eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach

projekt dotyczy zapewnienia sprawnego funkcjonowania i efektywnego finansowanie działalności parków narodowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4345
  • Data wpłynięcia: 2011-06-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 224, poz. 1337

4345

nie mo e jednak narusza praw osób trzecich. Na mocy tej ustawy nie dojdzie jednak do
wyw aszcze prywatnych w a cicieli posiadaj cych nieruchomo ci w granicach parku
narodowego, dotyczy to wy cznie nieruchomo ci, w stosunku do których nie jest znany
jakikolwiek w a ciciel i nieruchomo ci te w zasadzie spe niaj ju cel parku. Obecnie
mo liwe jest tak e przej cie takich nieruchomo ci na rzecz Skarbu Pa stwa przez zasiedzenie
(w parkach trwaj takie procedury). Jednak jest to proces czasoch onny i nie prowadzi do
kompleksowego rozwi zania problemu. Uzyskanie odszkodowania jest mo liwe wy cznie
w przypadku z o enia wniosku przez uprawniony podmiot do ko ca 2015 r.
Powy sze propozycje – w dniu 29 wrze nia 2010 r. – uzyska y pozytywn opini
Komisji Wspólnej Rz du i Samorz du Terytorialnego.
W proponowanym art. 8 projektu ustawy wskazano, e formy ochrony przyrody –
parki narodowe, utworzone na podstawie przepisów dotychczasowych, staj si formami
ochrony przyrody – parkami narodowymi w rozumieniu ustawy o ochronie przyrody
w brzmieniu nadanym niniejsz ustaw .
Ponadto statuty parków narodowych zachowuj moc do dnia wej cia w ycie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upowa nienia ustawowego zawartego
w dodawanym art. 8f – w art. 1 pkt 3 projektu ustawy, jednak nie d u ej ni do dnia
31 grudnia 2012 r.
Zgodnie z proponowanym art. 10 projektu ustawy, dyrektorzy parków narodowych,
powo ani na t funkcj na podstawie przepisów dotychczasowych, staj si organami
pa stwowych osób prawnych parków narodowych w rozumieniu niniejszej ustawy i pe ni
swoje funkcje bezterminowo, co oznacza, e nie stosuje si wobec nich zasad kadencyjno ci,
które s zawarte w aktach powo ania, wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych.
Z uwagi na mo liwo prowadzenia konkursów na dyrektorów parków narodowych
w trakcie procesu legislacyjnego niniejszej ustawy oraz zmian przepisów dotycz cych tej
kwestii niezb dne sta o si wskazanie, e do konkursów na stanowisko dyrektora parku
narodowego og oszonych i niezako czonych do dnia wej cia w ycie ustawy stosuje si
przepisy dotychczasowe.
Proponowana w art. 12 projektu ustawy regulacja stanowi, e pracownicy
pa stwowych jednostek bud etowych parków narodowych z dniem wej cia w ycie regulacji
staj si pracownikami pa stwowych osób prawnych parków narodowych. Jednocze nie
wskazano, e do czasu okre lenia nowych warunków wynagradzania za prac na podstawie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie przepisów niniejszej ustawy (zgodnie ze
zmian zaproponowan w art. 1 pkt 11 tej ustawy), obowi zuj przepisy dotychczasowe.
24
Proponowane brzmienie art. 13 i 14 projektu ustawy jest konsekwencj zmiany zasad
wydawania zezwole na podstawie art. 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody. Dlatego te konieczne by o wprowadzenie regulacji, zgodnie z któr do spraw
wszcz tych przed dniem wej cia w ycie niniejszej ustawy, a niezako czonych decyzj
ostateczn stosuje si przepisy dotychczasowe. W zwi zku z wprowadzeniem przepisu
dotycz cego konieczno ci uzyskiwania zgody ministra w a ciwego do spraw rodowiska
(Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska) na prowadzenie prac zwi zanych
z przebudow obiektów budowlanych i urz dze technicznych na obszarze parku narodowego
(rezerwatu przyrody), konieczne sta o si wprowadzenie przepisu przej ciowego, zgodnie
z którym przedsi wzi cia zwi zane z ww. dzia aniami wszcz te i niezako czone przed dniem
wej cia w ycie niniejszej ustawy mog by prowadzone na dotychczasowych zasadach.
Wprowadzono tak e przepis umo liwiaj cy Prokuratorii Generalnej Skarbu Pa stwa
zast pstwo procesowe za parki narodowe w sprawach cywilnych wszcz tych przed dniem
wej cia w ycie niniejszej ustawy.
W zwi zku z faktem, e projekt ustawy nie rodzi dodatkowych skutków finansowych
dla bud etu pa stwa, nie zachodzi konieczno okre lania w przepisach, stosownie do art. 50a
ustawy o finansach publicznych, maksymalnego limitu wydatków dla parków narodowych na
10 kolejnych lat bud etowych wykonywania ustawy, poczynaj c od pierwszego roku
planowanego wej cia w ycie ustawy, w podziale na bud et pa stwa, pozosta e jednostki
sektora finansów publicznych oraz jednostki samorz du terytorialnego. rodki przeznaczone
na realizacj zada parków narodowych w 2012 r. zosta y uwzgl dnione w projekcie ustawy
bud etowej na 2012 r.
Wysoko
rodków pochodz cych z pozosta ych jednostek sektora finansów
publicznych (Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej oraz
wojewódzkie fundusze ochrony rodowiska i gospodarki wodnej) pozostanie na
dotychczasowym poziomie.
Uwzgl dniaj c powy sze nie zachodzi równie potrzeba okre lania mechanizmu
koryguj cego oraz organu monitoruj cego wykorzystanie limitu wydatków na wykonywane
zadania oraz wdra aj cego mechanizmy koryguj ce.
Z uwagi na wyd u ony proces legislacyjny zmieniono termin wej cia w ycie ustawy.
Pierwotnie zak adano, e b dzie to dzie 1 stycznia 2011 r., co by o zwi zane z terminem
zako czenia likwidacji gospodarstw pomocniczych (31 grudnia 2010 r.). Aktualnie zak ada
si , e dniem wej cia z ycie ustawy b dzie dzie 1 stycznia 2012 r.
25
W trakcie prac nad projektem ustawy, z uwagi na piln potrzeb wprowadzenia
regulacji w ycie, zrezygnowano z wprowadzania przepisów implementuj cych dyrektywy
w zakresie wydawania odst pstw od zakazów w odniesieniu do gatunków chronionych.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych i nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu rozporz dzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o dzia alno ci lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt ustawy zosta
zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
rodowiska. Po jego udost pnieniu nie odnotowano zg osze podmiotów zainteresowanych
pracami nad projektem ustawy, wnoszonych w trybie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o dzia alno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt ustawy nie jest obj ty zakresem prawa Unii Europejskiej.



26
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzenia regulacji
W zwi zku z wej ciem w ycie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzaj ce ustaw o finansach
publicznych, czego skutkiem by a likwidacja gospodarstw pomocniczych funkcjonuj cych
przy pa stwowych jednostkach bud etowych – parkach narodowych, zaistnia a konieczno
przygotowania przepisów, które regulowa yby zmian formy prawno-organizacyjnej parków
narodowych. Celem wprowadzenia zmian do ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody jest nadanie nowej formy prawno-organizacyjnej parkom narodowym.

2. Podmioty, na które oddzia uje niniejszy akt normatywny
Wprowadzenie niniejszego aktu normatywnego b dzie oddzia ywa o na nast puj ce
podmioty: Ministra rodowiska, Generalnego Dyrektora Ochrony rodowiska, regionalnych
dyrektorów ochrony rodowiska, dyrektorów parków narodowych oraz marsza ków
województw w zakresie posiadanych przez nie kompetencji, jak równie na podmioty i osoby
fizyczne wnioskuj ce o wykonywanie czynno ci zakazanych na obszarach parków
narodowych i rezerwatów przyrody.

3. Konsultacje spo eczne
W ramach konsultacji spo ecznych projekt zosta przes any do nast puj cych podmiotów:
1. Biuro Urz dzania Lasu i Geodezji Le nej,
2. Instytuty:
a) Instytut Badawczy Le nictwa,
b) Instytut Botaniki Polskiej Akademii Nauk,
c) Instytut Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk,
3. Komitet Ochrony Przyrody Polskiej Akademii Nauk,
4. Komisja Wspólna Rz du i Samorz du Terytorialnego,
5. Marsza kowie województw,
6. Organizacje ekologiczne:
a) Centrum Prawa Ekologicznego,
b) Klub „Gaja”,
c) Klub Przyrodników,
d) Liga Ochrony Przyrody,
27
e) Polski Klub Ekologiczny,
f) Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”,
g) Stowarzyszenie – Pracownia na rzecz Wszystkich Istot,
7. Pa stwowa Rada Ochrony Przyrody,
8. Uczelnie wy sze:
a) Uniwersytet Gda ski,
b) Uniwersytet Jagiello ski,
c) Uniwersytet im. Marii Curie-Sk odowskiej w Lublinie,
d) Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
e) Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu,
f) Uniwersytet Warszawski,
g) Szko a G ówna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,
h) Uniwersytet Wroc awski,
i) Uniwersytet Przyrodniczy we Wroc awiu,
j) Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie,
k) Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Ko
taja w Krakowie,
9. Zwi zki zawodowe dzia aj ce przy parkach narodowych:
a) Niezale ny Samorz dny Zwi zek Zawodowy Solidarno ,
b) Zwi zek Le ników Polskich Parków Narodowych,
c) Zwi zek Zawodowy „Budowlani”,
d) Niezale ny Samorz dny Zwi zek Zawodowy „Solidarno – 80”,
e) Niezale ny Samorz dny Zwi zek Zawodowy Pracowników Le nictwa,
f) Zwi zek Zawodowy Pracowników Tatrza skiego Parku Narodowego.

Ponadto projekt ustawy zosta przekazany do zaopiniowania parkom narodowym.

Uwagi zg osili:
1. Marsza ek Województwa Lubelskiego – uwaga nie dotyczy a bezpo rednio
proponowanych regulacji, odnosi a si bowiem do zagadnie zwi zanych z parkami
krajobrazowymi, w zwi zku z czym nie zosta a uwzgl dniona.
2. Tatrza ski Park Narodowy – uwagi dotyczy y ujednolicenia proponowanych regulacji
dotycz cych udost pniania obszaru parku narodowego oraz dublowania przepisów
ustawy – Kodeks cywilny w zakresie realizacji prawa pierwokupu. Uwagi dotycz ce
regulacji odnosz cych si do udost pnienia obszaru parku narodowego zosta y
28
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: