eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472




Załączniki do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ……. 2008 r.
(poz. …)
Zał cznik nr 1

Wymagania dotycz ce funkcjonowania systemu alertu niejawnego (ukrytego)

Wymagania zostaną opracowane na podstawie rezolucji MSC 136(76) z dnia 11 grudnia 2002
r. oraz MSC 147(77) z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie standardów dla statkowego systemu
alertu o zagrożeniu ochrony.


3



Zał cznik nr 2

Procedura postępowania po odebraniu alertu

I.
Odebranie alertu przez punkt odbioru alertu.
1. Postępowanie w przypadku odebrania alertu jawnego .
1) Potwierdzenie odbioru alertu ze statku i nawiązanie kontaktu ze statkiem.
2) W sytuacji, gdy udało się nawiązać kontakt ze statkiem należy:
- ustalić czy alert jest prawdziwy czy fałszywy i ustalić jego naturę;
- ogłosić pogotowie natychmiastowe na jednostkach SAR;
- powiadomić o sytuacji naruszenia ochrony statku dowództwo
Marynarki Wojennej i Straży Granicznej;
- przekazać treść alertu do centralnego punktu kontaktowego i
regionalnych punktów kontaktowych;
- powiadomić kierownika Morskiego Ratowniczego Centrum
Koordynacyjnego (MRCK);
- powołać do działania, na czas trwania sytuacji naruszenia ochrony,
zespół kryzysowy;
- przeprowadzić analizę nawigacyjną;


3) W sytuacji gdy nie udało się nawiązać kontaktu ze statkiem należy:
-
uznać, że doszło do naruszenia ochrony statku;
- ogłosić pogotowie natychmiastowe na jednostkach SAR;
- powiadomić o sytuacji naruszenia ochrony statku dowództwo Marynarki
Wojennej i Straży Granicznej;
- przekazać treść alertu do centralnego punktu kontaktowego i regionalnych
punktów kontaktowych;
- powiadomić kierownika MRCK;
- powołać do działania na czas trwania sytuacji naruszenia ochrony zespół
kryzysowy;
- przeprowadzić analizę nawigacyjną;

2. Postępowanie w przypadku otrzymania alertu ukrytego.
1) W żadnym przypadku nie potwierdzać odbioru alertu i nie nawiązywać łączności z
zagrożonym statkiem oraz innymi statkami;

4



2) Jeśli to możliwe, dokonać analizy sytuacji nawigacyjnej w rejonie, w którym
znajduje się potencjalnie zagrożony statek, przy użyciu środków nie powodujących
znacznego widocznego wzrostu zainteresowania danym akwenem np. obraz z
radarowych stacji brzegowych, informacje z systemów AIS i SWIB czy obserwacja
wizualna w przypadku statków znajdujących się w zasięgu widzialności do brzegu
(lub na obszarze przelotów samolotów służb ekologicznych);
3) Ustala się następujące sytuacje, w których odebranie sygnału alertu ukrytego, uznać
należy za naruszenie ochrony statku:
a) jeśli nadawanie sygnału alertu odbywa się w sposób ciągły w czasie 5 minut
od momentu rozpoczęcia uznać należy, że doszło do naruszenia ochrony
statku,
b) jeśli nadawanie sygnału alertu zostało przerwane w ciągu 5 minut od
momentu rozpoczęcia i w ciągu kolejnych 10 minut statek nie skontaktował się
z punktem odbioru alertu w celu odwołania tego alertu, uznać należy, że doszło
do naruszenia ochrony statku,
c) jeśli nadawanie sygnału alertu zostało przerwane, a następnie statek
skontaktował się z punktem odbioru alertu w celu odwołania alertu, ale osoba,
która odebrała informacje o odwołaniu alertu stwierdzi, że informacja ta mogła
zostać wymuszona przez obecność osób niepożądanych, należy dokonać próby
kontaktu ze statkiem; Należy również skontaktować się z CSO armatora,
którego własnością jest statek; Jeśli próba kontaktu ze statkiem nie powiedzie
się lub w czasie rozmowy z SSO lub kapitanem statku potwierdzą się
przypuszczenia o ingerencji osób niepożądanych, a CSO nie będzie w stanie
potwierdzić informacji o odwołaniu alertu przez statek, uznać należy, że doszło
do naruszenia ochrony statku;
4) W przypadku, gdy pozycja statku, z którego został wysłany sygnał alertu ukrytego,
znajduje się na obszarze morza terytorialnego, morskich wód wewnętrznych, w
pobliżu instalacji morskich lub podwodnych, platform wiertniczych i innych
kluczowych urządzeń i instalacji dla bezpieczeństwa państwa i ludzi, należy uznać, że
doszło do naruszenia ochrony statku;
5) W przypadku uznania, że doszło do naruszenia ochrony statku należy:
- ogłosić pogotowie natychmiastowe na jednostkach SAR;
- powiadomić o sytuacji naruszenia ochrony statku dowództwo Marynarki
Wojennej i Straży Granicznej;

5



- przekazać treść alertu do centralnego punktu kontaktowego i regionalnych
punktów kontaktowych;
- powiadomić kierownika MRCK;
- powołać do działania, na czas trwania sytuacji naruszenia ochrony, zespół
kryzysowy;
- przeprowadzić analizę nawigacyjną.

II.
Wytyczne do tworzenia procedur postępowania w różnych fazach działania pod
odbiorze alertu o naruszeniu ochrony statku.


6



UZASADNIENIE


Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zwartej
w art. 17 pkt 2 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, zgodnie z którą minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
zadania i sposób działania punktu odbioru alertu oraz wymagania dotyczące funkcjonowania
systemu alertu o zagrożeniu ochrony statku.
Zgodnie z przyjętymi założeniami zadania punktu odbioru alertu realizuje Morskie
Ratownicze Centrum Koordynacyjne wchodzące w skład Morskiej Służby Poszukiwania
i Ratownictwa (§ 2 pkt 4 projektu rozporządzenia). Podstawowe zadania punktu odbioru
alertu zostały już określone w ustawie o ochronie żeglugi i portów morskich. Do zadań
punktu należy w szczególności zarządzanie informacją o alercie, utrzymywanie ciągłej
gotowości do przyjmowania alertów i ich natychmiastowego przekazywania do centralnego
punktu kontaktowego, alarmowanie Morskiej Służby Poszukiwania i
Ratownictwa,
prowadzenie szkoleń i ćwiczeń oraz testowanie procedur, systemów łączności i systemów
uzyskiwania informacji w zakresie zarządzania informacją o alercie ( art. 6 ust. 3 ustawy).

Wymagania dotyczące funkcjonowania systemu alertu określa § 3 projektu
rozporządzenia, zgodnie z którym system alertu powinien być skonstruowany w ten sposób,
aby:
• uruchamiać alert o zagrożeniu ochrony statku i przekazywać go ze statku na brzeg do
punktu odbioru alertu, identyfikując statek, jego pozycję oraz wskazując, że ochrona
statku jest zagrożona lub została zmniejszona;
• nie przekazywać sygnału alertu do jakichkolwiek innych statków;
• nie podnosić alarmu na pokładzie statku;
• nadawać alert o zagrożeniu ochrony statku do momentu wyłączenia lub przewrócenia
ustawień wyjściowych.
Ponadto system powinien być skonstruowany w ten sposób, aby umożliwiać
aktywację alertu z mostka nawigacyjnego oraz z co najmniej jednego innego miejsca.

Szczegółowe wymagania dotyczące funkcjonowania systemu alertu niejawnego
(ukrytego) o zagrożeniu ochrony statku określone zostały w załączniku nr 1 do
rozporządzenia. Wymagania dotyczące funkcjonowania opracowane zostały w oparciu
o regulacje Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej

7
strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23 ... 30 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: