Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
prawdopodobieństwa zajścia zdarzeń naruszających ochronę.
Poszczególne obszary będą oceniane nie tylko jako potencjalne cele
bezpośredniego ataku, ale również jako potencjalne drogi przejścia na
wypadek zaatakowania obszarów sąsiednich.
5. Określenie zmienności zagrożeń, np. związanych ze zmianą sezonu.
6. Określenie charakterystycznych właściwości każdego sektora, takich jak:
lokalizacja, dostęp, zasilanie, system komunikacyjny, własność
i użytkownicy, oraz innych elementów istotnych z punktu widzenia
ochrony.
7. Określenie prawdopodobnych scenariuszy zagrożeń portu. Celem
zidentyfikowanego zagrożenia może być cały port lub poszczególne
części jego infrastruktury, ładunek, bagaż, ludzie lub środki transportu
w obrębie portu.
8. Określenie skutków właściwych dla danego scenariusza wystąpienia
zagrożenia. Skutki mogą dotyczyć jednego lub większej liczby sektorów,
przy czym określa się zarówno skutki bezpośrednie, jak i pośrednie;
szczególną uwagę należy zwrócić na ryzyko wystąpienia strat
w ludziach.
9. Określenie możliwości wystąpienia eskalacji zdarzeń naruszających
ochronę.
10. Określenie podatności na zagrożenia każdego z sektorów.
11. Określenie wszystkich istotnych aspektów organizacyjnych niezbędnych
do zapewnienia kompleksowej ochrony portu, w tym określenie zakresów
kompetencji organów i
podmiotów odpowiedzialnych za ochronę,
wskazanie obowiązujących przepisów i istniejących procedur.
12. Określenie słabych punktów związanych z aspektami organizacyjnymi,
prawnymi i proceduralnymi, istotnych z punktu widzenia konieczności
zapewnienia kompleksowej ochrony portu.
13. Określenie środków, procedur i działań mających na celu
wyeliminowanie ryzyka wystąpienia krytycznych słabych punktów.
2
Należy zwrócić uwagę na potrzebę kontroli dostępu oraz środki kontroli
dostępu lub ograniczenia dostępu, dotyczące całego portu lub jego
sektorów, w szczególności na identyfikację pasażerów, pracowników
portu oraz innych pracowników, gości i członków załóg statków, a także
na wymogi monitorowania sektorów i prowadzonej działalności oraz
kontrolę ładunku i bagażu.
rodki, procedury i działania będą
współmierne do dostrzeżonego zagrożenia, które może być różne
w różnych sektorach.
14. Określenie, w jaki sposób wzmocnić środki, procedury oraz działania
w przypadku wprowadzenia wyższego poziomu ochrony.
15. Określenie szczegółowych zasad postępowania w odniesieniu do
zidentyfikowanych zagrożeń ochrony, takich jak „podejrzane”: ładunek,
bagaż, zapasy paliwa lub żywności, osoby, paczki niewiadomego
pochodzenia, oraz realnych zagrożeń (np. bomb). Zasady te powinny
określać wymagania w zakresie weryfikacji takiego zagrożenia w miejscu
jego wykrycia oraz po przetransportowaniu źródła zagrożenia
w bezpieczne miejsce.
16. Określenie środków, procedur i działań mających na celu ograniczenie
i złagodzenie skutków zagrożeń ochrony portu.
17. Określenie podziału zadań umożliwiających właściwe i poprawne
wdrożenie środków, procedur i działań.
18. Analizę innych istniejących planów ochrony, określenie wzajemnych
relacji pomiędzy rozwiązaniami zawartymi w tych planach oraz analizę
oddziaływania z innymi środkami ochrony portu. Należy zwrócić uwagę
również na środki i procedury przewidziane w innych planach
reagowania (np. plan reagowania na wyciek ropy, plan reagowania
w razie wypadku w porcie, plan na wypadek interwencji medycznej, plan
reagowania w razie katastrofy nuklearnej itd.).
19. Określenie wymagań w zakresie wzajemnej komunikacji niezbędnych do
prawidłowego wdrożenia środków i procedur.
3
20. Określenie środków mających zapewnić ochronę przed ujawnieniem
informacji istotnych z punktu widzenia ochrony.
21. Określenie, jakie informacje muszą zostać udostępnione wszystkim
stronom bezpośrednio zaangażowanym, a także, w razie potrzeby, opinii
publicznej.
06/03/BS
4
Załącznik nr 2
ELEMENTY PLANU OCHRONY PORTU
I. Ogólne aspekty planu ochrony portu:
1. Definiowanie wszystkich sektorów istotnych z punktu widzenia ochrony
portu.
W zależności od oceny stanu ochrony portu, środki, procedury i działania
mogą się różnić w poszczególnych sektorach. W niektórych z nich może
być wymagane zastosowanie „mocniejszych” środków zapobiegawczych
niż w innych. Należy zwrócić szczególną uwagę na miejsca styku
poszczególnych sektorów określone w ocenie stanu ochrony portu.
2. Zapewnienie koordynacji środków ochrony dla sektorów różniących się
w zakresie wymaganej ochrony.
3. Określenie różnych środków ochrony w odniesieniu do różnych sektorów,
zmieniających się poziomów ochrony oraz pozyskanych informacji
o potencjalnym zagrożeniu.
4. Określenie struktury organizacyjnej ochrony portu.
II. Szczegółowe aspekty planu ochrony portu:
1. Wymagania dotyczące dostępu.
Wszystkie wymagania i poziomy ochrony zostaną kompleksowo
włączone do planu ochrony portu.
2. Wymagania w zakresie kontroli dokumentów tożsamości, bagażu
i ładunku.
Wymagania mogą mieć zastosowanie do poszczególnych bądź
wszystkich sektorów. Osoby wchodzące lub znajdujące się w danym
sektorze mogą podlegać kontroli. Plan ochrony portu w odpowiedni
sposób uwzględni wyniki oceny stanu ochrony portu, stanowiącej
narzędzie, przy użyciu którego zostaną ustalone wymagania w zakresie
ochrony dla każdego sektora, na każdym poziomie ochrony. Jeżeli
zostaną wprowadzone specjalne karty identyfikacyjne dla celów ochrony
portu, to zostaną ustanowione przejrzyste procedury ich wydawania,
kontroli, używania i zwrotu. Procedury takie powinny uwzględniać
szczególny charakter niektórych grup użytkowników portów,
dopuszczając specjalne środki w celu ograniczenia negatywnych
skutków wymagań dotyczących kontroli dostępu. Kategoryzacja powinna
uwzględniać co najmniej: osoby podróżujące, urzędników oraz
funkcjonariuszy służb państwowych, osoby stale pracujące w porcie lub
regularnie go odwiedzające, mieszkańców portu oraz osoby okazjonalnie
pracujące w porcie lub okazjonalnie go odwiedzające.
3. Łączność z organami współdziałającymi.
W
razie potrzeby plan powinien przewidywać połączenie systemu
informacyjnego portu z
systemami informacyjnymi organów i służb
współdziałających.
4. Procedury i środki dotyczące postępowania z „podejrzanymi”: ładunkiem,
bagażem, zapasami paliwa lub żywności, osobami, w tym wyznaczenie
obszaru chronionego.
Procedury i środki powinny obejmować inne zidentyfikowane zagrożenia
ochrony.
5. Wymagania dotyczące sektorów lub działalności w obrębie sektorów.
Zarówno potrzebę zastosowania różnych rozwiązań technicznych, jak
i same rozwiązania określa się na podstawie oceny stanu ochrony portu.
6. Oznakowanie.
Obszary, w których stosuje się wymagania dotyczące dostępu lub
kontroli, powinny być odpowiednio oznakowane. Wymagania dotyczące
dostępu i kontroli powinny uwzględniać obowiązujące przepisy prawne
i przyjętą praktykę.
7. Komunikacja oraz poświadczenia bezpieczeństwa.
2