Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach
projekt dotyczy zapewnienia sprawnego funkcjonowania i efektywnego finansowanie działalności parków narodowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4345
- Data wpłynięcia: 2011-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 224, poz. 1337
4345
Uzasadnienie
Projekt niniejszego rozporz dzenia stanowi realizacj upowa nienia zawartego w art. 10h ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Przedmiotowy przepis upowa nia Ministra rodowiska
do okre lenia w drodze rozporz dzenia sposobu i trybu przeprowadzania przetargów na rozporz dzanie
nieruchomo ciami przez parki narodowe oraz przeprowadzania rokowa , uwzgl dniaj c konieczno
zapewnienia jawno ci i jednolito ci post powania, równego dost pu do udzia u w przetargu oraz
uzyskania najkorzystniejszego wyniku przetargu.
W projekcie rozporz dzenia szczegó owo wskazano wysoko
wadium, którego wp ata
warunkuje udzia w przetargu, form , sposób i terminy jego wnoszenia oraz zwrotu. Ponadto, zawarte
zosta y przepisy dotycz ce trybu powo ywania, sk adu i sposobu dzia ania komisji przetargowej.
Okre lono tak e przypadki wykluczaj ce udzia w komisji przetargowej.
W
zwi zku z tym, ze komisja przetargowa w trakcie przeprowadzania przetargu sporz dza
protoko y, b d ce podstaw zawarcia umowy na rozporz dzenie nieruchomo ciami, okre lono sposób
sporz dzania oraz tre
protoko u z przeprowadzonego przetargu.
Przepisy ustawy o ochronie przyrody stanowi , e przetarg mo e mie form przetargu ustnego
nieograniczonego lub przetargu pisemnego nieograniczonego, w zwi zku z powy szym projekt
rozporz dzenia zawiera przepisy dotycz ce trybu post powania przy przeprowadzaniu poszczególnych
rodzajów przetargu. Przetarg ustny nieograniczony przybiera form licytacji prowadzonej przez
przewodnicz cego komisji przetargowej lub innego cz onka komisji wyznaczonego przez
przewodnicz cego komisji. Przetarg trwa do chwili, gdy pomimo trzykrotnego wywo ania nie ma dalszych
post pie . Jednocze nie ustalono, e najni sza warto
post pienia mo e wynosi 1% wywo anej ceny.
W przetargu pisemnym nieograniczonym oferenci sk adaj oferty, które s nast pnie
weryfikowane przez komisj przetargow . Z udzia u w dalszym post powaniu przetargowym zostaj
wykluczone oferty, które nie spe niaj warunków formalnych zawartych w og oszeniu o przetargu.
Zakwalifikowane oferty s szczegó owo analizowane przez komisj przetargow , która wybiera spo ród
nich ofert najbardziej korzystn z punktu widzenia warunków przetargu. Przewodnicz cy komisji
przetargowej zawiadamia na pi mie wszystkich, którzy z o yli oferty, o wyniku przetargu w terminie nie
d u szym ni 5 dni od dnia zamkni cia przetargu.
Je eli drugi przetarg zako czy si wynikiem negatywnym, w a ciwy organ mo e przeprowadzi
rokowania. Rokowania mo e prowadzi komisja przetargowa, która prowadzi a ostatni przetarg albo
nowa komisja wybrana przez w a ciwy organ. Z udzia u w dalszym post powaniu wyklucza si oferty,
które nie spe niaj warunków formalnych og oszenia o rokowaniach. Cz
ustna rokowa odbywa si
z udzia em zainteresowanych w zakresie wszystkich warunków koniecznych do zawarcia umowy oraz
dodatkowych propozycji uczestników rokowa , osobno z ka d z osób zakwalifikowanych do udzia u
w tej cz
ci. Dodatkowe propozycje uczestników rokowa z o one w trakcie ustnej cz
ci rokowa nie
mog by mniej korzystne od zawartych w pisemnym og oszeniu. Po przeprowadzeniu ustnej cz
ci
rokowa komisja ustala zwyci zc lub ustala, e nie wybiera zwyci zcy. W przypadku z o enia przez
uczestników rokowa równorz dnych propozycji komisja mo e zorganizowa dodatkowe ustne
rokowania z tymi osobami. Z przeprowadzonych rokowa przewodnicz cy komisji sporz dza protokó ,
a rokowania uwa a si za zamkni te z chwil podpisania protoko u. O wyniku rokowa
zainteresowanych powiadamia si bezpo rednio po zako czeniu rokowa .
Zak ada si , e rozporz dzenie wejdzie w ycie w terminie 14 dni od dnia jego og oszenia.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o dzia alno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy zosta
zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska. Po jego
udost pnieniu nie odnotowano zg osze podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem ustawy,
wnoszonych w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o dzia alno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Projekt ustawy nie jest obj ty zakresem prawa Unii Europejskiej.
6
Ocena skutków regulacji
1) Podmioty, na które oddzia uje akt normatywny
Projektowany akt normatywny oddzia uje na:
1) Babiogórski Park Narodowy z siedzib w Zawoi,
2) Bia owieski Park Narodowy z siedzib w Bia owie y,
3) Biebrza ski Park Narodowy z siedzib w Osowcu Twierdzy,
4) Bieszczadzki Park Narodowy z siedzib w Ustrzykach Górnych,
5) Drawie ski Park Narodowy z siedzib w Drawnie,
6) Gorcza ski Park Narodowy z siedzib w Por bie Wielkiej,
7) Kampinoski Park Narodowy z siedzib w Izabelinie,
8) Karkonoski Park Narodowy z siedzib w Jeleniej Górze,
9) Magurski Park Narodowy z siedzib w Krempnej,
10) Narwia ski Park Narodowy z siedzib w Kurowie,
11) Ojcowski Park Narodowy z siedzib w Ojcowie,
12) Park Narodowy „Bory Tucholskie” z siedzib w Charzykowach,
13) Park Narodowy Gór Sto owych z siedzib w Kudowie Zdroju,
14) Park Narodowy „Uj cie Warty” z siedzib w Charzynie,
15) Pieni ski Park Narodowy z siedzib w Kro cienku nad Dunajcem,
16) Poleski Park Narodowy z siedzib w Urszulinie,
17) Roztocza ski Park Narodowy z siedzib w Zwierzy cu,
18) S owi ski Park Narodowy z siedzib w Smo dzinie,
19) wi tokrzyski Park Narodowy z siedzib w Bodzentynie,
20) Tatrza ski Park Narodowy z siedzib w Zakopanem,
21) Wielkopolski Park Narodowy z siedzib w Jeziorach,
22) Wigierski Park Narodowy z siedzib w Krzywem,
23) Woli ski Park Narodowy z siedzib w Mi dzyzdrojach,
24) Osoby fizyczne i prawne oraz inne podmioty bior ce udzia w przetargach i rokowaniach.
2) Konsultacje
Projekt zostanie poddany uzgodnieniom wewn trzresortowym oraz konsultacjom spo ecznym
z nast puj cymi podmiotami:
1. Pa stwow Rad Ochrony Przyrody,
2. Komisj Wspóln Rz du i Samorz du,
3. Zwi zkami zawodowymi dzia aj cymi przy parkach narodowych:
a) Niezale nym Samorz dnym Zwi zkiem Zawodowym „Solidarno
”,
b) Zwi zkiem Le ników Polskich Parków Narodowych,
c) Zwi zkiem Zawodowym „Budowlani”,
d) Niezale nym Samorz dnym Zwi zkiem Zawodowym „Solidarno
” – 80,
e) Niezale nym Samorz dnym Zwi zkiem Zawodowym Pracowników Le nictwa,
4. Organizacjami ekologicznymi:
a) Centrum Prawa Ekologicznego,
b) Klubem
Przyrodników,
c) Lig Ochrony Przyrody,
d) Polskim Klubem Ekologicznym,
e) Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody „Salamandra”,
f) Stowarzyszeniem
–
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.
Ponadto projekt zostanie udost pniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
7
3) Wp yw aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym bud et pa stwa
i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowana regulacja b dzie mia a wp yw na bud et pa stwa w cz
ci dotycz cej kosztów
przeprowadzenia przetargów, bowiem cz
przetargów b dzie zwi zana bezpo rednio
z prowadzeniem dzia a ochronnych w parkach narodowych i b dzie finansowana z uzyskiwanych
dotacji bud etowych. Nie wp ynie to jednak na konieczno
zwi kszenia dotacji, gdy powy sze koszty
b d zawiera y si w wysoko ci udzielonej dotacji.
4) Wp yw regulacji na rynek pracy
Brak bezpo redniego wp ywu na rynek pracy.
5) Wp yw regulacji na konkurencyjno
gospodarki i przedsi biorczo
,
w tym na funkcjonowanie przedsi biorstw
Brak bezpo redniego wp ywu.
6) Wp yw regulacji na sytuacj i rozwój regionalny
Brak wp ywu na sytuacj i rozwój regionalny.
27/06/KC
8
Projekt
Rozporz dzenie
Ministra rodowiska1)
z dnia
w sprawie warunków wynagradzania za prac i przyznawania innych wiadcze zwi zanych
z prac dla pracowników parków narodowych
Na podstawie art. 103 ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220, z pó n. zm.2)) zarz dza si , co nast puje:
§ 1. Przepisy rozporz dzenia stosuje si do pracowników zatrudnionych w parkach narodowych,
zwanych dalej „pracownikami”.
§ 2. Ustala si :
1) tabel miesi cznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowi c za cznik nr 1 do
rozporz dzenia;
2) tabel procentowych stawek dodatku funkcyjnego, stanowi c za cznik nr 2 do rozporz dzenia;
3) tabel stanowisk, zaszeregowa i wymaga kwalifikacyjnych pracowników, stanowi c za cznik
nr 3 do rozporz dzenia.
§ 3. Ilekro w rozporz dzeniu jest mowa o najni szym wynagrodzeniu zasadniczym, rozumie si przez
to najni sze wynagrodzenie zasadnicze w pierwszej kategorii zaszeregowania, ustalone w tabelach
miesi cznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, o których mowa w § 2 pkt 2.
§ 4. Pracownikowi zatrudnionemu w niepe nym wymiarze czasu pracy przys uguje wynagrodzenie
zasadnicze i inne sk adniki wynagrodzenia w wysoko ci proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy
okre lonego w umowie o prac .
§ 5. Godzinow stawk :
1) wynagrodzenia zasadniczego wynikaj cego z osobistego zaszeregowania pracownika,
okre lonego stawk miesi czn oraz
2) wynikaj c z najni szego wynagrodzenia zasadniczego
– ustala si , dziel c miesi czn stawk wynagrodzenia przez liczb godzin pracy przypadaj cych do
przepracowania w danym miesi cu.
§ 6. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku zwi zanym z kierowaniem dzia em, wydzia em lub
zespo em przys uguje dodatek funkcyjny.
§ 7. 1. Z tytu u okresowego zwi kszenia zakresu obowi zków s u bowych lub powierzenia dodatkowych
zada o wysokim stopniu z o ono ci lub odpowiedzialno ci pracodawca mo e przyzna pracownikowi
dodatek specjalny.
2. Dodatek specjalny przyznaje si na czas okre lony, a w uzasadnionych charakterem pracy
i zakresem wykonywanych zada przypadkach, na czas nieokre lony.
3. Dodatek specjalny jest wyp acany w ramach posiadanych rodków na wynagrodzenia, w kwocie
nieprzekraczaj cej 40% cznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
§ 8. 1. Pracownikowi przys uguje dodatek za wys ug lat w wysoko ci 5 % miesi cznego wynagrodzenia
zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1 % za ka dy nast pny rok pracy, do
osi gni cia 20 % miesi cznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i wi cej latach pracy.
1) Minister rodowiska kieruje dzie em administracji rz dowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegó owego zakresu
dzia ania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 215,
poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 170 i Nr 94, poz. 549.
1
2. Do okresów pracy uprawniaj cych do dodatku za wys ug lat wlicza si wszystkie poprzednie
zako czone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, je eli z mocy odr bnych przepisów podlegaj one
wliczeniu do okresu pracy, od którego zale
uprawnienia pracownicze.
3. Je eli praca w jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie
podlegaj zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
4. Dodatek za wys ug lat przys uguje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za
dni nieobecno ci w pracy z powodu niezdolno ci do pracy wskutek choroby albo konieczno ci
sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym cz onkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego
tytu u zasi ek z ubezpieczenia spo ecznego.
5. Dodatek za wys ug lat jest wyp acany w terminie wyp aty wynagrodzenia:
1) pocz wszy od pierwszego dnia miesi ca kalendarzowego nast puj cego po miesi cu, w którym
pracownik naby prawo do dodatku lub wy szej stawki dodatku, je eli nabycie prawa nast pi o
w ci gu miesi ca;
2) za dany miesi c je eli nabycie prawa do dodatku lub do wy szej stawki nast pi o pierwszego
dnia miesi ca.
§ 9. 1. W ramach rodków na wynagrodzenia tworzy si fundusz premiowy w wysoko ci 5%
planowanych rodków na wynagrodzenia zasadnicze.
2. Warunki przyznawania i wyp acania premii okre la zak adowy regulamin premiowania.
§ 10. 1. W ramach posiadanych rodków na wynagrodzenia mo e by tworzony fundusz nagród
z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osi gni cia w pracy zawodowej, pozostaj cy w dyspozycji
pracodawcy.
2. Wysoko
funduszu nagród, o którym mowa w ust. 1, oraz warunki przyznawania i wyp acania nagród
okre la zak adowy regulamin nagradzania.
§ 11. 1. Pracownikowi przys uguje nagroda jubileuszowa w wysoko ci:
1) 75 % miesi cznego wynagrodzenia – po 20 latach pracy;
2) 100 % miesi cznego wynagrodzenia – po 25 latach pracy;
3) 150 % miesi cznego wynagrodzenia – po 30 latach pracy;
4) 200 % miesi cznego wynagrodzenia – po 35 latach pracy;
5) 300 % miesi cznego wynagrodzenia – po 40 latach pracy;
6) 400 % miesi cznego wynagrodzenia – po 45 latach pracy.
2. Do okresu pracy uprawniaj cego do nagrody jubileuszowej wlicza si wszystkie poprzednie
zako czone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, je eli z mocy odr bnych przepisów podlegaj one
wliczeniu do okresu pracy, od którego zale
uprawnienia pracownicze.
3. W razie równoczesnego pozostawania wi cej ni w jednym stosunku pracy, do okresu pracy
uprawniaj cego do nagrody jubileuszowej wlicza si jeden z tych okresów.
4. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu up ywu okresu uprawniaj cego do tej
nagrody.
5. Wyp ata nagrody jubileuszowej nast puje niezw ocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej
nagrody.
6. Podstaw obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przys uguj ce pracownikowi w
dniu nabycia prawa do nagrody, a je eli dla pracownika jest to korzystniejsze – wynagrodzenie
przys uguj ce mu w dniu jej wyp aty. Je eli pracownik naby prawo do nagrody jubileuszowej, b d c
zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy ni w dniu jej wyp aty, podstaw obliczenia nagrody stanowi
wynagrodzenie przys uguj ce pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej. Nagrod
2
Projekt niniejszego rozporz dzenia stanowi realizacj upowa nienia zawartego w art. 10h ustawy
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Przedmiotowy przepis upowa nia Ministra rodowiska
do okre lenia w drodze rozporz dzenia sposobu i trybu przeprowadzania przetargów na rozporz dzanie
nieruchomo ciami przez parki narodowe oraz przeprowadzania rokowa , uwzgl dniaj c konieczno
zapewnienia jawno ci i jednolito ci post powania, równego dost pu do udzia u w przetargu oraz
uzyskania najkorzystniejszego wyniku przetargu.
W projekcie rozporz dzenia szczegó owo wskazano wysoko
wadium, którego wp ata
warunkuje udzia w przetargu, form , sposób i terminy jego wnoszenia oraz zwrotu. Ponadto, zawarte
zosta y przepisy dotycz ce trybu powo ywania, sk adu i sposobu dzia ania komisji przetargowej.
Okre lono tak e przypadki wykluczaj ce udzia w komisji przetargowej.
W
zwi zku z tym, ze komisja przetargowa w trakcie przeprowadzania przetargu sporz dza
protoko y, b d ce podstaw zawarcia umowy na rozporz dzenie nieruchomo ciami, okre lono sposób
sporz dzania oraz tre
protoko u z przeprowadzonego przetargu.
Przepisy ustawy o ochronie przyrody stanowi , e przetarg mo e mie form przetargu ustnego
nieograniczonego lub przetargu pisemnego nieograniczonego, w zwi zku z powy szym projekt
rozporz dzenia zawiera przepisy dotycz ce trybu post powania przy przeprowadzaniu poszczególnych
rodzajów przetargu. Przetarg ustny nieograniczony przybiera form licytacji prowadzonej przez
przewodnicz cego komisji przetargowej lub innego cz onka komisji wyznaczonego przez
przewodnicz cego komisji. Przetarg trwa do chwili, gdy pomimo trzykrotnego wywo ania nie ma dalszych
post pie . Jednocze nie ustalono, e najni sza warto
post pienia mo e wynosi 1% wywo anej ceny.
W przetargu pisemnym nieograniczonym oferenci sk adaj oferty, które s nast pnie
weryfikowane przez komisj przetargow . Z udzia u w dalszym post powaniu przetargowym zostaj
wykluczone oferty, które nie spe niaj warunków formalnych zawartych w og oszeniu o przetargu.
Zakwalifikowane oferty s szczegó owo analizowane przez komisj przetargow , która wybiera spo ród
nich ofert najbardziej korzystn z punktu widzenia warunków przetargu. Przewodnicz cy komisji
przetargowej zawiadamia na pi mie wszystkich, którzy z o yli oferty, o wyniku przetargu w terminie nie
d u szym ni 5 dni od dnia zamkni cia przetargu.
Je eli drugi przetarg zako czy si wynikiem negatywnym, w a ciwy organ mo e przeprowadzi
rokowania. Rokowania mo e prowadzi komisja przetargowa, która prowadzi a ostatni przetarg albo
nowa komisja wybrana przez w a ciwy organ. Z udzia u w dalszym post powaniu wyklucza si oferty,
które nie spe niaj warunków formalnych og oszenia o rokowaniach. Cz
ustna rokowa odbywa si
z udzia em zainteresowanych w zakresie wszystkich warunków koniecznych do zawarcia umowy oraz
dodatkowych propozycji uczestników rokowa , osobno z ka d z osób zakwalifikowanych do udzia u
w tej cz
ci. Dodatkowe propozycje uczestników rokowa z o one w trakcie ustnej cz
ci rokowa nie
mog by mniej korzystne od zawartych w pisemnym og oszeniu. Po przeprowadzeniu ustnej cz
ci
rokowa komisja ustala zwyci zc lub ustala, e nie wybiera zwyci zcy. W przypadku z o enia przez
uczestników rokowa równorz dnych propozycji komisja mo e zorganizowa dodatkowe ustne
rokowania z tymi osobami. Z przeprowadzonych rokowa przewodnicz cy komisji sporz dza protokó ,
a rokowania uwa a si za zamkni te z chwil podpisania protoko u. O wyniku rokowa
zainteresowanych powiadamia si bezpo rednio po zako czeniu rokowa .
Zak ada si , e rozporz dzenie wejdzie w ycie w terminie 14 dni od dnia jego og oszenia.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o dzia alno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt ustawy zosta
zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska. Po jego
udost pnieniu nie odnotowano zg osze podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem ustawy,
wnoszonych w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o dzia alno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Projekt ustawy nie jest obj ty zakresem prawa Unii Europejskiej.
6
Ocena skutków regulacji
1) Podmioty, na które oddzia uje akt normatywny
Projektowany akt normatywny oddzia uje na:
1) Babiogórski Park Narodowy z siedzib w Zawoi,
2) Bia owieski Park Narodowy z siedzib w Bia owie y,
3) Biebrza ski Park Narodowy z siedzib w Osowcu Twierdzy,
4) Bieszczadzki Park Narodowy z siedzib w Ustrzykach Górnych,
5) Drawie ski Park Narodowy z siedzib w Drawnie,
6) Gorcza ski Park Narodowy z siedzib w Por bie Wielkiej,
7) Kampinoski Park Narodowy z siedzib w Izabelinie,
8) Karkonoski Park Narodowy z siedzib w Jeleniej Górze,
9) Magurski Park Narodowy z siedzib w Krempnej,
10) Narwia ski Park Narodowy z siedzib w Kurowie,
11) Ojcowski Park Narodowy z siedzib w Ojcowie,
12) Park Narodowy „Bory Tucholskie” z siedzib w Charzykowach,
13) Park Narodowy Gór Sto owych z siedzib w Kudowie Zdroju,
14) Park Narodowy „Uj cie Warty” z siedzib w Charzynie,
15) Pieni ski Park Narodowy z siedzib w Kro cienku nad Dunajcem,
16) Poleski Park Narodowy z siedzib w Urszulinie,
17) Roztocza ski Park Narodowy z siedzib w Zwierzy cu,
18) S owi ski Park Narodowy z siedzib w Smo dzinie,
19) wi tokrzyski Park Narodowy z siedzib w Bodzentynie,
20) Tatrza ski Park Narodowy z siedzib w Zakopanem,
21) Wielkopolski Park Narodowy z siedzib w Jeziorach,
22) Wigierski Park Narodowy z siedzib w Krzywem,
23) Woli ski Park Narodowy z siedzib w Mi dzyzdrojach,
24) Osoby fizyczne i prawne oraz inne podmioty bior ce udzia w przetargach i rokowaniach.
2) Konsultacje
Projekt zostanie poddany uzgodnieniom wewn trzresortowym oraz konsultacjom spo ecznym
z nast puj cymi podmiotami:
1. Pa stwow Rad Ochrony Przyrody,
2. Komisj Wspóln Rz du i Samorz du,
3. Zwi zkami zawodowymi dzia aj cymi przy parkach narodowych:
a) Niezale nym Samorz dnym Zwi zkiem Zawodowym „Solidarno
”,
b) Zwi zkiem Le ników Polskich Parków Narodowych,
c) Zwi zkiem Zawodowym „Budowlani”,
d) Niezale nym Samorz dnym Zwi zkiem Zawodowym „Solidarno
” – 80,
e) Niezale nym Samorz dnym Zwi zkiem Zawodowym Pracowników Le nictwa,
4. Organizacjami ekologicznymi:
a) Centrum Prawa Ekologicznego,
b) Klubem
Przyrodników,
c) Lig Ochrony Przyrody,
d) Polskim Klubem Ekologicznym,
e) Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody „Salamandra”,
f) Stowarzyszeniem
–
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.
Ponadto projekt zostanie udost pniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa rodowiska.
7
3) Wp yw aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym bud et pa stwa
i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowana regulacja b dzie mia a wp yw na bud et pa stwa w cz
ci dotycz cej kosztów
przeprowadzenia przetargów, bowiem cz
przetargów b dzie zwi zana bezpo rednio
z prowadzeniem dzia a ochronnych w parkach narodowych i b dzie finansowana z uzyskiwanych
dotacji bud etowych. Nie wp ynie to jednak na konieczno
zwi kszenia dotacji, gdy powy sze koszty
b d zawiera y si w wysoko ci udzielonej dotacji.
4) Wp yw regulacji na rynek pracy
Brak bezpo redniego wp ywu na rynek pracy.
5) Wp yw regulacji na konkurencyjno
gospodarki i przedsi biorczo
,
w tym na funkcjonowanie przedsi biorstw
Brak bezpo redniego wp ywu.
6) Wp yw regulacji na sytuacj i rozwój regionalny
Brak wp ywu na sytuacj i rozwój regionalny.
27/06/KC
8
Projekt
Rozporz dzenie
Ministra rodowiska1)
z dnia
w sprawie warunków wynagradzania za prac i przyznawania innych wiadcze zwi zanych
z prac dla pracowników parków narodowych
Na podstawie art. 103 ust. 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220, z pó n. zm.2)) zarz dza si , co nast puje:
§ 1. Przepisy rozporz dzenia stosuje si do pracowników zatrudnionych w parkach narodowych,
zwanych dalej „pracownikami”.
§ 2. Ustala si :
1) tabel miesi cznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowi c za cznik nr 1 do
rozporz dzenia;
2) tabel procentowych stawek dodatku funkcyjnego, stanowi c za cznik nr 2 do rozporz dzenia;
3) tabel stanowisk, zaszeregowa i wymaga kwalifikacyjnych pracowników, stanowi c za cznik
nr 3 do rozporz dzenia.
§ 3. Ilekro w rozporz dzeniu jest mowa o najni szym wynagrodzeniu zasadniczym, rozumie si przez
to najni sze wynagrodzenie zasadnicze w pierwszej kategorii zaszeregowania, ustalone w tabelach
miesi cznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, o których mowa w § 2 pkt 2.
§ 4. Pracownikowi zatrudnionemu w niepe nym wymiarze czasu pracy przys uguje wynagrodzenie
zasadnicze i inne sk adniki wynagrodzenia w wysoko ci proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy
okre lonego w umowie o prac .
§ 5. Godzinow stawk :
1) wynagrodzenia zasadniczego wynikaj cego z osobistego zaszeregowania pracownika,
okre lonego stawk miesi czn oraz
2) wynikaj c z najni szego wynagrodzenia zasadniczego
– ustala si , dziel c miesi czn stawk wynagrodzenia przez liczb godzin pracy przypadaj cych do
przepracowania w danym miesi cu.
§ 6. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku zwi zanym z kierowaniem dzia em, wydzia em lub
zespo em przys uguje dodatek funkcyjny.
§ 7. 1. Z tytu u okresowego zwi kszenia zakresu obowi zków s u bowych lub powierzenia dodatkowych
zada o wysokim stopniu z o ono ci lub odpowiedzialno ci pracodawca mo e przyzna pracownikowi
dodatek specjalny.
2. Dodatek specjalny przyznaje si na czas okre lony, a w uzasadnionych charakterem pracy
i zakresem wykonywanych zada przypadkach, na czas nieokre lony.
3. Dodatek specjalny jest wyp acany w ramach posiadanych rodków na wynagrodzenia, w kwocie
nieprzekraczaj cej 40% cznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.
§ 8. 1. Pracownikowi przys uguje dodatek za wys ug lat w wysoko ci 5 % miesi cznego wynagrodzenia
zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1 % za ka dy nast pny rok pracy, do
osi gni cia 20 % miesi cznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i wi cej latach pracy.
1) Minister rodowiska kieruje dzie em administracji rz dowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegó owego zakresu
dzia ania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 215,
poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 170 i Nr 94, poz. 549.
1
2. Do okresów pracy uprawniaj cych do dodatku za wys ug lat wlicza si wszystkie poprzednie
zako czone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, je eli z mocy odr bnych przepisów podlegaj one
wliczeniu do okresu pracy, od którego zale
uprawnienia pracownicze.
3. Je eli praca w jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie
podlegaj zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
4. Dodatek za wys ug lat przys uguje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za
dni nieobecno ci w pracy z powodu niezdolno ci do pracy wskutek choroby albo konieczno ci
sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym cz onkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego
tytu u zasi ek z ubezpieczenia spo ecznego.
5. Dodatek za wys ug lat jest wyp acany w terminie wyp aty wynagrodzenia:
1) pocz wszy od pierwszego dnia miesi ca kalendarzowego nast puj cego po miesi cu, w którym
pracownik naby prawo do dodatku lub wy szej stawki dodatku, je eli nabycie prawa nast pi o
w ci gu miesi ca;
2) za dany miesi c je eli nabycie prawa do dodatku lub do wy szej stawki nast pi o pierwszego
dnia miesi ca.
§ 9. 1. W ramach rodków na wynagrodzenia tworzy si fundusz premiowy w wysoko ci 5%
planowanych rodków na wynagrodzenia zasadnicze.
2. Warunki przyznawania i wyp acania premii okre la zak adowy regulamin premiowania.
§ 10. 1. W ramach posiadanych rodków na wynagrodzenia mo e by tworzony fundusz nagród
z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osi gni cia w pracy zawodowej, pozostaj cy w dyspozycji
pracodawcy.
2. Wysoko
funduszu nagród, o którym mowa w ust. 1, oraz warunki przyznawania i wyp acania nagród
okre la zak adowy regulamin nagradzania.
§ 11. 1. Pracownikowi przys uguje nagroda jubileuszowa w wysoko ci:
1) 75 % miesi cznego wynagrodzenia – po 20 latach pracy;
2) 100 % miesi cznego wynagrodzenia – po 25 latach pracy;
3) 150 % miesi cznego wynagrodzenia – po 30 latach pracy;
4) 200 % miesi cznego wynagrodzenia – po 35 latach pracy;
5) 300 % miesi cznego wynagrodzenia – po 40 latach pracy;
6) 400 % miesi cznego wynagrodzenia – po 45 latach pracy.
2. Do okresu pracy uprawniaj cego do nagrody jubileuszowej wlicza si wszystkie poprzednie
zako czone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, je eli z mocy odr bnych przepisów podlegaj one
wliczeniu do okresu pracy, od którego zale
uprawnienia pracownicze.
3. W razie równoczesnego pozostawania wi cej ni w jednym stosunku pracy, do okresu pracy
uprawniaj cego do nagrody jubileuszowej wlicza si jeden z tych okresów.
4. Pracownik nabywa prawo do nagrody jubileuszowej w dniu up ywu okresu uprawniaj cego do tej
nagrody.
5. Wyp ata nagrody jubileuszowej nast puje niezw ocznie po nabyciu przez pracownika prawa do tej
nagrody.
6. Podstaw obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przys uguj ce pracownikowi w
dniu nabycia prawa do nagrody, a je eli dla pracownika jest to korzystniejsze – wynagrodzenie
przys uguj ce mu w dniu jej wyp aty. Je eli pracownik naby prawo do nagrody jubileuszowej, b d c
zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy ni w dniu jej wyp aty, podstaw obliczenia nagrody stanowi
wynagrodzenie przys uguj ce pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej. Nagrod
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4345
› Pobierz plik