Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3580
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3580-001
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego
Projekt przedmiotowego rozporządzenia oddziałuje na spółki prawa handlowego, w których
Skarb Państwa posiada akcje lub udziały.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Skarbu
Państwa, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Skarbu Państwa.
Jednocześnie przedmiotowy projekt zostanie przesłany do następujących podmiotów,
uczestniczących w procesie konsultacji społecznych:
1) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
2) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy “Solidarność”;
3) Forum Związków Zawodowych;
4) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych “Lewiatan”;
5) Konfederacja Pracodawców Polskich;
6) Krajowa Izba Gospodarcza;
7) Business Centre Club;
8) Fundacja Polski Instytut Dyrektorów;
9) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego;
10) Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowana zmiana w zakresie analiz przedprywatyzacyjnych wpłynie na obniżenie ich
kosztów (obniżenie kosztów prywatyzacji ponoszonych przez Skarb Państwa).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na rynek pracy.
10
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Przyjęcie projektowanej regulacji przyczyni się do przyśpieszenia prywatyzacji, co wpłynie
korzystnie na całą polską gospodarkę.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
31/11/KC
11
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie szczegółowego trybu zbywania akcji Skarbu Państwa
Na podstawie art. 72 ust. 2 ustawy z dnia ................o zasadach wykonywania niektórych
uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr......,poz......) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy tryb zbywania akcji Skarbu Państwa;
2) warunki, jakie powinna spełniać oferta zbycia akcji;
3) warunki, jakie powinny spełniać: zaproszenie do składania ofert nabycia akcji w przetargu
oraz zaproszenie do negocjacji, które mogą dotyczyć zobowiązań inwestycyjnych,
zobowiązań związanych z ochroną środowiska, a także zobowiązań związanych z ochroną
interesów pracowników i innych osób związanych ze spółką;
4) warunki, jakie powinno spełniać zaproszenie do wzięcia udziału w aukcji ogłoszonej
publicznie;
5) warunki, jakie ma spełniać zbycie akcji z użyciem systemu kojarzącego oferty kupna i
sprzedaży.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia........... o zasadach wykonywania niektórych
uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr......,poz......);
2) spółce - rozumie się przez to odpowiednio spółkę akcyjną lub spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością;
3) akcjach - rozumie się przez to również udziały;
4) zbywcy - rozumie się przez to Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do
spraw Skarbu Państwa;
1
5) statucie – rozumie się przez to również odpowiednio umowę spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością;
6) systemie kojarzącym oferty kupna i sprzedaży – rozumie się przez to system, o którym
mowa w art. 72 ust. 1 pkt 9 ustawy.
§ 2. 1. Wyboru trybu spośród tych, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy, dokonuje
minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, biorąc pod uwagę w szczególności stopień
skomplikowania planowanej transakcji zbycia akcji, a także wielkość i kondycję ekonomiczno-
finansową spółki, której akcje będą przedmiotem zbycia.
2. Zbycie akcji w trybie określonym w art. 72 ust. 1 pkt 1-3 i 5 ustawy, wymaga ogłoszenia,
odpowiednio, oferty zbycia akcji, zaproszenia do składania ofert nabycia akcji w przetargu,
zaproszenia do negocjacji lub zaproszenia do wzięcia udziału w aukcji ogłoszonej publicznie, w
co najmniej jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz w Biuletynie Informacji Publicznej
na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
3. W przypadku zbycia akcji z użyciem systemu kojarzącego oferty kupna i sprzedaży zbycie
akcji wymaga zamieszczenia oferty sprzedaży akcji na stronie internetowej systemu kojarzącego
oferty kupna i sprzedaży oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
Rozdział 2
Oferta ogłoszona publicznie
§ 3. 1. Oferta zbycia akcji Skarbu Państwa powinna określać w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres zbywcy;
2) podstawę prawną zbycia akcji;
3) firmę, siedzibę i adres spółki;
4) przedmiot przedsiębiorstwa spółki;
5) podstawowe dane z ostatniego, zatwierdzonego przed ogłoszeniem oferty, bilansu oraz
rachunku zysków i strat;
6) liczbę pracowników zatrudnionych w spółce;
7) liczbę i rodzaj oferowanych akcji;
8) wartość nominalną jednej akcji;
2
9) cenę sprzedaży jednej akcji lub pakietu akcji;
10) początek i koniec terminu, z podaniem godziny, w okresie którego składający ofertę będzie
oczekiwać oświadczenia o przyjęciu oferty;
11) wysokość wadium oraz rodzaj dowodu wpłaty, który powinien być dołączony do
oświadczenia o przyjęciu oferty pod rygorem bezskuteczności;
12) miejsce, w którym należy składać pisemne oświadczenie o przyjęciu oferty wraz z dowodem
wpłaty wadium;
13) miejsce i termin podpisania umowy sprzedaży akcji i wręczenia akcji lub odcinków
zbiorowych akcji oraz zapłaty ceny.
2. Oferta zbycia akcji powinna także zawierać:
1) informację, że z chwilą dojścia do składającego ofertę pierwszego oświadczenia o jej
przyjęciu dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży akcji;
2) zastrzeżenia, że:
a) za chwilę złożenia oświadczenia o przyjęciu oferty przyjmuje się datę i godzinę
potwierdzenia przez składającego ofertę wpływu tego oświadczenia,
b) w stosunku do pozostałych adresatów oferta przestaje być wiążąca z chwilą wpływu do
składającego ofertę pierwszego oświadczenia o jej przyjęciu,
c) w razie niewpłacenia w terminie ceny za akcje, zawarta umowa przestaje obowiązywać,
a wpłacone wadium przepada;
3) zobowiązanie składającego ofertę do niezwłocznego powiadomienia:
a) osób, które złożyły oświadczenia o przyjęciu oferty, o dacie i godzinie wpływu
pierwszego oświadczenia o przyjęciu oferty, wskutek którego doszło do zawarcia umowy
zobowiązującej,
b) zarządu spółki o zawarciu umowy sprzedaży akcji.
Rozdział 3
Przetarg publiczny
§ 4. 1. Zaproszenie do składania ofert nabycia akcji w przetargu powinno określać w
szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres zbywcy;
2) podstawę prawną zbycia akcji;
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3580 › Pobierz plik
- 3580-001 › Pobierz plik
- 3580-002 › Pobierz plik
- 3580-003 › Pobierz plik
- 3580-005 › Pobierz plik
- 3580-004.PDF › Pobierz plik