Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne
projekt przewiduje możliwość dołączenia do wniosku o określenie warunków przyłączenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3794
- Data wpłynięcia: 2010-12-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 205, poz. 1208
3794-s
Warszawa, 27 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-6(5)/11
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy
- o zmianie ustawy – Prawo energetyczne
(druk nr 3794).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Gospodarki do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
Stanowisko Rządu
do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne
(druk nr 3794)
Art. 1 pkt 5c ustawy z dnia 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne
oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zmieniający art. 7 ust. 8d ustawy z dnia 10 kwietnia
1997 r. – Prawo energetyczne, nałożył na podmiot ubiegający się o przyłączenie źródła
do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV obowiązek
dołączenia do wniosku o określenie warunków przyłączenia m.in. wypisu i wyrysu
z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo, w przypadku braku takiego
planu, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla nieruchomości
określonej we wniosku, jeżeli jest ona wymagana na podstawie przepisów o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym. Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu powinny
potwierdzać dopuszczalność lokalizacji danego źródła energii na terenie objętym planowaną
inwestycją będącej przedmiotem wniosku o określenie warunków przyłączenia.
Wprowadzona tym przepisem zmiana miała na celu eliminację zjawiska polegającego
na „rezerwowaniu miejsc i mocy przyłączeniowych w systemie elektroenergetycznym” przez
podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, które w rzeczywistości
nie miały zamiaru przyłączyć się do tej sieci i dlatego wcześniej nie zadbały o to, aby
planowana przez nie inwestycja była zgodna z dokumentami planistycznymi.
W poselskim projekcie proponuje się rozszerzenie katalogu dokumentów, które należy
dołączyć alternatywnie do wniosku o określenie warunków przyłączenia, o studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 23 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.) studium sporządza się w celu określenia
polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego.
Zgodnie z art. 9 ust. 4 tej ustawy ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy
1
sporządzaniu planów miejscowych. Zarówno w orzecznictwie sądowym, jak i w doktrynie
przyjęło się określać studium mianem aktu kierownictwa wewnętrznego, czy też aktu gminnej
polityki planistycznej. Jest ono kierowane z zasady do organów gminy
i bezpośrednio nie kształtuje sytuacji prawnej podmiotów spoza systemu administracji
publicznej.
Przepisy zawarte w art. 9 ust. 3-5 ww. ustawy odnoszą się do charakteru studium
gminnego. Wynika z nich, iż jest ono zbiorem dyrektyw określających przyszłe zamierzenia
w zakresie ładu przestrzennego na terenie całej gminy. Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego jest dokumentem planistycznym gminy. Stanowi ono
podstawę polityki przestrzennej gminy i określa ramy miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego, który nie może być niezgodny z kierunkami określonymi w studium.
Skonkretyzowanie działań w zakresie zmiany przeznaczenia terenu, położonego na obszarze
gminy, następuje z zasady w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP),
a w przypadku braku takiego planu, określenie sposobów zagospodarowania i warunków
zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).
W związku z powyższym, uznanie studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy za podstawę dopuszczającą lokalizację danego
źródła energii na terenie objętym planowaną inwestycją, która jest objęta wnioskiem
o określenie warunków przyłączenia, mogłoby być ewentualnie możliwe jedynie w przypadku
braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a nie alternatywnie wobec tego
planu. Konieczne byłoby zatem, dokonanie takiej redakcji projektu poselskiego, aby nie
deprecjonować miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego względem studium.
Studium zgodnie z proponowanym projektem poselskim można dołączać alternatywnie
do wniosku, bez względu na fakt, czy MPZP istnieją na terenie danej gminy czy nie.
W ocenie Rządu, należałoby zatem stworzyć gradacyjną konstrukcję dokumentów
dołączanych do wniosku o określenie warunków przyłączenia, nie zaś jedynie rozszerzać
katalog tych dokumentów.
Mając na względzie powyżej przedstawiony charakter studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, dla zapewnienia zgodności
proponowanych w poselskim projekcie rozwiązań z celami przepisów o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym oraz założeniami zmiany art. 7 ust. 8d ustawy – Prawo
energetyczne dokonanej ustawą z dnia 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo
energetyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw, należałoby dokonać w projekcie
2
odpowiednich modyfikacji, wskazujących na gradacyjny charakter dołączanych dokumentów,
przyznając pierwszeństwo planom zagospodarowania przestrzennego, dając natomiast
możliwość dołączenia studium w przypadku braku MPZP. Ponadto w ustawie – Prawo
energetyczne należałoby bardzo precyzyjnie określić warunki, w których przedsiębiorstwo
energetyczne zobowiązane jest do przyłączenia źródła energii.
Idea usprawnienia procedury przyłączeniowej, jakkolwiek słuszna, w kształcie
zaproponowanym w poselskim projekcie wymagałaby modyfikacji, o wspomnianym powyżej
charakterze.
Ponadto, należy podkreślić konieczność skorelowanego procedowania poselskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne (druk nr 3794) wraz z rządowym
projektem ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki
jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (druk nr 3937) z uwagi na fakt, że obydwa
powyższe projekty wprowadzają zmiany w art. 7 ust. 8d ustawy – Prawo energetyczne.
Podsumowując, Rada Ministrów odnosząc się do przedstawionej koncepcji zmiany
zawartej w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne, popierając
ideę, nie może pozytywnie zaopiniować powyższej propozycji w przedstawionej redakcji.
3
strony :
[ 1 ]