Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3580
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3580
w ustawie z dnia 27 pa dziernika 1994 r. o autostradach płatnych oraz
o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571,
z pó n. zm.) (art. 97).
Zmiana ma charakter porządkowy. W miejsce odesłania do przepisów
znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do ustawy
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa;
8)
w ustawie z dnia 5 stycznia 1995 r. o fundacji – Zakład Narodowy imienia
Ossolińskich (Dz. U. Nr 23, poz. 121, z pó n. zm.) (art. 98).
Zmiana ma charakter porządkowy. W miejsce odesłania do przepisów
znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do ustawy
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa;
9)
w ustawie z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398, z pó n. zm.)
(art. 99).
Zgodnie z przyjętą w projektowanej ustawie konstrukcją, zakładającą
koncentrację wykonywania uprawnień korporacyjnych Skarbu Państwa,
wynikających z jego uczestnictwa w spółkach kapitałowych, zmiany
w ustawie o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
prowadzą do przejęcia przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa
wykonywania praw z akcji lub udziałów objętych lub nabytych w spółkach
przez Wojskową Agencję Mieszkaniową w zamian za mienie Skarbu Państwa
(art. 17 ust. 2c). W przepisach art. 17 ust. 2a, 2b i 2d uregulowano kwestię
nabywania przez Wojskową Agencję Mieszkaniową nieruchomości na
własność lub w użytkowanie wieczyste Skarbu Państwa oraz przekazywania
zbędnych nieruchomości do zasobu nieruchomości zarządzanego przez
starostów;
10)
w ustawie z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami
mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2004 r.
Nr 163, poz. 1711, z pó n. zm.) (art. 100).
60
Zmiany mają charakter głównie porządkowy. W miejsce odesłań do
przepisów znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do
ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących
Skarbowi Państwa. Należy jednakże zauważyć, że w zakresie zmian
przedmiotowej ustawy wprowadzono możliwość zwolnienia z pierwszej
opłaty z tytułu ustanowienia użytkowania wieczystego na rzecz instytucji
zapewniającej służbę ruchu lotniczego w trybie o którym mowa w art. 4f
ust. 11 tej ustawy. O zwolnieniu będzie rozstrzygał minister właściwy do
spraw Skarbu Państwa w drodze decyzji;
11)
w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U.
z 1997 r. Nr 9, poz. 43, z pó n. zm. (art. 101),
Zmiany zmierzają do zapewnienia ministrowi właściwemu do spraw Skarbu
Państwa efektywnej możliwości wykonywania zadań określonych
w przepisach art. 25 ust. 3 ustawy o działach administracji rządowej w
zakresie inicjowania polityki państwa w obszarze przekształceń
własnościowych mienia komunalnego (art. 5a) oraz dostosowują zasady
funkcjonowania spółek z udziałem mienia samorządu terytorialnego do
standardu określonego w projektowanej ustawie dla spółek z udziałem
Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych (art. 10a i art. 12);
12)
w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r.
Nr 89, poz. 625, z pó n. zm.) (art. 102).
Zmiana polega na uchyleniu art. 12a ustawy – Prawo energetyczne
ustanawiającego ministra właściwego do spraw gospodarki organem
reprezentującym Skarb Państwa w spółce będącej operatorem systemu
przesyłowego elektroenergetycznego. Zmiana ta jest konieczna nie tylko
z uwagi na jeden z głównych celów projektowanej ustawy, którym jest
koncentracja wykonywania uprawnień korporacyjnych Skarbu Państwa
w obszarze kompetencji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, lecz
również z uwagi na to, że spółka ta, jako spełniająca przesłanki uznania za
podmiot o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa może być włączona do
tej kategorii podmiotów. Konsekwencją takiej kwalifikacji jest zawsze
61
wykonywanie uprawnień korporacyjnych przez ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa;
13)
w ustawie z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych
przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2003 r. Nr 174,
poz. 1689, z pó n. zm.) (art.103).
Zmiany mają charakter porządkowy. W miejsce odesłań do przepisów
znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do ustawy
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa;
14)
w ustawie z dnia 25 czerwca 1997 r. o wykorzystaniu wpływów
z prywatyzacji części mienia Skarbu Państwa na cele związane z reformą
systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 106, poz. 673, z pó n. zm.)
(art. 104).
Zmiana polega na uchyleniu art. 16, co jest uzasadnione z uwagi na
rezygnację w projektowanej ustawie z instytucji emisji bonów
prywatyzacyjnych służących do zapłaty za: nabycie praw z akcji powstałych
w wyniku przekształcenia przedsiębiorstw państwowych, nabycie tytułów
uczestnictwa w instytucjach finansowych (towarzystwach inwestycji
wspólnych) dysponujących akcjami powstałymi w wyniku przekształcenia
przedsiębiorstw państwowych oraz nabycie przedsiębiorstw;
15)
w ustawie z dnia 31 lipca 1997 r. o Polskiej Agencji Prasowej (Dz. U.
Nr 107, poz. 687, z pó n. zm.) (art. 105).
Zmiana ma charakter porządkowy. W miejsce odesłania do przepisów
znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do ustawy
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa;
16)
w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z pó n. zm.) (art.106).
Proponowana w projektowanej ustawie obszerna nowelizacja ustawy
o gospodarce nieruchomościami ma za cel doprecyzowanie istniejących
uregulowań, które już od samego początku ich obowiązywania nastręczały
62
problemów praktycznych po przejęciu przez ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa znacznego obszaru zagadnień związanych
z gospodarowaniem nieruchomościami oddanymi w zarząd jednostkom
sektora finansów publicznych obsługujących organy władzy i administracji
państwa. W szczególności projekt przewiduje zmianę art. 60a wspomnianej
ustawy, która w obecnie obowiązującym brzmieniu nie przyznaje wprost
ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa kompetencji do wnoszenia
nieruchomości, o których mowa w tym przepisie, do spółek prawa
handlowego, poprzestając jedynie na takich czynnościach jak sprzedaż,
dzierżawa, najem, użyczenie i przekazanie nieruchomości do starosty (art. 60a
ust. 3 pkt 7). Tymczasem z art. 58 ustawy o gospodarce nieruchomościami
wynika, że minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może wnieść każdą
nieruchomość Skarbu Państwa do spółki. Wobec powyższego w obecnym
stanie prawnym Minister Skarbu Państwa chcąc wnieść nieruchomość
należącą do Skarbu Państwa do spółki musi najpierw przekazać ją staroście,
po to, aby następnie mu ją odebrać i wnieść do spółki, utrzymanie tej
konstrukcji prowadziłoby do znacznego zwiększenia kosztów i wydłużenia
całego procesu.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, iż w ramach nowelizacji
ustawy o gospodarce nieruchomościami projektowana regulacja przewiduje
wprowadzenie możliwości odstąpienia od pobrania pierwszej opłaty z tytułu
ustanowienia użytkowania wieczystego w przypadku, gdy prawo to ma
stanowić wkład niepieniężny, wnoszony do jednoosobowej spółki Skarbu
Państwa. Zgodnie z zaproponowanym rozwiązaniem decyzję w tej sprawie
będzie podejmował minister właściwy do spraw Skarbu Państwa. Odstąpienie
od pobrania pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego będzie
stanowiło udzielenie pomocy de minimis i będzie następowało
z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006
z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu do
pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006).
Niezależnie od powyższego, należy zwrócić uwagę na to, że nie pobranie
pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego, w określonych sytuacjach
gospodarczych może być rozwiązaniem korzystnym dla Skarbu Państwa,
63
bowiem nie wyzbywając się własności nieruchomości Skarb Państwa ma
możliwość zdyskontowania obiektywnie większej wartości prawa przez
nabycie odpowiednio większego udziału kapitałowego w spółce, do której
wnoszony jest tego rodzaju wkład niepieniężny;
17)
w ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 34, poz. 189) (art. 107).
Zmiana ma charakter porządkowy. W miejsce odesłania do przepisów
znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do ustawy
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa;
18)
w ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o zatrudnianiu osób pozbawionych
wolności (Dz. U. Nr 123, poz. 777, z pó n. zm.) (art.108).
Zmiany w ustawie o zatrudnianiu osób pozbawionych wolności zmierzają do
czytelnego rozdzielenia funkcji regulacyjnych organu administracji rządowej
(ministra Sprawiedliwości) nadzorującego wykonywanie przez przywięzienne
zakłady pracy ustawowo określonych zadań publicznych od funkcji
dominium państwa pozostającej w obszarze kompetencji ministra właściwego
do spraw Skarbu Państwa. W ramach tej funkcji minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa będzie właściwy do wykonywania nadzoru właścicielskiego
nad ekonomiczną efektywnością działalności spółek będących
przywięziennymi zakładami pracy, natomiast Minister Sprawiedliwości
zachowa w niezmienionym kształcie wpływ na realizację przez takie spółki
ustawowo określonych zadań o charakterze resocjalizacyjnym;
19)
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r.
Nr 72, poz. 665, z pó n. zm.) (art. 109).
Zmiana ma charakter porządkowy. W miejsce odesłania do przepisów
znoszonych projektowaną ustawą umieszczono odesłanie do ustawy
o zasadach wykonywania niektórych uprawnień przysługujących Skarbowi
Państwa;
20)
w ustawie z dnia 13 pa dziernika 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585) (art. 110).
64
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3580 › Pobierz plik
- 3580-001 › Pobierz plik
- 3580-002 › Pobierz plik
- 3580-003 › Pobierz plik
- 3580-005 › Pobierz plik
- 3580-004.PDF › Pobierz plik