eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach

projekt dotyczy zapewnienia sprawnego funkcjonowania i efektywnego finansowanie działalności parków narodowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4345
  • Data wpłynięcia: 2011-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 224, poz. 1337

4345

uwzgl dnione, natomiast uwagi dotycz ce realizacji prawa pierwokupu, z uwagi na
poczynione zmiany w zakresie wyposa enia pa stwowych osób prawnych
w nieruchomo ci, sta y si cz ciowo nieaktualne. Nale y jednak zauwa y , e
wskazywane przez Tatrza ski Park Narodowy dublowanie przepisów ustawy –
Kodeks cywilny jest zamys em projektodawcy, aby kwestie zwi zane z pierwokupem
nieruchomo ci w parkach narodowych uregulowa kompleksowo w jednym akcie
prawnym.
3. Krajowa Sekcja Pracowników Parków Narodowych NSZZ Solidarno – propozycja
dotycz ca powo ywania w sk ad komisji konkursowej maj cej na celu
przeprowadzenie konkursu na dyrektora parku narodowego przedstawiciela
zak adowych organizacji zwi zkowych nie zosta a uwzgl dniona. Zdaniem
projektodawcy nie zachodzi taka potrzeba. Organizacje zwi zkowe dzia aj ce
w
danym parku narodowym maj mo liwo wnoszenia rekomendacji dla
kandydatów, natomiast proponowany sk ad komisji konkursowej jest wystarczaj cy
do sprawdzenia wiedzy kandydatów niezb dnej do pe nienia funkcji dyrektora parku
narodowego. Ponadto wniesione zosta y uwagi do regulacji dotycz cych kwestii
pracowników zatrudnionych w likwidowanych pa stwowych jednostkach
bud etowych parkach narodowych i przenoszonych do tworzonych pa stwowych
osób prawnych parków narodowych. Uwagi te zosta y uwzgl dnione.
4. Zwi zek Le ników Polskich Parków Narodowych – propozycja dotycz ca
powo ywania w sk ad komisji konkursowej maj cej na celu przeprowadzenie
konkursu na dyrektora parku narodowego przedstawiciela zak adowych organizacji
zwi zkowych nie zosta a uwzgl dniona. Zdaniem projektodawcy nie zachodzi taka
potrzeba. Organizacje zwi zkowe dzia aj ce w danym parku narodowym maj
mo liwo wnoszenia rekomendacji dla kandydatów, natomiast proponowany sk ad
komisji konkursowej jest wystarczaj cy dla sprawdzenia wiedzy kandydatów
niezb dnej do pe nienia funkcji dyrektora parku narodowego. Ponadto wniesione
zosta y uwagi do regulacji dotycz cych kwestii pracowników zatrudnionych
w likwidowanych pa stwowych jednostkach bud etowych parkach narodowych
i przenoszonych do tworzonych pa stwowych osób prawnych parków narodowych.
W zwi zku ze zmian tych przepisów oraz rezygnacj z wprowadzania poprzednio
zaproponowanych regulacji uwagi te sta y si bezprzedmiotowe. Odst piono od
wskazywania wysoko ci dotacji bud etowej dla pa stwowych osób prawnych parków
narodowych. Kwoty przeznaczone na ten cel b d okre lane corocznie w zale no ci
29
od zapotrzebowania parków narodowych wynikaj cego z planu finansowego, przy
tworzeniu ustawy bud etowej na dany rok. Propozycje dotycz ce zmiany w art. 104
i 106 ustawy dotycz ce S u by Parku Narodowego, wykraczaj aktualnie poza zakres
przedstawionej regulacji. Ponadto wymagaj one kompleksowego opracowania
i zmian w szerszym ni zaproponowany zakresie. Z tego powodu nie zosta y
uwzgl dnione w projekcie ustawy.
5. Wigierski Park Narodowy – uwagi dotycz ce zmian w definicji „udost pnienia” nie
zosta y uwzgl dnione, gdy zdaniem projektodawcy proponowana regulacja jest
wystarczaj ca do osi gni cia za o onych celów. Cz ciowo uwzgl dnione zosta y
uwagi dotycz ce kompetencji dyrektora parku w odniesieniu do przepisów ustawy
o lasach. Niew a ciwe jest jednak stanowisko Parku, e przez odniesienie w tej
ustawie do „w a ciciela lasu”, przepis ten nie powinien by stosowany w stosunku do
dyrektora parku narodowego. Warto tu zauwa y , e w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy
o lasach przez w a ciciela lasu rozumie si osob fizyczn lub prawn b d c
w a cicielem albo u ytkownikiem wieczystym lasu oraz osob fizyczn , osob
prawn lub jednostk organizacyjn nieposiadaj c osobowo ci prawnej b d c
posiadaczem samoistnym, u ytkownikiem, zarz dc lub dzier awc lasu. Tym
samym park narodowy, posiadaj c grunty le ne w trwa ym zarz dzie, staje si
w a cicielem lasu, o którym mowa w tej ustawie. Uwagi dotycz ce wykonywania
prawa pierwokupu, w zwi zku z przeredagowaniem przepisów w tym zakresie sta y
si bezprzedmiotowe. Uwaga dotycz ca zapewnienia ci g o ci umów zawartych
przez likwidowane gospodarstwo pomocnicze jest niezasadna, bowiem

w momencie wej cia w ycie przedstawionej regulacji b dzie zako czony proces
likwidacji gospodarstw pomocniczych i wszelkie ich zobowi zania zostan przej te
przez jednostk macierzyst , w tym przypadku przez pa stwow jednostk
bud etow – park narodowy. Uwzgl dniono uwagi dotycz ce przepisów odnosz cych
si do praw pracowników likwidowanych jednostek bud etowych parków
narodowych oraz uzupe niono katalog przychodów pa stwowej osoby prawnej parku
narodowego o wp ywy z tytu u nawi zek s dowych, zgodnie z przedstawion
propozycj .
6. Stowarzyszenie – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot – propozycja dotycz ca
pozostawienia pa stwowych jednostek bud etowych jako docelowej formy
organizacyjno-prawnej dla parków narodowych z uwagi na zamys projektodawcy
zmian w tym zakresie nie mo e zosta uwzgl dniona. Zmiana formy organizacyjno-
30
-prawnej parków narodowych nie spowoduje zmiany w zakresie realizowanych zada
parków narodowych w zakresie ochrony przyrody. D enie pa stwowych osób
prawnych – parków narodowych do nadmiernego inwestowania na obszarze obj tym
ochron nie b dzie mo liwe z uwagi na zakres nadzoru sprawowanego przez Ministra
rodowiska, który zatwierdza do wykonania parkom narodowym zadania ochronne
lub plany ochrony. Nie wydaje si równie zasadne poprzedzanie zatwierdzenia
zada ochronnych dla parku narodowego strategiczn ocen oddzia ywania na obszar
Natura 2000. Zadania ochronne z za o enia sporz dzane s w celu ochrony danego
obszaru, tym samym przyj cie, e mog negatywnie oddzia ywa na dany obszar nie
wydaje si w a ciwe. Uwaga dotycz ca zmiany formy wspó dzia ania organów przy
tworzeniu nowych parków narodowych lub powi kszaniu ju istniej cych pozostaje
generalnie poza zakresem przedstawionej regulacji.
Uwzgl dniono uwag dotycz c realizacji prawa pierwokupu nieruchomo ci na
terenie parku narodowego, jak równie cz
uwag odnosz cych si do
nowelizowanego art. 15 ustawy dotycz cych przedstawienia oceny oddzia ywania na
rodowisko dla przedsi wzi realizowanych na obszarze parku narodowego lub
rezerwatu przyrody, wprowadzono przepis, który wymaga, aby do wniosku
o wydanie zezwolenia na odst pstwo od zakazów wskazanych w art. 15 ust. 1 ustawy,
w przypadku realizacji inwestycji liniowych celu publicznego, inwestor do cza
oceny oddzia ywania na rodowisko wariantów przebiegu tych inwestycji.

W przypadku pozosta ych inwestycji regulacje w tym zakresie pozostawiono bez
zmian. W zwi zku z rezygnacj ze zmiany art. 15 ust. 3 ustawy uwaga poczyniona
w tym zakresie sta a si bezprzedmiotowa. Pozosta e przepisy dotycz ce regulacji
zwi zanych z art. 15 ustawy, odnosz ce si do mo liwo ci wstrzymania dzia a
realizowanych wbrew zakazom okre lonym we wskazanym przepisie, jakkolwiek
zasadne, wymagaj kompleksowej regulacji wraz z innymi przepisami dotycz cymi
tej materii, co nie jest przedmiotem przedstawionej regulacji. Analogicznie nale y
odnie si do propozycji, aby dyrektor parku narodowego by uzgadniaj cym
decyzj o rodowiskowych uwarunkowaniach dla przedsi wzi realizowanych
w parku narodowym i jego otulinie, jak równie do wskazania formy wydawania
przez dyrektora parku zgody na organizacj imprez rekreacyjno-sportowych.
Z uwagi na to, i proponowana zmiana brzmienia art. 83 ustawy znacznie wykracza
poza materi przedstawionej regulacji uwaga ta nie zosta a uwzgl dniona.
31
7. Klub Przyrodników – uwaga dotycz ca braku zapisanych w projekcie ustawy
gwarancji utrzymania na niezmniejszonym poziomie dotacji z bud etu pa stwa, co
mo e doprowadzi do zwi kszonej presji na udost pnianie parku narodowego
i uzyskiwanie jak najwi kszych przychodów, jak równie wykre lenia z katalogu
przychodów pa stwowej osoby prawnej parku narodowego przychodów
uzyskiwanych z u ytkowania zasobów przyrodniczych, nie mog zosta
uwzgl dnione. D enie pa stwowych osób prawnych – parków narodowych do
nadmiernego u ytkowania zasobów przyrodniczych nie b dzie mo liwe z uwagi na
zakres nadzoru sprawowanego przez Ministra rodowiska, który zatwierdza do
wykonania parkom narodowym zadania ochronne lub plany ochrony. Niezasadna jest
tak e propozycja dotycz ca wyra nego wskazania w projekcie, e park narodowy
b dzie finansowany z bud etu pa stwa. Zaproponowany do wprowadzenia przepis
art. 8p wyra nie wskazuje, e przychodami pa stwowej osoby prawnej parku
narodowego s dotacje z bud etu pa stwa na realizacj zada pa stwowej osoby
prawnej parku narodowego okre lonych w ustawie i wynikaj cych z odr bnych
ustaw. Ponadto dotacje z bud etu pa stwa s wyodr bniane w planie finansowym
pa stwowej osoby prawnej parku narodowego.
Propozycja wprowadzenia przepisu stanowi cego, e dyrektor parku narodowego jest
odpowiedzialny za stan przyrody parku narodowego i e realizuje ochron parku
narodowego nie tylko przez formaln realizacj zada ochronnych lub planu ochrony,
ale i reagowanie na zagro enia, monitorowanie skuteczno ci ochrony oraz inicjowanie
w razie potrzeby zmian w planach ochrony lub zadaniach ochronnych nie zosta a
uwzgl dniona, gdy dzia ania te s ju zawarte w przepisach ustawy w odniesieniu do
konkretnych potrzeb parku narodowego. Propozycja dotycz ca wydawania zarz dze
przez dyrektora parku narodowego i zwi zania go ustaleniami planu ochrony lub
zada ochronnych nie zosta a uwzgl dniona, poniewa akty te same z siebie wi

dyrektora parku narodowego w zakresie swoich ustale .
Uwaga
odnosz ca si do rozszerzenia nadzoru ministra w a ciwego do spraw
rodowiska nad parkami narodowymi o analizowanie wyników monitoringu przyrody
parku narodowego nie zosta a uwzgl dniona z uwagi na fakt, e zagadnienia te s
przedmiotem analizy przy okazji tworzenia sprawozda z dzia alno ci parków
narodowych. Uwaga dotycz ca zmiany formy wspó dzia ania organów przy tworzeniu
nowych parków narodowych lub powi kszaniu ju istniej cych pozostaje generalnie
poza zakresem przedstawionej regulacji.
32
W zwi zku z rezygnacj ze zmiany ust. 3 w art. 15 ustawy uwaga poczyniona w tym
zakresie sta a si bezprzedmiotowa. Pozosta e przepisy dotycz ce regulacji
zwi zanych z art. 15 ustawy, odnosz ce si do mo liwo ci wstrzymania dzia a
realizowanych wbrew zakazom okre lonym we wskazanym przepisie, jakkolwiek
zasadne wymagaj kompleksowej regulacji wraz z innymi przepisami dotycz cymi tej
materii, co nie jest przedmiotem przedstawionej regulacji. Analogicznie nale y
odnie si do propozycji zmian w obowi zuj cych art. 5, 12, 20 i 22 ustawy.
Uwzgl dniono uwagi dotycz ce ustalania zasad wynagradzania pracowników
pa stwowych osób prawnych parków narodowych oraz zmiany w definicji
„udost pniania”.
8. Tomasz Nakonieczny – uwaga dotycz ca zmiany formy wspó dzia ania organów przy
tworzeniu nowych parków narodowych lub powi kszaniu ju istniej cych pozostaje
generalnie poza zakresem przedstawionej regulacji. Nie mo na uwzgl dni tak e
uwagi dotycz cej pozostawienia gospodarstw pomocniczych, bowiem przes ank
wprowadzania zmian do ustawy jest konieczno likwidacji gospodarstw
pomocniczych w zwi zku z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzaj ce ustaw o finansach publicznych.

4. Wp yw regulacji na sektor finansów publicznych, w tym bud et pa stwa
i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Obecnie park narodowy, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia

16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz ustaw z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych, jest pa stwow jednostk bud etow . Wydatki bud etu pa stwa na parki
narodowe wed ug planu na rok 2011 kszta tuj si na poziomie ok. 137 mln z . Nale y jednak
zwróci uwag , e niemal 53 mln z stanowi rodki uzyskiwane przez parki narodowe
w wyniku prowadzonych przez nie dzia a ochronnych. rodki te s nast pnie odprowadzane
na rachunek dochodów bud etu pa stwa i mog by przekazywane na finansowanie parków
narodowych w ramach rezerwy celowej. Pozyskiwanie tych rodków wymaga z o enia
wniosku, natomiast o ich uruchomieniu decyduje minister w a ciwy do spraw finansów.
Powoduje to w konsekwencji trudno ci w dost pie do nich (d ugi okres oczekiwania na
decyzj ), co uniemo liwia dok adne planowanie przez parki narodowe dzia a , cz sto
uzale nionych od zmiennych warunków atmosferycznych. Warto równie zwróci uwag , e
ustawa – Przepisy wprowadzaj ce ustaw o finansach publicznych nie stanowi o konieczno ci
33
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: