eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3575
  • Data wpłynięcia: 2010-11-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 249, poz. 1656

3575

personalizacji i wydawania dokumentów, tak aby zapewnić spójność oraz komplementarność
przetwarzanych informacji, co pozwoli na bardziej efektywne ich wykorzystanie. W pierwszym
etapie planuje się integrację obu tych systemów w celu zapewnienia dostępności informacji
o licencjach i zezwoleniach w systemie wspierającym Centralną Ewidencję Naruszeń. W ramach
niezbędnych prac oszacowano następujące pozycje:
– prace analityczne i projektowe – 100 000,00 zł
– licencje na oprogramowanie systemowe oraz aplikacje wspierające analizę danych oraz ich
rafinację i transformację – 95 000,00 zł
– sprzęt serwerowy z zapewnieniem redundancji (serwer bazy danych, serwer systemu
analitycznego – w sumie 4 serwery lub jeden serwer o dużej mocy obliczeniowej z licencjami
na oprogramowanie do wirtualizacji maszyn) – 160 000,00 zł,
– instalacja i konfiguracja infrastruktury sprzętowej – 20 000,00 zł,
– instalacja i konfiguracja warstwy aplikacyjnej – 15 000,00 zł
– prace programistyczne – 470 000,00 zł,
– prace wdrożeniowe – 100 000,00 zł,
– szkolenia i dokumentacja – 40 000,00 zł.
Szacowany koszt programu finansowo-księgowego, kadrowo-płacowego, środków trwałych,
kasy to ok. 150 000 zł, integracja programów informatycznych ze sobą 20 000 zł, serwer do
obsługi danych finansowo-kadrowo-płacowych koszt od 40 000 zł, silnik bazy danych SQL do
obsługi programów od 50 000 zł, wykwalifikowanie pracowników i wdrożenie programów
50 000 zł. – razem: 310 000 zł. Koszt ten został określony z uwagi na konieczność:
– dokupienia odpowiedniej ilości stanowisk pracy do istniejących systemów oraz opracowania
dodatkowych nakładek dostosowujących program do rozwiązań narzuconych wymogami
prawa dla jednostek budżetowych,
– wprowadzenia systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie rozbudowującego się
zasobu posiadanych środków trwałych na stanie.
Rozwiązaniem alternatywnym byłaby opcja zakupu zupełnie nowego systemu, który nie będzie
posiadał ograniczenia stanowiskowego, a który zastąpi istniejące rozwiązania dotyczące kasy,
środków trwałych, systemu kadrowo-płacowego i systemu finansowo-księgowego dla GITD po
połączeniu z BOTM. Jednakże jest to koszt co najmniej trzykrotnie przewyższający szacunkowe
wyliczenia, które zostały przedstawione powyżej.
 
17
Po stronie dochodowej budżetu państwa, przy założeniu powyższego sposobu podziału
opłat od wydawanych dokumentów, należy mieć na uwadze kwotę około 10 109 000,00 zł4)
corocznie. Krajowy Fundusz Drogowy (KFD) zasilany będzie corocznie kwotą ok. 43 mln zł5).
rodki w całości będą wpływały na wyodrębniony rachunek bankowy Głównego Inspektoratu
Transportu Drogowego, skąd środki z opłat określonych w pozycji 1 – 10 poniższej tabeli będą
odprowadzane na rachunek bankowy KFD, z którego finansowane są inwestycje drogowe. Kwota
środków przewidzianych jako dochód budżetu państwa z nadwyżką pokryje przewidywane
wydatki budżetowe związane z przejęciem zadań BOTM przez urząd obsługujący GITD.

Lp. Rodzaj
dokumentu
Obecny stan prawny
Stan prawny od 01.01.2011r.
BOTM KFD GITD
– KFD
budżet
państwa
1.
Zezwolenia EKMT
294 084,00
1 806 516,00
0,00
2 100 600,00
2. Zezwolenia
zagr.
1 498 112,00
9 202 688,00
5 350 400,00
5 350 400,00
jednorazowe
3.
Formularze jazdy UE
146 750,00
0,00
0,00
146 750,00
4. Zaświadczenia na
997 508,00
0,00
0,00
997 508,00
potrzeby własne
5. Zezwolenia
na
90 714,68
557 247,32
0,00
647 962,00
przewozy regularne
6.
wiadectwa kierowcy
22 775,00
0,00
0,00
22 775,00
7.
Certyfikaty
1 061 810,00
0,00
0,00
1 061 810,00
8.
Interbus
63 450,00
0,00
0,00
63 450,00
9. Karty
opłat
193 046,60
1 737 419,40
0,00
1 930 466,00
                                                           
4)  Kwota ta obejmuje dochód BOTM oraz polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających
międzynarodowych przewoźników drogowych („stowarzyszenia”). 
5) Kwota ta obejmuje kwoty przekazywane przez GITD oraz polskie organizacje o zasięgu ogólnokrajowym
zrzeszające międzynarodowych przewoźników drogowych („stowarzyszenia”). 
 
18
10. Licencje
3 685 291,40 22 638 218,60
0,00
26 323 510,00


8 053 541,68 35 942 089,32
5 350 400,00
38 645 231,00

Należy przy tym zaznaczyć, że na kwotę 10 109 000,00 zł przekazywaną do budżetu
państwa składać się będzie 50 % dochodu uzyskiwanego przez GITD z tytułu zezwoleń
jednorazowych zagranicznych (tabela powyżej), jak również dochodu uzyskiwanego przez
stowarzyszenia przewoźników z tytułu ww. zezwoleń. Powyższa kwota została obliczona na
podstawie uśrednionych dochodów BOTM (z ostatnich trzech lat) oraz organizacji zrzeszających
przewoźników, uzyskiwanych z tytułu dystrybucji zezwoleń jednorazowych zagranicznych.
Natomiast pozostałe 50 % dochodów uzyskiwanych przez GITD i stowarzyszenia przewoźników
z tytułu zezwoleń jednorazowych zagranicznych będzie stanowić dochód KFD. Poniżej opisano
podział dochodów uzyskiwanych przez GITD i stowarzyszenia przewoźników z tytułu zezwoleń
zagranicznych na część przekazywaną do KFD i do budżetu państwa, co zostanie zapisane
w ustawie o transporcie drogowym. Zapisy te będą miały na celu zagwarantowanie dla budżetu
państwa odpowiednich wpływów jako rekompensaty wydatków budżetowych związanych
z przekazaniem zadań BOTM do GITD.
Podział wpływów z opłat w międzynarodowym transporcie drogowym z tytułu wydania
jednorazowego zezwolenia zagranicznego przez upoważnioną do tego polską organizację
o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającą międzynarodowych przewoźników drogowych,
przedstawia się następująco:

Lp. Rodzaj
Obecny stan prawny
Stan prawny od 01.01.2011r.
dokumentu
Stowarzyszenia
KFD Stowarzyszenia GITD –
KFD
przewoźników
przewoźników
budżet

Państwa

Zezwolenia
783 751,00
8 436 849,00
883 586,00
4 755 773,00*
4 755 773,00*
zagr.
jednorazowe
* średnia z lat 2007 – 2009
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
 
19
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przejęcie części zadań, wykonywanych obecnie przez Dyrektora BOTM z upoważnienia ministra
właściwego do spraw transportu, przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego ułatwi
przedsiębiorcom wykonującym międzynarodowe przewozy drogowe dostęp do organów
wydających szereg niezbędnych w tym zakresie dokumentów (formularzy jazdy, certyfikatów
potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub
warunków dopuszczenia do ruchu). Dokumenty te będzie można uzyskać w każdym mieście,
stanowiącym siedzibę wojewódzkiego inspektoratu transportu drogowego lub jego oddziału (są
to miasta wojewódzkie i szereg innych większych miejscowości na terenie każdego
województwa).

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regionalny.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11/29rch 
 
20

Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia ………………….. 2010 r.
w sprawie upoważnienia polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszaj cych
międzynarodowych przewoźników drogowych do wydawania zezwoleń zagranicznych.

Na podstawie art. 26 i art. 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.
U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Upoważnia się polskie organizacje o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszające
międzynarodowych przewoźników drogowych, określone w załączniku do rozporządzenia, do
wydawania zezwoleń zagranicznych.
§ 2. Organizacje, o których mowa w § 1, obowiązane są do:
1) prowadzenia ewidencji wydawanych zezwoleń zagranicznych,
2) prawidłowego rozliczania należności z tytułu opłat za wydane zezwolenia zagraniczne,
3) posiadania wydzielonego pomieszczenia umożliwiającego sprawną obsługę przedsiębiorców
w zakresie wydawania zezwoleń zagranicznych,
4) przechowywania zezwoleń zagranicznych w warunkach zapewniających należytą ich
ochronę przed zaginięciem, zniszczeniem lub utratą z innych przyczyn, a także w warunkach
zapewniających dostęp do zezwoleń tylko osobom upoważnionym przez organizację,
5) wyposażenia pomieszczeń w urządzenia gwarantujące bezpieczeństwo przechowywanych
dokumentów,
6) zawarcia umowy o ubezpieczeniu zezwoleń od wszelkiego ryzyka na kwotę nie niższą niż
kwota stanowiąca iloczyn liczby zezwoleń zagranicznych będących każdorazowo w
posiadaniu organizacji i opłat należnych z tytułu ich wydania,
7) przekazywania Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego, zwanemu dalej „Głównym
Inspektorem,” danych dotyczących w szczególności:
a) przedsiębiorców zrzeszonych w organizacji,
b) liczby pojazdów samochodowych uprawnionych do wykonywania przewozów,
c) ważności badań technicznych pojazdów samochodowych,
d) rodzaju, ilości oraz numerów pobieranych i rozliczanych przez poszczególnych

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192,
poz. 1381, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 31, poz.
206, Nr 86, poz. 720 i Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 43, poz. 246 i Nr 164, poz. 1107.

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: