eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach

- projekt ma na celu dostosowanie przepisów do zmian w prawie celnym, ułatwienie rozliczeń podatku związanego z importem towarów przesyłanych następnie za granicę, uwolnienie od ciężaru składania zabezpieczeń przy stosowaniu w imporcie towarów niektórych procedur uproszczonych, uproszczenie procedury przejścia przez rolnika ryczałtowego na rozliczanie podatku według zasad ogólnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3738
  • Data wpłynięcia: 2010-12-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach
  • data uchwalenia: 2011-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 64, poz. 332

3738

międzynarodowym w przewozach ogółem, mogą również wskazywać na znaczenie
działalności międzynarodowej przewoźnika lotniczego.
Dodanie ust. 1c – 1e w art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług ma na celu upoważnienie
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, po uprzednim zasięgnięciu opinii Ministra Finansów,
do sporządzenia listy przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy
w transporcie międzynarodowym. Proponuje się, aby lista ta była sporządzana w drodze
obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na podstawie danych uzyskanych od
przewoźników lotniczych za poprzedni rok podatkowy. Natomiast w przypadku
przewoźników lotniczych rozpoczynających działalność polegającą na przewozach lotniczych
należy uwzględnić prognozowane dane. Przepis ten zwiększy pewność prawną podatników
świadczących usługi na rzecz przewoźników lotniczych.
16. Art. 1 pkt 17 projektu ustawy (dot. art. 86 ust. 2 pkt 4 i 6 oraz ust. 10 pkt 2 ustawy)
Zmiany w art. 86 ust. 2 pkt 4 i ust. 10 pkt 2 dostosowują te przepisy do rozwiązania
zaproponowanego w art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, polegającego na wprowadzeniu
mechanizmu odwróconego obciążenia w odniesieniu do usług polegających na przeniesieniu
uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Wskazują one, co w takich przypadkach stanowi
kwotę podatku naliczonego u usługobiorcy i w jakim terminie przysługuje mu prawo do
obniżenia kwoty podatku należnego.
Dodanie pkt 6 w art. 86 ust. 2 stanowi zmianę o charakterze porządkującym i polega na
przeniesieniu regulacji z art. 29 ust. 19 oraz art. 37 ust. 2 ustawy o VAT do tej części ustawy
(dział IX rozdział 1 Odliczenie i zwrot podatku), w której określa się, co stanowi u podatnika
podatek naliczony podlegający odliczeniu. Zmiana brzmienia tego przepisu jest również
konsekwencją zmiany wprowadzonej w art. 17 ust. 2 ustawy o VAT (pkt 6 lit. b projektu).
17. Art. 1 pkt 18 projektu ustawy (dot. art. 87 ust. 6 pkt 3 ustawy)
Zmiana dostosowująca przepis art. 87 ust. 6 pkt 3 ustawy o VAT do przypadku świadczenia
usług, dla którego podatnikiem jest usługobiorca (dot. wprowadzonego rozwiązania przy
emisji gazów cieplarnianych).
18. Art. 1 pkt 19 projektu ustawy (dot. art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz dodawanego pkt 7
w ust. 3a)


15
Projekt przewiduje uchylenie przepisu art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wyłączającego
prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku importu usług, w związku z którym
zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego
miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na obszarze jednego z krajów lub terytoriów
określonych w przepisach jako tzw. „raje podatkowe”. Uchylenie tej regulacji uwzględnia
wyrok TSUE w sprawie C-395/09 Oasis East Sp. z o.o., w którym Trybunał uznał, że ww.
rozwiązanie wykracza poza ramy dozwolone na podstawie art. 17 ust. 6 szóstej dyrektywy
(obecnie art. 176 dyrektywy 2006/112/WE).
Powyższe skutkuje również koniecznością uchylenia załącznika nr 5 do ustawy o VAT
zawierającego wykaz krajów (terytoriów) uznanych za tzw. „raje podatkowe”.
W art. 88 w ust. 3a ustawy o VAT proponuje się doprecyzować, że nie stanowią podstawy do
obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego
faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została
wykazana kwota podatku od towarów i usług, w stosunku do czynności opodatkowanych, dla
których zgodnie z przepisami ustawy tej kwoty podatku nie wykazuje się.
Zmiana ta pozwoli na jednoznaczną realizację celu projektodawcy wspólnotowego, aby
konsekwencją niewykazywania podatku w określonych sytuacjach (tj. w przypadku, o którym
mowa w art. 120 ustawy, czy przy rozliczeniach w obrocie złomem lub w handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z zastosowaniem mechanizmu „reverse
charge”, gdzie obowiązek rozliczania podatku spoczywa na nabywcy) był brak możliwości
odliczenia podatku, w sytuacji gdy błędnie ten podatek wykazano.
19. Art. 1 pkt 20 projektu ustawy (dot. art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy)
Zaproponowana zmiana w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT polega na usunięciu przepisu,
zgodnie z którym zwrot podatku dla podmiotów zagranicznych w trybie przewidzianym tym
przepisem dotyczy wyłącznie podmiotów niezarejestrowanych na potrzeby podatku. Celem
tej zmiany jest bardziej precyzyjne odzwierciedlenie przepisów dyrektywy Rady 2008/9/WE
z dnia 12 lutego 2008 r., która to dyrektywa nie wiąże prawa do zwrotu z brakiem rejestracji
podmiotu zagranicznego dla celów podatku w państwie członkowskim, w którym podmiot ten
występuje o zwrot. W tym zakresie dyrektywa wskazuje na spełnienie warunku
niedokonywania przez podmiot zagraniczny sprzedaży w tym państwie członkowskim.


16
20. Art. 1 pkt 21 i 22 oraz art. 5 projektu ustawy (dot. art. 90 ust. 10 i 12 i art. 91 ust. 1
ustawy oraz przepisu przejściowego)
Zmiany w art. 90 ust. 10 ustawy o VAT polegają na:
1) odejściu od zakazu odliczania podatku naliczonego, jeżeli udział obrotów
opodatkowanych w obrotach ogółem nie przekroczył w poprzednim roku 2 % (przy czym
odliczenie to będzie opcjonalne, a nie obligatoryjne) oraz
2) uzupełnieniu przepisu zezwalającego na odliczenie podatku naliczonego w całości, jeżeli
ww. proporcja przekroczyła 98 %, oraz wprowadzenie maksymalnej kwoty podatku
naliczonego (500 zł), która może być odliczona.
Jednocześnie proponuje się dodanie ust. 12 w art. 90, umożliwiającego ministrowi
właściwemu ds. finansów publicznych określenie, w drodze rozporządzenia, przypadków,
w których podatnicy byliby uprawnieni do odliczenia podatku naliczonego w całości, mimo
przekroczenia ww. kwoty maksymalnej (500 zł).
Zmiana dotycząca art. 91 ust. 1 ustawy o VAT wiąże się ze zmianą w art. 90 ust. 10 i 12
i polega na uwzględnieniu w korektach sposobu obliczenia podatku naliczonego określonego
w art. 90 ust. 10 oraz wykreśleniu zdania, zgodnie z którym zabrania się dokonywania korekt,
w sytuacji gdy różnica między proporcjami (wstępną i wykonaną) nie przekracza
2 pkt procentowych.
Takie rozwiązanie wynika z potrzeby pogłębiania zasady neutralności podatku VAT i jest
zgodne z przepisami dyrektywy 2006/112/WE. Ograniczenie kwotowe, o którym mowa
w pkt 2, wynika z przepisu art. 173 ust. 2 lit. e ww. dyrektywy, zgodnie z którym podatek
naliczony, który nie podlega odliczeniu, może zostać uznany za zerowy, jeżeli jest to podatek
o nieznacznej wartości.
Wprowadza się jednocześnie przepis przejściowy, zgodnie z którym zmieniony przepis art. 91
ust. 1 ustawy o VAT będzie stosowany, począwszy od korekt dokonywanych za 2011 r.
Pozwoli to na uniknięcie wątpliwości, od jakiego okresu ma być on stosowany. Ponieważ co
do zasady korekty dokonuje się za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku,
za który dokonuje się korekty, niewprowadzenie tego przepisu mogłoby być odbierane w ten
sposób, iż do korekt za 2010 r. stosuje się przepis art. 91 ust. 1 w nowym brzmieniu, co jest
sprzeczne z zasadą niedziałania prawa wstecz.


17
21. Art. 1 pkt 23 i pkt 24 lit. b projektu ustawy (dot. art. 97 ust. 15 i art. 99 ust. 7b ustawy)
Proponuje się, aby w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na
podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej również podatnicy
zarejestrowani jako podatnicy VAT UE nie mieli co do zasady obowiązku składania
deklaracji podatkowych za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy (propozycja
uchylenia w art. 99 w ust. 7b pkt 1). Rozwiązanie to odciąży podatników z konieczności
wysyłania deklaracji podatkowych, w sytuacji gdy nie dokonali transakcji
wewnątrzwspólnotowych, a urzędy skarbowe z obowiązków związanych z przyjęciem
i przechowywaniem takich deklaracji. Konsekwencją tej zmiany jest zmiana brzmienia ust. 15
w art. 97 ustawy o VAT.
22. Art. 1 pkt 24 lit. a i c projektu ustawy (dot. art. 99 ust. 7 i 9 ustawy)
Projektowana zmiana art. 99 ust. 7 ustawy o VAT ma charakter doprecyzowujący, pozwoli na
uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych. W myśl art. 91 ust. 3 i 7, obowiązek dokonania
korekty podatku naliczonego i złożenia deklaracji podatkowej dotyczy również podatników
zwolnionych z podatku VAT (którzy wcześniej, będąc podatnikami VAT czynnymi, odliczyli
podatek od nabytych towarów i usług). Dla jasności proponuje się jednak również w art. 99
ust. 7 ustawy o VAT wyłączyć ze zwolnienia z obowiązku składania deklaracji przypadki,
o których mowa w art. 91.
Zmiana zaproponowana w art. 99 ust. 9 ustawy o VAT wynika z dostosowania przepisu do
zaproponowanego w projekcie mechanizmu odwróconego obciążenia podatkiem w obrocie
surowcami wtórnymi (złomem) oraz w handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów
cieplarnianych.
23. Art. 1 pkt 25 projektu ustawy (dot. art. 103 ust. 3 ustawy)
W wyniku projektowanej zmiany w art. 103 ust. 3 ustawy o VAT zmianie ulegnie termin
płatności podatku z tytułu importu usług i z tytułu dostawy towarów, dla której podatnikiem
jest nabywca. Obecnie płatność ta jest dokonywana w terminie 14 dni od powstania
obowiązku podatkowego, natomiast zgodnie z projektowaną zmianą w takim przypadku
znajdą zastosowanie zasady ogólne wynikające z ust. 1 tego artykułu, co oznacza, że
podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 9, będą obowiązani do zapłaty podatku za okresy
miesięczne, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał
obowiązek podatkowy.

18
Zmiana ta dotyczy podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zmiana ta pozwoli na zachowanie spójności co do terminów, w których podatnik powinien
dokonywać pewnych czynności związanych z rozliczaniem podatku od towarów i usług, co
uprości stosowanie tego podatku.
24. Art. 1 pkt 26 projektu ustawy (dot. art. 106 ust. 1, 1a i 7 ustawy)
W art. 106 ustawy o VAT proponuje się dodanie ust. 1a, dotyczącego braku obowiązku
wykazywania w fakturze stawki i kwoty podatku, w przypadku gdy obowiązanym do
rozliczenia czynności dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju jest
odpowiednio nabywca towarów lub usługobiorca. Rozwiązanie to przenosi w części regulację
zawartą obecnie w § 5 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.
w
sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich
przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od
podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, z późn. zm.).
Zasada ta będzie również obejmować dostawy złomu i świadczenie usług w zakresie
przeniesienia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, dla których obowiązek rozliczenia
podatku spoczywa na ich nabywcy lub usługobiorcy.
Powyższe skutkuje dodaniem zastrzeżenia w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.
Zmiana w art. 106 ust. 7 jest konsekwencją wprowadzenia mechanizmu odwróconego
obciążenia w handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i określa, że
w przypadku tych czynności są wystawiane faktury wewnętrzne.
25. Art. 1 pkt 27 oraz art. 2 i 6 projektu ustawy (dot. art. 111 ustawy oraz zmian do
ustawy – Prawo o miarach i przepisu przejściowego)
Zmiany projektowane w art. 111 ustawy o VAT mają na celu wprowadzenie nowych
procedur badań spełnienia przez kasy rejestrujące określonych przepisami funkcji, kryteriów
i warunków technicznych, jak również wydawania potwierdzenia o spełnieniu tych wymagań.
Dotychczas zadania te były przypisane Ministrowi Finansów. Resort finansów, co do zasady,
miał jedynie w okresie przejściowym prowadzić te działania. Dalsze wykonywanie tych
zadań przez Ministra Finansów jest niemożliwe. Ministerstwo Finansów nie jest resortem
właściwym i odpowiednio przygotowanym z punktu widzenia wymogów kadrowych,
wyposażenia technicznego i całej logistyki niezbędnej dla tego typu działań. Rozwój nowych
technologii informatycznych pociąga za sobą konieczność zapewnienia obsługi badawczej dla

19
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: