyskryminacją
ze względu na przekonania, nie zaś wyłącznie z powodu przynależności religijnej bądź
bezwyznaniowości – w tym sensie pojęcie „przekonania” jest szersze treściowo od obecnie
funkcjonujących „przynależność religijna” i „bezwyznaniowość”: prawno karna ochrona przed
dyskryminacją zostaje rozszerzona także na te osoby, które nie deklarują przynależności do
określonego kościoła lub związku wyznaniowego, jednakże ze względu na swoje przekonania
światopoglądowe mogą stać się obiektem dyskryminacji ze strony innych osób, zarówno
deklarujących przynależność religijną, jak też bezwyznaniowość; nadto projektowane uregulowanie
obejmuje także przekonania człowieka w innych niż wyznanie kwestiach, zapewniając ochronę przed
dyskryminacją osobom, których przekonania mogą zostać odebrane przez część społeczeństwa jako
kontrowersyjne i skłaniać do podejmowania działań niezgodnych z prawem, skutkujących czynami
zabronionymi i tłumieniem przez to debaty publicznej.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 13 grudnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-3167/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Mariusz Witczak)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r., poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
I.
Przedmiot projektu ustawy
Przedmiotem projektu ustawy jest nowelizacja ustawy z dnia 6 czerwca
1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 ze zm.), dalej również jako kk.
Projektodawcy zamierzają usunąć art. 119 kk i art. 257 kk oraz zmienić art. 256
kk. Celem proponowanych modyfikacji jest rozszerzenie katalogu znamion
przedmiotowych przestępstw: publicznego nawoływania do nienawiści,
publicznego znieważania oraz stosowania przemocy lub groźby bezprawnej.
Karze mają podlegać sprawcy wymienionych przestępstw popełnionych
przeciwko grupie osób lub osobie z powodu ich lub jej przynależności
narodowej, etnicznej, rasowej, politycznej, społecznej, naturalnych lub nabytych
cech osobistych lub przekonań. Zmianie mają ulec również niektóre z kar
orzekanych za wskazane przestępstwa.
Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.
II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Opiniowany projekt ustawy zawiera karnoprawne gwarancje związane z
ochroną jednostki przed niezgodnym z prawem zachowaniem o charakterze
dyskryminacyjnym. W prawie pierwotnym Unii Europejskiej istnieją normy
prawne zakazujące dyskryminacji. Artykuł 19 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1078
› Pobierz plik