Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
projekt ustawy dotyczy kontynuacji reformy sprawiedliwości przez elastyczne kształtowanie struktury organizacyjnej sądów rejonowych i okręgowych, wykorzystania kadry orzeczniczej i środków finansowych wydatkowanych na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości oraz modyfikacji zasad sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów powszechnych i usprawnienia zarządzania kadrami
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3655
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 203, poz. 1192
3655
30
„§ 1. W składzie sądu może brać udział tylko jeden sędzia innego sądu.”;
38) w dziale II tytuł rozdziału 1 otrzymuje brzmienie:
„Powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim”;
39) w art. 56:
a) § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. W razie zwolnienia stanowiska sędziowskiego w sądach działających na obszarze danej
apelacji, prezes sądu apelacyjnego niezwłocznie zawiadamia o tym Ministra
Sprawiedliwości, który, w oparciu o kryteria wymienione w § 1, przydziela stanowisko do
danego albo innego sądu albo stanowisko znosi.”,
b) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. O wolnym stanowisku nie obwieszcza się, jeżeli jego obsadzenie następuje w drodze
przeniesienia służbowego sędziego równorzędnego sądu lub w trybie art. 74 § 1a.”;
40) w art. 57:
a) po § 1 dodaje się § 1a – 1l w brzmieniu:
„§ 1a. Kandydat na wolne stanowisko sędziowskie, który zajmuje stanowisko sędziego sądu
powszechnego, sędziego sądu administracyjnego, sędziego sądu wojskowego bądź też
referendarza sądowego, do karty zgłoszenia dołącza wykaz sygnatur akt stu spraw
sądowych różnych kategorii, w których rozpoznawaniu brał udział, a w przypadku
mniejszej liczby takich spraw – wykaz sygnatur akt wszystkich tych spraw.
§ 1b. Kandydat na wolne stanowisko sędziowskie, który zajmuje stanowisko prokuratora albo
asesora prokuratorskiego, do karty zgłoszenia dołącza wykaz sygnatur akt stu spraw,
w których prowadził lub nadzorował postępowanie przygotowawcze, sporządził akt
oskarżenia lub środki zaskarżenia bądź występował przed sądem lub składał pisma
procesowe, a w przypadku mniejszej liczby takich spraw – wykaz sygnatur akt wszystkich
tych spraw.
§ 1c. Kandydat na wolne stanowisko sędziowskie, który wykonuje zawód adwokata lub radcy
prawnego bądź zajmuje stanowisko starszego radcy lub radcy Prokuratorii Generalnej
Skarbu Państwa, do karty zgłoszenia dołącza wykaz sygnatur stu akt spraw sądowych
różnych kategorii, w których występował w charakterze zastępcy procesowego, a jeżeli
występował w mniejszej liczbie spraw – wykaz sygnatur wszystkich akt tych spraw,
ze wskazaniem sądów, w których sprawy te toczyły się lub toczą, lub odpisy wszystkich,
jednak nie więcej niż stu, opinii prawnych i innych dokumentów sporządzonych
31
w związku ze stosowaniem lub tworzeniem prawa; starszy radca i radca Prokuratorii
Generalnej Skarbu Państwa dołącza ponadto opinię przełożonego.
§ 1d. Kandydat na wolne stanowisko sędziowskie, który wykonuje zawód notariusza, do karty
zgłoszenia dołącza wykaz stu aktów notarialnych, obejmujących różne kategorie spraw,
a jeżeli sporządził mniejszą ich liczbę – wykaz wszystkich tych aktów.
§ 1e. Kandydat na wolne stanowisko sędziowskie, będący profesorem lub doktorem
habilitowanym nauk prawnych w polskich szkołach wyższych, w Polskiej Akademii Nauk
oraz w instytutach naukowo-badawczych, do karty zgłoszenia dołącza wykaz publikacji
wraz z opiniami recenzentów, jeżeli były sporządzone, odpisy sporządzonych opinii
prawnych oraz charakterystykę osiągnięć w zakresie kształcenia kadr lub dorobku
naukowego.
§ 1f. Kandydat na wolne stanowisko sędziowskie, który zajmuje stanowisko asystenta
sędziego, do karty zgłoszenia dołącza sto projektów orzeczeń lub uzasadnień w sprawach
różnych kategorii, poświadczonych przez sędziego, pod nadzorem którego wykonywał
czynności, a w przypadku mniejszej liczby takich projektów – odpisy wszystkich tych
projektów.
§ 1g. Kandydat na wolne stanowisko sędziowskie, zajmujący stanowisko sędziego,
prokuratora, referendarza sądowego bądź asystenta sędziego, który w
okresie
poprzedzającym obwieszczenie był delegowany do pełnienia czynności
administracyjnych w Ministerstwie Sprawiedliwości lub innej jednostce organizacyjnej
podległej Ministrowi Sprawiedliwości albo przez niego nadzorowanej, do karty
zgłoszenia dołącza także opis wykonywanych w okresie delegowania czynności wraz
z opinią przełożonego.
