Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
UZASADNIENIE
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zwartej w art.
43 ust. 2 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, zgodnie z którą minister właściwy do
spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza zgłoszenia
wstępnego, mając na uwadze zakres informacji niezbędnych do zgłoszenia statku.
Wzór zgłoszenia wstępnego określony został w załączniku do rozporządzenia
i zawiera on wszelkie niezbędne informacje, które pozwalają określić czy statek mający
zamiar wpłynąć do polskiego portu spełnia wymagania w zakresie ochrony. Informacje
zawarte w zgłoszeniu wstępnym pozwolą ponadto przekazać oficerom ochrony obiektów
portowych informacje dotyczące np. aktualnego poziomu ochrony na statku, a tym samym
zapewnić należytą ochronę w obiektach portowych.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.)
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje
się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na kapitana statku oraz dyrektorów urzędów morskich,
którzy przyjmują zgłoszenia wstępne.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny.
5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.
03/16zb
8
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie programów szkoleń, wzoru świadectwa przeszkolenia oficera ochrony
armatora i oficera ochrony obiektu portowego, wzoru dokumentu identyfikacyjnego
oficera ochrony obiektu portowego oraz wysokości opłat pobieranych za wystawienie
tych dokumentów
Na podstawie art. 52 ust. 6 oraz art. 53 ust. 2 ustawy z dnia……… 2008 r. o ochronie
żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr ..., poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Przepisy rozporządzenia określają:
1) wzór świadectwa przeszkolenia w zakresie kursu oficera ochrony armatora i oficera
ochrony obiektu portowego, o których mowa w art. 52 ust. 1 ustawy;
2) wzór dokumentu identyfikacyjnego oficera ochrony obiektu portowego, o którym
mowa w art. 53 ust. 1 ustawy;
3) wysokość opłat, pobieranych za wystawienie dokumentów, o których mowa w pkt 1;
4) programy szkoleń PFSO oraz CSO.
2. Wzór świadectwa przeszkolenia oficera ochrony armatora określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
3. Wzór świadectwa przeszkolenia oficera ochrony obiektu portowego określa załącznik
nr 2 do rozporządzenia.
4. Wzór dokumentu identyfikacyjnego oficera ochrony obiektu portowego określa
załącznik nr 3 do rozporządzenia.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
5. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 3 określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
6. Programy szkoleń PFSO i CSO określają odpowiednio załączniki nr 5 i 6 do
rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie w po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
2
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia
Zał cznik nr 1
Zaświadcza się niniejszym, że:
This is to certify that:
………………………….. …………………………
Nazwisko/Surname Imię/Name
RZECZPOSPOLITA POLSKA
REPUBLIC OF POLAND
……………………………………………………………….
Data i miejsce urodzenia / Date and place of birth
WIADECTWO PRZESZKOLENIA
posiada przeszkolenie zgodnie z wymaganiami Prawidła XI-
OFICERA OCHRONY ARMATORA
2 Konwencji SOLAS oraz Części A/13.1 Kodeksu ISPS.
has been duly trained In acc. with the requirements of
Certificate of Training
Regulation XI-2 of SOLAS Convention and Section A/13.1 of
for a Company Security Officer
ISPS Code.
……………………………………………………………
Wystawione na podstawie postanowień
Miejsce i data wydania / Place and date of issue of this Certificate
Konwencji SOLAS 1974 z późniejszymi zmianami z
upoważnienia Rządu Rzeczypospolitej Polskiej przez Urząd
Morski w …………
Issued under the provisions
of the SOLAS Convention 1974 as amended,
Ważne do
under the authority of the Government of the Republic of Poland
Valid till ...................................
by Maritime Office………..
Miejsce na fotografię
43x 33 mm
photo
Hologram
Urzędu
Morskiego
No. …………………
…………………… ……………………………
Podpis posiadacza Nazwisko i podpis upoważnionej osoby
Holder’s signature Name and signature of duly authorized official
3