eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej

projekt ustawy ma na celu rozszerzenie katalogu wykroczeń oraz ustawowe usankcjonowanie wykroczeń w żegludze śródlądowej (wdrożenie dyrektywy RIS na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i wyższej państw członkowskich, które są połączone drogami wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej innego państwa członkowskiego, zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi poprzez szybką wymianę informacji dotyczącej dróg wodnych)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 520
  • Data wpłynięcia: 2008-05-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1057

520

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ............................ ..
w sprawie wykazu śródlądowych dróg wodnych, na których wprowadza się RIS2)

Na podstawie art. 47a ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.
U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 846, Nr 176, poz. 1238 i Nr …, poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. 1 Wykaz śródlądowych dróg wodnych określa załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER INFRASTRUKTURY

W porozumieniu:
MINISTER RODOWISKA
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2005/44/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji
rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005,
str. 152)

Załącznik do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia………(poz……..)


WYKAZ RÓDL DOWYCH DRÓG WODNYCH
1) jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi (9,5 km),
2) rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i dalej jako rzeka Regalica
do ujścia do jeziora Dąbie (44,6 km),
3) rzeka Odra Zachodnia:
a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi wraz z bocznymi odgałęzieniami (33,6 km),
b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią (2,7 km),
4) rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi (6,9 km).


UZASADNIENIE



Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu śródlądowych dróg
wodnych, na których wprowadza się RIS stanowi wykonanie delegacji ustawowej, zawartej w
art. 47a ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123,
poz. 857 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 846, Nr 176, poz. 1238 i Nr …, poz. …).
Projekt rozporządzenia określa wykaz śródlądowych dróg wodnych, na których wprowadza się
zharmonizowane usługi informacji rzecznej (RIS) i stanowi wdrożenie przepisów dyrektywy
2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie
zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we
Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 152).
Dyrektywa ma zastosowanie do wdrożenia i funkcjonowania RIS na śródlądowych drogach
wodnych klasy IV i wyższej państw członkowskich, które są połączone drogami wodnymi klasy
IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej innego państwa członkowskiego, w
tym w portach znajdujących się na drogach wodnych, o których mowa w decyzji nr
1346/2001/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. zmieniającej decyzję nr
1692/96/WE w zakresie portów morskich, portów śródlądowych oraz terminali intermodalnych,
jak również projektu nr 8 wymienionego w załączniku III.
W Polsce RIS obejmie następujące drogi wodne:
1) jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi (9,5 km),
2) rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i dalej jako rzeka Regalica
do ujścia do jeziora Dąbie (44,6 km),
3) rzeka Odra Zachodnia:
a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi wraz z bocznymi odgałęzieniami (33,6 km),
b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią (2,7 km),

2
4) rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi (6,9 km).
Ich łączna długość wynosi 97, 3 km.
Wprowadzenie RIS wpłynie na poprawę bezpieczeństwa żeglugi dzięki szybkiej
wymianie informacji dotyczącej dróg wodnych oraz na podniesienie wydajności transportu
śródlądowego, co przyczynić się może do jego efektywniejszego rozwoju.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Akt ten będzie miał wpływ na podmioty zaangażowane w uprawianie żeglugi śródlądowej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
1. Związek Polskich Armatorów ródlądowych;
2. Odratrans
S.A;
3.
egluga Bydgoska;
4. Centrum
eglugi ródlądowej przy Akademii Morskiej w Szczecinie;
5. Akademia Morska w Szczecinie.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Wejście w życie aktu normatywnego nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

3
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ................................
w sprawie nadania statutu Centrum RIS2)

Na podstawie art. 47c ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
(Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 846, Nr 176, poz. 1238 i Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Centrum RIS nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER INFRASTRUKTURY











1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2005/44/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji
rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005,
str. 152).

Załącznik do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia………(poz……..)

STATUT CENTRUM RIS
§ 1. Centrum RIS jest państwową jednostką budżetową działającą na podstawie ustawy z
dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 oraz z 2007 r.
Nr 123, poz. 846, Nr 176, poz. 1238 i Nr …, poz. …) oraz niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Centrum RIS jest Szczecin.
§ 3. 1. W skład Centrum RIS wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Biuro Operacyjne RIS;
2) Biuro Współpracy Międzynarodowej;
3) Biuro Informatyki;
4) Biuro Wymiany Danych;
5) Dział Organizacyjno-Prawny;
6) Dział Finansów i Księgowości;
7) Dział Administracji i Zamówień Publicznych;
8) Stanowisko Pracy do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
2. Na potrzeby realizacji określonych zadań, dyrektor Centrum RIS może tworzyć inne komórki
organizacyjne niż wymienione w ust. 1.
3. Szczegółową organizację oraz zakres zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w
ust.1, określają regulaminy organizacyjne nadane przez dyrektora Centrum RIS i zatwierdzone
przez ministra właściwego do spraw transportu.

§ 4. 1. Centrum RIS kieruje dyrektor, przy pomocy głównego księgowego, kierowników
komórek organizacyjnych wymienionych w § 3 pkt 1-8 oraz specjalisty do spraw ochrony
informacji niejawnych.
2. Do kompetencji dyrektora Centrum RIS należy w szczególności:
1) zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu RIS na śródlądowych drogach wodnych;
2) zarządzanie majątkiem Centrum RIS;
3) wydawanie dokumentów zgodności, stwierdzających możliwości techniczne oraz systemowe
prawidłowego i sprawnego współdziałania urządzeń i oprogramowań z systemem RIS;
4) współpraca międzynarodowa;
5) gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji użytkownikom RIS;
6) podejmowanie działań zapewniających:
a) użytkownikom RIS dostęp do elektronicznych map nawigacyjnych,
b) przekazywanie właściwym organom publicznym oraz państwom członkowskim Unii
Europejskiej elektronicznych raportów ze statków, zawierających w szczególności dane
dotyczące statku oraz przewożonych towarów,
c) interoperacyjność RIS na poziomie europejskim;
7) podejmowanie działań promujących korzystanie z RIS oraz propagowanie wykorzystywania
technologii pozycjonowania satelitarnego;

2
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: