eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472

2. Weryfikacja wstępna w ramach inspekcji wstępnej obejmuje czynności określone w ust. 1 pkt
2 oraz w procedurze przeglądu promu pasażerskiego typu ro-ro szybkiego statku pasażerskiego
określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Organ inspekcyjny wyznacza datę przeprowadzenia weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji
wstępnej na dzień następujący w ciągu 30 dni od dnia potwierdzenia spełnienia wymagań, o których
mowa w ust. 1 pkt 1 i 3.
4. Pozytywny wynik weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej jest warunkiem
niezbędnym do rozpoczęcia regularnej żeglugi promów pasażerskich typu ro-ro, z zastrzeżeniem ust.
5.
5. Prom pasażerski typu ro-ro oraz szybki statek pasażerski nie podlega weryfikacji wstępnej w
ramach inspekcji wstępnej, w przypadku gdy:
1) uprawiał regularną żeglugę promów pasażerskich typu ro-ro w warunkach eksploatacyjnych
odpowiadających nowym warunkom takiej żeglugi oraz podlegał weryfikacji wstępnej lub
przeglądowi specjalnemu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie
członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których wyniki zostały uwzględnione zaakceptowane
przez organ inspekcyjny;
2) uprawiał regularną żeglugę promów pasażerskich typu ro-ro i podlegał weryfikacji wstępnej w
ramach inspekcji wstępnej, o której mowa w § 4 ust. 2, oraz rozpoczyna taką żeglugę na innej
trasie, na której istnieją uznane przez właściwe organy państw przyjmujących zbliżone warunki
eksploatacyjne, spełniając wszystkie wymogi dotyczące bezpiecznej eksploatacji na tej trasie; na
wniosek armatora właściwy organ administracji morskiej Rzeczypospolitej Polskiej może
wcześniej potwierdzić swoje uznanie podobieństwa warunków eksploatacyjnych;
3) zaistniały niespodziewane okoliczności powodujące konieczność natychmiastowej zamiany, w
miejsce innego statku, w celu utrzymania ciągłości regularnej żeglugi promów pasażerskich
typu ro-ro, pod warunkiem, że:
a)
sprawdzenie dokumentów bezpieczeństwa statku i oględziny statku nie wykazały
niedociągnięć w spełnianiu wymogów niezbędnych do jego bezpiecznej eksploatacji,
b) weryfikacja wstępna zostanie przeprowadzona w ciągu jednego miesiąca od dnia dokonania
takiej zamiany.
§ 12. 1. Przegląd specjalny prowadzony w ramach inspekcji doraźnej odbywa się zgodnie z
procedurą przeglądu promu pasażerskiego typu ro-ro szybkiego statku pasażerskiego określoną w

8
załączniku nr 1 do rozporządzenia oraz procedurą inspekcji promu pasażerskiego typu ro-ro w czasie
żeglugi regularnej określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia, z uwzględnieniem § 11 ust. 1 pkt
2.
2. Przegląd specjalny prowadzony w ramach inspekcji okresowej odbywa się zgodnie z
procedurą przeglądu promu pasażerskiego typu ro-ro szybkiego statku pasażerskiego określoną w
załączniku nr 1 do rozporządzenia. Za przegląd taki uznaje się inspekcję obejmującą czynności
określone w ust. 1.
3. Przegląd specjalny, o którym mowa w ust. 2, przeprowadza się w przypadku dokonania na
promie pasażerskim typu ro-ro lub szybkim statku pasażerskim napraw, zmian lub modyfikacji
o istotnym znaczeniu.
4. W przypadku zmiany armatora, bandery lub klasyfikatora organ inspekcyjny, biorąc pod
uwagę wyniki dotychczasowych weryfikacji i przeglądów przeprowadzonych na promie
pasażerskim typu ro-ro lub szybkim statku pasażerskim, może zwolnić statek z przeglądu, o którym
mowa w ust. 3, pod warunkiem, że zmiany te nie wpływają na jego bezpieczną eksploatację.
§ 13. 1. Organ inspekcyjny dokonujący czynności określonych w § 11 ust. 2 oraz § 12 ust. 1 i 2
współdziała z organami inspekcyjnymi innych państw przyjmujących, dokonujących inspekcji na
tym samym statku. O nieprawidłowościach ujawnionych w wyniku tej inspekcji organy inspekcyjne
informują właściwe organy administracji państw przyjmujących.
2. Organ inspekcyjny może przeprowadzić przegląd specjalny w ramach inspekcji okresowej
lub doraźnej na wniosek właściwego organu administracji innego państwa przyjmującego.
3. Na wniosek armatora organ inspekcyjny zaprasza przedstawicieli właściwego organu
administracji państwa bandery promu pasażerskiego typu ro-ro lub szybkiego statku pasażerskiego
do uczestniczenia w przeglądzie specjalnym w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej.
4. Planując przeprowadzenie przeglądu specjalnego w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej,
bierze się pod uwagę harmonogram eksploatacyjny i remontowy statku.
5. Z przeprowadzonego przeglądu specjalnego w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej
sporządza się sprawozdanie, którego kopię organ inspekcyjny przesyła Komisji Europejskiej, za
pomocą baz danych nadzorowanych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA).
6. W przypadku powtarzających się rozbieżności z państwem przyjmującym co do spełnienia
wymogów określonych w § 11 ust. 1 pkt 1-3, organ inspekcyjny informuje o tym Komisję
Europejską w sposób określony w ust. 5, wskazując przyczyny niezgodności.

9
§ 14. 1. W przypadku uzasadnionego podejrzenia lub stwierdzenia, że stan statku, jego stałych
urządzeń lub wyposażenia nie odpowiada stanowi stwierdzonemu w dokumentach uznanej instytucji
klasyfikacyjnej, organ inspekcyjny rozszerza odpowiednio zakres inspekcji, o których mowa w § 4
ust. 1, weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej oraz przeglądu specjalnego w ramach
inspekcji okresowej lub doraźnej i zawiadamia o tym instytucję klasyfikacyjną oraz może zażądać
przeprowadzenia przez tę instytucję ponownego przeglądu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2
ustawy o bezpieczeństwie morskim.
2. W przypadku uzasadnionego podejrzenia co do autentyczności dokumentów, o których mowa
w § 5 ust. 1 pkt 5, wystawionych przez:
1) właściwy organ administracji morskiej Rzeczypospolitej Polskiej lub uznaną instytucję
klasyfikacyjną - sprawdza się ich autentyczność na miejscu;
2) właściwe organy innych administracji - dokonuje się sprawdzenia ich autentyczności
korespondencyjnie w państwie bandery, bez zatrzymywania statku, i przekazuje informacje do
portu, do którego udaje się statek.
§ 15. 1. W przypadku zatrzymania statku wskutek podjęcia działań określonych w art. 12 ust. 1
ustawy o bezpieczeństwie morskim organ inspekcyjny zezwala na opuszczenie portu po uzyskaniu
pozytywnego wyniku ponownie przeprowadzonej inspekcji.
2. Na podstawie pozytywnych wyników inspekcji, o której mowa w ust. 1, organ inspekcyjny
wydaje dokumenty bezpieczeństwa statku.
§ 16. 1. Organ inspekcyjny dokonujący weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej oraz
przeglądu specjalnego w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej, na podstawie art. 12 ust. 3
ustawy o bezpieczeństwie morskim nie zezwala na uprawianie przez statek regularnej żeglugi
promów pasażerskich typu ro-ro, w przypadku gdy występują następujące uchybienia:
1) nie są spełnione wymogi określone w § 11 ust. 1 pkt 1-4;
2) czynności dokonane na podstawie § 11 ust. 2 albo § 12 ust. 1 i 2 zakończyły się wynikiem
negatywnym, co powoduje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa statku lub życia załogi
i pasażerów;
3) w sposób powodujący bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa statku lub życia załogi
i pasażerów nie są spełnione wymagania określone w:
a) przepisach dotyczących przewozu na statkach morskich materiałów niebezpiecznych
i substancji mogących zanieczyścić środowisko,
b) przepisach dotyczących wyszkolenia i kwalifikacji zawodowych marynarzy,

10
c) rozporządzeniu Rady (WE) nr 3051/95 z dnia 8 grudnia 1995 r. w sprawie zarządzania
zapewniającego bezpieczeństwo na promach pasażerskich typu ro-ro (Dz. Urz. WE L 320 z
30.12.1995, str. 14 oraz L 19 z 24.01.1998, str. 35);
4) państwo bandery nie przeprowadziło konsultacji z właściwym organem administracji morskiej
Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie wydawania certyfikatów zwolnienia z
bowiązku
spełnienia szczególnych wymogów stateczności albo pozwolenia na eksploatację jednostki
szybkiej, określonych w § 22 ust. 4 i 5.
2. Decyzję niezezwalającą na uprawianie przez statek regularnej żeglugi promów pasażerskich
typu ro-ro organ inspekcyjny, w wyniku przeprowadzonej weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji
wstępnej, o której mowa w ust. 1, wydaje w ciągu 30 dni od dnia inspekcji.
3. O decyzji niezezwalającej na uprawianie przez statek regularnej żeglugi promów
pasażerskich typu ro-ro wydanej w wyniku czynności, o których mowa w ust. 1, organ inspekcyjny
powiadamia niezwłocznie w formie pisemnej armatora, podając pełne uzasadnienie.
4. Potwierdzenie usunięcia uchybień, o których mowa w ust. 1, następuje odpowiednio
w drodze ponownej weryfikacji wstępnej lub przeglądu specjalnego.
5. Organ inspekcyjny nie zezwala na uprawianie regularnej żeglugi promów pasażerskich typu
ro-ro także w przypadku, gdy armatorowi polecono usunięcie w określonym i uzasadnionym
terminie uchybień stwierdzonych na statku będącym w eksploatacji, niepowodujących
bezpośredniego niebezpieczeństwa dla statku lub życia załogi i pasażerów, jeżeli nie zostały one w
tym terminie usunięte. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 17. 1. Z przeprowadzonych inspekcji, o których mowa w § 4 ust. 1, weryfikacji wstępnej
w ramach inspekcji wstępnej oraz przeglądu specjalnego w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej
sporządza się protokół, który podpisuje inspektor i kapitan statku albo osoba przez niego
wyznaczona.
2. Protokół sporządza się w 3 egzemplarzach. Po jednym egzemplarzu protokołu otrzymują
kapitan statku albo osoba przez niego wyznaczona oraz armator statku. Trzeci egzemplarz dołącza
się do akt sprawy.
3. W protokole wpisuje się polecenia i zalecenia dla armatora oraz kapitana statku, wydane na
podstawie wyników przeprowadzonej inspekcji, weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej
lub przeglądu specjalnego w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej.
4. Kapitan statku albo osoba przez niego wyznaczona, przed podpisaniem protokołu, może
zgłosić dyrektorowi właściwego urzędu morskiego pisemne zastrzeżenia do ustaleń protokołu.

11
5. W terminie 7 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń protokołu dyrektor właściwego
urzędu morskiego:
1) uwzględnia zastrzeżenia i dokonuje zmian w protokole albo
2) odmawia, w drodze decyzji, uwzględnienia zmian w protokole.
6. Kapitan statku zgłasza na piśmie wykonanie poleceń i zaleceń wydanych na podstawie
wyników przeprowadzonej inspekcji, weryfikacji wstępnej w ramach inspekcji wstępnej oraz
przeglądu specjalnego w ramach inspekcji okresowej lub doraźnej organowi inspekcyjnemu, który je
wydał, w wyznaczonym przez ten organ terminie.
§ 18. Spełnienie przez armatora wymagań w zakresie zarządzania bezpieczną eksploatacją
stwierdza organ inspekcyjny na podstawie przeprowadzonego audytu i wystawia odpowiedni
dokument zgodności.
Rozdział 4
Rodzaje i wzory dokumentów bezpieczeństwa statku
§ 19. 1. Dokumenty bezpieczeństwa statku wydaje się w trzech egzemplarzach, które otrzymują
kapitan statku, armator oraz organ inspekcyjny.
2. Oryginały dokumentów bezpieczeństwa statku, kopię dokumentu zgodności wystawionego
armatorowi oraz dokumenty uznanej instytucji klasyfikacyjnej lub ich poświadczone kopie
przechowuje się na statku, w miejscu dostępnym dla organu inspekcyjnego.
§ 20. 1. Statek pasażerski lub inny statek o pojemności brutto powyżej 500, uprawiający żeglugę
międzynarodową, z wyjątkiem statku rybackiego, powinien posiadać następujące dokumenty
bezpieczeństwa statku:

1)
tymczasowy certyfikat zarządzania bezpieczeństwem lub certyfikat zarządzania
bezpieczeństwem wystawiony na okres 5 lat i potwierdzany w okresie pomiędzy 24 a 36
miesiącem jego ważności;
2) kopię tymczasowego dokumentu zgodności lub kopię dokumentu zgodności wystawionego na
okres 5 lat i corocznie potwierdzanego, przy czym potwierdzenie może nastąpić w okresie od 3
miesięcy przed do 3 miesięcy po dacie rocznicy.
2. Statek pasażerski, oprócz dokumentów bezpieczeństwa statku, o których mowa w ust. 1,
powinien posiadać:

12
strony : 1 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: