Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3580
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3580
niecelowość tworzenia w niektórych przedsiębiorstwach państwowych rady
nadzorczej, której kompetencje pokrywać się będą częściowo
z kompetencjami rady pracowniczej, bez jednoczesnego precyzyjnego
rozgraniczenia kompetencji pomiędzy oboma organami przedsiębiorstwa
państwowego. Wątpliwości Pracodawców RP wzbudziła również
propozycja wprowadzenia terminu granicznego – 31 grudnia 2012 r. – na
dokonanie komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych. Uwagi te nie
zostały uwzględnione. Projekt dokładnie określa kompetencje rady
nadzorczej przedsiębiorstwa państwowego, a ich ewentualne pokrywanie
się z kompetencjami opiniodawczymi rady pracowniczej może być nawet
korzystne z punktu widzenia kontroli prowadzenia spraw przedsiębiorstwa
przez jego dyrektora. Uwaga dotycząca terminu granicznego, do którego
przedsiębiorstwa państwowe mogą funkcjonować w dotychczasowej
formie prawnej nie została uwzględniona z powodu jej niezgodności
z założeniami projektu przyjętymi przez Radę Ministrów –
z uwzględnieniem obowiązywania ustawy z dnia 12 maja 2006 r.
o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz o zmianie innych
ustaw (Dz. U. z 2006 r., Nr 107, poz. 721).
III. Skutki wprowadzenia regulacji
1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wszystkie generowane przez projektowaną ustawę wydatki budżetu państwa
będą przewidziane we właściwych częściach budżetu w ramach limitu
wydatków określanego co roku w ustawie budżetowej.
Uporządkowanie sfery wykonywania uprawnień Skarbu Państwa,
wprowadzenie jednolitych zasad nadzoru w tym zakresie, uzupełnienie
zasad o wybór członków organów nadzoru dokonywany przez Komitet
Nominacyjny w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa
oraz pozbawienie pracowników spółek prawa do wskazywania kandydatów
95
na członków rad nadzorczych i zarządów w spółkach z udziałem Skarbu
Państwa, co przeciwdziała powstawaniu konfliktu interesów u tych osób,
powinno pozytywnie wpłynąć na jakość, efektywność oraz rentowność
spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych. W tym
kontekście projektowana ustawa powinna wywrzeć pozytywny wpływ na
sektor finansów publicznych i budżet państwa, w dwóch głównych
aspektach. Po pierwsze, skuteczniejszy nadzór właścicielski może oznaczać
zwiększoną efektywność i rentowność spółek Skarbu Państwa, nie tylko
wyższe wpływy z CIT (co będzie odczuwalne dopiero w dalszej
perspektywie), ale również zapewni wpływy z tytułu dywidend i wpłat
z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, przysługujących
Skarbowi Państwa, jako właścicielowi. Po drugie, lepiej zarządzane
i nadzorowane, a tym samym bardziej rentowne, efektywne i generujące dla
właściciela zyski spółki są atrakcyjniejsze dla potencjalnych inwestorów, co
powinno podnieść konkurencyjność oferty prywatyzacyjnej Skarbu Państwa,
zwiększyć wartość sprzedawanych podmiotów i tym samym zapewnić
wyższe wpływy z prywatyzacji.
Powołanie Komitetu Nominacyjnego wpłynie na budżet państwa w części
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Obecnie szacuje się, że roczne koszty
funkcjonowania Komitetu Nominacyjnego to kwota 650.000,- zł.
Proponowane uchylenie stosowania ustawy z dnia 3 marca 2000 r.
o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi,
w stosunku do podmiotów o szczególnym znaczeniu dla Skarbu Państwa
w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa może wpłynąć
na podwyższenie kosztów funkcjonowania podmiotów, na które oddziałuje.
Pomimo zagrożenia podwyższenia kosztów działalności ww. podmiotów,
zakłada się poprawę efektywności ich funkcjonowania. Właściwe
uregulowanie zagadnień związanych z wynagradzaniem i przyznawaniem
świadczeń dodatkowych pozwoli bowiem na zatrudnianie i powoływanie
kompetentnej oraz odpowiednio zmotywowanej kadry zarządzającej
i nadzorującej. W podmiotach działających na rynku konkurencyjnym
nastawionych na osiąganie zysku przyczynić się to może do wzrostu
96
wypracowanego zysku, a tym samym do zwiększenia wpływów do budżetu
państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Równocześnie
budżet państwa zostanie zasilony dodatkowymi dochodami z tytułu podatku
dochodowego od osób fizycznych (PIT), bowiem dodatkowe kwoty
wynagrodzeń zostaną uwzględnione jako dochód osób je pobierających.
Utrzymanie możliwości przekazywania akcji spółek z udziałem Skarbu
Państwa jednostkom samorządu terytorialnego, uregulowanie ograniczeń
stawianych osobom wyznaczonym przez jednostki samorządu terytorialnego
do pełnienia funkcji członków rady nadzorczej oraz doprecyzowanie
przepisów dotyczących wnoszenia i zbywania akcji oraz udziałów
w spółkach komunalnych, nie niesie za sobą dodatkowych bezpośrednich
skutków dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
2. Wpływ na rynek pracy.
Zakłada się, że projektowana regulacja będzie miała dwojaki, pozytywny,
wpływ na rynek pracy. Podniesienie jakości zarządzania i nadzoru nad
spółkami z udziałem Skarbu Państwa powinno służyć zabezpieczeniu ich
funkcjonowania i tym samym utrzymaniu istniejących miejsc pracy, a także,
równolegle do poprawy sytuacji ekonomicznej tych podmiotów, powinno
prowadzić stopniowo do zwiększenia liczby miejsc pracy. Dobrze
nadzorowane i zarządzane podmioty z udziałem Skarbu Państwa mają
bowiem szansę na zdobycie nowych obszarów rynku, przez zamówienia
w sferze produkcji bąd usług, co będzie skutkowało wzrostem obrotów
oraz rosnącym zapotrzebowaniem na nowych pracowników.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Uporządkowanie sfery wykonywania uprawnień Skarbu Państwa,
wprowadzenie jednolitych zasad nadzoru w tym zakresie, uzupełnienie
zasad o wybór członków organów nadzoru dokonywany przez Komitet
Nominacyjny w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa
oraz pozbawienie pracowników spółek prawa do wskazywania kandydatów
na członków rad nadzorczych i zarządów w spółkach z udziałem Skarbu
97
powinno wpłynąć dodatnio na poprawę efektywności zarządzania
podmiotami z udziałem Skarbu Państwa, co poprawi ich konkurencyjność
i atrakcyjność. Jednakże należy podkreślić, że pozytywne efekty regulacji
w postaci wzrostu konkurencyjności całej polskiej gospodarki będą
widoczne w dłuższej perspektywie czasowej.
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionów.
Projektowana ustawa będzie mogła wpływać na sytuację i rozwój
regionalny, z racji możliwości nieodpłatnego zbywania pakietów akcji
spółek (komunalizację) przez ministra właściwego ds. Skarbu Państwa na
wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego lub
związku jednostek samorządu terytorialnego. Regulacja ta wpłynie na
silniejsze powiązanie spółek prowadzących działalność o charakterze
lokalnym z samorządami, dając tym ostatnim możliwość wykonywania
funkcji właścicielskich i kształtowania dalszego rozwoju wskazanych
podmiotów w oparciu o lokalne potrzeby i oczekiwania.
Równocześnie przedmiotowa ustawa, regulując ograniczenia stawiane
osobom wyznaczonym przez samorządy do pełnienia funkcji członków rady
nadzorczej oraz doprecyzowując przepisy dotyczące wnoszenia oraz
zbywania akcji i udziałów w spółkach komunalnych, przyczyni się do
wzrostu przejrzystości funkcjonowania nadzoru właścicielskiego nad
podmiotami samorządowymi. Pośrednio będzie to miało pozytywny wpływ
na poprawę efektywności funkcjonowania ww. podmiotów, a w efekcie na
rozwój i sytuację danego regionu.
IV. Wpływ na środowisko naturalne
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na środowisko naturalne.
V.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
10/69rch
98
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3580 › Pobierz plik
- 3580-001 › Pobierz plik
- 3580-002 › Pobierz plik
- 3580-003 › Pobierz plik
- 3580-005 › Pobierz plik
- 3580-004.PDF › Pobierz plik