Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3580
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3580-001
2) zakładaną stopę zwrotu z kapitału zaangażowanego w realizacją inwestycji oraz ocenę
towarzyszącego poziomu ryzyka;
3) prognozy w zakresie podaży i popytu na rynku, na którym przedsiębiorca prowadzi
działalność;
4) przewidywany wpływ inwestycji na stan ochrony środowiska;
5) lokalizację prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, a zwłaszcza lokalizację na
obszarze powiatu o relatywnie wysokiej stopie bezrobocia.
3. Minister udziela wsparcia do wysokości środków przeznaczonych na ten cel w planie
finansowym funduszu, o którym mowa w § 1 ust. 2.
4. W przypadku gdy wysokość środków, o których mowa w ust. 3, nie wystarcza do
udzielenia wsparcia przedsiębiorcom spełniającym warunki do jej udzielenia oraz kryteria oceny
przewidziane w ust. 2, minister udziela wsparcia z uwzględnieniem kolejności złożenia
wniosków.
§ 11. 1. Udzielenie wsparcia następuje poprzez zawarcie przez ministra umowy
z przedsiębiorcą.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa wielkość, formę i przeznaczenie wsparcia jak
również zobowiązania przedsiębiorcy, w szczególności do:
1) wykorzystania wsparcia zgodnie z przeznaczeniem, w tym pełnego wykonania inwestycji;
2) przedkładania informacji o wykorzystaniu otrzymanego wsparcia;
3) przedkładania rocznego sprawozdania finansowego wraz z opinią biegłego rewidenta,
zawierającą ocenę prawidłowości wykorzystania otrzymanego wsparcia;
4) zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonego wsparcia wraz z odsetkami
w przypadku stwierdzenia przez ministra, że:
a)
umowa, na podstawie której udzielono wsparcia, została zawarta w oparciu
o nieprawdziwe dane, przekazane przez przedsiębiorcę,
b) udzielone przedsiębiorcy wsparcie jest wykorzystywane lub zostało wykorzystane
niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie.
5) nieubiegania się w okresie, w którym udzielane jest wsparcie, z pomocy publicznej
na ratowanie lub restrukturyzację;
6) złożenia stosownego zabezpieczenia - w przypadku pomocy udzielanej w formie pożyczki.
6
§ 12. Do postępowań w sprawie o wsparcia nie będącego pomocą publiczną, w przypadku
złożenia przez przedsiębiorcę wniosku o udzielenie wsparcia przed dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...................................
MINISTER SKARBU PAŃSTWA
_____
1)
Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej – Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1601).
2) Kryteria
te
są określone w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu
ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
3)
Kryteria te są określone w:
- Wytycznych dla celów analizy pomocy państwa dla rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE C 229
z 14.09.2004, str. 5);
- Komunikacie - Stosowanie art. 92 i 93 Traktatu oraz art. 61 porozumienia w sprawie utworzenia
Europejskiego Obszaru Gospodarczego do pomocy państwa w sektorze lotnictwa (Dz. Urz. WE C 350
z 10.12.1994, str. 5);
- Wytycznych wspólnotowych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na
rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów
lotniczych (Dz. Urz. UE C 312 z 09.12.2005, str. 1);
- pkt 87-96 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji
zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).
7
UZASADNIENIE
Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 4 ust. 4 ustawy z dnia
.............................. r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr
....., poz. .....), zgodnie z którą Minister Skarbu Państwa został zobowiązany do wydania
rozporządzenia określającego tryb, warunki i formy udzielania wsparcia niebędącego pomocą
publiczną, o którym mowa w art. 4 ust. 2 pkt 9 powyższej ustawy, z uwzględnieniem
konieczności efektywnego udzielania wsparcia, w szczególności w celu dokonania nowych
inwestycji przez przedsiębiorców.
Udzielanie ww. wsparcia będzie następowało do wysokości środków przeznaczonych na
ten cel w planie finansowym Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, na którego rachunku
gromadzona jest część środków pochodzących z prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych
i spółek z udziałem Skarbu Państwa. Zakłada się, że wsparcie na zasadach określonych
w rozporządzeniu będzie mogło być udzielane do wysokości środków przeznaczonych na ten cel.
W projekcie rozporządzenia określono cel na jaki może zostać udzielone wsparcie nie
będące pomocą publiczną, którym jest finansowanie nowych inwestycji przez przedsiębiorców,
pod warunkiem zapewnienia przez przedsiębiorców wkładu własnego w wysokości co najmniej
30% wartości inwestycji. Należy więc przyjąć, że proponowane rozwiązanie wpłynie korzystnie
na całość gospodarki krajowej i będzie skutkowało rozwojem przedsiębiorców w tych branżach
gospodarki do których kierowane będzie wsparcie.
Projekt
rozporządzenia zakłada, że wsparcie nie będące pomocą publiczną będzie
udzielane przez Ministra Skarbu Państwa w formie pożyczki lub podwyższenia kapitału
zakładowego. Stopa oprocentowania pożyczki jest nie niższa niż stopa bazowa powiększona
o 1 punkt procentowy, natomiast oczekiwana stopa zwrotu z kapitału zainwestowanego
w podwyższenie kapitału zakładowego nie może być niższa niż stopa bazowa powiększona
o 2 punkty procentowe. W 2010 r. stopa bazowa wynosi 4,49 %. Takie oprocentowanie pożyczki
jest uważane za oprocentowanie rynkowe, należy jednak zwrócić uwagę, że w niektórych
przypadkach może być ono faktycznie niższe od oferowanego przedsiębiorcom przez instytucje
kredytowe. Takie rozwiązanie ma na celu zmniejszenie ryzyka nadmiernego wzrostu kosztów
realizacji nowych inwestycji dla przedsiębiorców, z jednoczesnym wzrostem
prawdopodobieństwa utrzymania przez nich długotrwałej zdolności konkurowania na rynku oraz
pomyślnego zakończenia podjętych inwestycji.
8
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Przedsiębiorcy publiczni i prywatni, spełniający określone w projekcie rozporządzenia kryteria
niezbędne do udzielenia wsparcia.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia, w ramach konsultacji społecznych, zostanie umieszczony na stronie
internetowej Ministerstwa Skarbu Państwa oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie proponowanej regulacji nie spowoduje skutków dla budżetu państwa. Środki na
realizację rozporządzenia pochodzić będą z przychodów z prywatyzacji, które będą gromadzone
na funduszu celowym będącym w dyspozycji Ministra Skarbu Państwa tj. Funduszu
Restrukturyzacji Przedsiębiorców. Prace związane z realizacją zadań Ministra Skarbu Państwa
udzielającego pomocy na podstawie rozporządzenia będą finansowane w ramach budżetu
własnego. Regulacja nie ma wpływu na budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie proponowanej regulacji może pośrednio przyczynić się do utrzymania
obecnych, a nawet doprowadzić do utworzenia nowych miejsc pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie rozporządzenia może pośrednio wpłynąć na poprawę konkurencyjności
gospodarki, kondycję finansową przedsiębiorców oraz ich rozwój i w efekcie może zwiększyć
wpływy do budżetu.
9
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Przyjęcie projektowanej regulacji pozytywnie wpłynie na sytuację i rozwój regionów, z uwagi na
wzrost konkurencyjności przedsiębiorców objętych wsparciem i w efekcie przyczyni się do
rozwoju gospodarczego regionów. Wejście w życie rozporządzenia poprzez wspieranie nowych
inwestycji pośrednio może również mieć pozytywny wpływ na rozwój regionów poprzez
wdrażanie nowych technologii.
11_11zb
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3580
› Pobierz plik
-
3580-001
› Pobierz plik
-
3580-002
› Pobierz plik
-
3580-003
› Pobierz plik
-
3580-005
› Pobierz plik
-
3580-004.PDF
› Pobierz plik