eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580-001


Do druku nr 3580

Warszawa, 25 listopada 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-149-10



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Szanowny Panie Marszałku
W ślad za pismem z dnia 10 listopada 2010 r., przy którym przesłano
Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy

- o zasadach wykonywania niektórych
uprawnień Skarbu Państwa,

przekazuję, zgodnie z wymogami art. 34 ust. 4 Regulaminu Sejmu,
projekty aktów wykonawczych.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)

z dnia

w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców


Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia .............................. r. o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ....., poz. .....) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. 1. Rozporządzenie określa tryb, warunki oraz formy udzielania pomocy publicznej na
ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców, o których mowa w ustawie z dnia 22 września
2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi

a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców
(Dz. U. Nr 191 poz. 1411 i Nr 245, poz. 1775), zwanej dalej „ustawą”.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana przez ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa, zwanego dalej „ministrem”, ze środków zgromadzonych na rachunku funduszu
celowego utworzonego na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia .............................. r.
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) przedsiębiorcy znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej - należy przez to rozumieć
przedsiębiorcę spełniającego kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej
dotyczących udzielania pomocy publicznej2);
2) długookresowej zdolności do konkurowania na rynku - należy przez to rozumieć zdolność
przedsiębiorcy do pokrywania kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym
kosztów amortyzacji i kosztów finansowych, bez konieczności dalszego wspierania
środkami publicznymi;
3) grupie kapitałowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorców niespełniających kryteriów
niezależności określonych w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008
z dnia 6 sierpnia 2008r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym
rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń
blokowych) (Dz.U.UE L 214 z 09.08.2008, str. 3);
4) małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć małego lub średniego
przedsiębiorcę w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008
z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym
rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń
blokowych);
5) pomocy na ratowanie - należy przez to rozumieć ograniczone w czasie wsparcie finansowe
w celu umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenie działalności gospodarczej przez czas
niezbędny do dokonania koniecznych analiz oraz opracowanie planu restrukturyzacji albo
likwidacji działalności;
6) planie restrukturyzacji - należy przez to rozumieć plan zatwierdzony przez właściwy organ
przedsiębiorcy, w którym okres restrukturyzacji jest ograniczony do niezbędnego minimum,
mający na celu przywrócenie przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na
rynku, w oparciu o restrukturyzację majątkową, finansową, organizacyjną, zatrudnienia lub
mającą na celu modernizację lub racjonalizację produkcji, w tym zmianę profilu
produkcyjnego;
7) pomocy na restrukturyzację - należy przez to rozumieć pomoc przewidzianą w planie
restrukturyzacji, udzielaną przedsiębiorcy w celu realizacji procesu restrukturyzacji

i ograniczoną do minimum niezbędnego do przywrócenia jego długookresowej zdolności do
konkurowania na rynku;
8) stopie bazowej - należy przez to rozumieć stopę oprocentowania, okresowo ustalaną przez
Komisję Europejską dla Rzeczypospolitej Polskiej, publikowaną w Dzienniku Urzędowym
2

Unii Europejskiej, obowiązującą w dniu podpisania umowy stanowiącej podstawę udzielenia
pomocy na ratowanie lub restrukturyzację;
9) środkach własnych przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć środki finansowe
przedsiębiorcy, jego udziałowców lub grupy kapitałowej, do której należy, w tym środki
pochodzące ze sprzedaży zbędnego majątku oraz środki uzyskane od instytucji finansowych
na warunkach rynkowych oraz bez udziału pomocy publicznej;
10) ustawie o pomocy publicznej - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz.
404, z 2006 r. Nr 191, poz. 1411, z 2008 r. Nr 93, poz. 585 oraz z 2010 r. Nr 18, poz. 99).


Rozdział 2
Warunki udzielania pomocy publicznej

§ 3.
Pomoc na ratowanie lub restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy
znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej, o ile przedsiębiorca:
1) podjął działalność gospodarczą w danej dziedzinie w okresie co najmniej 3 lat przed dniem
wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy;
2) nie prowadzi działalności gospodarczej w sektorach hutnictwa żelaza i stali oraz górnictwa
węgla;
3) spełnia szczegółowe kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących
udzielania pomocy publicznej3) - jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w sektorach:
rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury lub lotnictwa;
4) nie należy do grupy kapitałowej ani nie jest przejmowany przez grupę kapitałową,
z wyjątkiem sytuacji, gdy przedsiębiorca wykaże, że jego trudna sytuacja ekonomiczna:
a) ma charakter wewnętrzny i nie jest wynikiem nieuzasadnionego podziału kosztów
w ramach grupy oraz
b) jest zbyt poważna, aby mogła zostać przezwyciężona przez samą grupę.

§ 4. 1. Pomoc na restrukturyzację powinna być ograniczona do minimum niezbędnego do
przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, biorąc pod
3

uwagę w szczególności wielkość oraz formę udzielanej pomocy.
2.
Pomoc na restrukturyzację powinna stanowić uzupełnienie środków własnych
przedsiębiorcy.
3. Środki własne przedsiębiorcy powinny stanowić rzeczywisty wkład w finansowanie
kosztów restrukturyzacji i nie powinny obejmować środków pochodzących z amortyzacji oraz
planowanych zysków, a udział środków własnych powinien wynosić co najmniej:
1) 25 % - w przypadku małego przedsiębiorcy;
2) 40 % - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
3) 50 % - w przypadku przedsiębiorcy innego niż wymieniony w pkt 1 i 2.
4. Pomoc na restrukturyzację nie może służyć finansowaniu nowych inwestycji, z wyjątkiem
inwestycji niezbędnych do odzyskania przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do
konkurowania na rynku.
5. Pomoc na restrukturyzację nie może być udzielona, jeżeli restrukturyzacja przedsiębiorcy
ogranicza się wyłącznie do restrukturyzacji finansowej i nie prowadzi do usunięcia przyczyn
powstawania strat.

§ 5. Plan restrukturyzacji powinien być dokumentem wiarygodnym, wykonalnym, opartym
na realnych założeniach oraz zawierać elementy określone w części III.8.B pkt 2.2 załącznika
I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania
rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93
Traktatu WE (Dz. U. UE. L. 140 z 30.04.2004, str.1, L 302 z 01.11.2006, str. 10, L 407
z 30.12.2006, str. 1, L 82 z 25.03.2008, str. 1, L 313 z 22.11.2008, str. 1, L 81 z 27.03.2009, str.
15 i L 308 z 24.11.2009, str. 5, Dz.U.UE-sp.08-4-3).

§ 6. Zmiana postanowień planu restrukturyzacji, w tym przewidywanej w nim pomocy
publicznej, jest możliwa tylko w czasie trwania okresu restrukturyzacji, o ile zmieniony plan
prowadzi do osiągnięcia przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na
rynku, pod warunkiem, że:
1) zwiększenie kwoty pomocy wiąże się z rozszerzeniem środków wyrównujących zakłócenia
konkurencji na rynku, o których mowa w § 7, albo
2) planowane ograniczenie środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku,

4

strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 50 ... 57

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: