Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
c) w pkt 3 dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) ochrony żeglugi morskiej.”;
3) w art. 52 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Kontrolę w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich
reguluje odrębna ustawa.”;
4) w art. 56 pkt 18 otrzymuje brzmienie:
„18) wykracza przeciwko obowiązkowi umieszczania na
statku oznaczenia nazwy, portu macierzystego i nu-
meru identyfikacyjnego statku,”.
Art. 68. W ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia
(Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708) wprowadza
się następujące zmiany:
1) w art. 43 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Naruszenia przepisów prawa i nieprawidłowości stwier-
dzone w ramach sprawowanego nadzoru, o którym
mowa w ust. 1, w terminie określonym w zaleceniu,
usuwa:
1) kierownik jednostki, w skład której wchodzą obszary,
obiekty i urządzenia podlegające obowiązkowej
ochronie;
2) osoba działająca w imieniu lub interesie przedsię-
biorcy, który uzyskał koncesję na wykonywanie dzia-
łalności gospodarczej w zakresie ochrony osób
i mienia, posiadającego pozwolenie na broń na oka-
ziciela;
3) kierownik jednostki, w której utworzono wewnętrzną
służbę ochrony.”;
45
2) po art. 50 dodaje się art. 50a w brzmieniu:
„Art. 50a. Kto, wbrew obowiązkowi określonemu w art. 43
ust. 3, nie usuwa, w terminie określonym
w zaleceniu, stwierdzonych w ramach sprawo-
wanego nadzoru Komendanta Głównego Policji
naruszeń przepisów prawa lub nieprawidłowości,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.”.
Art. 69. W ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie mor-
skim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693 oraz z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176,
poz. 1238) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 14:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Opłaty za przeprowadzanie weryfikacji systemu
ochrony statku, wydanie dokumentu ochrony regu-
lują przepisy o ochronie żeglugi i portów mor-
skich.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej
określi, w drodze rozporządzenia, terminy, tryb
przeprowadzania i zakres inspekcji związanych z
bezpieczeństwem i ochroną statku oraz rodzaje i
wzory dokumentów bezpieczeństwa statku, mając
na uwadze przepisy międzynarodowe oraz przepisy
prawa Unii Europejskiej w zakresie przeprowadzania
inspekcji i przeglądów oraz kierując się konieczno-
ścią zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony stat-
ków.”;
2) w art. 18 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
46
„3. Kwalifikacje członków załóg statków morskich dotyczą-
ce ochrony regulują przepisy o ochronie żeglugi i por-
tów morskich.”;
3) w art. 36 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Kwalifikacje pilotów morskich, wykonujących usługi
pilotowe dla statków, o których mowa w art. 2 ust. 1-4
ustawy z dnia ….…. o ochronie żeglugi i portów mor-
skich (Dz. U. Nr …, poz. ...), objętych systemem ochro-
ny zgodnym z Rozdziałem XI-2 Konwencji SOLAS, re-
gulują przepisy tej ustawy.”;
4) art. 54 otrzymuje brzmienie:
„Art. 54. Właściwość organów oraz tryb wymierzania
i ściągania kar pieniężnych z tytułu naruszenia
przepisów, o których mowa w art. 51-53, regulują
przepisy ustawy, o której mowa w
art. 26
ust. 1.”.
Rozdział 15
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 70. 1. Dokumenty ochrony statku i obiektu portowego, w tym pla-
ny ochrony wydane w związku z wejściem w życie Kodeksu ISPS, zachowują
ważność na czas w nich określony.
2.
wiadectwa przeszkolenia SSO wydane w związku z wej-
ściem w życie Kodeksu ISPS zachowują ważność na czas w nich określony.
3.
Osoby
wykonujące w dniu wejścia w życie ustawy funkcje
PFSO i CSO są obowiązane uzyskać świadectwo przeszkolenia w terminie
6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
47
Art. 71. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 14 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 68, zachowują moc do czasu wyda-
nia nowych przepisów wykonawczych na podstawie art. 14 ust. 3 tej ustawy,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 72. Z dniem wejścia w życie ustawy na statkach o polskiej przyna-
leżności oraz w portach i obiektach portowych obowiązuje poziom ochrony 1.
Art. 73. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia,
z tym że art. 18 i art. 31 ust. 1 wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji transpozycji dyrektywy 2005/65/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie wzmocnienia
ochrony portów (Dz. Urz. UE L 310 z 25.11.2005, str. 28).
2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczy-
pospolitej Polskiej i administracji morskiej, ustawę z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób
i mienia oraz ustawę z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 128,
poz. 1407, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 558, Nr 89, poz. 804
i Nr 200, poz. 1688, z 2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 137, poz. 1302 i Nr 149, poz. 1452,
z 2004 r. Nr 33, poz. 287 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 288, Nr 90, poz. 757 i Nr 175, poz. 1462.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90,
poz. 757, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 170, poz. 1218 oraz z 2007 r. Nr 57,
poz. 390 i Nr 82, poz. 558.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170,
poz. 1652, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203,
poz. 1683, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125.
05/03/BS
48
Załączniki
do ustawy
z dnia
Załącznik nr 1
ELEMENTY OCENY STANU OCHRONY PORTU
I. Ocena stanu ochrony portu będzie obejmować co najmniej:
1. Określenie i ocenę ważnych składników majątku i infrastruktury, które
powinny być chronione.
2. Określenie potencjalnych zagrożeń składników majątku i infrastruktury
oraz prawdopodobieństwa ich wystąpienia w celu ustanowienia środków
ochrony i ustalenia kolejności ich użycia.
3. Określenie, wybór i ustalenie kolejności użycia środków przeciwdziałania
oraz poziomu ich skuteczności w zależności od stopnia zagrożenia.
4. Określenie słabych punktów, z uwzględnieniem czynnika ludzkiego,
w infrastrukturze, zasadach postępowania i procedurach.
II. W tym celu ocena stanu ochrony powinna zawierać:
1. Określenie wszystkich obszarów istotnych z punktu widzenia ochrony,
z uwzględnieniem ich granic.
2. Określenie istotnych zagadnień w zakresie ochrony wynikających
z oddziaływania między środkami ochrony obiektów portowych
a środkami ochrony portu.
3. Określenie, którzy pracownicy portu ze względu na wykonywane
obowiązki zostaną poddani podstawowemu postępowaniu
sprawdzającemu lub którzy powinni uzyskać poświadczenia
bezpieczeństwa stosownie do przepisów o ochronie informacji
niejawnych.