§ 1h. Przepis § 1g stosuje się odpowiednio w przypadku delegowania:
1) do pełnienia czynności w Biurze Krajowej Rady Sądownictwa,
2) do pełnienia czynności lub prowadzenia zajęć szkoleniowych w Krajowej Szkole
Sądownictwa i Prokuratury,
3) do pełnienia obowiązków w międzynarodowej sędziowskiej organizacji pozarządowej,
4) do pełnienia obowiązków lub pełnienia określonej funkcji poza granicami państwa
w ramach działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe lub
ponadnarodowe oraz zespoły międzynarodowe, działające na podstawie umów
międzynarodowych, w tym umów konstytuujących organizacje międzynarodowe,
32
ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską.
§ 1i. Przełożonym, o którym mowa w § 1g i 1h, jest osoba kierująca jednostką, do której
delegowanie nastąpiło, a w przypadku podziału tej jednostki na departamenty, biura bądź
inne równorzędne komórki organizacyjne – osoba kierująca tymi komórkami. W stosunku
do osób kierujących daną jednostką lub komórką organizacyjną za przełożonego uznaje
się osobę sprawującą funkcję nadrzędną.
§ 1j. Do kandydata na wolne stanowisko sędziowskie, który zajmuje stanowisko prezesa lub
wiceprezesa Prokuratorii Generalnej, stosuje się odpowiednio, stosownie do zawodu
wykonywanego przed powołaniem na to stanowisko, przepisy § 1a – 1e lub 1g.
§ 1k. Do kandydata na wolne stanowisko sędziowskie, który wykonywał więcej niż jeden
z zawodów wskazanych w przepisach § 1a – 1f i 1j, stosuje się przepisy § 1a – 1g, z tym
że łączna liczba zamieszczonych w wykazie sygnatur akt spraw lub odpisów opinii
prawnych i innych dokumentów, o których mowa w tych przepisach, nie może
przekraczać dwustu.
§ 1l. Do karty zgłoszenia kandydat może dołączyć także inne dokumenty popierające jego
kandydaturę, w szczególności opinie i rekomendacje.”,
b) § 2 i 2a otrzymują brzmienie:
„§ 2. Kandydaturę na wolne stanowisko sędziego sądu rejonowego zgłasza się prezesowi
właściwego sądu okręgowego, zaś na pozostałe wolne stanowiska sędziowskie –
prezesowi sądu apelacyjnego.
§ 2a. Jeżeli swoją kandydaturę zgłosiła osoba, która nie spełnia warunków do objęcia
stanowiska sędziego sądu powszechnego, o których mowa w art. 61 § 1 pkt 1 oraz 3 – 7
lub § 2 – 5 albo w art. 63 i 64 oraz w art. 65 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o Krajowej
Szkole Sądownictwa i Prokuratury (Dz. U. Nr 26, poz. 157, z późn. zm.4)), albo
zgłoszenie nastąpiło po upływie terminu, o którym mowa w § 1, lub nie spełnia wymogów
formalnych określonych w tym przepisie lub w przepisach § 1a – 1g, właściwy prezes
sądu zawiadamia zgłaszającego o pozostawieniu zgłoszenia bez rozpatrzenia, podając
przyczynę pozostawienia zgłoszenia bez rozpatrzenia. Osoba, której zgłoszenie
pozostawiono bez rozpatrzenia, może, w terminie tygodnia, złożyć pisemne zastrzeżenie.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 56, poz. 459, Nr 178, poz. 1375 i Nr 223, poz. 1777.
33
Jeżeli prezes sądu nie uwzględni zastrzeżenia, niezwłocznie przekazuje je wraz ze
zgłoszeniem Krajowej Radzie Sądownictwa. W przedmiocie pozostawienia zgłoszenia
bez rozpatrzenia rozstrzyga Krajowa Rada Sądownictwa.”,
c) uchyla się § 3;
41) po art. 57 dodaje się art. 57a – 57i w brzmieniu:
„Art. 57a. § 1. Prezes sądu, któremu złożono kartę zgłoszenia, po stwierdzeniu spełniania przez
kandydata warunków oraz wymogów formalnych zgłoszenia, zarządza dokonanie oceny
kwalifikacji kandydata.
§ 2. Oceny kwalifikacji kandydata na wolne stanowisko sędziego sądu apelacyjnego albo
sędziego sądu okręgowego dokonuje sędzia wizytator, wyznaczony przez prezesa sądu
apelacyjnego spośród sędziów, o których mowa w art. 37c § 2 , a na stanowisko sędziego
sądu rejonowego – sędzia wizytator, wyznaczony przez prezesa sądu okręgowego spośród
sędziów, o których mowa w art. 37c § 3. Oceny kwalifikacji nie może dokonywać sędzia
wizytator, będący małżonkiem, krewnym albo powinowatym kandydata lub pozostający
wobec niego w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione
wątpliwości co do bezstronności sędziego wizytatora.
§ 3. Jeżeli na jedno wolne stanowisko sędziowskie zgłosił się więcej niż jeden kandydat, oceny
kwalifikacji tych kandydatów dokonuje ten sam sędzia wizytator, chyba że z uwagi na
liczbę kandydatów bądź z innych ważnych przyczyn nie jest to możliwe. Oceny kwalifikacji
żadnego z kandydatów nie może dokonywać sędzia wizytator, będący małżonkiem,
krewnym albo powinowatym chociażby jednego z nich lub pozostający wobec jednego
z nich w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione
wątpliwości co do bezstronności sędziego wizytatora.
§ 4. Prezes sądu, któremu złożono kartę zgłoszenia, zapoznaje kandydata z oceną kwalifikacji.
Kandydat w terminie dwóch tygodni od daty zapoznania się z oceną ma prawo złożyć temu
prezesowi pisemne uwagi do oceny kwalifikacyjnej.
§ 5. Uwagi złożone po terminie prezes sądu pozostawia bez rozpatrzenia, podając przyczynę
pozostawienia złożonych uwag bez rozpatrzenia. Kandydat, którego uwagi pozostawiono
bez rozpatrzenia, w terminie tygodnia może złożyć pisemne zastrzeżenie.
§ 6. Jeżeli prezes sądu nie uwzględni zastrzeżenia, przekazuje je, wraz z uwagami, Krajowej
Radzie Sądownictwa, która rozstrzyga w przedmiocie pozostawienia uwag bez rozpatrzenia.
34
§ 7. Prezes sądu, po stwierdzeniu, że uwagi wniesiono prawidłowo, niezwłocznie zarządza ich
rozpatrzenie przez trzech sędziów wizytatorów, wyznaczonych na zasadach określonych
w § 2. W rozpatrywaniu uwag nie może brać udziału sędzia, który dokonał oceny
kwalifikacji. Sędziowie wizytatorzy rozpatrują uwagi w terminie nie dłuższym niż
trzydzieści dni.
§ 8. Sędziowie wizytatorzy po rozpatrzeniu uwag podtrzymują ocenę kwalifikacji kandydata, do
której uwagi zgłoszono, albo dokonują oceny odmiennej. Stanowisko sędziów wizytatorów
sporządza się na piśmie wraz z uzasadnieniem i doręcza się kandydatowi.
§ 9. Po upływie terminu, o którym mowa w § 4, albo po rozpatrzeniu uwag w trybie § 6 – 8,
kandydaturę na wolne stanowisko sędziego sądu apelacyjnego albo sędziego sądu
okręgowego prezes sądu apelacyjnego przedstawia, wraz z oceną kwalifikacji, do
zaopiniowania kolegium sądu apelacyjnego, a następnie określa termin zgromadzenia
ogólnego sędziów apelacji, na którym kandydatura będzie oceniana. Kandydaturę na wolne
stanowisko sędziego sądu rejonowego prezes sądu okręgowego przedstawia, wraz z oceną
kwalifikacji, do zaopiniowania kolegium sądu okręgowego, a następnie określa termin
zgromadzenia ogólnego sędziów okręgu, na którym kandydatura będzie oceniana.
Art. 57b. § 1. Ocena kwalifikacji kandydata zajmującego stanowisko sędziego sądu
powszechnego, administracyjnego i wojskowego jest dokonywana w oparciu o kryteria
określone w art. 106a § 1 i 2 oraz obejmuje badanie poziomu merytorycznego orzecznictwa.
§ 2. Analiza pracy, o której mowa w § 1, jest dokonywana w oparciu o badanie co najmniej
pięćdziesięciu akt spraw różnych kategorii, wybranych losowo spośród wymienionych
w wykazie, o którym mowa w art. 57 § 1a, a także na podstawie danych gromadzonych
w urządzeniach ewidencyjnych prowadzonych w sądach, w tym na potrzeby statystyki
sądowej.
§ 3. Sędzia wizytator dokonujący oceny kwalifikacji kandydatów, o których mowa w § 1,
z urzędu obejmuje badaniem także nieujęte w wykazie akta dziesięciu spraw
niezakończonych, przydzielonych kandydatowi do rozpoznania, w których od momentu
pierwszej rejestracji upłynął najdłuższy okres, a także akta wszystkich spraw, w których
w
okresie ostatnich trzech lat poprzedzających zgłoszenie o wolnym stanowisku
sędziowskim zmieniono lub uchylono orzeczenia i przekazano sprawę do ponownego
rozpoznania oraz w których stwierdzono przewlekłość postępowania lub niezgodność
z prawem prawomocnego orzeczenia.