Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
projekt przewiduje zastąpienie przygotowywanych co 6 miesięcy programów prac legislacyjnych Rady Ministrów wykazem prac legislacyjnych Rady Ministrów o charakterze ciągłym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3883
- Data wpłynięcia: 2011-02-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
- data uchwalenia: 2011-05-13
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 161, poz. 966
3883
a także fakt rezygnacji z prac nad projektem rozporządzenia, z podaniem przyczyn
rezygnacji – w przypadku rezygnacji z prac nad tym projektem. Ponadto
przedmiotowe wykazy będą podlegać udostępnieniu odpowiednio na stronie BIP
Prezesa Rady Ministrów oraz stronach BIP właściwych ministrów.
Zmiany dokonywane projektowaną ustawą w art. 6 i art. 7 ust. 1 ustawy
o działalności lobbingowej – polegające na zastąpieniu programów prac
legislacyjnych Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów wykazami
prowadzonymi przez te podmioty – mają charakter dostosowujący. Tym samym, po
pierwsze, zgodnie z
projektowanym ust. 6, z chwilą udostępnienia w BIP
przedmiotowych wykazów albo w przypadku gdy projekt nie był zawarty w tych
wykazach – z chwilą udostępnienia projektu w BIP, będzie się tam również
udostępniać wszelkie dokumenty dotyczące prac nad projektem. Po drugie, każdy
może zgłosić zainteresowanie pracami nad danym projektem w trybie
przewidzianym ustawą o działalności lobbingowej.
Ponadto w zmienianym art. 7 ust. 1 ustawy o działalności lobbingowej przewiduje
się możliwość zgłoszenia zainteresowania pracami nie tylko nad projektem ustawy
lub projektem rozporządzenia – jak obecnie, ale też nad projektem założeń projektu
ustawy. Wprowadzenie możliwości zgłaszania zainteresowania pracami
legislacyjnymi już na etapie projektu założeń projektu ustawy wynika z potrzeby
zwiększenia „otwartości konsultacyjnej”, umożliwiając zainteresowanym
podmiotom przedstawienie poglądu na daną kwestię na najistotniejszym
merytorycznie etapie tworzenia przyszłych rozwiązań ustawowych. Proponowana
zmiana przyczyni się także do dalszego usprawnienia procesu legislacyjnego, gdyż
już na początku prac nad regulacją ustawową będzie możliwe szersze spojrzenie na
daną problematykę, uwzględniające wiedzę różnych środowisk. Z projektowaną
zmianą art. 7 ust. 1 ustawy o działalności lobbingowej wiąże się zmiana ust. 2 – 4
i 6 tego przepisu, ze względu na potrzebę ich dostosowania do możliwości
zgłaszania zainteresowania pracami nad projektem założeń projektu ustawy.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż powyższe będzie wymagało także zmiany art. 7
ust. 7 ustawy o działalności lobbingowej, zawierającego upoważnienie dla Rady
Ministrów do określenia, w
drodze rozporządzenia, trybu zgłaszania
zainteresowania pracami nad projektem ustawy lub rozporządzenia oraz wzoru
urzędowego formularza zgłoszenia.
6
Zmiana zakresu spraw przekazanych, w upoważnieniu ustawowym, do
uregulowania w drodze aktu wykonawczego – polegająca na jego rozszerzeniu
przez określenie trybu zgłaszania zainteresowania pracami nad projektem założeń
projektu ustawy oraz wzoru urzędowego formularza zgłoszenia zainteresowania
tymi pracami – będzie wiązała się z koniecznością wydania nowego rozporządzenia.
Jednakże w przedmiotowym rozporządzeniu, oprócz rozwiązań wynikających
z obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 2006 r.
w sprawie
zgłaszania zainteresowania pracami nad projektami aktów
normatywnych (Dz. U. Nr 34, poz. 236), zostaną wprowadzone regulacje mające
charakter dostosowujący do projektowanych rozwiązań ustawowych, dotyczących
zgłaszania zainteresowania pracami nad projektem założeń projektu ustawy.
W celu zachowania ciągłości i przejrzystości prowadzonych prac legislacyjnych,
w projektowanej ustawie wprowadza się przepis dostosowujący stanowiący, iż
projekty dokumentów rządowych zawarte w programach prac legislacyjnych Rady
Ministrów przygotowanych na dane półrocze zostaną – z dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy – objęte wykazem prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Analogicznie projekty dokumentów rządowych zawarte w programach prac
legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów, z dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, zostaną objęte odpowiednio wykazami prac legislacyjnych
Prezesa Rady Ministrów i ministrów.
Projektowana ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po
miesiącu ogłoszenia.
Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
7
Ministrów. Zgodnie z art. 7 ww. ustawy w dniu 4 lutego 2011 r. zgłoszenie
zainteresowania pracami nad projektem ustawy złożył p. Jerzy Marcin Majewski.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Cel projektowanej ustawy
Celem projektowanej ustawy jest urealnienie procesu planowania prac Rządu, co
bezpośrednio przełoży się na efektywność prowadzonych działań legislacyjnych.
Jednocześnie projekt ustawy zmierza do zwiększenia przejrzystości prac
legislacyjnych podejmowanych przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów
oraz ministrów.
II.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie bezpośrednio oddziaływać na organy administracji
rządowej: Radę Ministrów – w zakresie planowania prac Rządu oraz Prezesa Rady
Ministrów i ministrów.
Należy zauważyć, iż projektowana ustawa może również mieć pośredni wpływ na
obywateli, a
także na przedsiębiorców, gdyż właściwe planowanie prac
legislacyjnych pozwoli wzmocnić zaufanie obywateli do państwa i stanowionego
przez nie prawa.
III.
Wyniki konsultacji społecznych
Projekt ustawy w dniu 12 października 2010 r. został przekazany do
zaopiniowania: Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
Business Centre Club, Pracodawcom RP, Związkowi Rzemiosła Polskiego,
Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”,
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków
Zawodowych, Fundacji im. Stefana Batorego, Transparency International Polska.
Ponadto projekt został przesłany do Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
-Gospodarczych, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego
Sądu Administracyjnego oraz Krajowej Rady Sądownictwa.
Odpowiedzi przekazali: Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego oraz Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego (bez uwag), Pracodawcy RP oraz Lewiatan.
Lewiatan: projektowane zmiany niewiele wnoszą w zakresie jakości stanowienia
prawa, wskazane rozszerzenie art. 3 ust. 2 o dodatkowe informacje, postulaty
dot. reformy systemu stanowienia prawa.
9
Uwaga dot. stricte projektu, tj. ww. art. 3, nie została uwzględniona, bowiem
dodatkowe informacje typu: kolejne wersje projektu, tabele rozbieżności, wyniki
ustaleń po posiedzeniach poszczególnych zespołów/grup są zamieszczane
aktualnie na stronach BIP poszczególnych ministrów. Wykaz prac legislacyjnych
stanowi tylko podstawowy zbiór informacji o zamierzeniach bądź już
realizowanych pracach legislacyjnych Rady Ministrów.
Uwagi dot. usprawnienia prac legislacyjnych, zgłaszane również przez
Pracodawców RP, zostaną poddane analizie w trybie odrębnym, niezależnie od
prac nad przedmiotowym projektem.
IV.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
V.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy.
Należy jednak zauważyć, iż planowanie inwestycji gospodarczych, zwłaszcza
przez przedsiębiorców zagranicznych, jest dokonywane na podstawie oceny
stabilności planowania zmian w
systemie prawa i przewidywalności
ustawodawcy.
VI.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność
gospodarki i
przedsiębiorczość. Niemniej jednak zaznaczenia wymaga, iż
transparentne i sprawne prowadzenie polityki legislacyjnej jest ważnym
instrumentem wpływającym na rozwój gospodarczy, a tym samym może mieć
pośredni wpływ na rozwój przedsiębiorczości.
VII.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/40rch
10
rezygnacji – w przypadku rezygnacji z prac nad tym projektem. Ponadto
przedmiotowe wykazy będą podlegać udostępnieniu odpowiednio na stronie BIP
Prezesa Rady Ministrów oraz stronach BIP właściwych ministrów.
Zmiany dokonywane projektowaną ustawą w art. 6 i art. 7 ust. 1 ustawy
o działalności lobbingowej – polegające na zastąpieniu programów prac
legislacyjnych Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów wykazami
prowadzonymi przez te podmioty – mają charakter dostosowujący. Tym samym, po
pierwsze, zgodnie z
projektowanym ust. 6, z chwilą udostępnienia w BIP
przedmiotowych wykazów albo w przypadku gdy projekt nie był zawarty w tych
wykazach – z chwilą udostępnienia projektu w BIP, będzie się tam również
udostępniać wszelkie dokumenty dotyczące prac nad projektem. Po drugie, każdy
może zgłosić zainteresowanie pracami nad danym projektem w trybie
przewidzianym ustawą o działalności lobbingowej.
Ponadto w zmienianym art. 7 ust. 1 ustawy o działalności lobbingowej przewiduje
się możliwość zgłoszenia zainteresowania pracami nie tylko nad projektem ustawy
lub projektem rozporządzenia – jak obecnie, ale też nad projektem założeń projektu
ustawy. Wprowadzenie możliwości zgłaszania zainteresowania pracami
legislacyjnymi już na etapie projektu założeń projektu ustawy wynika z potrzeby
zwiększenia „otwartości konsultacyjnej”, umożliwiając zainteresowanym
podmiotom przedstawienie poglądu na daną kwestię na najistotniejszym
merytorycznie etapie tworzenia przyszłych rozwiązań ustawowych. Proponowana
zmiana przyczyni się także do dalszego usprawnienia procesu legislacyjnego, gdyż
już na początku prac nad regulacją ustawową będzie możliwe szersze spojrzenie na
daną problematykę, uwzględniające wiedzę różnych środowisk. Z projektowaną
zmianą art. 7 ust. 1 ustawy o działalności lobbingowej wiąże się zmiana ust. 2 – 4
i 6 tego przepisu, ze względu na potrzebę ich dostosowania do możliwości
zgłaszania zainteresowania pracami nad projektem założeń projektu ustawy.
Jednocześnie należy zaznaczyć, iż powyższe będzie wymagało także zmiany art. 7
ust. 7 ustawy o działalności lobbingowej, zawierającego upoważnienie dla Rady
Ministrów do określenia, w
drodze rozporządzenia, trybu zgłaszania
zainteresowania pracami nad projektem ustawy lub rozporządzenia oraz wzoru
urzędowego formularza zgłoszenia.
6
Zmiana zakresu spraw przekazanych, w upoważnieniu ustawowym, do
uregulowania w drodze aktu wykonawczego – polegająca na jego rozszerzeniu
przez określenie trybu zgłaszania zainteresowania pracami nad projektem założeń
projektu ustawy oraz wzoru urzędowego formularza zgłoszenia zainteresowania
tymi pracami – będzie wiązała się z koniecznością wydania nowego rozporządzenia.
Jednakże w przedmiotowym rozporządzeniu, oprócz rozwiązań wynikających
z obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 2006 r.
w sprawie
zgłaszania zainteresowania pracami nad projektami aktów
normatywnych (Dz. U. Nr 34, poz. 236), zostaną wprowadzone regulacje mające
charakter dostosowujący do projektowanych rozwiązań ustawowych, dotyczących
zgłaszania zainteresowania pracami nad projektem założeń projektu ustawy.
W celu zachowania ciągłości i przejrzystości prowadzonych prac legislacyjnych,
w projektowanej ustawie wprowadza się przepis dostosowujący stanowiący, iż
projekty dokumentów rządowych zawarte w programach prac legislacyjnych Rady
Ministrów przygotowanych na dane półrocze zostaną – z dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy – objęte wykazem prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Analogicznie projekty dokumentów rządowych zawarte w programach prac
legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów, z dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, zostaną objęte odpowiednio wykazami prac legislacyjnych
Prezesa Rady Ministrów i ministrów.
Projektowana ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po
miesiącu ogłoszenia.
Zgodność projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
7
Ministrów. Zgodnie z art. 7 ww. ustawy w dniu 4 lutego 2011 r. zgłoszenie
zainteresowania pracami nad projektem ustawy złożył p. Jerzy Marcin Majewski.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Cel projektowanej ustawy
Celem projektowanej ustawy jest urealnienie procesu planowania prac Rządu, co
bezpośrednio przełoży się na efektywność prowadzonych działań legislacyjnych.
Jednocześnie projekt ustawy zmierza do zwiększenia przejrzystości prac
legislacyjnych podejmowanych przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów
oraz ministrów.
II.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie bezpośrednio oddziaływać na organy administracji
rządowej: Radę Ministrów – w zakresie planowania prac Rządu oraz Prezesa Rady
Ministrów i ministrów.
Należy zauważyć, iż projektowana ustawa może również mieć pośredni wpływ na
obywateli, a
także na przedsiębiorców, gdyż właściwe planowanie prac
legislacyjnych pozwoli wzmocnić zaufanie obywateli do państwa i stanowionego
przez nie prawa.
III.
Wyniki konsultacji społecznych
Projekt ustawy w dniu 12 października 2010 r. został przekazany do
zaopiniowania: Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych – Lewiatan,
Business Centre Club, Pracodawcom RP, Związkowi Rzemiosła Polskiego,
Niezależnemu Samorządnemu Związkowi Zawodowemu „Solidarność”,
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Forum Związków
Zawodowych, Fundacji im. Stefana Batorego, Transparency International Polska.
Ponadto projekt został przesłany do Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-
-Gospodarczych, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego
Sądu Administracyjnego oraz Krajowej Rady Sądownictwa.
Odpowiedzi przekazali: Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego oraz Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego (bez uwag), Pracodawcy RP oraz Lewiatan.
Lewiatan: projektowane zmiany niewiele wnoszą w zakresie jakości stanowienia
prawa, wskazane rozszerzenie art. 3 ust. 2 o dodatkowe informacje, postulaty
dot. reformy systemu stanowienia prawa.
9
Uwaga dot. stricte projektu, tj. ww. art. 3, nie została uwzględniona, bowiem
dodatkowe informacje typu: kolejne wersje projektu, tabele rozbieżności, wyniki
ustaleń po posiedzeniach poszczególnych zespołów/grup są zamieszczane
aktualnie na stronach BIP poszczególnych ministrów. Wykaz prac legislacyjnych
stanowi tylko podstawowy zbiór informacji o zamierzeniach bądź już
realizowanych pracach legislacyjnych Rady Ministrów.
Uwagi dot. usprawnienia prac legislacyjnych, zgłaszane również przez
Pracodawców RP, zostaną poddane analizie w trybie odrębnym, niezależnie od
prac nad przedmiotowym projektem.
IV.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu ustawy nie będzie miało wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
V.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy.
Należy jednak zauważyć, iż planowanie inwestycji gospodarczych, zwłaszcza
przez przedsiębiorców zagranicznych, jest dokonywane na podstawie oceny
stabilności planowania zmian w
systemie prawa i przewidywalności
ustawodawcy.
VI.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie bezpośrednio na konkurencyjność
gospodarki i
przedsiębiorczość. Niemniej jednak zaznaczenia wymaga, iż
transparentne i sprawne prowadzenie polityki legislacyjnej jest ważnym
instrumentem wpływającym na rozwój gospodarczy, a tym samym może mieć
pośredni wpływ na rozwój przedsiębiorczości.
VII.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/40rch
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3883 › Pobierz plik