eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580-001

przedstawienie, w formie załącznika do analizy, aktualnych operatów szacunkowych
nieruchomości uwzględniających rynkowo wyceniony efekt synergii nieruchomości z
przedsiębiorstwem spółki, w tym również dotyczących aktywów pozaoperacyjnych, w postaci
takich nieruchomości.
§ 5. 1. Ustalenia stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki należy dokonać po
przeprowadzeniu:
1) analizy ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa spółki obejmującej w szczególności:
a) analizę sprawozdań finansowych, raportów z badań sprawozdań finansowych oraz opinii
biegłego rewidenta,
b) analizę kosztów, z wyznaczeniem progu rentowności,
c) analizę wskaźnikową,
d) analizę ilościową majątku;
2) analizy marketingowej obejmującej w szczególności:
a) przegląd rynków, na których działa spółka,
b) ogólne informacje dotyczące pozycji spółki na rynku,
c) charakterystykę wyrobów spółki,
d) charakterystykę konkurencji w sektorze,
e) charakterystykę powiązań spółki z kooperantami i klientami,
f) charakterystykę obecnego i przewidywanego popytu na produkty i usługi przedsiębiorstwa
spółki,
g) istotne czynniki sukcesu w branży lub w branżach, w których spółka prowadzi działalność;
3) oceny wykorzystywanych technologii w porównaniu z konkurentami w kraju i za granicą;
4) analizy systemu organizacji i zarządzania.
2. Ustalenie stanu i perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki powinno zawierać:
1) opis stanu przedsiębiorstwa spółki, dokonany na podstawie analiz, o których mowa w ust. 1;
2) perspektywiczny plan działalności spółki, wraz z prognozą sytuacji ekonomiczno-finansową,
sporządzoną na podstawie zweryfikowanych materiałów źródłowych spółki;
3) kierunki restrukturyzacji spółki, z określeniem szacunkowych wielkości nakładów finansowych
na ten cel.
3. Analizy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, przeprowadza się za okres co najmniej
ostatnich trzech lat obrotowych. W przypadku gdy sprawozdania finansowe nie były poddane
badaniu przez biegłego rewidenta, należy przeprowadzić badanie za ostatni rok obrotowy.

5

§ 6. 1.
Oceny realizacji obowiązków wynikających z wymagań ochrony środowiska
dokonuje się na podstawie badania wpływu działalności spółki na stan środowiska.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) mapę nieruchomości spółki i krótką charakterystykę sąsiednich nieruchomości, z
uwzględnieniem rodzaju prowadzonej na nich działalności wraz z podstawowymi danymi
geofizycznymi i hydrogeologicznymi dotyczącymi tych nieruchomości;
2) opis istniejących zanieczyszczeń gruntów i wód oraz opis stopni emisji zanieczyszczeń do
powietrza;
3) analizę procesów produkcyjnych i technologicznych, zastosowanych metod ochrony gruntu,
powietrza i wody oraz ochrony przed hałasem, a także gospodarki surowcowej i odpadowej;
4) ocenę stopnia realizacji zobowiązań dotyczących stwierdzonego wpływu działalności spółki na
stan środowiska, wynikających z decyzji organów administracji bądź z przepisów prawa;
5) wskazanie szczególnie istotnych zagadnień wynikających z analizy stanu środowiska,
wymagających dalszych szczegółowych badań;
6) opis najważniejszych niezbędnych inwestycji w zakresie ochrony środowiska, z określeniem
przewidywanego okresu realizacji i kosztów;
7) szacunkowe skutki finansowe związane z ewentualną odpowiedzialnością za naruszenie
środowiska;
8) ocenę zagrożeń dla zdrowia pracowników oraz wynikających ze skutków tych zagrożeń
świadczeń na rzecz pracowników.

§ 7. 1. Analizy, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, opracowuje się w formie pisemnej.
2. Analizy, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy , powinny uwzględniać stan faktyczny i
prawny na dzień ich sporządzenia oraz zawierać wnioski z nich wynikające.
3. Szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać analizy, o których mowa w art. 32 ust.
1 ustawy, oraz jej opracowanie, określa się w umowie o wykonanie analizy.

§ 8. Z zastrzeżeniem art. 39 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach
inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202, z późn. zm.1)), opracowanie analizy

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 84, poz. 385, z 1997 r. Nr 30, poz. 164, Nr
47, poz. 298 i Nr 107, poz. 691, z 2000 r. Nr 122, poz. 1319, z 2001 r. Nr 63, poz. 637, z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z
2004 r. Nr 281, poz. 2775 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331.

6
spółki jest finansowane:
1) ze środków państwowego funduszu celowego, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 2 ustawy,
jeżeli zlecającym jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa;
2) przez spółkę, zgodnie z umową zawartą z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa
zlecającym wykonanie analizy.

§ 9. Osoby dokonujące analizy mają prawo żądać od organów spółki udostępnienia
wszelkich niezbędnych informacji w zakresie objętym analizą, z zachowaniem przepisów o
ochronie informacji prawnie chronionych.

§ 10. Wykonanie analizy nie jest wymagane dla spółek, dla których wykonanie analizy
zostało zlecone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a analiza spełnia wymagania
określone w rozporządzeniu.

§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem....................


PREZES RADY MINISTRÓW



7
UZASADNIENIE

Potrzeba wydania rozporządzenia w sprawie analiz spółki przeprowadzanych przed
zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa, zwanego dalej “projektem
rozporządzenia” wynika z upoważnienia określonego w art. 71 ust. 6 ustawy z dnia .......... o
zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U.. Nr ........,poz............),
W/w projekt rozporządzenia ma określić zakres analiz przedprywatyzacyjnych, sposób ich
opracowania i finansowania.

Projekt rozporządzenia dostosowuje istniejące rozwiązania w zakresie analiz
przedprywatyzacyjnych do nowych rozwiązań wprowadzonych ustawą z dnia ............. o
zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U.. Nr ........,poz........).W
szczególności:
1) zrezygnowano z określania zakresu analiz mającej na celu ustalenie sytuacji prawnej majątku
spółki;
2) doprecyzowano i znacznie uszczegółowiono zakres analizy mającej na celu oszacowanie
wartości przedsiębiorstwa spółki;
3) doprecyzowano zasady wyboru metod wyceny wartości przedsiębiorstwa spółki;
4) wyłączono konieczność dołączania do analiz przedprywatyzacyjnych tzw. dokumentów
źródłowych, na których opierał się sporządzający analizę;
5) zrezygnowano z przepisów dotyczących zasad zlecania oraz odbioru analiz
przedprywatyzacyjnych;
6) zrezygnowano z przepisów określających warunki odstąpienia od przeprowadzenia analiz ,
powyższe zostało określone w przepisach ustawy z dnia ............. o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa(Dz. U.. Nr ........,poz........)

Jednocześnie projekt przejmuje dotychczasowe rozwiązania w zakresie sposobu
opracowywania analiz przedprywatyzacyjnych, zakresu analizy mającej na celu ustalenie stanu i
perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa spółki oraz ocenę realizacji obowiązków wynikających z
wymogów ochrony środowiska, mającej na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji na
podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w

8
sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

9
strony : 1 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 50 ... 57

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: