eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3575
  • Data wpłynięcia: 2010-11-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie drogowym
  • data uchwalenia: 2010-12-03
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 249, poz. 1656

3575

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana ustawa oddziaływać będzie na:
– przedsiębiorców wykonujących zarobkowo międzynarodowy transport drogowy;
– przedsiębiorców i inne podmioty wykonujące międzynarodowe przewozy na potrzeby
własne;
– pracowników likwidowanego BOTM, którzy przejdą do Głównego Inspektoratu Transportu
Drogowego;
– pracowników ITD, którzy będą wykonywać zadania z zakresu określonego ustawą.

2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został poddany szerokim konsultacjom społecznym. Projekt został przesłany do:
1) Forum Związków Zawodowych, Bydgoszcz;
2) Konfederacji Pracodawców Polskich (od 15 czerwca 2010 r. Pracodawcy RP);
3) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego;
4) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Samochodowego;
5) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych;
6) Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji;
7) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
8) Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych;
9) Sekretariatu Transportowców NSZZ „Solidarność”;
10) Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych;
11) wojewodów.

Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego zgłosił, iż należy rozważyć
możliwość wystąpienia do Ministerstwa Finansów, w sprawie zmiany odpowiednich przepisów
ww. ustaw w celu pozostawienia BOTM-u w dotychczasowym kształcie. Ustawa

z dnia 28 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) zrealizowała postulat likwidacji gospodarstw pomocniczych.
 
12
Propozycja OZPTD jest sprzeczna z koncepcją zmian w organizacji sektora finansów
publicznych, gdyż ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157,
poz. 1240, z późn. zm.) nie przewiduje dalszego funkcjonowania w sektorze finansów
publicznych takiej formy organizacyjno-prawnej. Natomiast w przypadku braku możliwości
dalszego utrzymania BOTM OZPTD postuluje utrzymanie realizacji zadań BOTM przez
administrację rządową podległą Ministrowi Infrastruktury, a jako rzecz pożądaną utworzenie
odrębnego urzędu regulacji transportu drogowego, posiadającego oddziały terenowe
(w województwach) lub przekształcenie ITD w taką właśnie instytucję na wzór niemieckiej
BAG.
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych zgłosiło, iż składało ofertę
realizacji tych zadań przez tę organizację. Dyrektywa Rady 96/26/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r.
w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego transportu rzeczy i przewoźnika
drogowego transportu osób oraz wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych
dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, mająca na celu ułatwienie tym
przewoźnikom korzystania z prawa swobody przedsiębiorczości w dziedzinie transportu
krajowego i międzynarodowego (Dz. Urz. L 124 z 23.05.1996) stanowi jednoznacznie, że
decyzje o dopuszczeniu lub odrzuceniu wniosku o dopuszczenie do zawodu przewoźnika
transportu drogowego podejmują właściwe władze państw członkowskich (art. 6), zatem
proponowane rozwiązanie nie jest możliwe. Należy mieć również na względzie fakt, iż zgodnie z
ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym udzielenie, odmowa udzielenia, zmiana
lub cofnięcie licencji następuje w drodze decyzji administracyjnej (art. 7 ust. 1). W związku z
powyższym, wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie ww. licencji przez organizację
zrzeszającą przewoźników, a więc przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w
zakresie transportu drogowego, pozostawałoby w sprzeczności z istotą tej czynności, ponieważ
decyzje takie byłyby wydawane przez podmiot zrzeszający przedsiębiorców będących adresatami
tych decyzji. ZMPD zwróciło uwagę, że łączenie w jednej organizacji funkcji administracyjnych
i usługowych wobec przewoźników drogowych wykonywanych dotychczas przez BOTM
z funkcjami kontrolnymi sprawowanymi przez ITD rodzi uzasadnione obawy przed
potencjalnymi nadużyciami i nadmierną ingerencją w rynek transportowy. Nadrzędnym celem,
jaki powinien zostać uwzględniony przy likwidacji BOTM, jest ograniczenie do minimum zmian
w funkcjonowaniu obsługi zapewnianej aktualnie przez BOTM przedsiębiorcom wykonującym
 
13
międzynarodowy transport drogowy. W państwach członkowskich UE regułą jest łączenie przez
organ administracji publicznej zadań kontrolnych z kompetencjami do wydawania uprawnień dla
przewoźników drogowych. Tego rodzaju organy o charakterze kontrolno-reglamentacyjnym
występują w Austrii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, a także na Litwie. Dla
przykładu w Austrii uprawnienia do wykonywania przewozów drogowych przyznają organy
administracji rządowej na szczeblu regionalnym, podobnie przedstawia się kwestia w Wielkiej
Brytanii (przy czym centralny organ nadzoruje wykonywanie tych czynności) i w Republice
Federalnej Niemiec (tam organem nadzorującym jest odpowiednik GITD), w Hiszpanii i Francji
należy to do kompetencji ministrów właściwych do spraw transportu. Zaproponowano
utworzenie odrębnej agencji wykonawczej, która przejęłaby zadania BOTM. Koncepcja przejęcia
zadań przez agencję wykonawczą z uwagi na dotychczasowe zadania oraz strukturę
organizacyjną BOTM nie znajduje uzasadnienia, gdyż BOTM nie wykonuje zadań o charakterze
majątkowym, ale o charakterze administracyjno-prawnym związanym z prowadzeniem
postępowań administracyjnych w zakresie międzynarodowego transportu drogowego.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego wraz ze wskazaniem źródeł finansowania
Zadania, cele, mierniki określone w budżecie zadaniowym Ministra Infrastruktury (część 39 –
Transport) nie ulegają zmianie, w związku z likwidacją BOTM i stosownym przeniesieniem
zadań i kompetencji w ramach tej części budżetowej. Przejęcie zadań Dyrektora BOTM przez
GITD spowoduje konieczność zwiększenia wydatków planowanych w projekcie ustawy
budżetowej na 2011 r., w części 39 – Transport, Dział 600, Rozdział 60055, o kwotę 7 001 000
zł (do dnia 31 grudnia 2010 r. koszty BOTM pokrywane są z przychodów własnych, natomiast
od dnia 1 stycznia 2011 r. wydatki związane z realizacją przejętych zadań Dyrektora BOTM
będą obciążały budżet państwa). Zakłada się, że w następnych latach (2012 – 2013) wydatki
związane z przejęciem przez GITD zadań Dyrektora BOTM wyniosą 5 691 000 zł rocznie.
 
14
Szczegółowe wydatki na 2011 rok obrazuje poniższa tabela.



WYDATKI GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO
ZWI ZANE Z PRZEJ CIEM BOTM W 2011 r.
(w tysiącach złotych)
1. Wydatki
bieżące 5
691
w
tym:
Wynagrodzenia
ogółem - 65 etatów
2 541

§4020 - wynagrodzenia osobowe pracowników
2 342

§4040 - dodatkowe wynagrodzenie roczne
199

Pochodne od wynagrodzeń 513
§4110
-
składki na ubezpieczenie społeczne 386
§4120
-
składki na Fundusz Pracy
62

§4440 Odpis na ZF S 65
Materiały i energia
618

§4210 - zakup materiałów i wyposażenia 539

§4260 - zakup energii
43

§4740 - zakup materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego i ksero
20

§4750 - zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji
16
Usługi 1
991

§4270 - zakup usług remontowych
20

§4280 - zakup usług zdrowotnych
26

§4300 - zakup usług pozostałych 789

§4350 - zakup usług dostępu do sieci Internet
20
§4360
-
opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacji telefonii
25
komórkowej
§4370
-
opłaty z tytułu zakupu telekomunikacji telefonii stacjonarnej
40

§4380 - zakup usług obejmujących tłumaczenia 10
 
15
§4400
-
opłaty czynszowe za pomieszczenia biurowe
1 000
§4410
-
podróże służbowe krajowe
22
§4420
-
podróże służbowe zagraniczne
22

§4550 - szkolenia pracowników
17
Pozostałe wydatki
28
§4430
-
różne opłaty i składki 28
2.
Integracja systemów informatycznych BOTM z Centralą Ewidencji
1000
Naruszeń (koszt jednorazowy)
3. Integracja
systemów
finansowo-płacowych (koszt jednorazowy)
310
Razem
7 001


W zakresie wydatków bieżących, budżet GITD powinien zostać zwiększony w 2011 r. w
stosunku do budżetu BOTM z 2010 r. o kwotę 91 tys. zł. Kwota ta wynika z przeliczeń składek
na ubezpieczenia zdrowotne (w BOTM składka na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 0,8 % w
GITD 0,93 %), a także kosztów związanych z koniecznością zabezpieczenia transportu gotówki
do banku (konwoje), paliwo, licencje komputerowe (np. rozszerzenie posiadanego
Elektronicznego Obiegu Dokumentów – VDoc o kolejne stanowiska), czy inne wydatki związane
z rozszerzeniem systemów informatycznych, wynikające z obowiązku przyjęcia do GITD
pracowników BOTM (np. pakiet Lotus Notes, MS Office).
Aktualnie
eksploatowany
przez BOTM system wpierający proces wydawania
zaświadczeń i licencji należy dostosować do nowych warunków organizacyjno-prawnych, jakie
będą funkcjonować po przejęciu kompetencji BOTM przez ITD. Docelowym modelem jest
decentralizacja dystrybucji części dokumentów, a co za tym idzie konieczność decentralizacji
systemu wspierającego ich druk i personalizację. ITD została wyposażona w system wspierający
proces kontroli i wystawiania decyzji administracyjnych oraz będący podstawą prowadzonej
przez GITD Centralnej Ewidencji Naruszeń. System ten przeznaczony jest do prowadzenia m.in.
rejestru kontrolowanych przedsiębiorców, pojazdów i kierowców oraz popełnianych przez nich
naruszeń. W sposób naturalny powinien również zawierać informację o posiadanych przez
przedsiębiorców licencjach i zezwoleniach, dlatego też konieczne jest docelowe przeniesienie
rejestru wydawanych dokumentów do systemu wpierającego Centralną Ewidencję Naruszeń oraz
zaimplementowanie w tym systemie odpowiednich mechanizmów wspierających proces
 
16
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: