eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580

Pozostałe natomiast akcje (udziały) będą mogły należeć wyłącznie do rolników lub
rybaków, jednostek samorządu terytorialnego oraz osób fizycznych, które przez
2 lata poprzedzające dzień podjęcia decyzji albo zarządzenia świadczyły i nadal
świadczą na rzecz prywatyzowanych: spółki albo przedsiębiorstwa państwowego
usługi, na podstawie umowy cywilnoprawnej albo przez 2 lata poprzedzające
ogłoszenie upadłości w ten sposób świadczyły usługi na rzecz upadłego podmiotu.
W celu zachowania charakteru spółki oraz w związku z przewidzianym w art. 120
prawem pierwszeństwa, a także możliwością skorzystania z poręczeń i gwarancji
przewiduje się zakaz zbywania akcji (udziałów) spółki przed upływem 2 lat od
zawarcia umowy prywatyzacyjnej albo nabycia przedsiębiorstwa upadłego. W tym
okresie dopuszczalny będzie jedynie obrót wewnętrzny akcji (udziałów) pomiędzy
akcjonariuszami (udziałowcami) lub zbywanie na rzecz innych osób lub podmiotów
uprawnionych.
Powyższe ograniczenie zbycia akcji (udziałów) spółki aktywności obywatelskiej
nie będzie mieć zastosowania, jeżeli na podstawie wyników monitorowania
działalności spółki, bank udzielający kredytu zabezpieczonego poręczeniem
stwierdzi trwałe pogarszanie się wyników ekonomiczno-finansowych spółki.
W

takim przypadku, za zgodą banku kredytującego oraz poręczyciela lub
gwaranta, będzie mogło nastąpić zbycie akcji (udziałów) spółki aktywności
obywatelskiej na rzecz inwestora zewnętrznego.
W art. 87 przewiduje się wprowadzenie obowiązków informacyjnych dla ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa (innego organu dokonującego prywatyzacji)
względem pracowników i władz podmiotów w związku z decyzją o rozpoczęciu
procedury prywatyzacyjnej. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa lub inne
organy wykonujące zadania w tym zakresie na podstawie przepisów szczególnych
niezwłocznie przekażą jednostce samorządu terytorialnego, na obszarze której ma
siedzibę prywatyzowany podmiot oraz organowi zarządzającemu prywatyzowanym
podmiotem informację o opracowaniu i udostępnieniu karty prywatyzacji.
Organ zarządzający prywatyzowanym podmiotem, po otrzymaniu informacji,
o których mowa powyżej, przekaże je do wiadomości wszystkich pracowników
prywatyzowanego podmiotu poprzez wywieszenie ogłoszenia w siedzibie tego

55
podmiotu oraz we wszystkich jego oddziałach i zakładach, lub także w inny,
zwyczajowo przyjęty sposób.
Program pn. „Wsparcie prywatyzacji poprzez udzielanie poręczeń i gwarancji
spółkom z udziałem pracowników i jednostek samorządu terytorialnego (spółkom
aktywności obywatelskiej)” jest programem rządowym w rozumieniu przepisów
art. 34a ust. 1 ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb
Państwa oraz niektóre osoby prawne, w oparciu o który mogą być udzielane
poręczenia i gwarancje przez Bank Gospodarstwa Krajowego. W związku
z powyższym, nie zachodzi konieczność wprowadzenia zmiany polegającej na
rozszerzeniu katalogu działań uprawniających do otrzymywania poręczeń
i gwarancji na gruncie ww. ustawy.
W projektowanym art. 120 przewiduje się zwiększenie możliwości udziału spółek
aktywności obywatelskiej w postępowaniach upadłościowych przez rozszerzenie
prawa pierwszeństwa, o którym mowa w art. 324 ustawy Prawo upadłościowe
i naprawcze, na spółki aktywności obywatelskiej.

XVI. Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Jak już wspomniano powyżej projekt ustawy zakłada skoncentrowanie, co do
zasady, w Ministerstwie Skarbu Państwa wszystkich funkcji związanych
z nadzorem właścicielskim. Projektowane regulacje oparte są na założeniu, iż
minister właściwy do spraw Skarbu Państwa jest, co do zasady organem
sprawującym nadzór właścicielski nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa.
Powyższa koncepcja została zaaprobowana przez Radę Ministrów w założeniach do
Projektu ustawy regulującej zasady wykonywania nadzoru właścicielskiego Skarbu
Państwa przyjętych w dniu 7 pa dziernika 2008 roku.
Wprowadzenie powyższych regulacji, wymusza wprowadzenie zmian
w następujących ustawach:
1)
w ustawie z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych
(Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981, z pó n. zm.) (art. 91).

Zmiany w ustawie o przedsiębiorstwach państwowych mają głównie za cel
dostosowanie regulacji zawartych w tej ustawie do rozstrzygnięć zawartych

56
w
projekcie ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień
przysługujących Skarbowi Państwa. Wzmocniono rolę organu
założycielskiego, któremu przyznano kompetencje w zakresie wyrażania
zgody na wskazanie przez przedsiębiorstwo państwowe przedstawiciela tego
przedsiębiorstwa do składu rady nadzorczej spółki z udziałem Skarbu
Państwa lub państwowej osoby prawnej (art.
51a) oraz w zakresie
zatwierdzania sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa państwowego
(art. 57a). Przesądzono także, iż w przypadku postawienia przedsiębiorstwa
państwowego w stan likwidacji oraz w przypadku ogłoszenia upadłości
przedsiębiorstwa państwowego funkcję organu założycielskiego tego
przedsiębiorstwa przejmuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, jako
organ właściwy do gospodarowania mieniem Skarbu Państwa (art. 20a
i art. 24a ust. 3). Taka sama zasada będzie obowiązywała w przypadku
ustanowienia zarządu komisarycznego w przedsiębiorstwie (art. 65).
W związku z przyjęciem ww. rozstrzygnięć w projekcie zmodyfikowano
art. 49 ust. 5 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, przesądzając, iż
mienie pozostałe po likwidacji przedsiębiorstwa państwowego, dla którego
organem założycielskim, do dnia podjęcia decyzji o postawieniu tego
przedsiębiorstwa w stan likwidacji, był Minister Obrony Narodowej, podlega
przekazaniu Agencji Mienia Wojskowego.
Doprecyzowano przepisy dotyczące oddawania mienia przedsiębiorstwa
państwowego do odpłatnego korzystania innym podmiotom(art. 46 ust. 5)
oraz określono skutki czynności prawnych w zakresie rozporządzenia
mieniem przedsiębiorstwa z naruszeniem przepisów ustawy (art. 46b).
W związku z kompleksowym uregulowaniem w projektowanej ustawie
reżimu wyrażania zgody na czynności prawne państwowych osób prawnych
w zakresie rozporządzania składnikami aktywów trwałych o znacznej
wartości uchylono dotyczący tej samej kwestii art. 46a ustawy
o przedsiębiorstwach państwowych.
W nowym art. 59 uregulowano sytuację przedsiębiorstw państwowych
prowadzących działalność w znacznych rozmiarach, których majątek został
zaangażowany w działalność innych podmiotów, wobec których to

57
przedsiębiorstwo ma pozycję dominującą. W celu zwiększenia kontroli
Skarbu Państwa nad efektywnością funkcjonowania takiej swoistej grupy
kapitałowej, w przedsiębiorstwie państwowym tworzącym taką grupę
obligatoryjnym organem będzie rada nadzorcza. Przedsiębiorstwo takie
będzie również zobowiązane do sporządzania skonsolidowanych sprawozdań
finansowych i do przedkładania tych sprawozdań do zatwierdzenia organowi
założycielskiemu.
Ponadto, w związku z wyłączeniem uprawnień pracowników do powoływania
członków rad nadzorczych dodano zmianę polegającą na uchyleniu w art. 45b
ustawy o przedsiębiorstwach państwowych dotychczasowego ust. 3;
2)
w ustawie z dnia 23 pa dziernika 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym
„Porty Lotnicze” (Dz. U. Nr 33, poz. 185, z pó n. zm.) (art. 92).
Zmiany w ustawie o przedsiębiorstwie państwowym Porty Lotnicze zmierzają
do czytelnego rozdzielenia funkcji regulacyjnych organu administracji
rządowej (ministra właściwego do spraw transportu) nadzorującego
wykonywanie przez Porty Lotnicze ustawowo określonych zadań publicznych
od funkcji dominium państwa pozostającej w obszarze kompetencji ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa. W ramach tej funkcji minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa będzie właściwy do wykonywania
nadzoru właścicielskiego nad ekonomiczną efektywnością działalności tego
przedsiębiorstwa państwowego;
3)
w ustawie, z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń
wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz
niepodległego bytu państwa polskiego (Dz. U. Nr 34, poz.149, z pó n. zm.)
(art. 93);
Zmiany w tej ustawie zmierzają do usunięcia pojawiających się w praktyce
wątpliwości w kwestii właściwości organów administracji rządowej przy
realizacji orzeczeń sądowych nakazujących zwrot mienia przejętego przez
Skarb Państwa osobom represjonowanym za działalność na rzecz
niepodległego bytu państwa polskiego.
W przypadku braku możliwości ustalenia podmiotu, któremu skonfiskowane
mienie zostało przekazane, organem właściwym do zaspokojenia roszczeń

58
będzie organ administracji rządowej, zgodnie z właściwością określoną na
podstawie ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji
rządowej;
4)
w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr 45,
poz. 435, z pó n. zm.) (art. 94).
Zmiana ma charakter porządkowy. W miejsce odesłania do przepisów
znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do ustawy
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa;
5)
w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r.
Nr 253, poz. 2531, z pó n. zm.) (art.95).
Zmiana ma charakter porządkowy. W miejsce odesłania do przepisów
znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do ustawy
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa;
6)
w ustawie z dnia 20 pa dziernika 1994 r. o specjalnych strefach
ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z pó n. zm.) (art. 96).
Najistotniejszą zmianą w tej ustawie jest uchylenie ust. 3 w art. 6 oraz
nowelizacja art. 7 określającego zasady ustanawiania składu rady nadzorczej
spółki zarządzającej specjalną strefą ekonomiczną. Konsekwencją tych zmian
jest przejęcie przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa funkcji
organu wykonującego uprawnienia korporacyjne Skarbu Państwa w spółkach
zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi. Zgodnie z przyjętą
w projektowanej ustawie zasadą rozdzielenia funkcji imperium i dominum
państwa kompetencje o charakterze regulacyjnym pozostawiono bez zmian po
stronie ministra właściwego do spraw gospodarki.
Pozostałe zmiany mają charakter porządkowy. W miejsce odesłania do
przepisów znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do
ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących
Skarbowi Państwa;

59
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: