eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4016
  • Data wpłynięcia: 2011-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903

4016

Komunikat Komisji Europejskiej „Electronic Communications: the Road to the Knowlegde
Economy”8) wymienia komputer, telewizją kablową, telewizję cyfrową, telefonię UMTS oraz
sieci R-Lan jako drogi dostępu do tzw. usług społeczeństwa informacyjnego.


5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Proponowane regulacje będą miały wpływ na konkurencyjność w zakresie rynku
telekomunikacyjnego oraz medialnego, a także producentów odbiorników telewizyjnych
i urządzeń konsumenckich służących do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.
Wprowadzenie rozwiązań technologii cyfrowej będzie ważnym bodźcem ekonomicznym
mimo kosztów, jakie muszą zostać poniesione. Zniwelowane zostaną w szczególności różnice
zasięgu odbioru programu nadawcy, które wynikają z uwarunkowań technicznych, co
powinno mieć pozytywny wpływ na konkurencyjność na rynku usług medialnych. Naziemna
telewizja cyfrowa stwarza nadawcom nie tylko możliwość uzyskania ogólnopolskiego
zasięgu, ale również rozwoju produkcji programów oraz szanse „wejścia na rynek” nowych
podmiotów gospodarczych.
Celem proponowanych regulacji jest zatem zapewnienie i zwiększenie skutecznej konkurencji
na rynku, co powinno mieć korzystny wpływ na ceny z tytułu świadczenia usług medialnych.

Wdrożenie naziemnej telewizji cyfrowej będzie skutkować kosztami dla wszystkich
uczestników rynku. Są to koszty związane z:
1) cyfryzacją produkcji, przy czym istotne jest, że w większości koszty te już zostały
poniesione przez nadawców,
2) zakupem linii produkcyjnych na potrzeby telewizji wysokiej rozdzielczości (HDTV),
3) modernizacją sieci nadawczych,
4) kampanią informacyjną o telewizji cyfrowej,
5) zakupem urządzeń końcowych (tzw. set-top-boxów bądź cyfrowych odbiorników
telewizyjnych).

Jak już wskazano w Planie wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce, po stronie
nadawczej szacować można, że dodatkowe koszty związane z emisją równoległą jednego
                                                           
8) Nr COM/2003/65, Nr CELEX 52003DC0065, dostępny pod adresem:
http://ec.europa.eu/regional_policy/innovation/pdf/library/electrocom_roadknowledge_en.pdf 
57

programu analogowego obok cyfrowego wyniosą około 15 % emisji programu analogowego.
Jednak po zakończeniu okresu emisji równoległej pozostaną tylko koszty emisji cyfrowej,
szacowane na poziomie 15 % obecnej emisji analogowej. Oznacza to znaczne oszczędności
po stronie emisyjnej.
Przełączenie telewizji naziemnej z techniki analogowej na cyfrową wymaga po stronie
nadawczej wymiany lub modernizacji około 100 – 150 stacji nadawczych (a także urządzeń
transmisyjnych i w pewnym stopniu studyjnych), a po stronie odbiorczej wymiany około
3 milionów odbiorników odbierających telewizję naziemną lub ich wyposażenia w tzw.
set-top-boxy (STB), zwane także potocznie dekoderami, oraz zmodyfikowania części
instalacji odbiorczych. Według przybliżonych szacunków całkowity koszt tego
przedsięwzięcia może sięgać od jednego do dwóch miliardów złotych.

Realizacja wdrożenia naziemnej telewizji cyfrowej będzie miała również wpływ na
producentów sprzętu RTV, z uwagi na to, że będzie się wiązać z koniecznością zakupu przez
osoby korzystające z odbiorników telewizyjnych odpowiednich urządzeń konsumenckich
służących do odbioru cyfrowych transmisji telewizyjnych. W przypadku braku takiego
urządzenia odbiór sygnału telewizyjnego nadawanego w postaci cyfrowej będzie niemożliwy.
Konieczność zakupu ww. set-top-boxów będzie dotyczyć większości gospodarstw domowych
w Polsce. Koszt takiego urządzenia jest szacowany na kwotę 210 – 300 zł. Przewiduje się
jednak, że cena ta będzie stopniowo spadać w związku z uruchomieniem masowej produkcji.
Zakładając prognozowany średni koszt takiego urządzenia na poziomie 250 zł, przy liczbie
odbiorników wynoszącej 3 mln, koszt całkowity tego przedsięwzięcia wyniesie około
750 mln zł.


6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja może mieć korzystny wpływ na działalność gospodarczą nadawców
programów telewizyjnych, przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a przez to również na
rozwój regionów.
Jak wskazano w Planie wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce, telewizję publiczną w Polsce
tworzy:
1) „Telewizja Polska – Spółka Akcyjna”, nadająca dwa programy ogólnopolskie TVP 1
i TVP 2, oraz
2) 16 oddziałów terenowych, tworzących TVP INFO.
58

Program TVP 1 wykorzystuje 179 kanałów, w tym 40 z mocą promieniowaną równą lub
większą od 10 kW. Program TVP 1 obejmuje swoim zasięgiem 99,6 % ludności kraju.
Program TVP 2 wykorzystuje 174 kanały, w tym 45 z mocą równą lub większą od 10 kW.
Program obejmuje swoim zasięgiem 99,39 % ludności kraju. W 2008 r. program regionalny
TVP wykorzystywał 56 kanałów, w tym 24 kanały z mocą promieniowaną równą lub większą
od 10 kW. Program obejmuje swoim zasięgiem 70,81 % ludności kraju.
Jedyną ogólnokrajową koncesjonowaną siecią – obejmującą 85,6 % ludności kraju – jest
POLSAT. Ponadregionalne programy uniwersalne TVN, TV 4 i TV PULS –
rozpowszechniane drogą naziemną – nie docierają nawet do połowy Polaków. Sieć
naziemnych stacji nadawczych TVN pozwala na dotarcie do około 47,1 % mieszkańców
kraju, a warunki techniczne określone w koncesji TV 4 umożliwiają odbiór około 26,7 %
widzów. Dotychczas sieć Telewizji PULS miała najmniejszy zasięg wśród nadawców tej
kategorii. Rozszerzenie koncesji o 4 nowe stacje nadawcze pozwoliło na wzrost zasięgu tej
stacji do 25,1 % mieszkańców.
Z powyższego wynika, że wielkość oferty programowej i jej zróżnicowanie nie jest
zadowalająca. Tylko 3 programy (w tym 2 nadawcy publicznego) mają zasięg zbliżony do
ogólnopolskiego. Pozostałe komercyjne programy naziemne mają zasięg ponadregionalny (3),
zaś rynek nadawców lokalnych i regionalnych tworzy 8 programów komercyjnych oraz
16
programów telewizji publicznej. Ograniczenia techniczne związane z dotarciem
programów naziemnych do odbiorcy zostaną usunięte w wyniku konwersji cyfrowej.
Rozwój telewizji cyfrowej w Polsce jest bardzo dynamiczny. Szacuje się, że liczba
abonentów telewizji cyfrowej wynosi ok. 3,6 mln Polaków. Niemniej w dokumencie
„Działalność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w zakresie wprowadzania naziemnej
telewizji cyfrowej w Polsce”9) wskazano, iż „dostęp do bogatej oferty programowej ma
jedynie ok. 50 % gospodarstw domowych, korzystających z telewizji kablowej lub
satelitarnej. W bezpłatnej ofercie, której odbiór jest możliwy poprzez anteny indywidualne
bądź zbiorcze, dostępne jest 7 programów naziemnej telewizji analogowej (…). Niepełne
pokrycie kraju sygnałem telewizyjnym powoduje, że wszystkie 7 naziemnych programów
można odbierać jedynie w kilku miastach i ich okolicy. Wszyscy widzowie mają możliwość
odbioru jedynie dwóch programów telewizji publicznej. Cztery programy telewizyjne (TVP1,
TVP2, TVP3 i Polsat) dostępne są dla około 75 % ludności. Pozostałe programy dostępne są
wokół kilku, kilkunastu aglomeracji miejskich.”.
                                                           
9) Dostępny pod adresem: http://www.krrit.gov.pl/bip/Portals/0/publikacje/strategie/naz_tv_cyrfowa_pl.pdf 
59

Naziemna telewizja cyfrowa może także przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa państwa,
gdyż pozwoli na dotarcie w sytuacjach związanych z różnymi zagrożeniami (przykładowo –
klęskami żywiołowymi) do wszystkich jego obywateli.

7. Ocena zgodności regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie implementacji
do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/136/WE
z dnia 25 listopada 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi
powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw
użytkowników, dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych osobowych
i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz rozporządzenie (WE)
nr 2006/2004 w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za
egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów.
Komisja Europejska jest żywo zainteresowana rozwojem telewizji cyfrowej i przyszłością
całego sektora nadawania cyfrowego, jednakże decyzję w kwestii ustalenia i realizacji
harmonogramu zaprzestania nadawania analogowego pozostawia w gestii państw
członkowskich. Całkowite zaprzestanie nadawania analogowego powinno, zdaniem Komisji
Europejskiej, nastąpić dopiero po osiągnięciu niemalże pełnej dostępności odbioru sygnału
cyfrowego, aby zminimalizować społeczne koszty tego procesu. Komisja Europejska stoi na
stanowisku, że nie istnieje obecnie jeden uniwersalny model przechodzenia na nadawanie
cyfrowe, lecz każdy rynek, ze względu na swoją specyfikę, przyjmuje inne założenia
i rozwiązania.
Komisja Europejska zwraca także uwagę na istotne znaczenie, jakie dla rozwoju rynku będzie
miała dywidenda cyfrowa. W swoim komunikacie „Pełne wykorzystanie potencjału
dywidendy cyfrowej w Europie: wspólne podejście do zagospodarowania zakresów
częstotliwości zwolnionych w wyniku przejścia na nadawanie cyfrowe” Komisja wskazała, że
dywidenda cyfrowa uzyskana w wyniku przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe
stanowi wyjątkową szansę na zdynamizowanie całej branży radiokomunikacyjnej oraz
radiodyfuzyjnej. Może w znaczący sposób przyczynić się do realizacji celów strategii
lizbońskiej w zakresie konkurencyjności i wzrostu gospodarczego oraz do zaspokojenia
szeregu potrzeb społecznych, kulturalnych i gospodarczych mieszkańców Europy.

20/03/KC
60

TABELA ZBIE NO CI

TYTUŁ PROJEKTU:
USTAWA O WDRO ENIU NAZIEMNEJ TELEWIZJI CYFROWEJ
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO/
Dyrektywa 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH
powszechnej i
związanych z sieciami i
usługami
łączności elektronicznej
praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej) (Dz.Urz. WE L 108 z 24.4.2002, str.
51—77 ; Polskie wydanie specjalne: Rozdział 13 Tom 29 P. 367 – 39), zmieniona przez
Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/136/WE z dnia 25 listopada 2009 r.
zmieniającą dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i
usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą
przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz
rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy między organami krajowymi
odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów.
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn. Red.
Treść przepisu UE
Konieczność
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
wdrożenia
red. (*)
uwzględnienia w

projekcie przepisów
T / N
wykraczających poza
minimalne wymogi
prawa UE (**)

Dyrektywa 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami
łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej) (Dz.Urz. WE L 108 z 24.4.2002, str. 51—77 ; Polskie wydanie specjalne: Rozdział
13 Tom 29 P. 367 – 39).
Art. 1 W ramach dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa
T
-
-
-
ust. 1
ramowa) niniejsza dyrektywa dotyczy Niniejszy
dostarczania sieci i usług
łączności
przepis zostanie
elektronicznej dla użytkowników końcowych.
wdrożony do
Celem jest zapewnienie dostępności w całej
ustawy z dnia
Wspólnocie publicznie dostępnych usług dobrej
16 lipca 2004 r.
jakości poprzez skuteczną konkurencję i wybór,
– Prawo
a także zajęcie się okolicznościami, w jakich
telekomunikacy
rynek nie zaspokaja w sposób zadowalający
jne w
potrzeb użytkowników końcowych. Dyrektywa
przygotowywan
zawiera również przepisy dotyczące niektórych
ej nowelizacji
aspektów
związanych
z
urządzeniami
ustawy – Prawo

1
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: