eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472


5. SZKOLENIA, ALARMY I ĆWICZENIA

1) Sprawdzenie
znajomości przez załogę ustaleń planu ochrony statku – w zakresie
odpowiedzialności, w formie testu lub pytań kontrolnych.(13.3 i 13.4), a w tym:

a) Czy oficer ochrony statku został w odpowiedni sposób przeszkolony, czy posiada
odpowiednią wiedzę o planie ochrony statku, procedurach oraz wyposażeniu i o
posługiwaniu się sprzętem i systemami ochrony (Kodeks ISPS Część A/13.2 i
B/13.1 i 2)
b) Czy członkowie załogi statku, którym powierzono odpowiedzialność za
szczególne zadania ochrony posiadają wystarczającą wiedzę i możliwości żeby
wykonywać przewidziane dla nich zadania? Czy rozumieją oni swoje obowiązki
związane z ochroną statku tak jak opisane to zostało w planie ochrony statku?
(Kodeks ISPS Część A/13.3 i B 13.3)

2) Ogłoszenie alarmu próbnego z podaniem aplikacyjnego zagrożenia i sprawdzenie
praktycznych działań załogi w odniesieniu do ustaleń planu ochrony statku (testowanie
indywidualnych, wybranych elementów planu w zakresie zagrożeń ochrony a w tym
komunikacji, koordynacji, dostępności zasobów i reagowania) (13.5 – 13.7)


6. INNE
UWAGI.

1) Obowiązkowe sprawdzenie oznaczenia i drożności głównych i awaryjnych dróg
ewakuacyjnych na statkach pasażerskich (8.5.11)

2) Sprawdzenie funkcjonowania komunikacji oficera ochrony statku z oficerem ochrony
obiektu portowego i oficerem ochrony armatora oraz służbami administracji morskiej –
czasu nawiązania kontaktu (9.2.3)

3) Sprawdzenie prawidłowości zapisów i postępowania z protokołami bezpieczeństwa –
zapisami czynności objętych planem ochrony statku (Kodeks ISPS Część A/10.1 –
10.4)

4) W zakresie reagowania na zmiany poziomu ochrony obowiązkowe sprawdzenie:
a) czy kapitan statku otrzymał instrukcje o zmianie poziomu ochrony:
-
wydane przez Administrację bandery w przypadku wprowadzenia poziomu
ochrony 2 lub 3 dla statku
- wydane przez Umawiający się Rząd w przypadku wprowadzenia poziomu 2 lub 3
dla obiektu portowego
b)
czy statek potwierdził otrzymanie ww. instrukcji i przystąpił do realizacji
odpowiednich procedur i czynności określonych przez oficera ochrony obiektu
portowego lub ustalonych w instrukcjach wydanych przez Administrację bądź
Umawiający się Rząd.
(Kodeks ISPS Część A/7.6 i A/10.1.4).



UZASADNIENIE


8

Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zwartej w art.
37 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, zgodnie z którą minister właściwy do spraw
gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania weryfikacji
i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokość
wynagrodzenia ekspertów, biorąc pod uwagę zapewnienie skuteczności weryfikacji i prób
efektywności, nakłady pracy i koszty funkcjonowania zespołu, a także postanowienia Kodeksu
ISPS.
Rozporządzenie określa kto i w jakim czasie przeprowadza weryfikację statków portów
i obiektów portowych. Weryfikacje i próby efektywności przeprowadza inspekcja bandery,
inspekcja portu – w odniesieniu do statków, natomiast w odniesieniu do portów i obiektów
portowych zespół, który powołuje minister właściwy do spraw gospodarki morskiej –
w odniesieniu do portów, a dyrektor właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do
obiektów portowych.

Weryfikacje i próby efektywności w portach przeprowadza się co najmniej raz na pięć
lat. W obiektach portowych weryfikacje i próby efektywności przeprowadza się co roku, nie
wcześniej niż 3 miesiące przed upływem kolejnego roku od daty wydania potwierdzenia
zgodności obiektu portowego i nie później niż 3 miesiące po tej dacie.
Weryfikacja portu obejmuje zagadnienia zawarte w planie ochrony portu. Weryfikacja
obiektu portowego obejmuje zagadnienia zawarte w planie ochrony obiektu portowego,
zgodnie z postanowieniami sekcji 16 w części A Kodeksu ISPS oraz sekcji 16 w części B
Kodeksu ISPS.

Przed przeprowadzeniem testu należy opracować szczegółowy scenariusz działania,
wczuwając się w rolę terrorystów, przestępców bądź pasażerów na gapę, zakładając najbardziej
prawdopodobne zachowania z ich strony i uwzględniając uwarunkowania zewnętrzne.
Scenariusz powinien określać cel testu, skład i zadania zespołu, kolejność i harmonogram
działań oraz sposób dokumentowania. Scenariusz powinien odnosić się do zagrożeń i zdarzeń
naruszających ochronę przedstawionych w ocenach stanu ochrony statku. Rozporządzenie
określa przykładowe tematy scenariuszy testów, które powinny być ograniczone jedynie
inwencją członków zespołu i tematyką zawartą w Kodeksie ISPS.

Z przeprowadzonej weryfikacji sporządza się protokół. Do protokołu mogą zostać
dołączone dowody w postaci zdjęć, nagrań obrazu lub dźwięku.
9


Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.)

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414), przedmiotowy projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynu Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa
Infrastruktury.

Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

10


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na:
- organy administracji morskiej,
- armatorów, zarządzających obiektami portowymi i portami.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny.

5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.





03/20zb
11
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie listy przedmiotów lub substancji zabronionych
oraz metod i środków ochrony przewozu broni

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia ……… 2008 r. o ochronie żeglugi i portów
morskich (Dz. U. Nr ..., poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) metody i środki ochrony przewozu broni na statku;
2) listę przedmiotów lub substancji, których posiadanie oraz transport na teren portu,
obiektu portowego lub na statek jest zabronione.

§ 2. Broń palną w transporcie morskim przewozi się w sposób określony w rozporządzeniu,
z zachowaniem metod i środków ochrony określonych w ustawie z dnia 21 maja 1999 r.
o broni i amunicji (Dz. U. z 2004 r. Nr 52, poz. 525 i Nr 96, poz. 959, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238).

§. 3. 1. Niedopuszczalny jest przewóz broni na statku w miejscu ogólnodostępnym.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w odniesieniu do Służby Kontrwywiadu Wojskowego
i Wywiadu Wojskowego oraz funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Policji, Straży Granicznej, straży
pożarnej, Biura Ochrony Rządu oraz Służby Celnej, podczas wykonywania czynności
służbowych.


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).


strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: