Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje zmiany przepisów ustanawiających wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej wynikające z konieczności dostosowania przepisów krajowych do przepisów UE
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3781
- Data wpłynięcia: 2011-01-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-02-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 54, poz. 278
3781
działań jest właściwy ten lekarz.”;
13) w art. 40 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prezes Agencji odstępuje od ustalenia kwot nienależnie lub
nadmiernie pobranych płatności obszarowych, płatności
cukrowej, płatności do pomidorów lub płatności do krów
i owiec, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia
9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa, w przypadku gdy kwota każdej z tych płatności
nie jest wyższa od kwoty stanowiącej równowartość
100 euro przeliczonej na złote według kursu euro ustalonego
zgodnie z art. 3 rozporządzenia nr 1913/2006.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U.
z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.2)) w art. 68 uchyla się ust. 2.
Art. 3. W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej
(Dz. U. z 2010 r. Nr 112, poz. 744) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 2 w pkt 4 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c)
kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu
przestrzegania wymogów, w zakresie określonym
w przepisach o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego, jako organ kontroli, o którym mowa
w art. 48 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1122/2009
z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiającego szczegółowe
zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009
odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach sys-
temów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymie-
nionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady
(WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej
zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla
10
sektora wina (Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2009, str. 65,
z późn. zm.),”;
2) w art. 4 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się
ust. 2 w brzmieniu:
„2. Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
udostępnia Inspekcji Weterynaryjnej dane zawarte
w
krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji
gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie
płatności, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie
ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz
ewidencji wniosków o przyznanie płatności, w zakresie
niezbędnym do zapewnienia prawidłowej realizacji zadań,
o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 4 lit. c.”.
Art. 4. Do postępowań w sprawach dotyczących płatności bezpośredniej,
płatności uzupełniającej, płatności cukrowej, płatności do pomidorów oraz wsparcia
specjalnego, w rozumieniu ustawy wymienionej w art. 1, wszczętych i niezakończonych
decyzją ostateczną do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy
dotychczasowe, z wyjątkiem:
1) art. 20 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, który stosuje się
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;
2) art. 7 ust. 3d, art. 22a i art. 27 ust. 1a, ust. 4 pkt 2 i 3, ust. 4a
4c, 5a i 7 ustawy wymienionej w art. 1, które, w przypadku
postępowań w sprawach dotyczących tych płatności lub tego
wsparcia na 2010 r., stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, z tym że w przypadku wystąpienia przed dniem wejścia
w życie niniejszej ustawy zdarzenia prawnego, w wyniku którego
zaistniało następstwo prawne, termin określony w art. 22a ust. 3
i art. 27 ust. 4b ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, wynosi 2 miesiące od dnia jej wejścia
w życie.
Art. 5. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 31b ust. 2 ustawy
wymienionej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
11
wykonawczych wydanych na podstawie art. 31b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Przepisy wykonawcze, o których mowa w ust. 1, mogą być
zmieniane na podstawie art. 31b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin oraz ustawę z dnia
29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r.
Nr 20, poz. 106, Nr 31, poz. 206 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
12_12zb
12
UZASADNIENIE
Przedmiotowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia
bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw zmienia:
1) ustawę z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
(Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, z późn. zm.), zwaną dalej „ustawą o płatnościach”;
2) ustawę z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn.
zm.);
3) ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2010 r. Nr 112,
poz. 744).
Zmiany zaproponowane w projekcie ustawy wynikają w szczególności z konieczności
dostosowania przepisów krajowych do przepisów Unii Europejskiej.
W art. 1 pkt 1 projektu uzupełniono przepisy art. 7 ustawy o płatnościach o ustęp 3d, w celu
dostosowania zasad przyznawania płatności do owoców miękkich do przepisów art. 28 ust. 1
rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla
systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego
określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE)
nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L
30 z 31.01.2009, str. 16, z późn. zm.), zgodnie z którym, począwszy od 2010 r., państwa członkowskie
stosują minimalne wymagania dotyczące otrzymywania płatności bezpośrednich, wprowadzając limit
kwotowy (100 euro) lub powierzchniowy (1 ha), poniżej którego wsparcie nie jest przyznawane.
Jednocześnie, w art. 28 ust. 1 paragraf drugi ww. rozporządzenia doprecyzowano, że w celu
uwzględnienia struktury swej gospodarki rolnej państwa członkowskie mogą dostosowywać
wspomniane progi w granicach limitów określonych w załączniku VII do tego rozporządzenia (dla
Rzeczypospolitej Polskiej wielkości te wynoszą 200 euro w przypadku progu kwotowego lub 0,5 ha –
w przypadku progu powierzchniowego).
Należy zauważyć, że w stosunku do płatności realizowanych w ramach systemu jednolitej
płatności obszarowej (SAPS), a więc w stosunku do wszystkich stosowanych w Rzeczypospolitej
Polskiej płatności z wyjątkiem płatności do owoców miękkich, obowiązuje już minimalna powierzchnia
przypadającego na gospodarstwo obszaru kwalifikującego się, o którym mowa w art. 124 ust. 2
rozporządzenia nr 73/2009. Został on określony w załączniku VII do rozporządzenia Komisji (WE)
nr
1121/2009 z dnia 29 października 2009 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
rozporządzenia Rady (WE) nr
73/2009 w odniesieniu do systemów wsparcia dla rolników,
ustanowionych w jego tytułach IV i V (Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2009, str. 27, z późn. zm.) i wynosi
dla Rzeczypospolitej Polskiej 1 ha.
W
związku z powyższym zdecydowano się na limit powierzchniowy, dzięki czemu
dostosowanie przepisów krajowych do przepisów art. 28 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2009 sprowadza
się do rozszerzenia stosowania progu powierzchniowego na płatność do owoców miękkich.
Do
państw członkowskich, które zdecydowały się na wdrożenie pułapu powierzchniowego
należą: Słowacja, Rumunia, Węgry1), Litwa, Łotwa, Estonia, Czechy, Bułgaria, Niemcy – 1 ha oraz
Szwecja2) – 4 ha, Dania3) – 2 ha, Portugalia, Słowenia i Cypr – 0,3 ha i Malta – 0,1 ha. Natomiast pułap
kwotowy został wdrożony w: Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Luksemburgu oraz we
Włoszech – 100 euro, a także w Grecji i Finlandii – 200 euro i Holandii – 500 euro. W Wielkiej
Brytanii pułap powierzchniowy stosowany jest w Anglii i Walii – 1 ha oraz Szkocji – 3 ha, natomiast
w Północnej Irlandii stosowany jest pułap kwotowy – 100 euro.
Art. 1 pkt 2 projektu wprowadza zmianę w art. 19 ust. 2 pkt 1 ustawy o płatnościach polegającą
na skreśleniu wyrazów „w tym także w kolejnych latach”. Powyższa zmiana wynika z faktu, iż
w decyzji w sprawie przyznania płatności nie ma potrzeby określania kwot podlegających odliczeniu
w poszczególnych latach. Potrącenia nienależnie lub nadmiernie pobranych przez rolnika środków
dokonuje się bowiem w trybie przepisów ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634, z późn. zm.).
Art. 1 pkt 3 lit. a projektu nadaje nowe brzmienie art. 20 ust. 2 ustawy o płatnościach. Przepis
ten w dotychczasowym brzmieniu wskazuje sposób uznania albo odmowy uznania danego przypadku
za działanie siły wyższej lub wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności tylko w odniesieniu do
płatności obszarowych. Ponieważ obecne przepisy Unii Europejskiej dotyczące siły wyższej
i nadzwyczajnych okoliczności mają zastosowanie również do płatności cukrowej, płatności do
pomidorów oraz płatności do krów i owiec, zasadne jest wskazanie, że również w odniesieniu do ww.
płatności uznanie albo odmowa uznania danego przypadku za działanie siły wyższej lub wystąpienie
nadzwyczajnych okoliczności będzie następować w decyzji w sprawie przyznania tych płatności.
Art. 1 pkt 3 lit. b projektowanej ustawy przewiduje uchylenie ust. 3 w art. 20 ustawy
o płatnościach, tj. przepisu upoważniającego ministra właściwego do spraw rozwoju wsi do określenia,
w drodze rozporządzenia, rodzajów dowodów potwierdzających działanie siły wyższej lub wystąpienie
nadzwyczajnych okoliczności.
Dotychczasowa praktyka pokazała, że istnieją duże trudności ze sporządzeniem zamkniętej listy
takich dowodów, zwłaszcza że określony w art. 31 rozporządzenia nr 73/2009 katalog zdarzeń, które
mogą stanowić w danym przypadku działanie siły wyższej lub okoliczności nadzwyczajne, jest
katalogiem otwartym (co potwierdziła na piśmie Komisja Europejska w odpowiedzi na zapytanie
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie interpretacji przepisów art. 31 rozporządzenia
1) Na Węgrzech, w odniesieniu do winnic i sadów, zastosowanie ma pułap 0,3 ha.
2) W Szwecji w odniesieniu do uprawnień szczególnych zastosowanie ma pułap 100 euro.
3) W Danii w odniesieniu do uprawnień szczególnych zastosowanie ma pułap 300 euro.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3781 › Pobierz plik