eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

Rządowy projekt ustawy o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej

- projekt ma na celu stworzenie formalno-prawnych podstaw, które umożliwią wyłączenie analogowej telewizji do dnia 31 lipca 2013 r. i wprowadzenie cyfrowej telewizji naziemnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4016
  • Data wpłynięcia: 2011-03-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 153, poz. 903

4016

ludnościowym jako najbardziej adekwatnym i umożliwiającym zweryfikowanie spełnienia
przez operatora multipleksu przedmiotowego obowiązku.

Należy zaznaczyć, iż obowiązki te ciążą na operatorach multipleksów I i II niezależnie od
obowiązków ustanowionych innymi przepisami, w szczególności na podstawie
wprowadzanego niniejszą ustawą przepisu art. 131a ustawy – Prawo telekomunikacyjne.
Wyodrębnienie powyższych obowiązków jest uzasadnione tym, iż w przeciwieństwie do
pozostałych, są one integralnie powiązane z procesem wdrożenia w Polsce naziemnej
telewizji cyfrowej. W związku z powyższym przewidziano regulację, że w sprawach
nieuregulowanych w niniejszym dziale stosuje się przepisy ustawy – Prawo
telekomunikacyjne.


Art. 10

Konieczne było uregulowanie,  że  nadawcy, którzy uzyskali rezerwację częstotliwości
w służbie radiodyfuzyjnej na cele rozpowszechniania lub rozprowadzania programów
telewizyjnych w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w multipleksie I lub II, powinni
zawrzeć umowę o świadczenie usługi transmisji sygnału tych programów telewizyjnych
w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
W praktyce przepis ten wprowadza taki obowiązek w odniesieniu do nadawcy publicznego,
albowiem nadawcy koncesjonowani: Telewizja Polsat S.A., TVN S.A., Polskie Media S.A.,
i Telewizja Puls Sp. z o.o rozpoczęli już emisję swoich programów w ramach multipleksu II.
Natomiast Telewizja Polska S.A. posiada już rezerwację częstotliwości na rozpowszechnianie
swoich programów w multipleksie I, jednakże transmisja programów jeszcze nie nastąpiła, co
stanowi istotną przeszkodę do prawidłowego realizowania przyjętego przez Radę Ministrów
Planu wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce.
W nawiązaniu do powyższej regulacji należało również przewidzieć odpowiedni przepis
przejściowy (art. 26), w myśl którego umowy o świadczenie usługi transmisji sygnału
programów telewizyjnych zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy, uznaje się za
umowy zawarte w trybie tej ustawy.



17

Rozdział 3
Kampania informacyjna o telewizji cyfrowej
Obowiązki informacyjne nadawców i ministra właściwego do spraw łączności

Jak wskazano w Planie wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce proces przejścia z nadawania
analogowego na cyfrowe jest procesem, który będzie dotyczył wszystkich obywateli
w Polsce. Niezbędne jest więc zorganizowanie kampanii informacyjnej, która podniesie
świadomość obywateli o czekającej ich znaczącej zmianie w sposobie odbioru wszystkich
programów telewizyjnych. Projektowane regulacje są oparte na założeniu, że w zakresie
przeprowadzenia kampanii informacyjnej o telewizji cyfrowej konieczne jest współdziałanie
nadawców z ministrem właściwym do spraw łączności.

Art. 12 i 14

W związku z powyższym przepisy nakładają na Telewizję Polską S.A., Telewizję Polsat S.A.,
TVN S.A., Polskie Media S.A., Telewizję Puls Sp. z o.o. obowiązek rozpowszechniania,
przekazów zwierających informacje dotyczące telewizji cyfrowej, które zostały
wyszczególnione w tym przepisie, w następujących programach (odpowiednio): TVP1,
TVP2, programach regionalnych Telewizji Polskiej S.A., Polsat, TVN, TV4, TV Puls.
Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z brzmieniem tej regulacji nadawcy będą zobowiązani
również do poniesienia kosztów związanych z wyprodukowaniem i rozpowszechnianiem
ww. przekazów.
Przekazy propagujące telewizję cyfrową będą realizowane w formie trzyminutowych audycji
i krócej trwających ogłoszeń i komunikatów. Za uzasadnione uznano określenie pory emisji
ww. przekazów, ustalając ją na godziny od 6:00 – 23:00, z tym że mając na uwadze
konieczność zapewnienia efektywnego przeprowadzenia kampanii informacyjnej, przede
wszystkim w zakresie dostarczenia obywatelom wszystkich niezbędnych informacji,
postanowiono, iż audycje powinny być emitowane w godzinach 17:00 – 21:00, czyli w porze
największej oglądalności. Natomiast ogłoszenia i komunikaty będą rozpowszechniane dwa
razy każdego dnia w tygodniu w wymiarze po 30 sekund.

W związku z faktem, iż proces przejścia z nadawania analogowego ma charakter etapowy
i regionalny, co oznacza, iż wyłączenia następują kolejno na poszczególnych obszarach
18

Rzeczypospolitej Polskiej, wykorzystanie telewizji regionalnej ma kluczowe znaczenie dla
prawidłowego poinformowania obywateli o trwającym procesie cyfryzacji. Podkreślić należy,
że telewizja regionalna pełni niezwykle ważną funkcję informacyjną, tj. dostarczania
odbiorcom informacji dotyczących życia lokalnej społeczności oraz prezentowania
najważniejszych zjawisk i tendencji z zakresu miejscowej rzeczywistości społecznej,
politycznej i gospodarczej. W związku z tym, Telewizja Polska S.A. jest obowiązana
rozpowszechniać na własny koszt w regionalnych programach telewizyjnych przekazy
informujące o terminach wyłączeń na poszczególnych obszarach. Obowiązek ten realizowany
jest w formie komunikatów tekstowych przy wydaniach serwisów informacyjnych.
Dodatkowo, wskazać należy, iż Telewizja Polska S.A. na mocy ustawy z dnia 29 grudnia
1992 r. o radiofonii i telewizji zobligowana jest realizować misję publiczną. Niewątpliwie
poinformowanie społeczeństwa o przejściu z nadawania analogowego na cyfrowe mieści się
w zakresie misji publicznej. Podkreślając rolę TVP S.A. w przeprowadzeniu kampanii
informacyjnej, należy wskazać, że dysponuje ona największym zasięgiem analogowego
naziemnego sygnału telewizyjnego, dlatego też dzięki kampanii informacyjnej wiadomość
o cyfryzacji będzie mogła dotrzeć do wszystkich zainteresowanych.
Przewodniczący KRRiT może, w drodze rozporządzenia, ustalić krótszy niż określony w tym
przepisie dzienny czas emisji audycji, ogłoszeń i komunikatów, jeżeli taka potrzeba będzie
wynikała z aktualnego stanu wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej. Uzasadniając
projektowaną regulację, trzeba wskazać, iż po pewnym czasie prowadzenia kampanii
informacyjnej o telewizji cyfrowej, stan wiedzy społeczeństwa polskiego w tym zakresie
może osiągnąć wystarczający poziom. W takiej sytuacji dalsze równie intensywne nadawanie
przekazów o tej tematyce mogłoby spowodować skutek odwrotny od zamierzonego,
w szczególności z uwagi na zmęczenie obywateli wciąż rozpowszechnianymi informacjami
o telewizji cyfrowej.

W zakresie szczegółowych wymagań dotyczących treści przekazów o telewizji cyfrowej
przewidziano delegację ustawową do wydania rozporządzenia przez ministra właściwego do
spraw łączności w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.



19

Art. 13

Z uwagi na fakt, iż pojęcie przekazu jest bardzo szerokie i obejmuje także reklamy za celowe
uznano wyłączenie stosowania w tym przypadku art. 16 i 16a ustawy o radiofonii i telewizji
dotyczącego reklam. Natomiast w odniesieniu do audycji należało przewidzieć, iż nie można
ich przerwać w celu nadania reklamy lub telesprzedaży. W tym przypadku nie byłoby zasadne
uzupełnianie art. 16a ust. 6 ustawy o radiofonii i telewizji, zawierającego katalog przekazów,
których nie można przerwać w celu nadania reklamy lub telesprzedaży, a to z uwagi na
czasowy charakter przepisów niniejszej ustawy, a tym samym także samych audycji
o telewizji cyfrowej.


Art.15

Ponadto przewidziano, iż adres strony internetowej, do zapewnienia której zobligowany
został minister właściwy do spraw łączności, nadawcy będą obowiązani zamieścić na swoich
stronach internetowych w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 lipca
2013 r., nawiązującym do terminu ostatecznego zaprzestania wykorzystywania częstotliwości
w służbie radiodyfuzyjnej, wykorzystywanych do rozpowszechniania lub rozprowadzania
programów telewizyjnych w sposób analogowy drogą rozsiewczą naziemną na terytorium RP.

Art.16

Mając na uwadze sprawne przeprowadzenie procesu wdrażania w Polsce naziemnej telewizji
cyfrowej, w szczególności w zakresie należytego informowania społeczeństwa
o wprowadzanych zmianach w sposobie odbioru programów telewizyjnych, należało także
pewne obowiązki w zakresie kampanii informacyjnej nałożyć na ministra właściwego do
spraw łączności. W związku z powyższym przewidziano, iż do ww. ministra będzie należało
przeprowadzenie kampanii informacyjnej o naziemnej telewizji cyfrowej, obejmującej
w szczególności: popularyzowanie informacji związanych z odbiorem programu
telewizyjnego w sposób cyfrowy, w tym ich publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronie podmiotowej Ministerstwa Infrastruktury, opracowywanie i wydawanie publikacji
popularyzujących wiedzę o odbiorze programu telewizyjnego w sposób cyfrowy, w tym
wydawanie ulotek i broszurek, oraz zapewnienie bezpłatnej infolinii i strony internetowej,
20

dzięki którym użytkownicy będą mogli uzyskać informacje o sposobie dostosowania
odbiornika telewizyjnego do odbioru programu telewizyjnego w sposób cyfrowy,
w szczególności odbioru programu telewizyjnego w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą
naziemną. Numer bezpłatnej infolinii i adres strony internetowej, o których mowa powyżej,
zostaną ogłoszone przez ministra właściwego do spraw łączności na stronie podmiotowej BIP
Ministerstwa Infrastruktury. Kampania informacyjna będzie przeprowadzana przez ministra
właściwego do spraw łączności do dnia 31 lipca 2013 r.
Kampania informacyjna będzie przede wszystkim skierowana do osób, które nie posiadają
wiedzy na temat naziemnej telewizji cyfrowej z uwzględnieniem użytkowników
o specjalnych potrzebach, w szczególności osób niepełnosprawnych.
Konieczność podjęcia takich działań jest przede wszystkim uzasadniona tym, że przejście
z nadawania analogowego do techniki nadawania cyfrowego stanowi niewątpliwie największą
zmianę w dziedzinie mediów elektronicznych od czasu przejścia z telewizji czarno-białej do
telewizji w kolorze oraz wprowadzenia stereofonicznej emisji radiowej w paśmie UKF FM.
Z tego też względu, do efektywnego przeprowadzenia tego procesu, niezbędne jest podjęcie
odpowiednich działań mających na celu należyte poinformowanie społeczeństwa polskiego
o korzyściach wynikających z procesu cyfryzacji i jego praktycznych aspektach. Prowadzenie
działań w tym zakresie jest niezbędne, gdyż umożliwi dalszą ewolucję społeczeństwa
polskiego w kierunku społeczeństwa informacyjnego.
Na marginesie należy wskazać, iż w związku z regulacjami dotyczącymi kampanii
informacyjnej o telewizji cyfrowej minister właściwy do spraw łączności w ramach
istniejących kompetencji przeprowadzać będzie okresowe badania przygotowania
gospodarstw domowych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej, które umożliwią
pozyskanie rzetelnych i aktualnych informacji o procesie przejścia z nadawania analogowego
na cyfrowe. Takie dane mogą stanowić istotny punkt wyjściowy do podejmowania decyzji
o ewentualnej intensyfikacji lub też redukcji działań podejmowanych w ramach procesu
cyfryzacji, w szczególności mających na celu poinformowanie obywateli o tym procesie.
21

strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: