Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach
projekt dotyczy zapewnienia sprawnego funkcjonowania i efektywnego finansowanie działalności parków narodowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4345
- Data wpłynięcia: 2011-06-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 224, poz. 1337
4345
Projekt
Rozporz dzenie
Ministra rodowiska1)
z dnia
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów na rozporz dzanie nieruchomo ciami
Na podstawie art. 10h ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151,
poz. 1220, z pó n. zm.2)) zarz dza si , co nast puje:
§ 1. Rozporz dzenie okre la:
1) wysoko
wadium oraz terminy i formy jego wnoszenia i zwrotu;
2) tryb powo ywania, sk ad i sposób dzia ania komisji przetargowej;
3) sposób sporz dzania oraz tre
protoko u z przeprowadzonego przetargu;
4) tryb post powania w przypadku zaskar enia przetargu;
5) tryb post powania przy przeprowadzaniu poszczególnych rodzajów przetargów;
6) tryb post powania przy przeprowadzaniu rokowa .
§ 2. Ilekro w rozporz dzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie si przez to ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z pó n. zm.2));
2) w a ciwym organie – rozumie si przez to organ, o którym mowa w art. 10c ustawy;
3) cenie – rozumie si przez to cen , o której mowa w art. 10e ust. 2 pkt 5 ustawy, lub wysoko
op at z tytu u u ytkowania, najmu lub dzier awy.
§ 3. 1. W przetargu mog bra udzia osoby, które wnios wadium w terminie oznaczonym w og oszeniu
o przetargu.
2. W a ciwy organ ustala wysoko
wadium, które nie mo e by ni sze ni 5 % i nie wy sze ni 20 %
ceny.
3. Wadium wnosi si w pieni dzu. W a ciwy organ mo e dopu ci wniesienie wadium w obligacjach
Skarbu Pa stwa lub papierach warto ciowych dopuszczonych do obrotu publicznego.
4. W a ciwy organ wskazuje w og oszeniu o przetargu przynajmniej jedn form wniesienia wadium.
5. Wadium wnoszone w pieni dzu wp aca si przelewem na rachunek bankowy wskazany przez organ
w a ciwy w og oszeniu o przetargu.
6. Dowód wniesienia wadium przez uczestnika przetargu podlega przed o eniu komisji przetargowej
przed otwarciem przetargu.
7. Termin wniesienia wadium powinien by ustalony w taki sposób, aby umo liwia stwierdzenie, nie
pó niej ni 3 dni przed przetargiem, e dokonano jego wniesienia.
8. Wadium zwraca si niezw ocznie, jednak nie pó niej ni w terminie 7 dni od dnia:
1) odwo ania przetargu;
2) zamkni cia przetargu;
3) uniewa nienia przetargu;
4) zako czenia przetargu wynikiem negatywnym.
9. Wadium wniesione w pieni dzu przez uczestnika przetargu, który wygra przetarg, zalicza si na
poczet ceny.
10. Wadium wniesione w innej formie ni w pieni dzu, przez uczestnika przetargu, który przetarg wygra ,
podlega zwrotowi niezw ocznie po wp aceniu kwoty równej cenie.
1) Minister rodowiska kieruje dzie em administracji rz dowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegó owego zakresu
dzia ania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 215,
poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 170 i Nr 94, poz. 549.
11. Wadium przepada na rzecz parku narodowego, je eli oferent, którego oferta zosta a przyj ta, uchyli
si od zawarcia umowy.
§ 4. 1. Czynno ci zwi zane z przeprowadzeniem przetargu wykonuje komisja przetargowa.
2. Przewodnicz cego oraz cz onków komisji przetargowej, w sk adzie od 3 do 7 osób, wyznacza
w a ciwy organ spo ród osób daj cych r kojmi rzetelnego przeprowadzenia i rozstrzygni cia
przetargu.
3. Komisja przetargowa podejmuje rozstrzygni cia w drodze g osowania, zwyk wi kszo ci g osów,
w obecno ci co najmniej po owy cz onków komisji.
4. W przypadku równej liczby g osów decyduje g os przewodnicz cego komisji przetargowej.
§ 5. W przetargu nie mog uczestniczy osoby wchodz ce w sk ad komisji przetargowej oraz osoby
bliskie tym osobom, a tak e osoby, które pozostaj z cz onkami komisji przetargowej w takim stosunku
prawnym lub faktycznym, e mo e to budzi uzasadnione w tpliwo ci co do bezstronno ci komisji.
§ 6. 1. Przewodnicz cy komisji przetargowej sporz dza protokó z przeprowadzonego przetargu, który
powinien zawiera informacje o:
1) terminie i miejscu oraz rodzaju przetargu;
2) oznaczeniu nieruchomo ci b d cej przedmiotem przetargu oraz sposobu rozporz dzenia
t nieruchomo ci ;
3) osobach dopuszczonych i niedopuszczonych do uczestniczenia w przetargu, wraz
z uzasadnieniem;
4) cenie oraz najwy szej cenie osi gni tej w przetargu albo informacj o z o onych ofertach wraz
z uzasadnieniem wyboru najkorzystniejszej z nich albo o niewybraniu adnej z ofert;
5) uzasadnieniu rozstrzygni
podj tych przez komisj przetargow ;
6) imieniu, nazwisku i adresie albo nazwie lub firmie oraz siedzibie osoby wy onionej w przetargu
jako jego zwyci zca;
7) imionach i nazwiskach przewodnicz cego i cz onków komisji przetargowej;
8) dacie sporz dzenia protoko u.
2. Protokó przeprowadzonego przetargu sporz dza si w trzech jednobrzmi cych egzemplarzach,
z których dwa przeznaczone s dla w a ciwego organu, a jeden dla osoby ustalonej jako zwyci zca
przetargu.
3. Protokó przeprowadzonego przetargu podpisuj przewodnicz cy i cz onkowie komisji przetargowej
oraz osoba wy oniona w przetargu jako jego zwyci zca.
4. Protokó przeprowadzonego przetargu stanowi podstaw zawarcia umowy dotycz cej
rozporz dzeniem nieruchomo ci .
§ 7. 1. Skarg na czynno ci zwi zane z przeprowadzeniem przetargu uczestnik przetargu sk ada
za po rednictwem w a ciwego organu do ministra w a ciwego do spraw rodowiska.
2. W przypadku skargi, o której mowa w ust. 1, w a ciwy organ wstrzymuje czynno ci zwi zane
z rozporz dzeniem nieruchomo ci .
3. Minister w a ciwy do spraw rodowiska rozpatruje skarg w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
4. Minister w a ciwy do spraw rodowiska mo e uzna skarg za zasadn i nakaza powtórzenie
czynno ci przetargowych lub uniewa ni przetarg albo uzna skarg za niezasadn .
5. Po rozpatrzeniu skargi minister w a ciwy do spraw rodowiska zawiadamia skar
cego oraz w a ciwy
organ o sposobie rozstrzygni cia skargi.
§ 8. W przypadku niezaskar enia w wyznaczonym terminie czynno ci zwi zanych z przeprowadzeniem
przetargu labo w razie uznania skargi za niezasadn , w a ciwy organ podaje do publicznej wiadomo ci,
wywieszaj c w swojej siedzibie na okres 7 dni, informacj o wyniku przetargu, która powinna zawiera :
1) dat i miejsce oraz rodzaj przeprowadzonego przetargu;
2) oznaczenie nieruchomo ci b d cej przedmiotem przetargu;
3) liczb osób dopuszczonych i niedopuszczonych do uczestnictwa w przetargu;
4) cenie oraz najwy szej cenie osi gni tej w przetargu albo informacj o z o onych ofertach wraz
z uzasadnieniem wyboru najkorzystniejszej z nich albo o niewybraniu adnej z ofert;
2
5) imieniu, nazwisku i adresie albo nazwie lub firmie oraz siedzibie osoby wy onionej w przetargu
jako jego zwyci zca.
§ 9. 1. Przetarg ustny nieograniczony odbywa si w drodze licytacji publicznej.
2. Licytacj prowadzi przewodnicz cy komisji przetargowej albo wyznaczony przez niego cz onek
komisji.
3. Wywo uj c licytacj podaje si do wiadomo ci przedmiot przetargu oraz jego cen .
4. Prowadz cy licytacj informuje uczestników przetargu, e po trzecim wywo aniu najwy szej
zaproponowanej oferty dalsze post pienia nie zostan przyj te.
5. O wysoko ci post pienia decyduj uczestnicy przetargu, z tym e post pienie nie mo e wynosi mniej
ni 1 % ceny.
6. Uczestnicy przetargu zg aszaj kolejne post pienia ceny, dopóki mimo trzykrotnego wywo ania nie ma
dalszych post pie .
7. Przetarg jest wa ny bez wzgl du na liczb uczestników przetargu, je eli przynajmniej jeden uczestnik
zaoferowa co najmniej jedno post pienie powy ej ceny.
8. Po ustaniu zg aszania post pie prowadz cy licytacj wywo uje trzykrotnie ostatni , najwy sz cen
i zamyka licytacj , a nast pnie og asza imi i nazwisko osoby albo nazw lub firm , która wygra a
przetarg.
§ 10. 1. Wyznaczony termin sk adania ofert w przetargu pisemnym nieograniczonym nie mo e up yn
pó niej ni 3 dni przed terminem przetargu. Oferty nale y sk ada w zamkni tych kopertach.
2. Pisemna oferta powinna zawiera :
1) imi , nazwisko i adres oferenta albo nazw lub firm oraz siedzib , je eli oferentem jest osoba
prawna lub inny podmiot;
2) dat sporz dzenia oferty;
3) o wiadczenie, e oferent zapozna si z warunkami przetargu i przyjmuje te warunki bez
zastrze e ;
4) oferowan cen i sposób jej zap aty;
5) proponowany sposób realizacji dodatkowych warunków przetargu.
3. Do ofert nale y do czy kopi dowodu wniesienia wadium.
§ 11. Przetarg mo e si odby , chocia by wp yn a tylko jedna oferta spe niaj ca warunki okre lone
w og oszeniu o przetargu.
§ 12. 1. Komisja przetargowa dokonuje otwarcia ofert oraz ustala, które z ofert spe niaj wymagania
okre lone w og oszeniu o przetargu.
2. Komisja przetargowa odmawia zakwalifikowania ofert do dalszego post powania przetargowego,
je eli:
1) nie odpowiadaj warunkom przetargu;
2) zosta y z o one po wyznaczonym terminie;
3) nie zawieraj danych wymienionych w § 10 ust. 2 lub dane te s niekompletne;
4) do ofert nie do czono dowodów wniesienia wadium;
5) s nieczytelne lub budz w tpliwo ci co do ich tre ci.
§ 13. Przy wyborze oferty komisja przetargowa bierze pod uwag zaoferowan cen oraz inne kryteria
wp ywaj ce na wybór najkorzystniejszej oferty, ustalone w warunkach przetargu.
§ 14. 1. W trakcie post powania przetargowego komisja przetargowa dokonuje szczegó owej analizy
ofert oraz wybiera najkorzystniejsz z nich lub stwierdza, e nie wybiera adnej ze z o onych ofert,
z zastrze eniem ust. 2 – 4.
2. W przypadku z o enia równorz dnych ofert komisja przetargowa organizuje dodatkowy przetarg ustny
ograniczony do oferentów, którzy z o yli te oferty.
3. Komisja przetargowa zawiadamia oferentów, o których mowa w ust. 2, o terminie dodatkowego
przetargu oraz umo liwia im zapoznanie si z tre ci równorz dnych ofert.
3
4. W dodatkowym przetargu ustnym ograniczonym oferenci zg aszaj kolejne post pienia ceny powy ej
podanej najwy szej ceny zamieszczonej w równorz dnych ofertach, dopóki mimo trzykrotnego
wywo ania nie ma dalszych post pie . Przepisy § 9 stosuje si odpowiednio.
§ 15. 1. Przetarg uwa a si za zamkni ty z chwil podpisania protoko u.
2. Przewodnicz cy komisji przetargowej zawiadamia na pi mie wszystkich, którzy z o yli oferty, o wyniku
przetargu w terminie nie d u szym ni 5 dni od dnia zamkni cia przetargu.
§ 16. 1. Og oszenie o rokowaniach po drugim przetargu zako czonym wynikiem negatywnym powinno
zawiera informacje o:
1) cenie;
2) oznaczeniu nieruchomo ci b d cej przedmiotem przetargu;
3) terminach przeprowadzonych przetargów;
4) mo liwo ci, terminie i miejscu sk adania pisemnych zg osze udzia u w rokowaniach;
5) terminie i miejscu, w którym mo na si zapozna z dodatkowymi warunkami rokowa ;
6) terminie i miejscu przeprowadzenia rokowa ;
7) terminie, miejscu wp aty oraz wysoko ci zaliczki pobieranej tytu em zabezpieczenia kosztów
w przypadku uchylenia si od zawarcia umowy;
8) skutkach uchylenia si od zawarcia umowy;
9) zastrze eniu, e w a ciwemu organowi przys uguje prawo zamkni cia rokowa bez wybrania
oferty.
2. Do zaliczki, o której mowa w ust. 1 pkt 7, stosuje si odpowiednio przepisy dotycz ce wadium.
§ 17. Zg oszenie powinno zawiera :
1) imi , nazwisko i adres albo nazw lub firm oraz siedzib , je eli zg aszaj cym jest osoba prawna
lub inny podmiot;
2) dat sporz dzenia zg oszenia;
3) o wiadczenie, e zg aszaj cy zapozna si z warunkami rokowa i przyjmuje te warunki bez
zastrze e ;
4) oferowan cen i sposób jej zap aty;
5) proponowany sposób realizacji dodatkowych warunków rokowa .
2. Do zg oszenia nale y do czy kopi dowodu wp aty zaliczki.
§ 18. Rokowania mo na przeprowadzi cho by wp yn o tylko jedno zg oszenie spe niaj ce warunki
okre lone w og oszeniu o rokowaniach.
§ 19. 1. W a ciwy organ mo e powierzy prowadzenie rokowa komisji przetargowej, która
przeprowadza a ostatni przetarg lub powo a now komisj do przeprowadzenia rokowa .
2. Przewodnicz cy komisji przeprowadzaj cej rokowania otwiera rokowania, przekazuj c uczestnikom
rokowa informacje, o których mowa w § 16.
3. Przy przeprowadzaniu rokowa komisja w obecno ci uczestników:
1) podaje liczb otrzymanych zg osze oraz sprawdza dowody, o których mowa w § 17 ust. 2;
2) otwiera koperty zawieraj ce zg oszenia, sprawdza dane w nich zawarte, nie ujawniaj c ich tre ci
uczestnikom oraz sprawdza to samo
uczestników rokowa ;
3) przyjmuje o wiadczenia lub wyja nienia zg oszone przez uczestników rokowa ;
4) og asza, które zg oszenia zosta y zakwalifikowane do cz
ci ustnej rokowa .
4. Komisja przeprowadzaj ca rokowania odmawia udzia u w ustnej cz
ci rokowa osobom, których
zg oszenia:
1) nie odpowiadaj warunkom rokowa ;
2) zosta y z o one po wyznaczonym terminie;
3) nie zawieraj danych wymienionych w § 17 lub dane te s niekompletne;
4) do zg osze nie do czono dowodów wniesienia zaliczki;
5) s nieczytelne lub budz w tpliwo ci co do ich tre ci.
4
5. Komisja przeprowadza ustn cz
rokowa w zakresie wszystkich warunków koniecznych do
zawarcia umowy oraz dodatkowych propozycji uczestników rokowa , osobno z ka d z osób
zakwalifikowanych do udzia u w tej cz
ci.
6. Dodatkowe propozycje uczestników rokowa z o one w trakcie ustnej cz
ci rokowa nie mog by
mniej korzystne od zawartych w pisemnym og oszeniu.
§ 20. 1. Po przeprowadzeniu ustnej cz
ci rokowa komisja ustala zwyci zc lub ustala, e nie wybiera
zwyci zcy, z zastrze eniem ust. 2.
2. W przypadku z o enia przez uczestników rokowa równorz dnych propozycji komisja mo e
zorganizowa dodatkowe ustne rokowania z tymi osobami.
3. Z przeprowadzonych rokowa przewodnicz cy komisji sporz dza protokó .
4. Rokowania uwa a si za zamkni te z chwil podpisania protoko u.
5. Przewodnicz cy komisji zawiadamia ustnie uczestników rokowa o wyniku rokowa bezpo rednio po
ich zamkni ciu.
§ 21. Rozporz dzenie wchodzi w ycie w terminie 14 dni od dnia og oszenia.
MINISTER RODOWISKA
5
Rozporz dzenie
Ministra rodowiska1)
z dnia
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów na rozporz dzanie nieruchomo ciami
Na podstawie art. 10h ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151,
poz. 1220, z pó n. zm.2)) zarz dza si , co nast puje:
§ 1. Rozporz dzenie okre la:
1) wysoko
wadium oraz terminy i formy jego wnoszenia i zwrotu;
2) tryb powo ywania, sk ad i sposób dzia ania komisji przetargowej;
3) sposób sporz dzania oraz tre
protoko u z przeprowadzonego przetargu;
4) tryb post powania w przypadku zaskar enia przetargu;
5) tryb post powania przy przeprowadzaniu poszczególnych rodzajów przetargów;
6) tryb post powania przy przeprowadzaniu rokowa .
§ 2. Ilekro w rozporz dzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie si przez to ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
(Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z pó n. zm.2));
2) w a ciwym organie – rozumie si przez to organ, o którym mowa w art. 10c ustawy;
3) cenie – rozumie si przez to cen , o której mowa w art. 10e ust. 2 pkt 5 ustawy, lub wysoko
op at z tytu u u ytkowania, najmu lub dzier awy.
§ 3. 1. W przetargu mog bra udzia osoby, które wnios wadium w terminie oznaczonym w og oszeniu
o przetargu.
2. W a ciwy organ ustala wysoko
wadium, które nie mo e by ni sze ni 5 % i nie wy sze ni 20 %
ceny.
3. Wadium wnosi si w pieni dzu. W a ciwy organ mo e dopu ci wniesienie wadium w obligacjach
Skarbu Pa stwa lub papierach warto ciowych dopuszczonych do obrotu publicznego.
4. W a ciwy organ wskazuje w og oszeniu o przetargu przynajmniej jedn form wniesienia wadium.
5. Wadium wnoszone w pieni dzu wp aca si przelewem na rachunek bankowy wskazany przez organ
w a ciwy w og oszeniu o przetargu.
6. Dowód wniesienia wadium przez uczestnika przetargu podlega przed o eniu komisji przetargowej
przed otwarciem przetargu.
7. Termin wniesienia wadium powinien by ustalony w taki sposób, aby umo liwia stwierdzenie, nie
pó niej ni 3 dni przed przetargiem, e dokonano jego wniesienia.
8. Wadium zwraca si niezw ocznie, jednak nie pó niej ni w terminie 7 dni od dnia:
1) odwo ania przetargu;
2) zamkni cia przetargu;
3) uniewa nienia przetargu;
4) zako czenia przetargu wynikiem negatywnym.
9. Wadium wniesione w pieni dzu przez uczestnika przetargu, który wygra przetarg, zalicza si na
poczet ceny.
10. Wadium wniesione w innej formie ni w pieni dzu, przez uczestnika przetargu, który przetarg wygra ,
podlega zwrotowi niezw ocznie po wp aceniu kwoty równej cenie.
1) Minister rodowiska kieruje dzie em administracji rz dowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporz dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegó owego zakresu
dzia ania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta y og oszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 215,
poz. 1664, z 2010 r. Nr 76, poz. 489 i Nr 119, poz. 804 oraz z 2011 r. Nr 34, poz. 170 i Nr 94, poz. 549.
11. Wadium przepada na rzecz parku narodowego, je eli oferent, którego oferta zosta a przyj ta, uchyli
si od zawarcia umowy.
§ 4. 1. Czynno ci zwi zane z przeprowadzeniem przetargu wykonuje komisja przetargowa.
2. Przewodnicz cego oraz cz onków komisji przetargowej, w sk adzie od 3 do 7 osób, wyznacza
w a ciwy organ spo ród osób daj cych r kojmi rzetelnego przeprowadzenia i rozstrzygni cia
przetargu.
3. Komisja przetargowa podejmuje rozstrzygni cia w drodze g osowania, zwyk wi kszo ci g osów,
w obecno ci co najmniej po owy cz onków komisji.
4. W przypadku równej liczby g osów decyduje g os przewodnicz cego komisji przetargowej.
§ 5. W przetargu nie mog uczestniczy osoby wchodz ce w sk ad komisji przetargowej oraz osoby
bliskie tym osobom, a tak e osoby, które pozostaj z cz onkami komisji przetargowej w takim stosunku
prawnym lub faktycznym, e mo e to budzi uzasadnione w tpliwo ci co do bezstronno ci komisji.
§ 6. 1. Przewodnicz cy komisji przetargowej sporz dza protokó z przeprowadzonego przetargu, który
powinien zawiera informacje o:
1) terminie i miejscu oraz rodzaju przetargu;
2) oznaczeniu nieruchomo ci b d cej przedmiotem przetargu oraz sposobu rozporz dzenia
t nieruchomo ci ;
3) osobach dopuszczonych i niedopuszczonych do uczestniczenia w przetargu, wraz
z uzasadnieniem;
4) cenie oraz najwy szej cenie osi gni tej w przetargu albo informacj o z o onych ofertach wraz
z uzasadnieniem wyboru najkorzystniejszej z nich albo o niewybraniu adnej z ofert;
5) uzasadnieniu rozstrzygni
podj tych przez komisj przetargow ;
6) imieniu, nazwisku i adresie albo nazwie lub firmie oraz siedzibie osoby wy onionej w przetargu
jako jego zwyci zca;
7) imionach i nazwiskach przewodnicz cego i cz onków komisji przetargowej;
8) dacie sporz dzenia protoko u.
2. Protokó przeprowadzonego przetargu sporz dza si w trzech jednobrzmi cych egzemplarzach,
z których dwa przeznaczone s dla w a ciwego organu, a jeden dla osoby ustalonej jako zwyci zca
przetargu.
3. Protokó przeprowadzonego przetargu podpisuj przewodnicz cy i cz onkowie komisji przetargowej
oraz osoba wy oniona w przetargu jako jego zwyci zca.
4. Protokó przeprowadzonego przetargu stanowi podstaw zawarcia umowy dotycz cej
rozporz dzeniem nieruchomo ci .
§ 7. 1. Skarg na czynno ci zwi zane z przeprowadzeniem przetargu uczestnik przetargu sk ada
za po rednictwem w a ciwego organu do ministra w a ciwego do spraw rodowiska.
2. W przypadku skargi, o której mowa w ust. 1, w a ciwy organ wstrzymuje czynno ci zwi zane
z rozporz dzeniem nieruchomo ci .
3. Minister w a ciwy do spraw rodowiska rozpatruje skarg w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
4. Minister w a ciwy do spraw rodowiska mo e uzna skarg za zasadn i nakaza powtórzenie
czynno ci przetargowych lub uniewa ni przetarg albo uzna skarg za niezasadn .
5. Po rozpatrzeniu skargi minister w a ciwy do spraw rodowiska zawiadamia skar
cego oraz w a ciwy
organ o sposobie rozstrzygni cia skargi.
§ 8. W przypadku niezaskar enia w wyznaczonym terminie czynno ci zwi zanych z przeprowadzeniem
przetargu labo w razie uznania skargi za niezasadn , w a ciwy organ podaje do publicznej wiadomo ci,
wywieszaj c w swojej siedzibie na okres 7 dni, informacj o wyniku przetargu, która powinna zawiera :
1) dat i miejsce oraz rodzaj przeprowadzonego przetargu;
2) oznaczenie nieruchomo ci b d cej przedmiotem przetargu;
3) liczb osób dopuszczonych i niedopuszczonych do uczestnictwa w przetargu;
4) cenie oraz najwy szej cenie osi gni tej w przetargu albo informacj o z o onych ofertach wraz
z uzasadnieniem wyboru najkorzystniejszej z nich albo o niewybraniu adnej z ofert;
2
5) imieniu, nazwisku i adresie albo nazwie lub firmie oraz siedzibie osoby wy onionej w przetargu
jako jego zwyci zca.
§ 9. 1. Przetarg ustny nieograniczony odbywa si w drodze licytacji publicznej.
2. Licytacj prowadzi przewodnicz cy komisji przetargowej albo wyznaczony przez niego cz onek
komisji.
3. Wywo uj c licytacj podaje si do wiadomo ci przedmiot przetargu oraz jego cen .
4. Prowadz cy licytacj informuje uczestników przetargu, e po trzecim wywo aniu najwy szej
zaproponowanej oferty dalsze post pienia nie zostan przyj te.
5. O wysoko ci post pienia decyduj uczestnicy przetargu, z tym e post pienie nie mo e wynosi mniej
ni 1 % ceny.
6. Uczestnicy przetargu zg aszaj kolejne post pienia ceny, dopóki mimo trzykrotnego wywo ania nie ma
dalszych post pie .
7. Przetarg jest wa ny bez wzgl du na liczb uczestników przetargu, je eli przynajmniej jeden uczestnik
zaoferowa co najmniej jedno post pienie powy ej ceny.
8. Po ustaniu zg aszania post pie prowadz cy licytacj wywo uje trzykrotnie ostatni , najwy sz cen
i zamyka licytacj , a nast pnie og asza imi i nazwisko osoby albo nazw lub firm , która wygra a
przetarg.
§ 10. 1. Wyznaczony termin sk adania ofert w przetargu pisemnym nieograniczonym nie mo e up yn
pó niej ni 3 dni przed terminem przetargu. Oferty nale y sk ada w zamkni tych kopertach.
2. Pisemna oferta powinna zawiera :
1) imi , nazwisko i adres oferenta albo nazw lub firm oraz siedzib , je eli oferentem jest osoba
prawna lub inny podmiot;
2) dat sporz dzenia oferty;
3) o wiadczenie, e oferent zapozna si z warunkami przetargu i przyjmuje te warunki bez
zastrze e ;
4) oferowan cen i sposób jej zap aty;
5) proponowany sposób realizacji dodatkowych warunków przetargu.
3. Do ofert nale y do czy kopi dowodu wniesienia wadium.
§ 11. Przetarg mo e si odby , chocia by wp yn a tylko jedna oferta spe niaj ca warunki okre lone
w og oszeniu o przetargu.
§ 12. 1. Komisja przetargowa dokonuje otwarcia ofert oraz ustala, które z ofert spe niaj wymagania
okre lone w og oszeniu o przetargu.
2. Komisja przetargowa odmawia zakwalifikowania ofert do dalszego post powania przetargowego,
je eli:
1) nie odpowiadaj warunkom przetargu;
2) zosta y z o one po wyznaczonym terminie;
3) nie zawieraj danych wymienionych w § 10 ust. 2 lub dane te s niekompletne;
4) do ofert nie do czono dowodów wniesienia wadium;
5) s nieczytelne lub budz w tpliwo ci co do ich tre ci.
§ 13. Przy wyborze oferty komisja przetargowa bierze pod uwag zaoferowan cen oraz inne kryteria
wp ywaj ce na wybór najkorzystniejszej oferty, ustalone w warunkach przetargu.
§ 14. 1. W trakcie post powania przetargowego komisja przetargowa dokonuje szczegó owej analizy
ofert oraz wybiera najkorzystniejsz z nich lub stwierdza, e nie wybiera adnej ze z o onych ofert,
z zastrze eniem ust. 2 – 4.
2. W przypadku z o enia równorz dnych ofert komisja przetargowa organizuje dodatkowy przetarg ustny
ograniczony do oferentów, którzy z o yli te oferty.
3. Komisja przetargowa zawiadamia oferentów, o których mowa w ust. 2, o terminie dodatkowego
przetargu oraz umo liwia im zapoznanie si z tre ci równorz dnych ofert.
3
4. W dodatkowym przetargu ustnym ograniczonym oferenci zg aszaj kolejne post pienia ceny powy ej
podanej najwy szej ceny zamieszczonej w równorz dnych ofertach, dopóki mimo trzykrotnego
wywo ania nie ma dalszych post pie . Przepisy § 9 stosuje si odpowiednio.
§ 15. 1. Przetarg uwa a si za zamkni ty z chwil podpisania protoko u.
2. Przewodnicz cy komisji przetargowej zawiadamia na pi mie wszystkich, którzy z o yli oferty, o wyniku
przetargu w terminie nie d u szym ni 5 dni od dnia zamkni cia przetargu.
§ 16. 1. Og oszenie o rokowaniach po drugim przetargu zako czonym wynikiem negatywnym powinno
zawiera informacje o:
1) cenie;
2) oznaczeniu nieruchomo ci b d cej przedmiotem przetargu;
3) terminach przeprowadzonych przetargów;
4) mo liwo ci, terminie i miejscu sk adania pisemnych zg osze udzia u w rokowaniach;
5) terminie i miejscu, w którym mo na si zapozna z dodatkowymi warunkami rokowa ;
6) terminie i miejscu przeprowadzenia rokowa ;
7) terminie, miejscu wp aty oraz wysoko ci zaliczki pobieranej tytu em zabezpieczenia kosztów
w przypadku uchylenia si od zawarcia umowy;
8) skutkach uchylenia si od zawarcia umowy;
9) zastrze eniu, e w a ciwemu organowi przys uguje prawo zamkni cia rokowa bez wybrania
oferty.
2. Do zaliczki, o której mowa w ust. 1 pkt 7, stosuje si odpowiednio przepisy dotycz ce wadium.
§ 17. Zg oszenie powinno zawiera :
1) imi , nazwisko i adres albo nazw lub firm oraz siedzib , je eli zg aszaj cym jest osoba prawna
lub inny podmiot;
2) dat sporz dzenia zg oszenia;
3) o wiadczenie, e zg aszaj cy zapozna si z warunkami rokowa i przyjmuje te warunki bez
zastrze e ;
4) oferowan cen i sposób jej zap aty;
5) proponowany sposób realizacji dodatkowych warunków rokowa .
2. Do zg oszenia nale y do czy kopi dowodu wp aty zaliczki.
§ 18. Rokowania mo na przeprowadzi cho by wp yn o tylko jedno zg oszenie spe niaj ce warunki
okre lone w og oszeniu o rokowaniach.
§ 19. 1. W a ciwy organ mo e powierzy prowadzenie rokowa komisji przetargowej, która
przeprowadza a ostatni przetarg lub powo a now komisj do przeprowadzenia rokowa .
2. Przewodnicz cy komisji przeprowadzaj cej rokowania otwiera rokowania, przekazuj c uczestnikom
rokowa informacje, o których mowa w § 16.
3. Przy przeprowadzaniu rokowa komisja w obecno ci uczestników:
1) podaje liczb otrzymanych zg osze oraz sprawdza dowody, o których mowa w § 17 ust. 2;
2) otwiera koperty zawieraj ce zg oszenia, sprawdza dane w nich zawarte, nie ujawniaj c ich tre ci
uczestnikom oraz sprawdza to samo
uczestników rokowa ;
3) przyjmuje o wiadczenia lub wyja nienia zg oszone przez uczestników rokowa ;
4) og asza, które zg oszenia zosta y zakwalifikowane do cz
ci ustnej rokowa .
4. Komisja przeprowadzaj ca rokowania odmawia udzia u w ustnej cz
ci rokowa osobom, których
zg oszenia:
1) nie odpowiadaj warunkom rokowa ;
2) zosta y z o one po wyznaczonym terminie;
3) nie zawieraj danych wymienionych w § 17 lub dane te s niekompletne;
4) do zg osze nie do czono dowodów wniesienia zaliczki;
5) s nieczytelne lub budz w tpliwo ci co do ich tre ci.
4
5. Komisja przeprowadza ustn cz
rokowa w zakresie wszystkich warunków koniecznych do
zawarcia umowy oraz dodatkowych propozycji uczestników rokowa , osobno z ka d z osób
zakwalifikowanych do udzia u w tej cz
ci.
6. Dodatkowe propozycje uczestników rokowa z o one w trakcie ustnej cz
ci rokowa nie mog by
mniej korzystne od zawartych w pisemnym og oszeniu.
§ 20. 1. Po przeprowadzeniu ustnej cz
ci rokowa komisja ustala zwyci zc lub ustala, e nie wybiera
zwyci zcy, z zastrze eniem ust. 2.
2. W przypadku z o enia przez uczestników rokowa równorz dnych propozycji komisja mo e
zorganizowa dodatkowe ustne rokowania z tymi osobami.
3. Z przeprowadzonych rokowa przewodnicz cy komisji sporz dza protokó .
4. Rokowania uwa a si za zamkni te z chwil podpisania protoko u.
5. Przewodnicz cy komisji zawiadamia ustnie uczestników rokowa o wyniku rokowa bezpo rednio po
ich zamkni ciu.
§ 21. Rozporz dzenie wchodzi w ycie w terminie 14 dni od dnia og oszenia.
MINISTER RODOWISKA
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4345
› Pobierz plik