Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach
- projekt ma na celu dostosowanie przepisów do zmian w prawie celnym, ułatwienie rozliczeń podatku związanego z importem towarów przesyłanych następnie za granicę, uwolnienie od ciężaru składania zabezpieczeń przy stosowaniu w imporcie towarów niektórych procedur uproszczonych, uproszczenie procedury przejścia przez rolnika ryczałtowego na rozliczanie podatku według zasad ogólnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3738
- Data wpłynięcia: 2010-12-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach
- data uchwalenia: 2011-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 64, poz. 332
3738
a w szczególności z uwagi na brak odpowiedniej bazy kadrowej do wykonywania
przedmiotowych czynności, dalsze utrzymywanie obecnego stanu rzeczy jest niemożliwe.
Rozszerzenie zakresu stosowania kas, jak i dopuszczenie w tej dziedzinie nowych rozwiązań
konstrukcyjnych, m.in. kas z tzw. elektroniczną kopią paragonów, spowodowały, iż zadania
te powinny zostać przypisane specjalistycznemu organowi przystosowanemu w pełni do
prowadzenia tego typu prac.
Organem przystosowanym do obsługi procesu badania, testowania i przeprowadzania kontroli
sprawdzających parametry techniczne urządzeń kasowych zarówno pod względem
wyposażenia technicznego, jak i dysponowania doświadczeniem w tego rodzaju działalności
jest Prezes Głównego Urzędu Miar. Zgodnie z projektem badania takie prowadziłby zatem
ww. organ, który wydawałby również decyzję potwierdzającą spełnienie funkcji, kryteriów
i warunków technicznych kas.
Za przeprowadzone badania byłyby pobierane opłaty na zasadach zbliżonych do obecnie
pobieranych opłat przez Prezesa GUM za badanie urządzeń pomiarowych. W związku z tym,
iż w ustawie – Prawo o miarach są zawarte przepisy określające opłaty za czynności organów
administracji miar i podległych urzędów, do ustawy tej wprowadzono przepisy dotyczące
odpłatności wnioskodawcy za wydanie potwierdzenia o spełnieniu przez kasę funkcji,
kryteriów i warunków technicznych. Zgodnie z projektowanymi regulacjami wysokość opłaty
będzie ustalał Prezes Głównego Urzędu Miar w trybie decyzji, przy uwzględnieniu czasu
przeprowadzanych czynności, ich zakresu i stawki godzinowej za czas pracy pracowników
Głównego Urzędu Miar oraz kosztów badań wykonanych w ramach decyzji.
Projekt przewiduje, iż minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące,
oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących niepowtarzalnymi
oznaczeniami (numerami unikatowymi), jak również tryb i zasady przydzielania tych
numerów oraz dokumenty, w które powinna być wyposażona kasa przy wprowadzaniu jej
do obrotu,
2) dane, które powinien zawierać wniosek producenta krajowego, podmiotu dokonującego
wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących o wydanie
potwierdzenia, jak również rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, oraz kas
20
wzorcowych do badań i innych urządzeń, które mają być przedstawione lub dostarczone
wraz z wnioskiem,
3) okres, na który jest wydawane potwierdzenie.
Projekt reguluje również problematykę odmowy wydania potwierdzenia w przypadku
negatywnych wyników z przeprowadzonych badań testowych kasy. W projekcie określono
również obowiązki Prezesa GUM w zakresie publikowania w Dzienniku Urzędowym GUM
wykazu urządzeń, które uzyskały potwierdzenie, jak i wykazu urządzeń, którym
potwierdzenie takie zostało cofnięte. W celu wyeliminowania sygnalizowanych przez
podatników negatywnych zjawisk związanych z funkcjonowaniem serwisu kas, mających
znaczenie dla poprawności prowadzenia ewidencji podatkowej, wprowadzono przepisy
dokładniej precyzujące obowiązki dostawców kas w zakresie organizacji tego serwisu.
Jednocześnie z uwagi na te dodatkowe obowiązki zaproponowano, aby instytucja cofania
potwierdzenia nie miała zastosowania w przypadku niezorganizowania serwisu kas lub jego
prowadzenia niezgodnie z warunkami, w szczególności, że cofnięcie potwierdzenia nie
wiązałoby się tutaj z wypełnianiem kryteriów technicznych kasy.
Przedkładana regulacja zawiera także przepisy o charakterze sankcyjnym związane
z wprowadzaniem do obrotu kas, które wbrew deklaracji nie spełniają funkcji, kryteriów
i warunków technicznych, lub niezałączaniem takiej deklaracji. Projekt stanowi, że powyższe
uchybienia są podstawą do nałożenia kary pieniężnej w wysokości 5.000 zł przez właściwego
naczelnika urzędu skarbowego.
Regulacjami ustawowymi objęto również najważniejsze obowiązki podatników
zobowiązanych do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas. Dotychczas sprawy te były
uregulowane jedynie w przepisach wykonawczych. Wśród tych obowiązków są m.in.
zobowiązanie co do wydruku i wydania nabywcy paragonu fiskalnego, poddania kasy
obowiązkowemu przeglądowi oraz do przechowywania kopii dokumentów kasowych przez
okres wymieniony w wyszczególnionych przepisach dotyczących przechowywania ewidencji
prowadzonych dla celów rozliczenia podatku.
W celu jednoznacznego i pełnego rozstrzygnięcia układu kompetencji przy wydawaniu
decyzji potwierdzających spełnienie przez kasy kryteriów i warunków technicznych w okresie
przejściowym, w art. 6 zawarto regulacje, że sprawy niezakończone przez Ministra Finansów
do dnia 30 czerwca 2011 r. będą rozpatrywane na podstawie dotychczasowych przepisów
przez Prezesa Głównego Urzędu Miar.
21
Aby zabezpieczyć racjonalny układ w zakresie przekazu akt dotyczących niezakończonych
spraw, w projektowanych przepisach przyjęto również zasadę, iż przekazaniu do rozpatrzenia
będą podlegały sprawy, które wpłynęły do Ministra Finansów przed dniem 1 lipca 2011 r.
26. Art. 1 pkt 28 projektu ustawy (dot. art. 113 ust. 13 ustawy)
W art. 113 ust. 13 ustawy o VAT wprowadza się zmianę stanowiącą konsekwencję
wprowadzenia mechanizmu odwróconego obciążenia w sektorze handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych. Aby to rozwiązanie mogło być skuteczną walką z oszustwami
podatkowymi, podatnicy obowiązani do rozliczania podatku VAT z tytułu tych czynności
powinni być wyłączeni z możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym
mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
27. Art. 1 pkt 29 projektu ustawy (dot. art. 117 ustawy)
Zmiana porządkowa – z uwagi na uchylenie art. 43 ust. 4 ustawy o VAT należało wykreślić
z art. 117 przywołanie tego przepisu.
28. Art. 1 pkt 30, pkt 31 lit. a i pkt 32 projektu ustawy (dot. art. 127 ust. 5, dodawanego
pkt 3 w ust. 1 art. 129 oraz dodawanego pkt 3 w ust. 2 w art. 130 ustawy)
Zmiana w art. 127 ust. 5 ustawy polega na umożliwieniu dokonywania zwrotu podatku
podróżnym nie tylko w gotówce, lecz również w formie bezgotówkowej. Dopuszczenie
zwrotu podatku podróżnym w formie bezgotówkowej jest konsekwencją postępu
technologicznego w zakresie rozliczeń finansowych i dostępności tej formy wypłaty dla
podróżnych. Ta forma zwrotu podatku jest znacznie wygodniejsza dla podróżnego; podróżny
otrzyma należny zwrot w narodowej walucie (po przeliczeniu ze złotych). Rozszerzenie
formy zwrotu podatku podróżnym będzie również wymagać zmiany art. 129 ust. 1 oraz
dodania pkt 3 w art. 130 ust. 2 (dodanie odpowiedniej wytycznej do wydania rozporządzenia)
oraz dostosowania imiennego dokumentu przez zmianę rozporządzenia wydawanego na
podstawie art. 130 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zmiana art. 129 ust. 1 polega na wprowadzeniu obowiązku posiadania przez podatnika
dokonującego dostawy towarów podróżnemu dokumentu potwierdzającego dokonanie zwrotu
na rzecz podróżnego, w przypadku gdy zwrot podatku nastąpił w formie bezgotówkowej, jako
warunku umożliwiającego zastosowanie stawki podatku 0 % do tej dostawy. Należy bowiem
zauważyć, iż podatnik ma prawo do zastosowania stawki podatku 0 % jedynie do dostawy
towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu. Ze względu na to, iż zwrotu
22
może dokonać nie tylko sprzedawca, ale również podmiot zajmujący się dokonywaniem
zwrotu podatku, jest konieczne wprowadzenie warunku posiadania przez podatnika będącego
sprzedawcą potwierdzenia dokonania zwrotu podatku podróżnemu w formie bezgotówkowej.
29. Art. 1 pkt 31 lit. b projektu ustawy (dot. art. 129 ust. 2)
Proponowana zmiana doprecyzowuje, iż korekty podatku należnego podatnik może dokonać
w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał dokument potwierdzający wywóz
towarów poza Unię Europejską. Obecnie obowiązujące przepisy powodowały wątpliwości,
kiedy podatnik powinien dokonać korekty, tj. czy powinna być ona dokonana w rozliczeniu
za okres, w którym otrzymał stosowny dokument, czy też w rozliczeniu za okres, w którym
dokonano dostawy.
30. Art. 1 pkt 32 projektu ustawy (dot. art. 130 ust. 2 pkt 3 ustawy)
Patrz: pkt 28 uzasadnienia.
31. Art. 1 pkt 33 projektu ustawy (dot. uchylenia poz. 76 i 77 w załączniku nr 3 do
ustawy)
Wykreślenie poz. 76 i 77 z załącznika nr 3 do ustawy (zmienionego ustawą z dnia
29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług) stanowi wykonanie
wyroku TSUE z dnia 28 października 2010 r. w sprawie C-49/09 Komisja Europejska
przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej, orzekającego o niezgodności z prawem Unii
Europejskiej stosowania przez Polskę obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 7 %
w odniesieniu do dostaw, importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia odzieży i dodatków
odzieżowych dla niemowląt oraz obuwia dziecięcego. Niewykonanie tego wyroku mogłoby
spowodować konsekwencje finansowe dla Polski.
32. Art. 1 pkt 34 projektu ustawy (dot. uchylenia załącznika nr 5 do ustawy)
Patrz: pkt 18 uzasadnienia.
33. Art. 1 pkt 35 projektu ustawy
Proponuje się, aby ogólną normą zastąpić w całej obecnej ustawie o VAT użyte w różnych
przypadkach wyrazy „Wspólnoty Europejskiej” lub „Wspólnoty” wyrazami „Unii
Europejskiej”. W związku z wejściem w życie Traktatu z Lizbony nie stosuje się już nazwy
23
Wspólnota Europejska, tylko Unia Europejska. W związku z tym jest konieczne
wprowadzenie stosownej zmiany.
34. Art. 2 projektu ustawy (zmiana ustawy – Prawo o miarach)
Proponuje się wprowadzenie zmian do ustawy – Prawo o miarach w związku z przekazaniem
zagadnień technicznych i badań kas rejestrujących do zakresu kompetencji Prezesa GUM oraz
nadaniu tym czynnościom charakteru odpłatnego. Patrz: pkt 25 uzasadnienia.
35. Art. 3 projektu ustawy
Przepis przejściowy do zmiany wynikającej z art. 33a.
Wprowadza się przepis przejściowy, zgodnie z którym, w sytuacji gdy obowiązek podatkowy
z tytułu importu towarów objętych regulacjami przepisów art. 33a powstał przed wejściem
w życie nowej ustawy, będą stosowane dotychczasowe przepisy.
36. Art. 4 projektu ustawy
Przepis przejściowy do zmiany wynikającej z dodawanego w art. 37 ust. 1a.
37. Art. 5 projektu ustawy
Przepis przejściowy do zmiany wynikającej z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT.
Patrz: pkt 20 uzasadnienia.
38. Art. 6 projektu ustawy
Przepis przejściowy do zmian wprowadzonych w art. 111 ustawy o VAT.
Patrz: pkt 25 uzasadnienia.
39. Art. 7 projektu ustawy
Projekt określa, iż ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2011 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 27
oraz art. 2 i 6, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2011 r.
Blok zmian dotyczących nowych procedur badania kas rejestrujących i nowych obowiązków
nałożonych na Prezesa Głównego Urzędu Miar, z uwagi na procedury dostosowawcze,
powinien wejść w życie z dniem 1 lipca 2011 r.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3738 › Pobierz plik
- 3738-001 › Pobierz plik
- 3738-003 › Pobierz plik
- 3738-002 › Pobierz plik
- 3738-004 › Pobierz plik