eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

§ 20. 1. rodki pieniężne klientów są deponowane odrębnie od środków pieniężnych firmy
inwestycyjnej.
2. rodki pieniężne klientów mogą być deponowane w:
1) banku centralnym;
2) banku krajowym;
3) zagranicznej instytucji kredytowej;
4) banku zagranicznym;
5) kwalifikowanym funduszu rynku pieniężnego..
3. Klient może nie wyrazić zgody na deponowanie jego środków pieniężnych w
kwalifikowanym funduszu rynku pieniężnego.
4. Firma inwestycyjna przy wyborze podmiotu, w którym deponuje środki pieniężne
klientów powinna kierować się należytą starannością, w szczególności mając na uwadze
ochronę praw przysługujących klientowi oraz biorąc pod uwagę poziom wiedzy
specjalistycznej oraz opinię, jaką cieszy się dany podmiot, jak również system prawny i
praktyki rynkowe związane z przechowywaniem środków pieniężnych.
5. Firma inwestycyjna powinna dokonywać okresowej oceny sposobu świadczenia usługi
przez podmiot, o którym mowa w ust. 2, w którym zdeponowane zostały środki pieniężne
klienta tej firmy inwestycyjnej.
6. Przez kwalifikowany fundusz rynku pieniężnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, rozumie
się otwarty fundusz inwestycyjny, o którym mowa w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o
funduszach inwestycyjnych, w przypadku gdy:
1) jego nadrzędnym celem inwestycyjnym jest utrzymywanie nominalnej wartości netto
aktywów funduszu (przed doliczeniem zysków) albo wartości kapitału początkowego
uczestników wraz z zyskami;
2) inwestuje wyłącznie w wysokiej jakości instrumenty rynku pieniężnego o pierwotnym
lub rzeczywistym terminie rozliczenia nie dłuższym niż 397 dni lub regularnej korekcie
rentowności zgodnej z terminem rozliczenia oraz średnim ważonym terminem
rozliczenia wynoszącym 60 dni, bądź inwestuje dodatkowo w depozyty ulokowane w
podmiotach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 lub 4;
3) zapewniona jest możliwość zbycia jednostek tego funduszu inwestycyjnego nie później
niż w dniu następującym po dniu, w którym złożona zostałą dyzposycja zbycia
jednostek.
§ 21. 1. Zapisów na rachunkach papierów wartościowych dokonuje się wyłącznie na
podstawie dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określa właściwa izba
rozrachunkowa.
2. Zapisów w rejestrach operacyjnych dokonuje się wyłącznie na podstawie dowodów
ewidencyjnych, których minimalną zawartość określa Krajowy Depozyt.
3. Zapisów na rachunkach pieniężnych dokonuje się na podstawie dowodów ewidencyjnych,
których minimalną zawartość określa właściwa izba rozrachunkowa, a także na podstawie
prawidłowych i rzetelnych dowodów wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 22. 1. Prowadzenie rachunku papierów wartościowych oraz rachunku pieniężnego przez
firmę inwestycyjną, a także prowadzenie rachunku papierów wartościowych przez bank
powierniczy, odbywa się na podstawie umowy oraz regulaminu prowadzenia rachunku papierów
wartościowych i rachunku pieniężnego, z zastrzeżeniem § 7 ust. 3 pkt 21, § 8 ust. 2 pkt 24 oraz §
27.

20
2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1) tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2) sposoby przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących instrumentów finansowych i
środków pieniężnych zapisanych na rachunku;
3) sposób naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunku pieniężnym oraz tryb
określania ich wysokości, jeżeli umowa przewiduje oprocentowanie tych środków;
4) sposoby udzielania przez klienta pełnomocnictw;
5) tryb, warunki i przyczyny ustanawiania lub znoszenia blokady instrumentów finansowych,
praw do otrzymania instrumentów finansowych oraz środków pieniężnych klienta;
6) sposoby postępowania z instrumentami finansowymi, na których ustanowiono ograniczone
prawo rzeczowe lub których zbywalność jest ograniczona;
7) sposoby postępowania z instrumentami finansowymi, stanowiącymi przedmiot
zabezpieczenia umowy kredytu lub pożyczki, jeżeli zabezpieczenia nie dokonano w drodze
ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego;
8) tryb i warunki przenoszenia instrumentów finansowych lub środków pieniężnych na rachunki
klienta prowadzone przez inny podmiot;
9) terminy i sposoby wnoszenia przez klientów opłat związanych z prowadzeniem rachunków
oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
10) sposób sporządzania i przekazywania klientowi wyciągów z rachunków;
11) sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
12) tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1, likwidacji
rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, a także tryb postępowania z
instrumentami finansowymi oraz środkami pieniężnymi, odnośnie do których klient nie
wydał dyspozycji;
13) tryb, terminy i warunki dokonywania zmian regulaminu, a także sposób informowania
klientów o tych zmianach.
3. W przypadku gdy na rachunku papierów wartościowych mają być również rejestrowane
derywaty, regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa dodatkowo:
1) sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o
zmianie jego wysokości;
2) sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego oraz jego uzupełniania;
3) tryb przekazywania żądania uzupełnienia zabezpieczenia do poziomu określonego umową i
odrębnymi przepisami;
4) sposób postępowania firmy inwestycyjnej lub banku powierniczego w przypadku
niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta zabezpieczenia lub przekroczenia limitów
zaangażowania, określonych przez właściwą izbę rozrachunkową lub podmiot organizujący
rynek.
4. W przypadku gdy na rachunku papierów wartościowych mają być rejestrowane derywaty,
które są dopuszczone do obrotu na regulowanym rynku giełdowym lub pozagiełdowym, bank
powierniczy ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w
Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
5. Postanowienia, o których mowa w ust. 3, mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
6.
Przepisów ust. 2 dotyczących rachunku pieniężnego nie stosuje się do banków
powierniczych.
§ 23. 1. Firma inwestycyjna, która świadczy usługi polegające na wykonywaniu zleceń
nabycia lub zbycia praw majątkowych, prowadzi dla klienta rachunek praw majątkowych na

21
podstawie umowy, o której mowa w § 10 ust. 1. Zasady otwierania, prowadzenia i zamykania
rachunku praw majątkowych określa regulamin prowadzenia rachunków praw majątkowych, z
zastrzeżeniem § 27.
2. Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 22 ust. 2, a w
przypadku gdy na rachunkach praw majątkowych mają być rejestrowane prawa majątkowe,
którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do
regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio również przepisy § 22 ust. 3.
3. Przepisów ust. 1 i 2, dotyczących obowiązku opracowania regulaminu prowadzenia
rachunków praw majątkowych, nie stosuje się, jeżeli konstrukcja praw majątkowych lub
specyfika obrotu tymi prawami majątkowymi uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków
związanych z prowadzeniem rachunków praw majątkowych w sposób jednolity dla wszystkich
klientów, na rzecz których prowadzone są przez firmę inwestycyjną rachunki praw majątkowych.
4. W przypadku wskazanym w ust. 3, w umowie, o której mowa w § 10 ust. 1, określa się
zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych. Do umowy tej stosuje
się odpowiednio przepisy § 22 ust. 2, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust.
1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia praw majątkowych, którymi obrót związany jest z
obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego - stosuje się odpowiednio również przepisy
§ 22 ust. 3.
5. Zapisów na rachunku praw majątkowych dokonuje się na podstawie prawidłowych i
rzetelnych dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określają zasady przyjęte w
obrocie danymi prawami majątkowymi.
6. Dowody, o których mowa w ust. 5, mogą być zapisywane lub przekazywane na
elektronicznych nośnikach informacji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
7. Firma inwestycyjna jest obowiązana do prowadzenia rachunków praw majątkowych w
sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację osób, którym te prawa przysługują.
8. Do rachunków praw majątkowych stosuje się odpowiednio przepisy § 17 ust. 3 i 4.
§ 24. 1. Firma inwestycyjna, która świadczy usługi polegające na wykonywaniu zleceń
nabycia lub zbycia instrumentów rynku niepublicznego, prowadzi dla klienta rachunek
instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencję na podstawie umowy, o której mowa w § 11.
Zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku instrumentów rynku niepublicznego lub
ewidencji określa regulamin prowadzenia rachunków instrumentów rynku niepublicznego lub
ewidencji, z zastrzeżeniem ust. 4 oraz § 27.
2. Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 22 ust. 2, a w
przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub
zbycia instrumentów rynku niepublicznego, którymi obrót związany jest z obowiązkiem
posiadania depozytu zabezpieczającego - stosuje się odpowiednio również przepisy § 22 ust. 3.
3. Przepisów ust. 1 i 2 dotyczących obowiązku sporządzenia regulaminu prowadzenia
rachunków instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencji nie stosuje się, jeżeli konstrukcja
tych instrumentów lub specyfika dokonywania nimi obrotu uniemożliwiają uregulowanie praw i
obowiązków związanych z prowadzeniem tych rachunków lub ewidencji w sposób jednolity dla
wszystkich klientów, na rzecz których prowadzone są przez firmę inwestycyjną te rachunki lub
ewidencje.
4. W przypadku wskazanym w ust. 3, w umowie, o której mowa w § 11, określa się zasady
otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku instrumentów rynku niepublicznego lub
ewidencji. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 22 ust. 2, a w przypadku gdy w ramach
usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia instrumentów rynku

22
niepublicznego, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu
zabezpieczającego - stosuje się również przepisy § 22 ust. 3.
5. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna zobowiązywać klienta do informowania firmy
inwestycyjnej o wszelkich zdarzeniach prawnych mających wpływ na istnienie i treść
ewidencjonowanych przez nią praw i przedstawiania jej odpowiednich dokumentów, które
potwierdzają ten stan zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
6. Zapisów na rachunkach instrumentów rynku niepublicznego dokonuje się na podstawie
prawidłowych i rzetelnych dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określają
zasady przyjęte w obrocie danymi instrumentami rynku niepublicznego.
7. Zapisów w ewidencji dokonuje się na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 5.
Firma inwestycyjna obowiązana jest przechowywać kopie dokumentów stanowiących podstawę
zapisów dokonywanych w ewidencji.
8. Do rachunków instrumentów rynku niepublicznego i ewidencji, o których mowa w ust. 1,
stosuje się odpowiednio przepisy § 17 ust. 2, w zakresie, w jakim na rachunkach instrumentów
rynku niepublicznego lub w ewidencji zapisywane są instrumenty rynku niepublicznego, którymi
obrót obsługiwany jest przez Krajowy Depozyt, oraz § 17 ust. 3 i 4.
9. Wskazany w ust. 1 obowiązek prowadzenia dla klienta rachunku instrumentów rynku
niepublicznego lub ewidencji nie powstaje w przypadku świadczenia przez firmę inwestycyjną,
w sposób incydentalny, usługi wykonywania zleceń nabycia lub zbycia tych instrumentów, o ile
klient nie zażądał otwarcia rachunku instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencji.
§ 25. 1. Firma inwestycyjna świadcząca usługę przechowywania i rejestrowania zmian stanu
posiadania instrumentów finansowych jest obowiązana prowadzić rejestr przechowywanych
instrumentów, umożliwiający ewidencjonowanie zabezpieczeń ustanawianych na prawach z
przechowywanych instrumentów finansowych.
2. Warunki i sposób prowadzenia rejestru, o którym mowa w ust. 1, określa umowa o
przechowywanie i rejestrowanie zmian stanu posiadania instrumentów finansowych. Do umowy
tej przepisy § 24 ust. 5 i 7 stosuje się odpowiednio.
§ 26. 1. W przypadku zmiany regulaminów, o których mowa w § 22-24, firma inwestycyjna
informuje klienta o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z
zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w
życie zmian.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do banku powierniczego w przypadku zmiany
regulaminu prowadzenia rachunków papierów wartościowych.
§ 27. 1. Szczegółowe zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów
wartościowych, rachunku pieniężnego, rachunku praw majątkowych, rachunku instrumentów
rynku niepublicznego oraz ewidencji mogą być określone w jednym lub kilku regulaminach, pod
warunkiem że regulaminy te zawierają wyraźnie wyodrębnione zapisy odnoszące się do każdej
ze świadczonych usług oraz spełniają wymogi przewidziane w przepisach niniejszego oddziału
dla poszczególnych regulaminów.
2.
Przepisów niniejszego oddziału dotyczących obowiązku opracowania przez firmę
inwestycyjną regulaminu prowadzenia rachunku papierów wartościowych, rachunku
pieniężnego, rachunku praw majątkowych, rachunku instrumentów rynku niepublicznego oraz
ewidencji nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o

23
ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta
nieprofesjonalnego.
§ 28.
1.
W zakresie nieuregulowanym w przepisach niniejszego oddziału, do banku
powierniczego stosuje się odpowiednio przepisy § 16, w zakresie odnoszącym się do rejestru
operacyjnego, oraz § 17 ust. 2-5, § 18, § 21 ust. 1 i 2 oraz § 27.
2. W odniesieniu do usług świadczonych na rzecz klientów, którzy podpisali z bankiem
powierniczym umowę, o której mowa w art. 121 ust. 1 ustawy, do banku powierniczego nie
stosuje się przepisów niniejszego oddziału, dotyczących prowadzenia rejestru operacyjnego.
Rozdział 3
Zawieranie transakcji i dokonywanie rozliczeń
Oddział 1
Przyjmowanie i przekazywanie zleceń
§ 29. 1. Firma inwestycyjna przyjmuje zlecenia zawierające w szczególności:
1) dane, ustalone z klientem, umożliwiające jednoznaczną identyfikację klienta;
2) datę i czas wystawienia;
3) rodzaj i liczbę instrumentów finansowych będących przedmiotem zlecenia;
4) przedmiot zlecenia (kupno lub sprzedaż);
5) określenie ceny;
6) oznaczenie terminu ważności zlecenia;
7) podpis klienta lub jego pełnomocnika, z zastrzeżeniem ust. 2 - w przypadku zleceń w formie
pisemnej.
2. Jeżeli w jednym dokumencie zamieszczono więcej niż jedno zlecenie, powinien on
zawierać wyraźne określenie liczby zleceń. W takim przypadku wystarczające jest złożenie
jednego podpisu klienta lub jego pełnomocnika.
3. W przypadku, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 1, zlecenie powinno zawierać dodatkowo
dane umożliwiające jednoznaczną identyfikację podmiotu, o którym mowa w art. 121 ust. 2 pkt 2
ustawy.
4. W przypadku, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 2, zlecenie powinno zawierać dodatkowo
oznaczenie klienta lub klientów, którzy zawarli z bankiem umowę, o której mowa w art. 121 ust.
1 ustawy, oraz na których rachunek zostało złożone zlecenie, pozwalające na jednoznaczną jego
lub ich identyfikację, jeżeli umowa zawarta przez firmę inwestycyjną z podmiotem, o którym
mowa w art. 121 ust. 2 pkt 2 ustawy, nie przewiduje obowiązku wskazywania przez ten podmiot
firmie inwestycyjnej do końca dnia, w którym wykonane zostało zlecenie, osób, na rzecz których
zostało złożone zlecenie, ze wskazaniem liczby nabywanych lub zbywanych papierów
wartościowych dla poszczególnych osób. W przypadku zleceń wykonywanych częściowo
przekazywanie informacji powinno następować każdego dnia, w którym wykonywane było
zlecenie, w zakresie, w jakim dotyczą wykonywanej w tym dniu części tego zlecenia.
5. W przypadku zlecenia umożliwiającego wystawienie na jego podstawie więcej niż
jednego zlecenia brokerskiego lub innego zlecenia lub oferty przekazywanych na odpowiedni
rynek, zamiast liczby instrumentów finansowych można podać maksymalną łączną wartość
transakcji, będących wynikiem wykonania tego zlecenia.

24
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 60 . [ 61 ] . 62 ... 70 ... 110 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: