eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580-001

ustawy, i ustalenia liczby akcji przypadających na każdą z tych grup oraz tryb nabywania akcji
przez uprawnionych pracowników, z uwzględnieniem interesu Skarbu Państwa i uprawnionych
pracowników.
Przedmiotowy projekt stanowi, iż w terminie miesiąca od dnia komercjalizacji
przedsiębiorstwa państwowego, będą wzywały uprawnionych pracowników do złożenia
oświadczenia o zamiarze nieodpłatnego nabycia akcji. Wezwania będą dokonywane przez
ogłoszenie w gazecie o zasięgu ogólnokrajowym i gazecie lokalnej, przez wywieszenie
ogłoszenia w siedzibie spółki oraz we wszystkich jej oddziałach i zakładach. Uprawnieni
pracownicy, w terminie 6 miesięcy od dnia wpisania do rejestru spółki powstałej w wyniku
komercjalizacji lub w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia im oferty, o której mowa w art. 79
ust. 1 ustawy, będą składali pisemne oświadczenie o zamiarze nieodpłatnego nabycia akcji.
Uprawnieni pracownicy będą nabywali akcje Skarbu Państwa w równej liczbie w ramach grupy
wyodrębnionej ze względu na łączny okres zatrudnienia w skomercjalizowanym
przedsiębiorstwie państwowym oraz jego poprzedniku prawnym albo w przedsiębiorstwie, które
zostało sprywatyzowane przez wniesienie do spółki, oraz jego poprzedniku prawnym i w spółce.
Grupy uprawnionych pracowników będą wyodrębniane ze względu na następujące okresy
zatrudnienia:
1) do 1 roku;
2) powyżej 1 roku do 3 lat;
3) powyżej 3 lat do 6 lat;
4) powyżej 6 lat do 9 lat;
5) powyżej 9 lat do 12 lat;
6) powyżej 12 lat do 15 lat;
7) powyżej 15 lat do 18 lat;
8) powyżej 18 lat do 21 lat;
9) powyżej 21 lat do 24 lat;
10) powyżej 24 lat.
Zaliczenie uprawnionych pracowników do grupy będzie następowało na podstawie łącznego
okresu zatrudnienia w skomercjalizowanym przedsiębiorstwie państwowym oraz jego
poprzedniku prawnym albo w przedsiębiorstwie, które zostało sprywatyzowane przez wniesienie
do spółki, oraz jego poprzedniku prawnym i w spółce.


9
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji
na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).


OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projektowana regulacja dotyczy bezpośrednio spółek realizujących proces nieodpłatnego
zbywania akcji osobom uprawnionym do nieodpłatnego nabycia akcji.

2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia, w ramach konsultacji społecznych, zostanie umieszczony na stronie
internetowej Ministerstwa Skarbu Państwa oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego:
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego. Nowelizacja nie będzie miała negatywnego wpływu budżet państwa.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wdrożenie nowelizacji rozporządzenia nie spowoduje żadnych ujemnych skutków dla rynku
pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Wdrożenie nowelizacji rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.

10
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)

z dnia

w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu
Reprywatyzacji



Na podstawie art. 83 ust. 9 ustawy z dnia ..........................r. o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ....., poz. ...... )) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej
Funduszu Reprywatyzacji, zwanego dalej "Funduszem", utworzonego na podstawie art. 83 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia ..........................r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu
Państwa (Dz. U. Nr ....., poz. ...... ).

§ 2. Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister
właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".

§ 3. 1. Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1) przychody i koszty Funduszu;
2) stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym
należności i zobowiązania.
2. Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy
budżetowej. Do czasu zatwierdzenia przez dysponenta Funduszu planu na podstawie kwot
ujętych w ustawie budżetowej, podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest projekt planu.
3. Dysponent Funduszu w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej
zatwierdza plan, z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.

§ 4. Koszty ujęte w planie mogą być pokrywane w granicach kwot określonych w tym
planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych,
obejmujących bieżące przychody i środki finansowe pozostałe z okresów poprzednich.

§ 5. 1. Wniosek o wypłatę odszkodowania lub innego świadczenia pieniężnego
przekazuje organ, który reprezentuje Skarb Państwa we właściwym postępowaniu
administracyjnym lub sądowym.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) odpis dokumentu zawierający tytuł wykonawczy do spełnienia świadczenia
pieniężnego;
2) potwierdzone przez organ wnioskujący kopie dokumentów umożliwiających
weryfikację tożsamości osoby uprawnionej do otrzymania świadczenia pieniężnego oraz
prawidłowości jej reprezentacji;
3) wskazanie sposobu realizacji wypłaty odszkodowania lub innego wnioskowanego
świadczenia pieniężnego.

§ 6. Przekazywanie środków zgromadzonych na rachunku Funduszu, zgodnie z art. 83
ust. 4 ustawy z dnia ..........................r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu
Państwa, nie może uchybiać terminowym wypłatom środków finansowych na cele Funduszu
wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, lub w inny sposób ograniczać realizacji tych celów.

§ 7. 1. Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta
Funduszu.
2. Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta
Funduszu.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ....................2)


Minister Skarbu Państwa

1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1601).
2) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2010 r.
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Reprywatyzacji (Dz. U. Nr 118,
poz. 799), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 150 ust. 2 ustawy z
dnia ..........................r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ....., poz. ...... ).

2
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji z art. 83 ust. 9 ustawy z dnia
..........................r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr
....., poz. ...... ).
Zgodnie z treścią przywołanego przepisu projektowane rozporządzenie ma na celu
określenie przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej
państwowego funduszu celowego pod nazwą Fundusz Reprywatyzacji, utworzonego na podstawie
art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia ..........................r. o zasadach wykonywania niektórych
uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ....., poz. ...... ).
Projekt rozporządzenia określa szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej
Fundusz Reprywatyzacji z uwzględnieniem elementów rocznego planu finansowego oraz sposobu
pokrywania kosztów ujętych w rocznym planie finansowym.
W projektowanym rozporządzeniu ustalono formę wniosku o wypłatę odszkodowania lub
innego świadczenia pieniężnego przekazanego przez organ, który reprezentuje Skarb Państwa we
właściwym postępowaniu administracyjnym lub sądowym.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga
notyfikacji na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2001 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).







3
strony : 1 ... 40 ... 49 . [ 50 ] . 51 ... 57

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: