eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach

- projekt ma na celu dostosowanie przepisów do zmian w prawie celnym, ułatwienie rozliczeń podatku związanego z importem towarów przesyłanych następnie za granicę, uwolnienie od ciężaru składania zabezpieczeń przy stosowaniu w imporcie towarów niektórych procedur uproszczonych, uproszczenie procedury przejścia przez rolnika ryczałtowego na rozliczanie podatku według zasad ogólnych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3738
  • Data wpłynięcia: 2010-12-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach
  • data uchwalenia: 2011-03-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 64, poz. 332

3738


4
Ocena skutków regulacji:
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt prawny.
Przedmiotowa regulacja będzie oddziaływała na podmioty będące przedstawicielami
podatkowymi.

2. Konsultacje społeczne.
Przedmiot rozporządzenia nie wymaga konsultacji społecznych, gdyż regulacje zawarte w
rozporządzeniu nie będą powodowały skutków społecznych.

3. Wpływ projektowanego aktu prawnego:
a) na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Projekt nie spowoduje zwiększenia wydatków lub zmniejszenia dochodów jednostek
sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego.
b) na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
c) na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Przedmiotowa regulacja może wpłynąć na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw w szczególności agencji
celnych, spedytorów i przewoźników poprzez zachęcanie unijnych importerów do
dokonywania w Polsce odpraw celnych towarów.
d) na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowe rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

4. ródła finansowania
Wprowadzenie w życie regulacji zawartych w projektowanym rozporządzeniu nie wymaga
dodatkowych nakładów finansowych.
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia


w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym musz odpowiadać kasy
rejestruj ce oraz warunków ich stosowania

Na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1
Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące;
2) dane, które powinien zawierać wniosek producenta krajowego lub importera kas o wydanie
potwierdzenia wymienionego w art. 111 ust. 6 b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, jak również rodzaje dokumentów, w tym
oświadczeń, oraz urządzeń, które mają być przedstawione wraz z wnioskiem;
3) warunki stosowania kas przez podatników;
4) warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas, mające znaczenie dla
ewidencjonowania;
5) okres, na który wydawane jest potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6 b ustawy;
6) terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy.

§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) drukarce kasy - rozumie się przez to urządzenie drukujące wszystkie dokumenty
dopuszczone programem pracy kasy do druku przez daną kasę;
2) fiskalizacji kasy - rozumie się przez to jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę
modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego
raportu fiskalnego;
3) importerze - rozumie się przez to osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą
osobowości prawnej oraz osobę fizyczną mającą siedzibę lub miejsce zamieszkania na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która w zakresie prowadzonej działalności
gospodarczej dokonała importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia kas i wprowadza je

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz.1592).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr
143, poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029, z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr
192, poz. 1382, oraz z 2008 r. Nr 74, poz. 444, Nr 130, poz. 826, Nr 141, poz. 888 i Nr 209, poz 1320, z
2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 116, poz. 979, Nr 195, poz. 1504 i Nr 215, poz. 1666 oraz z 2010 r. Nr 57, poz.
357, Nr 75, poz. 473, Nr 107, poz. 679 i Nr 226, poz. 1476.

do obrotu;
4) kasie - rozumie się przez to kasę rejestrującą;
5) kasie z elektronicznym zapisem kopii – rozumie się przez to kasę konstrukcyjnie
dostosowaną do sporządzania kopii drukowanych dokumentów fiskalnych i niefiskalnych w
postaci zapisu na informatycznych nośnikach danych;
6) module fiskalnym kasy - rozumie się przez to urządzenie ewidencjonujące obrót i
wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem
wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy;
7) numerze identyfikacji podatkowej podatnika (NIP) - rozumie się przez to numer identyfikacji
podatkowej podatnika w rozumieniu przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników;
8) numerze kontrolnym - rozumie się przez to numer generowany przez program pracy kasy, z
uwzględnieniem czynnika cyfrowego nieznanego użytkownikowi kasy, umieszczony w
przypadkach określonych w rozporządzeniu na drukowanym przez kasę paragonie
fiskalnym lub fakturze VAT oraz dobowym raporcie fiskalnym, który potwierdza, że
dokument ten został wyemitowany przez dany typ kasy;
9) numerze unikatowym kasy - rozumie się przez to indywidualny i niepowtarzalny numer
nadawany pamięci fiskalnej kasy z puli numerów przydzielanych przez ministra właściwego
do spraw finansów publicznych, identyfikujący każdą kasę, który nie może być przypisany
innym urządzeniom;
10) pamięci fiskalnej kasy - rozumie się przez to urządzenie umieszczone w twardej
nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą
programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych,
które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia;
11) paragonie fiskalnym - rozumie się przez to wydrukowany dla nabywcy przez kasę w
momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży;
12) podatku - rozumie się przez to podatek od towarów i usług;
13) podatniku - rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług;
14) producencie krajowym - rozumie się przez to osobę prawną, jednostkę organizacyjną
niemającą osobowości prawnej oraz osobę fizyczną mającą siedzibę lub miejsce
zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która w zakresie prowadzonej
działalności gospodarczej wytworzyła i wprowadza do obrotu kasy;
15) programie aplikacyjnym kasy - rozumie się przez to program współpracujący z programem
pracy kasy, odpowiedzialny za prawidłowe zaprogramowanie funkcji kasy oraz
zabezpieczający przed wprowadzeniem do kas funkcji, rozwiązań technicznych i
programowych niedopuszczonych programem pracy kasy;
16) programie archiwizującym – rozumie się przez to program odpowiedzialny za
przekazywanie danych do archiwizowania na informatycznych nośnikach danych oraz za
sterowanie archiwizowaniem;
17) programie pracy kasy - rozumie się przez to program pracy modułu fiskalnego kasy,
dopuszczony do stosowania zgodnie z art. 111 ust. 6 b ustawy przez ministra właściwego
do spraw finansów publicznych, zapewniający prawidłowy i trwały jednokrotny zapis
wysokości obrotu i kwot podatku w pamięci fiskalnej kasy oraz wydruk oryginału i kopii
paragonów fiskalnych, faktur VAT, raportów fiskalnych oraz wydruków niefiskalnych lub ich
przekazywanie na informatyczne nośniki danych;
18) raporcie fiskalnym (dobowym, miesięcznym, okresowym lub rozliczeniowym) - rozumie się
przez to dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za
daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz
sprzedaży zwolnionej od podatku;
19) serwisie kas - rozumie się przez to czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i
konserwacje oraz przeglądy techniczne prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia;

2
20) sprzedaży - rozumie się przez to czynności, o których mowa w art. 2 pkt 22 ustawy;
21) urzędzie skarbowym - rozumie się przez to urząd skarbowy w rozumieniu art. 2 pkt 13
ustawy;
22) wydruku niefiskalnym - rozumie się przez to każdy niezawierający transakcji sprzedaży
dokument wydrukowany przez kasę przed jej fiskalizacją oraz każdy inny dokument
niezawierający transakcji sprzedaży, dopuszczony programem pracy kasy do druku, poza
paragonem fiskalnym, fakturą VAT i raportami fiskalnymi.


§ 3.
1. Kasa jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część składową systemu
kasowego.
2. Ze względu na konstrukcję, kasy dzieli się na:
1) kasy elektroniczne - kasy z programem aplikacyjnym kasy, posiadające własną bazę danych
o towarach i usługach z możliwością jej zmiany wyłącznie poprzez zdefiniowaną funkcję
stałego programu aplikacyjnego kasy;
2) kasy współpracujące z komputerem - kasy elektroniczne, których baza danych o towarach i
usługach może być zmieniana przy zastosowaniu programu komputerowego poprzez
wbudowany określony interfejs;
3) kasy bez programu aplikacyjnego - kasy z modułem fiskalnym, bez programu aplikacyjnego
kasy, sterowane kompatybilnym komputerowym programem aplikacyjnym kasy poprzez
wbudowany określony interfejs umożliwiający między innymi połączenie kasy przewodowo z
komputerem w obrębie obsługującego klienta stanowiska kasowego (drukarki fiskalne); w
kasach tych funkcję wyświetlacza dla operatora może spełniać monitor komputera;
4) kasy komputerowe - kasy z modułem fiskalnym kasy, zbudowane na bazie komputera ze
standardowym systemem operacyjnym z możliwością współpracy poprzez wewnętrzny
wbudowany określony interfejs modułu fiskalnego kasy z kompatybilnym komputerowym
programem aplikacyjnym kasy;
5) terminale kasowe - kasy z modułem fiskalnym kasy, bez programu aplikacyjnego, sterowane
za pomocą programu komputerowego z zapisanym w nim programem aplikacyjnym kasy i
stanowiące wraz z nim zamknięty system kasowy;
6) kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, których program i konstrukcja są związane ze
szczególnym zastosowaniem, a związane z tym szczególne funkcje, konstrukcja i
dokumenty emitowane przez takie kasy oraz ich zastosowanie określa rozporządzenie lub
potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy.

Rozdział 2
Szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy

§ 4.
1. Kasa, z zastrzeżeniem ust. 2, musi odpowiadać następującym kryteriom:
1) być zbudowana co najmniej z następujących elementów:
a) modułu fiskalnego kasy wraz z pamięcią fiskalną kasy, z tym że w przypadku systemu
kasowego pamięć fiskalną kasy musi posiadać każda kasa wchodząca w skład systemu;
nie dopuszcza się instalowania pamięci fiskalnej kasy w jednostce centralnej systemu,
b) drukarki kasy,
c) dwóch wyświetlaczy (ekranu lub monitora) przeznaczonych do odczytu danych o wartości
sprzedaży, z których jeden musi zapewniać łatwy odczyt wartości sprzedaży przez
kupującego; pojemność znakowa wyświetlacza nie może zawierać mniej miejsc
znakowych niż wynosi łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku;
2) zawierać pamięć fiskalną kasy wbudowaną w części kasy niedostępnej dla użytkownika

3
kasy, umieszczoną w gnieździe związanym nierozłącznie z obudową, zalanym twardą
nieprzezroczystą masą oraz zabezpieczoną w sposób powodujący jej zniszczenie w
momencie naruszenia;
3) zapewniać rejestrację w pamięci fiskalnej kasy co najmniej 1.830 raportów fiskalnych
dobowych, 200 awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej kasy, 30 zmian stawek podatku;
4) posiadać sygnalizację dopełniania się przy zapisie każdego z ostatnich 30 raportów
dobowych;
5) zawierać zabezpieczenia uniemożliwiające likwidację zapisów zawartych w ewidencjach i
pamięci fiskalnej kasy, w szczególności z powodu braku zasilania;
6) obudowa każdej kasy musi być zabezpieczona plombą ołowianą w sposób powodujący jej
zniszczenie w przypadku naruszenia;
7) posiadać zasilanie sieciowo-bateryjne, sieciowo-akumulatorowe, bateryjne lub

akumulatorowe, które musi zapewnić uzyskanie wydruku minimum 200 paragonów
fiskalnych, średnio każdy o zawartości 30 wierszy druku, w czasie 48 godzin od momentu
zaniku zasilania sieciowego;
8) nie może zawierać rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i wykonywać funkcji, które
mogą prowadzić do nieprawidłowego wyliczania obrotu i kwot podatku należnego;
9) kasa dostarczona podatnikowi musi być zaplombowana plombą ołowianą;
10) kasa powinna również posiadać inne zabezpieczenia o standardzie nie niższym niż
zastosowany w konstrukcji i programie pracy kas dopuszczanych do stosowania na
podstawie dotychczasowych przepisów.
2. W przypadku kasy o zastosowaniu specjalnym przeznaczonej do prowadzenia ewidencji
przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami:
1) kasa, w miejsce wbudowania wyświetlacza, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, może
współpracować z zespołem opłat lub zespołem dopłat taksometru dla zapewnienia realizacji
funkcji odczytu wartości usługi zaewidencjonowanej przez kasę;
2) kasa, w miejsce zasilania, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, musi posiadać zasilanie z instalacji
pojazdu samochodowego oraz wewnętrzne zasilanie akumulatorowo-bateryjne, które
powinno zapewniać uzyskanie wydruku minimum 20 paragonów fiskalnych, średnio każdy o
zawartości 20 wierszy druku, w czasie 8 godzin od momentu zaniku zasilania z instalacji
pojazdu samochodowego;
3) kasa musi również odpowiadać następującym kryteriom:
a) być połączona z taksometrem w sposób nierozłączny lub przez system złącza
zabezpieczonego przed ingerencją użytkownika kasy lub osób trzecich, zapewniający
transmisję danych rejestrowanych przez taksometr do kasy, a odłączenie lub
uszkodzenie kasy uniemożliwiające jej działanie musi powodować blokadę działania
taksometru najpóźniej po wykonaniu operacji kończących kurs,
b) w zakresie sposobu plombowania uwzględniać również wymagane odrębnymi przepisami
systemy zabezpieczeń taksometrów,
c) w przypadku kas wyposażonych we wspólną z taksometrem płytę główną - posiadać
rozwiązania konstrukcyjne umożliwiające przeprowadzenie czynności fiskalizacji kasy
jedynie przez serwisanta kas, przy czym wykonanie tych czynności powinno być możliwe
bez naruszenia cech legalizacji lub cech zabezpieczających umieszczonych na
taksometrze.
3. Do każdej kasy obowiązkowo dołącza się:
1) książkę kasy , której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz instrukcję jej
obsługi;
2) autoryzowany program współpracujący z kasą służący do odczytu pamięci fiskalnej kasy,
umożliwiający w systemach ogólnie dostępnych odczyt, wydruk oraz nagranie na
informatyczny nośnik danych (w tym jednokrotnego zapisu) raportów fiskalnych okresowych
za wskazany okres.

4
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: