eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

projekt określa podmiot odpowiedzialny za realizację celów oraz zobowiązań sojuszniczych wynikających z uczestnictwa RP w programie inwestycyjnym Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego "NATO Security Inwestment Programme", którym jest Minister Obrony Narodowej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3773
  • Data wpłynięcia: 2010-12-31
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
  • data uchwalenia: 2011-02-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 81, poz. 439

3773

 
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Przepisy projektu będą oddziaływać na działalność instytucji gospodarki budżetowej,
dla której Minister Obrony Narodowej jest organem założycielskim oraz instytucje
i podmioty biorące udział w projektowaniu i implementacji Programu NSIP
w Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Konsultacje społeczne
Z uwagi na zakres regulacji projekt założeń nie wymaga dodatkowych konsultacji
społecznych.
3. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie przepisów dotyczących instytucji gospodarki budżetowej nie
spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Zmiana powyższa nie zmienia wysokości środków przeznaczonych na realizację
programu NSIP. Obecnie (do 31 grudnia 2010 r.) środki przekazywane są do instytucji
obsługującej realizację programu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (zakład budżetowy
ZIOTP) w formie przydzielenia planu finansowego dysponenta budżetu III stopnia. Całość
wydatków w tym zakresie, która nie pochodzi z międzynarodowego programu funduszu NSIP
finansowana jest z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej i została ujęta w projekcie
ustawy budżetowej na 2011 r. w wysokości 222 942 tys. zł, w tym:
1)
dotacja celowa w wysokości 219 142 tys. zł, z przeznaczeniem na:
a) udział narodowy w Programie NSIP i zadania okołopakietowe – 130 642 tys. zł,
b) składka do budżetu NSIP – 88 000 tys. zł,
c) utrzymywanie zakończonych inwestycji do czasu przekazania ich użytkownikom –
500 tys. zł;
2)
dotacja podmiotowa w wysokości 3 800 tys. zł, z przeznaczeniem na finansowanie
krajowych wydatków administracyjnych NAE.

 
7
 
 
4. Wpływ projektu na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja, z uwagi na swój zakres przedmiotowy, nie będzie miała
wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców
Projektowana ustawa nie ma wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki oraz przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

16-12-dg
 
8



PROJEKT



ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 2011 r.

w sprawie warunków, trybu i wysokości przyznawania i rozliczania dotacji z budżetu
państwa na cele zwi zane z programem NSIP



Na podstawie art. 12a ust. 3 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i
modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2009 r. Nr 67, poz. 570 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się co następuje:

§ 1
1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, tryb i wysokość przyznawania i rozliczania
dotacji podmiotowej i celowych z budżetu państwa na cele związane z programem NSIP.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie o finansach publicznych – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 sierpnia 2009
r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146,
Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020);
2) ustawie o przebudowie i modernizacji – rozumie się przez to ustawę z dnia 25 maja
2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570 i Nr 157, poz. 1241);
3) jednostce gospodarki budżetowej – rozumie się przez to instytucję, o której mowa
w art. 23 – 28 ustawy o finansach publicznych, utworzoną w celu realizacji Programu
NSIP;
4) programie NSIP – rozumie się przez to Program Inwestycyjny Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego (NATO Security Investment Programme);
5) dysponencie części budżetowej – rozumie się przez to Ministra Obrony Narodowej;
6) organie nadzorującym – rozumie się przez to instytucję sprawującą nadzór nad
realizacją Programu NSIP, wyznaczoną przez Ministra Obrony Narodowej.


§ 2
1. Dotacje celowe wymienione w art. 12a ust. 1 pkt 1 ustawy o przebudowie i modernizacji
ustalane są następująco:
1) dotacja na realizację zadań w zakresie inwestycji obronnych wynikających z udziału
narodowego Rzeczypospolitej Polskiej w programie NSIP – w wysokości określonej
w Centralnym planie inwestycji budowlanych realizowanych w ramach NSIP na dany
rok;
2) dotacja na realizację inwestycji krajowych jako zadań okołopakietowych niezbędnych
do wykonania w związku z realizowanymi projektami – w wysokości określonej
w Centralnym planie inwestycji budowlanych realizowanych w ramach NSIP na dany
rok;
3) dotacja na realizację płatności w ramach składki do wspólnego budżetu
inwestycyjnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) – w wysokości
określonej w dokumentach decyzyjnych Komitetu Infrastruktury NATO,

z zastrzeżeniem ust. 3;
4) dotacja na finansowanie utrzymania zakończonych inwestycji do czasu przekazania
ich użytkownikom – na podstawie zgłoszonych potrzeb przez instytucję gospodarki
budżetowej.
2. Dotacja podmiotowa na finansowanie krajowych wydatków administracyjnych,
wymieniona w art. 12a ust. 1 pkt 2 ustawy o przebudowie i modernizacji, ustalana jest w
wysokości 3 % łącznego udziału narodowego w wartości zatwierdzonych projektów na
realizację inwestycji w ramach programu NSIP i wartości zatwierdzonych projektów
inwestycyjnych realizowanych w ramach zadań okołopakietowych finansowanych ze
środków krajowych.
3. Początkowa wysokość dotacji celowej, o której mowa w ust. 1 pkt 3 określona jest
w dokumentach planistycznych na podstawie prognozy płatności składki do budżetu
NSIP. W trakcie roku budżetowego wysokość dotacji podlega skorygowaniu stosownie do
kwartalnych dokumentów decyzyjnych Komitetu Infrastruktury NATO.


§ 3
1. Dotacje budżetowe na realizację zadań programu NSIP ujmowane są przez dysponenta
części budżetowej w projekcie swojego budżetu we właściwym dziale, rozdziale
i paragrafach.
2. Dysponent części budżetowej:
1) dokonuje podziału kwot dotacji, o których mowa w §2 i przekazuje do instytucji
gospodarki budżetowej informacje o kwotach wynikających z podziału, w terminie do
dnia 25 października roku poprzedzającego rok, na który opracowywana jest ustawa
budżetowa;
2) w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej na dany rok przekazuje
instytucji gospodarki budżetowej informacje o kwotach dotacji celowych
i podmiotowej, wynikających z podziału kwot określonych w ustawie budżetowej
i ujętych w układzie wykonawczym budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej;
3) przekazuje instytucji gospodarki budżetowej dotacje budżetowe na podstawie
harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa, w terminach
umożliwiających pełne i terminowe wykonywanie zadań;
4) dokonuje zmiany wysokości dotacji budżetowej na dany rok oraz zmian między
pozycjami wydatków stosownie do swoich uprawnień, określonych w ustawie o
finansach publicznych;
5) dokonuje rozliczeń środków finansowych niewykorzystanych w ramach dotacji
budżetowej.
3. Nadzór nad planowaniem i wykorzystaniem dotacji sprawuje dyrektor komórki
organizacyjnej wskazanej przez Ministra Obrony Narodowej.

§ 4
1. Przyznane dla instytucji gospodarki budżetowej dotacje budżetowe powinny być
wykorzystane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania
najlepszych efektów z danych nakładów i optymalnego doboru metod i środków
służących osiągnięciu założonych celów.
2. Dotacje celowe i dotacja podmiotowa podlegają ewidencji, procedurom planistycznym
i sprawozdawczym oraz rozliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Przekazane dotacje są rozliczane z budżetem państwa na podstawie okresowych
sprawozdań finansowych, sporządzanych zgodnie z odrębnymi przepisami.

2
4. Przyznanie środków finansowych następuje na podstawie zapotrzebowań na środki
budżetowe składanych do dysponenta głównego budżetu:
1) w terminie do 15 dnia miesiąca poprzedzającego kwartał planowany – w zakresie
zapotrzebowania na środki budżetowe przeznaczone na finansowanie obsługi
zleconych zadań publicznych w ramach dotacji podmiotowej;
2) w terminie do 15 dnia każdego miesiąca poprzedzającego miesiąc planowany –
w zakresie zapotrzebowania na środki budżetowe przeznaczone na finansowanie
realizacji zleconych zadań publicznych w ramach dotacji celowych.
5. Naliczone przez instytucję bankową odsetki bankowe:
1) od środków budżetowych pochodzących z dotacji podmiotowych – pozostają
w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej otrzymującej dotację;
2) od środków budżetowych pochodzących z dotacji celowych – przekazywane są na
rachunek budżetowy dochodów budżetowych po pomniejszeniu o koszty prowadzenia
rachunku bankowego.
6. Niewykorzystana dotacja podlega rozliczeniu z budżetem państwa zgodnie
z postanowieniami ustawy o finansach publicznych.

§ 5

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER OBRONY NARODOWEJ


3
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: