eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej

projekt ustawy ma na celu rozszerzenie katalogu wykroczeń oraz ustawowe usankcjonowanie wykroczeń w żegludze śródlądowej (wdrożenie dyrektywy RIS na śródlądowych drogach wodnych klasy IV i wyższej państw członkowskich, które są połączone drogami wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej innego państwa członkowskiego, zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi poprzez szybką wymianę informacji dotyczącej dróg wodnych)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 520
  • Data wpłynięcia: 2008-05-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1057

520

8) reprezentowanie Centrum RIS na zewnątrz;
9) zatrudnianie pracowników w Centrum RIS.
3. Dyrektor Centrum RIS może powoływać, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do
spraw transportu, komisje lub zespoły stałe lub dora ne, jako organy opiniodawczo-doradcze,
określając cel ich powołania, nazwę, skład osobowy, zakres zadań i tryb działania, w tym sposób
finansowania ich działalności.

UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie nadania statutu Centrum RIS
stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 47c ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000
r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 846, Nr
176, poz. 1238 i Nr …, poz. …).
Projekt rozporządzenia określa statut Centrum RIS – w tym jego organizację i zakres
działania. Siedziba Centrum RIS będzie się znajdowała w Szczecinie z uwagi na fakt, iż tam
znajdują się śródlądowe drogi wodne objęte systemem RIS.
Statut Centrum RIS określa strukturę organizacyjną Centrum RIS oraz kompetencje dyrektora.

Centrum RIS będzie odpowiedzialne za wdrożenie, funkcjonowanie i utrzymanie systemu
RIS na śródlądowych drogach wodnych objętych RIS a także nadzór w zakresie wdrożenia i
funkcjonowania RIS, w szczególności na granicznym odcinku rzeki Odry.
W Polsce RIS obejmie on następujące drogi wodne:
1) jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi (9,5 km),
2) Rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz-Ustowo i dalej jako rzeka Regalica
do ujścia do jeziora Dąbie (44,6 km) ,
3) Rzeka Odra Zachodnia:
a) od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi wraz z bocznymi odgałęzieniami (33,6 km),
b) Przekop Klucz-Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią (2,7 km),
4) Rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami
wewnętrznymi (6,9 km).
Łączna długość dróg wodnych objętych RIS wynosi 97, 3 km.

Projekt
rozporządzenia stanowi wdrożenie przepisów dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji
rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z
30.09.2005 r., str. 52).

Dyrektywa ma zastosowanie do wdrożenia i funkcjonowania RIS na śródlądowych
drogach wodnych klasy IV i wyższej Państw Członkowskich, które są połączone drogami
wodnymi klasy IV lub wyższej z drogami wodnymi klasy IV lub wyższej innego Państwa
Członkowskiego, w tym w portach znajdujących się na takich drogach wodnych, o których mowa
w decyzji nr 1346/2001/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r.
zmieniającej decyzję nr 1692/96/WE w zakresie portów morskich, portów śródlądowych oraz
terminali intermodalnych.
3

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Akt ten będzie miał wpływ na Centrum RIS, poprzez określenie jej statutu.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi podmiotami:
1. Związek Polskich Armatorów ródlądowych;
2. Odratrans
S.A;
3.
egluga Bydgoska;
4. Centrum
eglugi ródlądowej przy Akademii Morskiej w Szczecinie;
5. Akademia Morska w Szczecinie.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego

Wejście w życie aktu normatywnego nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.


4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ................................
w sprawie wykazu organów administracji publicznej oraz jednostek badawczo-
rozwojowych, a także zakresu, rodzaju, częstotliwości oraz sposobu nieodpłatnego
przekazywania do Centrum RIS danych hydrologicznych, meteorologicznych,
geograficznych oraz hydrogeologicznych i administracyjnych2)

Na podstawie art. 47e ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.
U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 846, Nr 176, poz. 1238 i Nr …, poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. 1 Wykaz organów administracji publicznej oraz jednostek badawczo-rozwojowych, a także
zakres, rodzaj i częstotliwość nieodpłatnego przekazywania do Centrum RIS danych
hydrologicznych, meteorologicznych, geograficznych oraz hydrogeologicznych i
administracyjnych określa załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Dane, o których mowa w §1, przekazuje się w formie elektronicznej.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER
INFRASTRUKTURY

W porozumieniu:
MINISTER RODOWISKA




1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2005/44/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji
rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005,
str. 152).

1
Załącznik do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia………(poz……..)



LP



Częstotliwość
Nazwa podmiotu
Zakres danych
Rodzaj danych
przekazywania
danych do
Centrum RIS

1
Instytut Meteorologii
Dane hydrologiczne, Opady dobowe
suma opadów co 6
i Gospodarki Wodnej
dane

godzin
meteorologiczne
Stany wody
co godzinę
Prędkość wiatru co godzinę
Temperatura
raz na dobę
wody
2 Dyrektorzy
Urzędów Dane
Informacje dot.
raz na dzień
eglugi ródlądowej
administracyjne
Statków
(parametry,
możliwości
techniczne,
zanurzenie)
3 Dyrektorzy
Dane hydrologiczne, Zlodzenia
wg aktualnych
Regionalnych
dane

pomiarów
Zarządów Gospodarki administracyjne
Daty otwarcia i

Wodnej
zamknięcia dróg wg potrzeby
wodnych
4 Wojewodowie
Dane
Decyzje
do 1 dnia każdego
administracyjne
administracyjne
miesiąca
majce wpływ na
żeglugę
śródlądową
5. Państwowy Instytut
Dane


Geologiczny
hydrogeologiczne,
Głębokość lustra raz na tydzień
dane geograficzne
wody
2

UZASADNIENIE


Projekt
rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu organów administracji
publicznej oraz jednostek badawczo-rozwojowych, a także zakresu, rodzaju, częstotliwości oraz
sposobu nieodpłatnego przekazywania do Centrum RIS danych hydrologicznych,
meteorologicznych, geograficznych oraz hydrogeologicznych i administracyjnych stanowi
wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 47e ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o
żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 oraz z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr
176, poz. 1238 i Nr …, poz. …).
Określone w rozporządzeniu podmioty będą miały obowiązek nieodpłatnego
przekazywania do Centrum RIS danych hydrologicznych, meteorologicznych, geograficznych
oraz hydrogeologicznych i administracyjnych. Przekazane dane będą niezbędne do tworzenia
informacji dla użytkowników RIS. Jednym z zadań Centrum RIS jest także konieczność
międzynarodowej wymiany informacji, mających wpływ na bezpieczeństwo żeglugi, w
szczególności na wodach granicznych. W tym przypadku jest to większa długość dróg wodnych
objętych RIS.
Działania związane z tworzeniem i wprowadzaniem ww. systemu w wielu krajach
europejskich, będą przedmiotem konsultacji również z komitetem, działającym przy Komisji
Europejskiej. Dzięki konsultacjom i wymianie doświadczeń możliwe będzie dokładniejsze
określenie zasad funkcjonowania systemu jak również informacji i danych, niezbędnych w tym
zakresie. Aktualnie trwają prace w Komisji Europejskiej nad aktami prawnymi, które będą
podstawą i wskazówką dla państw członkowskich wprowadzających przedmiotowy system.
Wprowadzenie RIS wpłynie na poprawę bezpieczeństwa żeglugi dzięki szybkiej
wymianie informacji dotyczącej dróg wodnych. Wpłynie on także na podniesienie wydajności
transportu śródlądowego, co przyczynić się może do jego efektywniejszego rozwoju.
Projekt rozporządzenia stanowi wdrożenie przepisów dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji
rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 255 z
30.09.2005, str. 152).

3
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: