Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach
- projekt ma na celu dostosowanie przepisów do zmian w prawie celnym, ułatwienie rozliczeń podatku związanego z importem towarów przesyłanych następnie za granicę, uwolnienie od ciężaru składania zabezpieczeń przy stosowaniu w imporcie towarów niektórych procedur uproszczonych, uproszczenie procedury przejścia przez rolnika ryczałtowego na rozliczanie podatku według zasad ogólnych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3738
- Data wpłynięcia: 2010-12-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach
- data uchwalenia: 2011-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 64, poz. 332
3738
załącznikiem do dokumentu - ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH.
Informacja o dokonanej sprzedaży jest dokumentem o formacie A4 zadrukowanym
dwustronnie. Dokument na obu stronach posiada tło koloru jasnozielonego, na którym
widnieją powtarzające się napisy koloru białego ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH o
wysokości 2 mm.
Wszystkie pozostałe napisy zamieszczone na tym dokumencie wykonane są w kolorze
czarnym.
Na czołowej stronie w lewym górnym rogu umieszczony jest znak, o którym mowa w
załączniku nr 1, pomniejszony w skali 1 : 6. W prawym górnym rogu na tym samym
poziomie występuje napis: POLSKA, natomiast pośrodku, również na tym samym poziomie,
napis: INFORMACJA O DOKONANEJ SPRZEDAŻY, a pod nim /INFORMATION
ABOUT SALE MADE/.
Niżej znajduje się napis: Załącznik do dokumentu ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH, a
pod nim napis: /Annex to the dokument TAX FREE FOR TOURIST/.
Poniżej, z prawej strony dokumentu, znajduje się napis: Załącznik numer /Annex No./ oraz
zaznaczone miejsce na wpisanie numeru.
Niżej, z lewej strony dokumentu, znajduje się napis: Pieczęć sprzedawcy zawierająca nazwę i
adres oraz NIP, a pod nim napis: /Seller’s stamp including name, address and identification
number/. Ponad tymi napisami zaznaczono miejsce na przystawienie pieczęci.
Pośrodku strony, zamieszczono następujące napisy:
Do dokumentu numer /To dokument No./.....................................................
Nabywca /Purchaser/:
Nazwisko /Surname/ .......................................................................................
Imię /Name/ .....................................................................................................
Niżej zamieszczona jest tabela składająca się z czternastu wierszy i dziewięciu kolumn.
W pierwszym wierszu tej tabeli (nagłówku) znajdują się napisy, odpowiednio w każdej
kolumnie, w następującej kolejności: Lp. /No./, Nazwa towaru /Name of goods/, Jednostka
miary /Unit of measure/, Ilość towaru /Quantity of goods/, Cena jednostkowa bez podatku
/Unit price excluding tax/, Wartość towaru bez podatku /Value of goods excluding tax/,
Stawka podatku VAT w % /VAT rate %/, Kwota podatku w zł /Amount of tax in PLN/,
Wartość towaru z podatkiem VAT /Value of goods including VAT/.
Trzynaście kolejnych wierszy pozostaje niezapisanych.
Na drugiej stronie INFORMACJI O DOKONANEJ SPRZEDAŻY znajduje się tabela
składająca się z dwudziestu jeden wierszy i dziewięciu kolumn.
W pierwszym wierszu tej tabeli (nagłówku) znajdują się napisy, odpowiednio w każdej
kolumnie, w następującej kolejności: Lp. /No./, Nazwa towaru /Name of goods/, Jednostka
miary /Unit of measure/, Ilość towaru /Quantity of goods/, Cena jednostkowa bez podatku
/Unit price excluding tax/, Wartość towaru bez podatku /Value of goods excluding tax/,
Stawka podatku VAT w % /VAT rate %/, Kwota podatku w zł /Amount of tax in PLN/,
Wartość towaru z podatkiem VAT /Value of goods including VAT/.
Dwadzieścia kolejnych wierszy pozostaje niezapisanych.
Poniżej tabeli, z prawej strony, znajduje się wiersz składający się z trzech kolumn.
W pierwszej kolumnie znajduje się napis: Razem*, a pod nim napis: /Total/*. Następne
9
kolumny umieszczono odpowiednio pod kolumnami: Kwota podatku w zł, Wartość towaru z
podatkiem VAT.
Pod tabelą znajdują się napisy o następującej treści:
*) Należy wpisać odpowiednio: łączną kwotę podatku w zł będącą sumą kwot podatku od
wszystkich sprzedanych podróżnemu towarów i wartość towarów z podatkiem VAT będącą
sumą wartości wszystkich sprzedanych podróżnemu towarów, a pod nim napis: *)/One
should indicate respectively: total amound of tax in PLN representing a sum of amounts of tax
on all goods sold to a tourist, value of goods including VAT representing a sum of all values
of goods sold to a tourist/.
10
Załącznik nr 4
Wzór stempla potwierdzającego wywóz towaru z terytorium Wspólnoty na dokumencie
będącym podstawą do zwrotu podróżnym podatku od towarów i usług.
Stemplem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty na dokumencie
będącym podstawą do zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym - osobom fizycznym
nie mającym stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty - jest stempel
zaopatrzony w numerator.
Stempel ten ma kształt prostokąta o wymiarach 47 x 25 mm.
W centralnej części stempla umieszczone są: pięciocyfrowy numer, zmieniający się przy
każdorazowym przystawieniu stempla, oraz datownik - w układzie RR-MM-DD (dwucyfrowe
oznaczenie roku, dwucyfrowe oznaczenie miesiąc i dwucyfrowe oznaczenie dnia). Wysokość
cyfr w tej części stempla wynosi 3,5 mm.
W górnej części stempla znajduje się nazwa urzędu celnego w rozumieniu przepisów celnych.
Pod nazwą urzędu celnego umieszczony jest sześciocyfrowy kod identyfikacyjny oddziału
celnego, na terenie którego znajduje się dany punkt potwierdzeń wywozu, a obok niego
czterocyfrowy numer stempla.
Przed numerem kodu, po numerze kodu a także przed numerem stempla i po numerze
stempla, umieszczone są gwiazdki.
Wysokość liter i cyfr znajdujących się w górnej części stempla wynosi 3 mm.
W dolnej części stempla znajduje się napis „VAT-ZWROT”, którego litery mają 4 mm
wysokości. Przed tym napisem, a także po nim, umieszczone są krzyżyki.
11
U z a s a d n i e n i e
Projektowane rozporządzenie jest wykonaniem delegacji zawartych w art. 130 ust. 1 ustawy z
dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn.zm),
zobowiązujących Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w
drodze rozporządzenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w
punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług,
imiennego dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz
stempla potwierdzającego wywóz towarów.
Wydanie projektowanego rozporządzenia jest konieczne z uwagi na zmianę przepisu art. 127
ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, polegającą na umożliwieniu dokonywania
zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym w formie bezgotówkowej.
Projektowane rozporządzenie w pełni odpowiada zakresowi delegacji ustawowej.
Zakres spraw regulowany projektowanym rozporządzeniem jest obecnie regulowany w
rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów:
znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od
których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego dokumentu będącego
podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla potwierdzającego wywóz
towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz. U. Nr 88, poz. 838).
Projektowane rozporządzenie wprowadza przepisy przejściowe, które zakładają, iż imienne
dokumenty będące podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym, zgodne ze wzorem
określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie
określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach
sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, imiennego
dokumentu będącego podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym oraz stempla
potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty (Dz. U. Nr 88, poz. 838) mogą
być stosowane w przypadku, gdy podróżny wnioskuje o zwrot podatku w formie wypłaty
gotówkowej.
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych ze środowiskiem m.in.
doradców podatkowych, pracodawców, radców prawnych i biznesu oraz przedmiotem
uzgodnień międzyresortowych.
Projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem ............., tj. razem z wejściem
w życie ustawy z dnia...................... o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U.
Nr ........, poz......).
12
Ocena skutków regulacji:
1. Podmioty, na które oddziałuje regulacja.
Przedmiotowa regulacja będzie oddziaływała na sprzedawców, podmioty pośredniczące
w zwrotach podatku podróżnym oraz podróżnych.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie przedmiotowego rozporządzenia nie wiąże się ze zwiększeniem
wydatków lub zmniejszeniem dochodów budżetu państwa oraz budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przedmiotowe rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Przedmiotowa regulacja nie wywiera wpływu na konkurencyjność wewnętrzną i
zewnętrzną gospodarki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
5. Wpływ na sytuację i rozwój regionów.
Rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionów.
6. Wyniki konsultacji społecznych.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na
stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), zgodnie z art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169,
poz. 1414, z późn.zm.).
13
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3738 › Pobierz plik
- 3738-001 › Pobierz plik
- 3738-003 › Pobierz plik
- 3738-002 › Pobierz plik
- 3738-004 › Pobierz plik