Rządowy projekt ustawy o zasadach wykonywania niektórych uprawnień Skarbu Państwa
- określenie organizacji nadzoru właścicielskiego Skarbu Państwa oraz uregulowanie zasad wykonywania określonych praw i obowiązków przysługujących Skarbowi Państwa w stosunkach cywilnoprawnych dotyczących mienia państwowego nienależącego do innych państwowych osób prawnych, wykonywania uprawnień majątkowych i osobistych przysługujących Skarbowi Państwa w stosunku do określonych państwowych osób prawnych i spółek z udziałem Skarbu Państwa, wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w podmiotach o kluczowym znaczeniu dla Skarbu Państwa, określenie zasad komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa, przyznawania uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom prawa do nieodpłatnego nabycia akcji oraz realizacji tego uprawnienia;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3580
- Data wpłynięcia: 2010-11-12
- Uchwalenie:
3580-001
§ 13. 1. Kierownik jednostki kontrolowanej, kierownik komórki organizacyjnej, obecny lub
były pracownik może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące
przedmiotu kontroli.
2. Z przyjęcia ustnego oświadczenia kontrolujący sporządza protokół, który podpisują
kontrolujący i składający oświadczenie.
3. Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z
przedmiotem kontroli.
§ 14. 1. W szczególnie uzasadnionych okolicznościach kontrolujący może wnioskować o
zwołanie w toku kontroli narady z pracownikami jednostki kontrolowanej w celu omówienia
kwestii związanych z przeprowadzaną kontrolą.
2. Naradę zarządza kierownik jednostki kontrolowanej.
§ 15. Kontrolujący, w toku kontroli, w miarę potrzeb, informuje kierownika jednostki
kontrolowanej o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w
działalności tej jednostki.
§ 16. W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie
przestępstwa lub wykroczenia, przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego albo
ujawnienia czynu stanowiącego naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kontrolujący
niezwłocznie zawiadamia na piśmie dyrektora komórki do spraw kontroli, który powiadamia o
tym fakcie Ministra. Minister zawiadamia na piśmie właściwy organ powołany do ścigania
przestępstw lub wykroczeń, przestępstw skarbowych lub wykroczeń skarbowych albo
właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
§ 17. 1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.
2. Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli w
zakresie przedmiotu kontroli dotyczącego jednostki kontrolowanej, w tym ustalonych
nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych
nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
6
3. Ponadto protokół kontroli powinien zawierać:
1) zastrzeżenie, że służy wyłącznie do użytku służbowego;
2) nazwę kontrolowanego podmiotu w pełnym brzmieniu, adres, REGON, NIP oraz imię i
nazwisko jego kierownika, a w miarę potrzeby także kierowników kontrolowanych komórek
organizacyjnych oraz daty objęcia przez nich stanowisk;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem dni przerw w kontroli;
4) imiona i nazwiska kontrolujących, ich stanowiska służbowe oraz numery i daty upoważnień do
kontroli;
5) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;
6) wykaz załączników stanowiących część składową protokołu;
7) wzmiankę o doręczeniu protokołu kontroli kierownikowi jednostki kontrolowanej oraz o
poinformowaniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie zgłaszania zastrzeżeń i składania
wyjaśnień do protokołu, o których mowa w § 18, oraz o prawie odmowy podpisania protokołu, o
którym mowa w § 19 ust. 1;
8) parafy kontrolującego i kierownika kontrolowanej jednostki na każdej stronie protokołu;
9) w przypadku gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne, protokół lub jego fragment
oznacza się odpowiednią klauzulą tajności.
§ 18. 1. Protokół kontroli sporządzony w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach podpisują
kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności osoba pełniąca
obowiązki tego kierownika.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić, przed podpisaniem protokołu kontroli,
umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń zawartych w protokole.
3. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie do dyrektora komórki do spraw kontroli w terminie
7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
4. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest zobowiązany
dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku
stwierdzenia zasadności zastrzeżeń zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli
o tekst w brzmieniu:
1) „Ustalenia na str. ....... skreśla się.”;
2) „Protokół kontroli na str. ...... uzupełnia się przez dopisanie ......”;
7
3) „Treść ustaleń na str. ..... otrzymuje brzmienie: ........”.
5. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący sporządza
stanowisko na piśmie, które po zaakceptowaniu przez dyrektora komórki do spraw kontroli
przekazuje zgłaszającemu zastrzeżenia.
6. Kierownik jednostki kontrolowanej może złożyć wyjaśnienia co do przyczyn i
okoliczności powstania nieprawidłowości, opisanych w protokole kontroli, w terminie 7 dni od
otrzymania protokołu.
§ 19. 1. Kierownik jednostki kontrolowanej może odmówić podpisania protokołu kontroli,
składając, w terminie 7 dni od daty jego otrzymania, wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
2. W przypadku złożenia zastrzeżeń do protokołu kontroli, termin odmowy podpisania
protokołu wraz z podaniem jej przyczyn biegnie od dnia doręczenia kontrolowanemu stanowiska
dyrektora komórki do spraw kontroli wobec tych zastrzeżeń.
3. O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący czyni
wzmiankę w protokole.
4. Odmowa podpisania protokołu przez osobę wymienioną w ust. 1 nie stanowi przeszkody
do podpisania protokołu przez kontrolującego i sporządzenia wystąpienia pokontrolnego.
§ 20. 1. Po zakończeniu postępowania kontrolnego, z uwzględnieniem terminu, o którym
mowa w § 19 ust. 1, kontrolujący sporządza projekt wystąpienia pokontrolnego, który po
akceptacji dyrektora komórki do spraw kontroli przekazuje Ministrowi do zatwierdzenia.
Minister przekazuje wystąpienie pokontrolne kierownikowi jednostki kontrolowanej.
2. Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę przedmiotu kontroli wynikającą z ustaleń
opisanych w protokole kontroli, opis przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych
nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za ich powstanie, a także uwagi, wnioski i zalecenia
pokontrolne w sprawie ich usunięcia.
§ 21. 1. Kierownik jednostki kontrolowanej, któremu przekazano wystąpienie pokontrolne,
w terminie wyznaczonym w wystąpieniu informuje Ministra o sposobie wykorzystania uwag,
wykonania wniosków i zaleceń, a także o podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia
tych działań.
8
2. Kierownik jednostki kontrolowanej, w terminie 7 dni od daty otrzymania wystąpienia
pokontrolnego, może złożyć do Ministra umotywowane zastrzeżenia do zawartych w nim ocen,
uwag i wniosków.
3. Minister rozpatruje złożone zastrzeżenia i zajmuje stanowisko w terminie 14 dni od daty
ich otrzymania.
4. Stanowisko Ministra jest ostateczne i wraz z uzasadnieniem jest doręczane kierownikowi
jednostki kontrolowanej.
§ 22. 1. Minister może przeprowadzać kontrole przy zastosowaniu trybu uproszczonego.
2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem
§ 17-19.
3. Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby:
1) sporządzenia odpowiedniej informacji dla Ministra;
2) zbadania określonych spraw wynikających ze skarg i wniosków oraz listów obywateli;
3) dokonania analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych od podmiotów
podlegających kontroli.
4. Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje
kontrolujący.
5. Minister, w razie potrzeby, informuje na piśmie kierownika jednostki kontrolowanej o
wynikach kontroli przeprowadzonej w trybie uproszczonym.
6. W razie ujawnienia w toku kontroli, o której mowa w ust. 1, okoliczności wskazujących
na popełnienie przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub wykroczenia
skarbowego, albo też naruszenia dyscypliny finansów publicznych lub okoliczności
uzasadniających odpowiedzialność dyscyplinarną lub porządkową, sporządza się protokół
kontroli z zastosowaniem § 17-19.
§ 23. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ........................................
PREZES RADY MINISTRÓW
9
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia ........................ r. (poz. ...)
WZÓR
a podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
.....2010 r. w sprawie zakresu, szczegółowych zasad i trybu
kontroli przeprowadzanej przez ministra właściwego do spraw
Skarbu Państwa (Dz. U. Nr ....., poz. ......)
Upoważniam
...............................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolującego)
do przeprowadzenia kontroli w .................................
...............................................................
(nazwa i adres siedziby kontrolowanej jednostki)
...............................................................
(przedmiot kontroli)
Termin ważności upoważnienia upływa z dniem ...................
Upoważnienie ważne jest za okazaniem dowodu osobistego.
..........................
(pieczęć i podpis osoby
wydającej upoważnienie)
Termin ważności upoważnienia przedłuża się do dnia ............
..........................
(pieczęć i podpis osoby
wydającej upoważnienie)
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3580 › Pobierz plik
- 3580-001 › Pobierz plik
- 3580-002 › Pobierz plik
- 3580-003 › Pobierz plik
- 3580-005 › Pobierz plik
- 3580-004.PDF › Pobierz plik