eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa

- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3580
  • Data wpłynięcia: 2010-11-12
  • Uchwalenie:

3580-001

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 19 pkt 1
ustawy z dnia ............................ r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu
Państwa (Dz. U. Nr ...., poz. ....), zgodnie z którą Rada Ministrów została zobowiązana do
określenia, w drodze rozporządzenia zakresu szczegółowych zasad, trybu kontroli wykonywania
uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa przez państwowe jednostki
organizacyjne, kontroli wykonywania przez inne organy administracji państwowej oraz
państwowe osoby prawne, zadań określonych w odrębnych przepisach, w zakresie przekształceń
własnościowych.

Projektowana regulacja określa procedurę dokonywania kontroli, która obejmuje
zgodność wykonywania uprawnień majątkowych Skarbu Państwa z właściwymi przepisami
prawa oraz z interesem Skarbu Państwa, w związku z wykonywaniem zadań: w zakresie
przekształceń własnościowych pod względem legalności, gospodarności i zapewnienia ochrony
interesów Skarbu Państwa, zgodności stosowanych procedur przekształceń własnościowych z
właściwymi przepisami, zgodności realizacji przekształceń własnościowych z udzielonym
upoważnieniem lub zgodą Ministra Skarbu Państwa, w przypadkach kiedy taka zgoda lub
upoważnienie są wymagane.
Kontrole przeprowadzane na podstawie półrocznych planów kontroli, zatwierdzanych
przez Ministra Skarbu Państwa będą przeprowadzali pracownicy komórki do spraw kontroli, a w
razie potrzeby inni pracownicy Ministerstwa Skarbu Państwa na podstawie dowodu osobistego i
imiennego upoważnienia Ministra Skarbu Państwa. Kontrolujący, przed przystąpieniem do
czynności kontrolnych, będą powiadamiali kierowników jednostek kontrolowanych o
przedmiocie, zakresie i czasie trwania kontroli. Kontrolujący będą dokumentowali przebieg i
wyniki czynności kontrolnych w aktach kontroli.
Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący będą przedstawiali w protokole kontroli,
który będzie zawierał opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli w zakresie
przedmiotu kontroli dotyczącego jednostki kontrolowanej, w tym ewentualnych ustalonych
nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych
nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
11


W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie
przestępstwa lub wykroczenia, przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego albo
ujawnienia czynu stanowiącego naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kontrolujący będą
niezwłocznie zawiadamiali na piśmie dyrektora komórki do spraw kontroli, który powiadomi o
tym fakcie Ministra Skarbu Państwa oraz w razie takiej potrzeby właściwe organy państwa.

Obecnie przedmiotową materię reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 maja
2004 r. w sprawie zakresu, szczegółowych zasad i trybu kontroli przeprowadzanej przez ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 140, poz. 1478).

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie wymaga notyfikacji
na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz.
U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
















12

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Projektowana regulacja oddziałuje na podmioty wykonujące uprawnienia wynikające z praw
majątkowych Skarbu Państwa oraz podmioty, którym przysługuje prawo wykonywania
takich uprawnień lub prawo do działania w imieniu Skarbu Państwa. Ponadto, regulacja
oddziałuje na podmioty wykonujące zadania określone w odrębnych przepisach, w zakresie
przekształceń własnościowych.

2. Konsultacje społeczne.
Projektowana regulacja w ramach konsultacji społecznych zostanie opublikowana na stronie
podmiotowej Ministra Skarbu Państwa w Biuletynie Informacji Publicznej.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa oraz budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych,
w tym na budżety jednostek samorządu terytorialnego, ani nie będzie miało negatywnego
wpływu na budżet państwa.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje negatywnych skutków dla rynku pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Przyjęcie projektowanej regulacji nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
13

Projekt


ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW


z dnia .............................. 2010 r.


w sprawie szczegółowych zasad ewidencjonowania majątku Skarbu Państwa



Na podstawie art. 19 pkt 2 ustawy z dnia .............................. r. o zasadach wykonywania
niektórych uprawnień Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ......, poz. .......) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ewidencjonowania majątku Skarbu
Państwa, w tym:
1) szczegółowe zasady prowadzenia zbiorczej ewidencji majątku Skarbu Państwa;
2) obowiązki państwowych jednostek organizacyjnych związane z ewidencjonowaniem oraz
prowadzeniem zbiorczej ewidencji majątku Skarbu Państwa.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) przepisach o rachunkowości – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 września 1994 r. o
rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241 i Nr 165, poz. 1316
oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278);
1

2) jednostce ewidencji podstawowej – należy przez to rozumieć państwową jednostkę
organizacyjną zobowiązaną do prowadzenia ewidencji mienia Skarbu Państwa, w zakresie
przysługujących jej uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa, oraz
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, w zakresie praw majątkowych Skarbu
Państwa nie przypisanych państwowym jednostkom organizacyjnym – na zasadach
określonych w przepisach o rachunkowości;
3) jednostce ewidencji przedmiotowej – należy przez to rozumieć podmiot zobowiązany ustawą
lub wydanymi na jej podstawie przepisami do prowadzenia odrębnej ewidencji określonych
przedmiotowo składników mienia;
4) jednostce ewidencji podmiotowej oraz jednostce ewidencji zbiorczej – należy przez to
rozumieć ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;
5)
jednostce pomocniczej ewidencji zbiorczej – należy przez to rozumieć jednostkę
obsługującą właściwego dysponenta części budżetu państwa lub jednostkę obsługującą
właściwy organ nadzorujący jednostkę ewidencji podstawowej na podstawie przepisów
odrębnych;
6) ustawie o uprawnieniach przysługujących Skarbowi Państwa – należy przez to rozumieć
ustawę z dnia .............................. 2010 r. o zasadach wykonywania niektórych uprawnień
Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ......, poz. .......);
7) bilansie – należy przez to rozumieć bilans własny oraz bilans skonsolidowany, o których
mowa w przepisach o rachunkowości;
8) ustawie o finansach publicznych – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96,
poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020);
9) wkładzie majątkowym Skarbu Państwa – należy przez to rozumieć w szczególności:
a) fundusz założycielski w przedsiębiorstwach państwowych,
b) udziały i akcje w kapitale zakładowym spółek prawa handlowego,
c) fundusz statutowy w agencjach,
d) fundusz zasadniczy w państwowych szkołach wyższych,
e) fundusz jednostki badawczo-rozwojowej w jednostkach badawczo-rozwojowych,
f) fundusz instytucji kultury,
g) fundusz założycielski (statutowy) w fundacjach,
2

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 57

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: