eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580-001

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia


w sprawie szczegółowego trybu oraz warunków sprzedaży wierzytelności Skarbu Państwa
z tytułu przychodów z prywatyzacji oraz dochodów z mienia, którym gospodaruje minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa


Na podstawie art. 16 ust. 7 ustawy z dnia ............................ r. o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy tryb sprzedaży przez ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa, zwanego dalej „Ministrem”, wierzytelności Skarbu Państwa należnych z
tytułu przychodów z prywatyzacji oraz dochodów z mienia, którym gospodaruje na zasadach,
warunkach i w trybie określonych w ustawach, zwanych dalej „wierzytelnościami”.

§ 2. 1. Wyboru trybu sprzedaży wierzytelności spośród wymienionych w art. 16 ust. 3
ustawy z dnia ..................... r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa,
dokonuje Minister.
2. Ogłoszenie o przetargu publicznym, zaproszenie do wzięcia udziału w aukcji ogłoszonej
publicznie, oferta sprzedaży wierzytelności, lub zaproszenie do negocjacji, są ogłaszane w co
najmniej jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej Ministra.
Rozdział 2
Przetarg publiczny

§ 3. Ogłoszenie o przetargu publicznym zawiera w szczególności:
1)
wskazanie sprzedawcy wierzytelności;
2)
wskazanie adresu urzędu obsługującego Ministra;
3)
wskazanie podstawy prawnej sprzedaży wierzytelności;
4)
informację o dłużniku, odpowiednio:
a) nazwę lub firmę, pod którą działa, formę prawną oraz siedzibę, jeżeli dłużnik jest osobą
prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, albo
b) imię, nazwisko oraz miejsce zamieszkania, jeżeli dłużnik jest osobą fizyczną;
5)
wskazanie kwoty sprzedawanej wierzytelności (kapitał i odsetki);
6)
informację o istniejących zabezpieczeniach sprzedawanej wierzytelności;
7)
określenie minimalnej ceny sprzedaży;
8)
określenie sposobu i terminu zapłaty ceny;
9)
wskazanie miejsca i terminu udostępniania szczegółowych informacji o wymaganiach
stawianych uczestnikom przetargu publicznego oraz o szczegółowych warunkach, jakie
powinna spełniać składana oferta;
10) określenie miejsca, trybu, formy i terminu złożenia oferty;
11) określenie maksymalnego okresu związania ofertą;
12) określenie wysokości wadium oraz terminu, miejsca i formy jego wniesienia;
13) pouczenie o przypadkach, w których wadium nie podlega zwrotowi;
14) określenie miejsca i terminu otwarcia ofert;
15) zastrzeżenia, że:
a) sprzedaż wierzytelności nie może być dokonana na rzecz dłużnika, jego małżonka,
krewnych lub powinowatych w linii prostej, krewnych bocznych do czwartego stopnia i
powinowatych bocznych do drugiego stopnia, jak również podmiotu będącego w
stosunku do dłużnika podmiotem dominującym lub zależnym w rozumieniu ustawy z
dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z
2009 r. Nr 185, poz. 1439 oraz z 2010 r. Nr 167, poz. 1129),

2
b) Minister, bez podania przyczyn, może odstąpić od przeprowadzenia przetargu
publicznego albo przedłużyć termin do składania ofert,
c) oferta zostanie odrzucona, jeżeli zostanie złożona po terminie lub nie odpowiada
warunkom określonym w ogłoszeniu o przetargu publicznym,
d) w przypadku złożenia co najmniej dwóch jednakowych, najwyższych pod względem ceny
ofert, zostanie przeprowadzona aukcja, z udziałem oferentów, którzy złożyli takie oferty,
e) Minister może żądać zabezpieczenia wykonania umowy sprzedaży wierzytelności.

§ 4. 1. Ofertę składa się w formie pisemnej.
2. Oferta powinna zawierać:
1)
imię, nazwisko i adres albo nazwę (firmę) i siedzibę oferenta;
2)
oświadczenie oferenta, że zapoznał się z przedmiotem przetargu publicznego i przedmiot
przetargu nie budzi jego zastrzeżeń;
3)
wskazanie wierzytelności, o której nabycie ubiega się oferent;
4)
oferowaną cenę oraz sposób i termin jej zapłaty;
5)
informację o zamiarze przejęcia przez oferenta niektórych lub wszystkich zabezpieczeń;
6)
wskazanie zabezpieczenia wykonania umowy sprzedaży wierzytelności w przypadku, gdy
było ono wymagane;
7)
inne dane wymagane przez Ministra, określone w ogłoszeniu o przetargu publicznym.
3. Oferent może złożyć tylko jedną ofertę dotyczącą jednej wierzytelności.
4. Oferentem nie może być osoba powiązana bezpośrednio lub pośrednio z innym oferentem.
5. Do oferty należy dołączyć dowód wniesienia wadium oraz:
1) w przypadku osób prawnych - poświadczone za zgodność z oryginałem, kopie dokumentów
statutowych tej osoby prawnej oraz aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;
2) w przypadku osób fizycznych - poświadczoną za zgodność z oryginałem, kopię dokumentu
stwierdzającego tożsamość oraz zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności
gospodarczej, jeżeli osoba ta prowadzi taką działalność;
3) oświadczenie oferenta, że nie podlega on wyłączeniu z przetargu publicznego zgodnie z § 3
pkt 15 lit. a.
6. Ofertę wraz z wymaganymi dokumentami składa się w formie uniemożliwiającej
zapoznanie się z jej treścią przed dokonaniem otwarcia.

3

§ 5. Termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od dnia ogłoszenia o przetargu
publicznym.

§ 6. 1. Wysokość wadium określa Minister, w granicach od 1 % do 10 % minimalnej ceny
sprzedaży.
2. Wadium może być wniesione w jednej lub w kilku następujących formach:
1) pieniądzu;
2) czeku potwierdzonym przez bank;
3) poręczeniu bankowym;
4) gwarancji bankowej;
5) gwarancji ubezpieczeniowej.
3. Wadium wnoszone w pieniądzu wpłaca się przelewem na rachunek bankowy wskazany
przez Ministra.
4. Wadium wniesione w pieniądzu Minister przechowuje na rachunku bankowym.
5. Wadium wniesione przez oferenta zalicza się na poczet ceny nabycia wierzytelności.
6. Wadium podlega zwrotowi:
1) niezwłocznie, jeżeli odstąpiono od przeprowadzenia przetargu publicznego, przetarg
publiczny został nierozstrzygnięty lub oferta została odrzucona;
2) na wniosek oferenta, jeżeli wycofał on ofertę przed upływem terminu do składania ofert lub
upłynął termin związania ofertą.
7. Oferent, którego oferta została wybrana, traci wadium na rzecz Skarbu Państwa w
przypadku, gdy odmówił podpisania umowy sprzedaży wierzytelności lub zawarcie umowy
sprzedaży wierzytelności stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie oferenta.

§ 7. Jeżeli wadium wniesiono w pieniądzu, Minister zwraca je wraz z odsetkami
wynikającymi z umowy rachunku bankowego, na którym było ono przechowywane,
pomniejszone o koszty prowadzenia rachunku bankowego oraz prowizji bankowej za przelew
pieniędzy na rachunek bankowy wskazany przez oferenta.


4
§ 8. Przetarg publiczny jest ważny, jeżeli wpłynie chociażby jedna oferta spełniająca
warunki określone w ogłoszeniu o przetargu publicznym.

§ 9. 1. Do przeprowadzenia przetargu publicznego Minister powołuje komisję do spraw
przetargu publicznego, zwaną dalej „komisją przetargową”.
2. Komisja przetargowa składa się co najmniej z trzech członków, będących pracownikami
urzędu obsługującego Ministra, powoływanych i odwoływanych przez Ministra.
3. Członkiem komisji przetargowej nie może być osoba:
1) która uczestniczy w przetargu publicznym jako oferent;
2) której małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia włącznie uczestniczy
w przetargu publicznym jako oferent;
3) która jest wspólnikiem lub przedstawicielem oferenta;
4) która jest pracownikiem oferenta albo uczestniczy we władzach osoby prawnej, będącej
oferentem;
5) która jest dłużnikiem;
6) która jest małżonkiem, krewnym lub powinowatym osoby dłużnika do drugiego stopnia
włącznie;
7) która jest wspólnikiem lub przedstawicielem dłużnika;
8) która jest pracownikiem dłużnika albo zasiada w organach osoby prawnej będącej
dłużnikiem.
4.
Minister wyznacza przewodniczącego komisji przetargowej. Członkowie komisji
przetargowej wybierają spośród siebie zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza.
5. Minister określa organizację, tryb pracy oraz zakres obowiązków członków komisji
przetargowej, mając na celu zapewnienie sprawności jej działania oraz przejrzystości
dokonywanych czynności.
6. Minister może zdecydować, że komisja przetargowa przeprowadzi postępowania
dotyczące sprzedaży więcej niż jednej wierzytelności.

§ 10. 1. Przetarg publiczny składa się z części jawnej i niejawnej.
2. W części jawnej komisja przetargowa:
1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia o przetargu publicznym;

5
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 57

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: