eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4016
  • Data wpłynięcia: 2011-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903

4016

z tytułu dysponowania częstotliwościami dla telewizji analogowej – 11 mln 600 tys. zł
(rocznie) oraz telewizji cyfrowej – do 555 338 zł (rocznie za dwa multipleksy). Z tytułu
simulcastu do budżetu państwa może trafić maksymalnie razem w ciągu dwóch lat
ok. 1,11 mln zł (dla dwóch multipleksów).

Poniżej w sposób bardziej szczegółowy zostały przedstawione skutki finansowe dla budżetu
państwa związane z wdrożeniem naziemnej telewizji cyfrowej.

Skutki finansowe dla budżetu
Dodatkowe
wpływy do budżetu państwa
państwa
Wydatki


koszt aparatury pomiarowej oraz
3 mln 725 tys. zł dodatkowe przychody związane z simulcastem
1 mln 110 tys. zł
koszty niezbędne do jej
emisji analogowej i cyfrowej
(przez 2 lata)
prawidłowego działania
koszt przeprowadzenia badania
ok. 400 tys. zł
wpływy KRRiT stanowiące dochód budżetu
100 mln zł


państwa z tytułu udzielenia koncesji na
(4 koncesje po
rozpowszechnianie programów telewizyjnych
25 mln zł)
kampania w części, za którą jest
4 mln zł


odpowiedzialny minister
właściwy do spraw łączności

opłaty za prawo do dysponowania
6 mln 664 tys. zł
częstotliwością dla DVB-T dla 3 multipleksów
(rocznie 833 tys. zł)
(dane szacunkowe na podstawie
w ciągu 8 lat
obowiązującego rozporządzenia w sprawie
opłat*))
Razem (w ciągu 10 lat)
8 mln 125 tys. zł
Utracone wpływy

zmniejszenie wpływów do
87 mln zł


budżetu państwa z tytułu
(7,5 roku po
wyłączenia naziemnej telewizji
11 mln 600 tys.
analogowej
zł rocznie)
Razem (w ciągu 10 lat)
95 mln 125 tys.
Razem (w ciągu 10 lat)
107 mln 774 tys. zł

*) Po okresie simulcastu (równoczesnego nadawania w technice cyfrowej i analogowej) nie wyklucza się prac nad
nowelizacją rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2005 r. w sprawie rocznych opłat za prawo do
dysponowania częstotliwością (Dz. U. Nr 24, poz. 196, z późn. zm.), w celu podniesienia opłat za
wykorzystywanie częstotliwości wykorzystywanych do nadawania cyfrowego.

52


Zmiany wpływów do budżetu państwa w związku z cyfryzacją:

– Opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością przez analogową telewizję naziemną:
– obecnie analogowe stacje telewizyjne rocznie uiszczają opłaty w wysokości
11 600 000 zł, ostateczne wyłączenie analogowego nadawania telewizji naziemnej
jest planowane na dzień 31 lipca 2013 r., stąd, opierając się na obowiązujących
opłatach wskazanych w rozporządzeniu Rady Ministrów, od tego czasu do budżetu
państwa może nie wpływać rocznie ok. 11,6 mln zł,

– Opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością przez cyfrową telewizję naziemną:
– przeciętny okres simulcastu (nadawania równoległego emisji analogowej
i cyfrowej) wyniesie 2 lata, co oznacza, że do budżetu państwa dodatkowo rocznie
wpłynie 277 669 zł (dla 1 multipleksu) albo 555 338 zł (dla 2 multipleksów),
czyli maksymalny dodatkowy dochód państwa może w ciągu dwóch lat wynieść
1 mln 110 tys. zł (za 2 multipleksy).

Dodatkowe wpływy do budżetu państwa:
– Wpływy do budżetu państwa z tytułu udzielenia koncesji
Przejście z nadawania analogowego na cyfrowe wiąże się ze zmniejszeniem wpływów
do budżetu państwa z tytułu rocznych opłat za dysponowanie częstotliwościami,
jednakże spadek ten może być zrekompensowany wpływami z tytułu udzielenia przez
KRRiT 4 koncesji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych. Wysokość
wpływów z tego tytułu oszacowano na kwotę 100 mln zł.

– Opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością dla DVB-T dla 3 multipleksów
– 6 mln 664 tys. zł w okresie 8 lat (przyjmując dla celów obliczeniowych
obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie opłat).

Poza tym, w związku z przeprowadzeniem procesu cyfryzacji telewizji naziemnej, należy
spodziewać się dodatkowych przychodów związanych:
– z przetargiem na rezerwację częstotliwości w paśmie 800 MHz – z tego tytułu można
spodziewać się wpływów rzędu kilkuset milionów zł, niemniej wpływy wynikające
z
dywidendy cyfrowej, tj. w wyniku przeprowadzonego przetargu, mogą być
53

zrealizowane dopiero po uprzednim wyłączeniu sygnału analogowego oraz
uzgodnieniu wykorzystywania tych częstotliwości z państwami ościennymi,
w szczególności Federacją Rosyjską i Republiką Białorusi. Niezbędnym warunkiem
jest także zwolnienie tych częstotliwości z użytkowania przez wojsko polskie. Szacuje
się, iż wpływy z tytułu dywidendy cyfrowej będą mogły być zrealizowane w latach
2014 – 2017,
– ze zwolnieniem pasma 800 MHz6) (zakres 791 – 921 MHz i 832 – 862 MHz)
– w związku z tym dostępnych będzie 6 kanałów FDD. W przypadku wykorzystania
ich przez UMTS na obszarze całego kraju opłata razem za 6 kanałów FDD
wynosiłaby:
– I rok rezerwacji częstotliwości – 3 600 000 zł,
– II rok
– 4 800 000 zł,
– III rok
– 6 000 000 zł,
– IV – X rok
– 6 900 000 zł (rocznie).
Po zwolnieniu pasma 800 MHz średnioroczna wysokość wpływów w ciągu 4 lat
wyniosłaby 5 mln 325 tys. zł (łącznie przez 4 lata – 21 mln 300 tys. zł). Wysokość
opłat przedstawiona jest orientacyjne, ponieważ brak jest ostatecznej decyzji
dotyczącej zwolnienia pasma 800 MHz, poza tym to pasmo częstotliwości będzie
przeznaczone dla cyfrowych sieci ruchomych pracujących w standardzie LTE
(wymagane będzie dostosowanie rozporządzenia dot. opłat za prawo do
dysponowania częstotliwością, które nie obejmuje standardu LTE).

Koszty przeprowadzenia cyfryzacji telewizji naziemnej:
– Koszty UKE związane z cyfryzacją telewizji naziemnej:
– koszt aparatury pomiarowej oraz koszty niezbędne do jej prawidłowego działania
(łącznie 3 mln 725 tys. zł):
– koszt analizatorów sygnałów DVB-T dla każdej delegatury – ok. 3 mln zł,
– koszt szkoleń specjalistycznych dla pracowników Urzędu – ok. 75 tys. zł,

koszt dostosowania oprogramowania pomiarowego (wraz z licencjami) –

ok. 650 tys. zł,

                                                           
6)  Zgodnie z harmonogramem zwalniania częstotliwości przez wojsko zawartym w Porozumieniu między
Prezesem UKE a Ministrem Obrony Narodowej, zmiana użytkowania kanałów w paśmie 800 MHz jest
przewidziana na rok 2017. 
54


Koszty przeprowadzenia przez ministra właściwego do spraw łączności badań
w przedmiocie przygotowania gospodarstw domowych do odbioru naziemnej telewizji
cyfrowej – szacunkowy koszt – łącznie ok. 400 tys. zł.


Koszty przeprowadzenia informacyjnej kampanii społecznej dotyczącej procesu
przechodzenia z nadawania analogowego na cyfrowe w telewizji naziemnej:
– w trakcie prac nad projektem założeń projektu ustawy o wdrożeniu naziemnej
telewizji cyfrowej zostało uzgodnione, iż zarezerwowanie odpowiednich kwot
z budżetu państwa na przeprowadzenie kampanii informacyjnej będzie corocznie
ustalane w ramach prac nad kolejnymi ustawami budżetowymi,
– kampania informacyjna o telewizji cyfrowej zostanie przeprowadzona w latach
2011 – 2013. Zakres i formy przeprowadzanej kampanii informacyjnej będą ściśle
uzależnione od corocznie przyznawanych na ten cel środków z budżetu państwa,
co z kolei jest uzależnione od możliwości finansowych tego budżetu.


Art. 28 projektowanej ustawy określa maksymalny limit wydatków budżetu państwa
w związku z procesem cyfryzacji telewizji naziemnej. Przejście z nadawania analogowego na
cyfrowe będzie oznaczało ponoszenie przez budżet państwa wydatków w maksymalnej
wysokości 8 125 000 zł przez okres dziesięciu lat (2011– 2020). Przedstawiony poniżej limit
wydatków został określony na okres 10 lat, co jest zgodne z art. 50 ust. 1b ustawy z dnia
16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw:
– w 2011 r. – 1 100 000 zł (w tym 1 000 000 zł na przeprowadzenie kampanii
społecznej oraz 100 000 zł na przeprowadzenie przez ministra właściwego do
spraw łączności badania w przedmiocie przygotowania gospodarstw domowych do
odbioru naziemnej telewizji),
– w 2012 r. – 5 925 000 zł (w tym 2 000 000 zł na przeprowadzenie kampanii
społecznej, 3 725 000 zł to koszt nabycia aparatury pomiarowej i koszty niezbędne
do jej prawidłowego działania oraz 200 000 zł na przeprowadzenie przez ministra
właściwego do spraw łączności badania w przedmiocie przygotowania gospodarstw
domowych do odbioru naziemnej telewizji),
– w 2013 r. – 1 100 000 zł (w tym 1 000 000 zł na przeprowadzenie kampanii
społecznej oraz 100 000 zł na przeprowadzenie przez ministra właściwego do
55

spraw łączności badania w przedmiocie przygotowania gospodarstw domowych do
odbioru naziemnej telewizji).
W latach 2014 – 2020 nie przewiduje się wydatków z powyższego tytułu z budżetu państwa.

W przypadku zagrożenia przekroczenia na dany rok budżetowy maksymalnego limitu
wydatków zostanie zastosowany mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu form
kampanii informacyjnej o telewizji cyfrowej. Z tego względu organem właściwym do
monitorowania wykorzystania limitów wydatków oraz wdrożenia powyższego mechanizmu
korygującego jest minister właściwy do spraw łączności.

Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przyjęcie projektowanej regulacji będzie oddziaływać korzystnie na rynek pracy. Po wejściu
w życie zaprojektowanych zmian będzie możliwe pozyskanie dywidendy cyfrowej, która
umożliwi nadawcom znaczący rozwój oferowanych usług i poszerzenie ich oferty, przy
jednoczesnym zagwarantowaniu dostępności tych cennych zasobów na potrzeby innych
ważnych społecznie i gospodarczo zastosowań. Na fakt ten zwraca uwagę Komisja
Europejska w swoim komunikacie „Pełne wykorzystanie potencjału dywidendy cyfrowej
w Europie: wspólne podejście do zagospodarowania zakresów częstotliwości zwolnionych
w wyniku przejścia na nadawanie cyfrowe”7). Zgodnie z tym komunikatem dywidenda
cyfrowa stwarza sytuację korzystną dla wszystkich grup interesu. Działania w tym zakresie
przyczynią się do realizacji inicjatywy i2010, stanowiącej część odnowionej strategii
lizbońskiej, w której podkreśla się znaczenie technologii teleinformatycznych dla wzrostu
gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy, jako podstawowego czynnika innowacji
i zwiększania wydajności pracy.
W efekcie cyfryzacja będzie prowadzić do ożywienia rynku, wzmocnienia gałęzi gospodarki
opartej na wiedzy, powstania nowych miejsc pracy. Wskutek cyfryzacji będzie także możliwy
postęp w budowie społeczeństwa informacyjnego i zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu.
                                                           
7) Nr COM/2007/0700, Nr CELEX 52007DC0700, dostępny pod adresem:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2007:0700:FIN:PL:PDF 
56

strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: