Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
przekazywane, zgodnie z przepisami w zakresie ochrony informacji
niejawnych oraz zapisami zawartymi w planie. Ze względu na wrażliwość
niektórych informacji, komunikacja powinna być oparta na zasadzie
ścisłej potrzeby.
8. Raporty o naruszeniach ochrony.
W celu zapewnienia szybkiego reagowania, plan ochrony portu powinien
określać jasne wymagania dotyczące przekazywania oficerowi ochrony
portu lub organowi ochrony portu raportów o wszystkich naruszeniach
ochrony.
9. Integracja z innymi planami w zakresie ochrony.
Plan uwzględnia rozwiązania przewidziane w innych planach oraz
stosowane i
obowiązujące w porcie inne działania zapobiegawcze
i kontrolne.
10. Integracja z planami reagowania lub włączenie określonych środków
reagowania, procedur i działań.
Plan będzie szczegółowo opisywać wzajemne oddziaływanie
i koordynację z innymi planami reagowania i planami awaryjnymi.
11. Wymogi
dotyczące szkoleń i ćwiczeń.
12. Organizacja eksploatacyjnej ochrony portu i procedury robocze.
Plan ochrony portu powinien szczegółowo określać organizację
w zakresie ochrony portu, podział zadań i procedury robocze. Powinien
również, w razie potrzeby, szczegółowo określać zasady koordynacji
z oficerami ochrony obiektów portowych i statków.
Plan ochrony portu powinien zawierać również:
1) dane dotyczące jednostki ochrony portu, w tym:
a) stan etatowy,
b) rodzaj i ilość uzbrojenia i amunicji,
c) sposób zabezpieczenia broni i amunicji;
3
2) dane dotyczące rodzaju zabezpieczeń technicznych;
3) zasady organizacji i wykonywania ochrony.
13. Procedury przyjmowania i aktualizacji planu ochrony portu.
03/06a BS
4
Załącznik nr 3
I. TARYFA OPŁAT ZA PRZEPROWADZENIE CZYNNO CI URZ DOWYCH
ZWI ZANYCH Z WYDANIEM DOKUMENTÓW OCHRONY PORTÓW
1. Zatwierdzenie oceny ochrony portu
1.200 j.t.*
2. Zatwierdzenie planu ochrony portu
1.200 j.t.
3. Przeprowadzenie weryfikacji w celu stwierdzenia zgodności
portu z planem ochrony portu
1.600 j.t.
II. TARYFA OPŁAT ZA PRZEPROWADZENIE CZYNNO CI URZ DOWYCH
ZWI ZANYCH Z WYDANIEM DOKUMENTÓW OCHRONY OBIEKTÓW
PORTOWYCH
1. Wydanie potwierdzenia zgodności obiektu portowego 500 j.t.
2. Zatwierdzenie oceny ochrony obiektu portowego
600 j.t.
3. Zatwierdzenie planu ochrony obiektu portowego
600 j.t.
4. Zatwierdzenie poprawek do oceny stanu ochrony obiektu portowego 100 j.t.
5. Zatwierdzenie poprawek do planu ochrony obiektu portowego 100 j.t.
6. Przeprowadzenie weryfikacji w celu stwierdzenia zgodności obiektu
portowego z zatwierdzonym planem i wymaganiami Kodeksu ISPS 800 j.t.
III. TARYFA OPŁAT ZA PRZEPROWADZENIE CZYNNO CI URZ DOWYCH
ZWI ZANYCH Z WYDANIEM DOKUMENTÓW OCHRONY STATKÓW
1. Przeprowadzenie weryfikacji w celu stwierdzenia zgodności statku
towarowego z zatwierdzonym planem i wymaganiami Kodeksu ISPS:
1.1. Statki o pojemności brutto powyżej 500 do 2.000
800 j.t.
1.2. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000
1.200 j.t.
1.3. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000
1.600 j.t.
2. Przeprowadzenie weryfikacji w celu stwierdzenia zgodności statku
pasażerskiego z zatwierdzonym planem i wymaganiami Kodeksu ISPS:
2.1. Statki o pojemności brutto do 2.000
1.000 j.t.
2.2. Statki o pojemności brutto powyżej 2.000 do 10.000
2.000 j.t.
2.3. Statki o pojemności brutto powyżej 10.000
3.000 j.t.
3. Za tymczasowy międzynarodowy certyfikat ochrony statku lub między-
narodowy certyfikat ochrony statku 350 j.t.
4. 1. Zatwierdzenie planu ochrony statku
600 j.t.
4. 2. Zatwierdzenie poprawek do planu ochrony statku
300 j.t.
5. 1. Wydanie zapisu historii statku lub jego duplikatu
300 j.t.
5. 2. Wprowadzenie poprawek do zapisu historii statku 50 j.t.
IV. UWAGI DODATKOWE
1. Opłata za potwierdzenie ważności dokumentu ochrony wynosi 50 %
wartości stawki określonej za wydanie dokumentu ochrony.
2. W przypadku gdy weryfikacja – z powodów niezależnych od właściwego
urzędu morskiego – zostanie w całości lub częściowo przeprowadzona
poza godzinami pracy właściwego urzędu morskiego, opłaty za
weryfikację i wydanie dokumentu ochrony wynoszą 130 % opłaty
podstawowej.
3. Koszty przejazdów oraz pobytu członków zespołu poza siedzibą
właściwego urzędu morskiego, związane z przeprowadzaniem
weryfikacji, ponosi zleceniodawca.
* Jednostka taryfowa (j.t.) – wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi
równowartość 0,2 SDR – Specjalnych Praw Ciągnienia liczona według
średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego
w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego.
06b/03/BS
2
Załącznik nr 4
KRYTERIA, KTÓRE POWINNA SPEŁNIAĆ ORGANIZACJA
UBIEGAJ CA SI O UPOWAŻNIENIE
Instytucja lub podmiot gospodarczy powinien udowodnić, że posiada:
1) specjalistyczną wiedzę w dziedzinie istotnych aspektów ochrony;
2) odpowiednią znajomość zasad eksploatacji statków;
3) odpowiednią znajomość portów morskich, zarządzania operacjami
przeładunkowymi, znajomość zasad obrotu portowo-morskiego (jeżeli ma
świadczyć usługi w odniesieniu do obiektów portowych);
4) zdolność do oceny prawdopodobnych zdarzeń i ryzyka w zakresie ochrony,
które mogą pojawić się w czasie eksploatacji statków i obiektów portowych
np.: w relacji statek – statek, statek – obiekt portowy itp. oraz sposobów
minimalizacji takiego ryzyka;
5) zdolność do utrzymywania, doskonalenia i podnoszenia wiedzy
specjalistycznej pracowników;
6) określone zasady sprawowania funkcji kontrolnych oraz nadzoru nad
pracownikami i ponoszenia odpowiedzialności;
7) zdolność do utrzymywania odpowiednich środków zapewniających
uniknięcie nieuprawnionego ujawnienia lub dostępu do materiałów ważnych
dla ochrony;
8) znajomość wymagań Rozdziału XI-2 Konwencji SOLAS oraz Kodeksu ISPS,
a także prawa krajowego i międzynarodowego w tym zakresie;
9) wiedzę o bieżących zagrożeniach i sposobach zapobiegania im;
10) wiedzę w zakresie rozpoznawania i wykrywania wszystkich rodzajów broni
biologicznej, chemicznej, masowego rażenia, substancji i urządzeń
niebezpiecznych;