Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3630
- Data wpłynięcia: 2010-06-10
- Uchwalenie:
3630
Druk nr 3630
Warszawa, 10 czerwca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Marka Wikińskiego.
(-) Leszek Aleksandrzak; (-) Anna Bańkowska; (-) Witold Klepacz; (-) Jan
Kochanowski; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Jacek Kowalik; (-) Wacław
Martyniuk; (-) Jarosław Matwiejuk; (-) Henryk Milcarz; (-) Artur Ostrowski;
(-) Stanisław Rydzoń; (-) Stanisław Stec; (-) Tadeusz Tomaszewski; (-
) Marek Wikiński; (-) Bogusław Wontor.
PROJEKT
USTAWA
z dnia…………2010 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 1
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2000 r. Nr14, poz. 176 z późn. zm.), w art. 21 § 1 dodaje się pkt 138 w
brzmieniu:
„wartość umorzonego przez gminę czynszu wraz z odsetkami za mieszkanie
należące do gminy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym
kwoty 2.280 zł złotych”
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie w dniu 1 stycznia 2011 r.
UZASADNIENIE
Zgodnie z obecnym stanem prawnym umorzony przez gminę zaległy
czynsz oraz odsetki od niezapłaconego czynszu są dla lokatorów mieszkań nale-
żących do gminy przychodem z innych źródeł, co oznacza obowiązek zapłace-
nia podatku od umorzonego czynszu, czy odsetek od niezapłaconego czynszu.
Gmina umarzając zaległy czynsz oraz odsetki zobligowana jest do wystawienia
PIT-8C, a tym samym wskazania w nim kwoty umorzenia, co w konsekwencji
powoduje, że na lokatorze mieszkania należącego do gminy, któremu umorzono
zaległy czynsz oraz odsetki od niezapłaconego czynszu, ciąży obowiązek rozli-
czenia w zeznaniu rocznym kwoty umorzenia z w/w tytułu.
Umorzenie przez gminę zaległego czynszu oraz odsetek od niezapłacone-
go czynszu jest niewymierną korzyścią dla lokatorów mieszkań należących do
gminy, gdyż w/w lokatorzy oszczędzają określoną kwotę pieniędzy. Jednakże
nałożenie obowiązku płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytu-
łu umorzenia czynszu oraz odsetek od niezapłaconego czynszu na osoby, które
nie stać nawet na opłacanie czynszu nie wydaje się rozsądnym rozwiązaniem.
Gmina umarzając czynsz oraz odsetki od niezapłaconego czynszu rezygnuje z
części swojego budżetu i traktuje to jako pomoc socjalną, która to zwolniona
jest od podatku dochodowego.
Uchwalenie projektowanej nowelizacji ustawy o podatku dochodowym
od osób fizycznych nie spowoduje konieczności wydania nowych, bądź zmiany
już istniejących, aktów prawnych.
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie pociąga za sobą konieczności poniesienia dodatkowych wy-
datków budżetowych.
Przedłożony projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w
rozumieniu art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu RP.
Warszawa, 21 czerwca 2010 r.
BAS-WAPEiM-1049/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Marek Wikiński)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy dodaje pkt 138 w art. 21§1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 37).
Zmiana ma na celu zwolnienie od podatku dochodowego umorzonego przez
gminę czynszu, za mieszkanie należące do gminy, do kwoty nieprzekraczającej
w roku podatkowym 2280 zł.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2010 r.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt, nie jest objęta zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt nie reguluje kwestii objętych prawem Unii Europejskiej.
4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, podatek dochodowy.
Warszawa, 21 czerwca 2010 r.
BAS-WAPEiM-1050/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Marek Wikiński) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej
Projekt ustawy dodaje pkt 138 w art. 21§1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 37).
Zmiana ma na celu zwolnienie od podatku dochodowego umorzonego przez
gminę czynszu, za mieszkanie należące do gminy, do kwoty nieprzekraczającej
w roku podatkowym 2280 zł.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, podatek dochodowy.
strony :
[ 1 ]