Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej
Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3514
- Data wpłynięcia: 2010-10-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o efektywności energetycznej
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551
druk-3514-II
przy czym musi zostać zachowana wiarygodność i ochrona
statystyki publicznej na rok
informacji prywatnych lub poufnych informacji handlowych
2010.
zgodnie z mającym zastosowanie przepisami wspólnotowymi;
Art. 6 ust. 1
b) powstrzymują się od wszelkich działań, które mogłyby Pełna transpozycja
Art. 6, art. 7, art. 8 i art. 103
lit b
stworzyć bariery dla popytu i świadczenia usług
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
energetycznych oraz innych środków poprawy efektywności
o swobodzie działalności
energetycznej lub utrudnić rozwój rynku usług energetycznych i
gospodarczej.
innych środków poprawy efektywności energetycznej. Państwo
Członkowskie podejmie właściwe kroki, aby w razie potrzeby
zakończyć tego rodzaju działania.
Art. 6 ust. 2
Państwa Członkowskie:
Nie wymaga transpozycji
lit. a
a) wybierają jedno lub więcej z poniższych wymagań, które muszą (z uwagi na transpozycję
zostać spełnione przez przedsiębiorstwa, bezpośrednio lub art. 6 ust. 2 lit b, która jest
pośrednio poprzez innych dostawców usług energetycznych lub alternatywna z transpozycją
środków poprawy efektywności energetycznej:
tego przepisu)
(i)
zapewnienie oferty ich odbiorcom końcowym oraz
promowanie konkurencyjnych cenowo usług energetycznych;
albo
(ii)
zapewnienie odbiorcom końcowym dostępności i
promowanie konkurencyjnych cenowo audytów
energetycznych przeprowadzanych w sposób niezależny lub
środków poprawy efektywności energetycznej zgodnie z art. 9
ust. 2 i art. 12; albo
(iii) wnoszenie
wkładu do funduszów i mechanizmów
finansowania, o których mowa w art. 11. Poziom tych
wkładów odpowiada co najmniej szacunkowym kosztom
oferowania którejkolwiek z działalności, o których mowa w
niniejszym ustępie, przy czym wysokość wkładów jest
uzgadniana z odpowiednimi organami sektora publicznego
lub agencjami wskazanymi w art. 4 ust. 4; lub
10
Art. 6 ust. 2
b) zapewnienie istnienia lub ustanowienia dobrowolnych umów Pełna transpozycja
Art. 13, art. 14, art. 15, art.
lit b
lub innych instrumentów rynkowych, takich jak białe
16, art. 17, art. 18, art. 19,
certyfikaty, o skutku równoważnym z jednym lub kilkoma
art. 20, art. 21, art. 22,
wymaganiami, określonymi w lit. a). Dobrowolne umowy są
art. 23, art. 24, art. 25, art. 26
oceniane, nadzorowane i obserwowane przez Państwo
oraz art. 27 projektu ustawy
Członkowskie w celu zagwarantowania w praktyce skutków
o efektywności
równoważnych z jednym lub kilkoma wymaganiami
energetycznej.
określonymi w lit. a). Dobrowolne umowy wyznaczają zatem
jasne i jednoznaczne cele oraz zawierają wymogi w zakresie
kontroli oraz sprawozdań związanych z procedurami, które
mogą doprowadzić do podjęcia zmienionych lub dodatkowych
środków w przypadku, gdyby cele nie zostały osiągnięte lub
istniały niewielkie szanse ich osiągnięcia. Ze względu na
wymóg przejrzystości dobrowolne umowy powinny być
upublicznione oraz opublikowane przed ich wejściem w życie
w zakresie dopuszczonym przez stosowne przepisy dotyczące
poufności oraz powinny zachęcać zainteresowane strony do
wyrażenia opinii.
Art. 6 ust. 3
Państwa Członkowskie zapewniają istnienie wystarczających Pełna transpozycja
Art. 6, art. 8 i art. 103
zachęt, uczciwej konkurencji i jednakowych warunków działania
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
dla podmiotów rynkowych innych niż dystrybutorzy energii,
o swobodzie działalności
operatorzy systemu dystrybucji i przedsiębiorstwa prowadzące
gospodarczej.
detaliczną sprzedaż energii, takich jak ESCO, instalatorów,
doradców i konsultantów ds. energii, w celu zapewnienia
niezależnej oferty i realizacji usług energetycznych, audytów
energetycznych i środków poprawy efektywności energetycznej, o
których mowa w ust. 2 lit. a) pkt. (i) i (ii).
Art. 6 ust.4
Na mocy ust. 2 i 3 Państwa Członkowskie mogą obarczyć Nie wymaga transpozycji
odpowiedzialnością operatorów systemu dystrybucji wyłącznie, (przepis informacyjny)
jeżeli dzieje się to z poszanowaniem wymagań dotyczących
11
oddzielnej księgowości określonych w art. 19 ust. 3 dyrektywy
2003/54/WE i w art. 17 ust. 3 dyrektywy 2003/55/ WE.
Art. 6 ust.5
Stosowanie niniejszego artykułu pozostaje bez uszczerbku dla Nie wymaga transpozycji
odstępstw i zwolnień przyznanych na mocy dyrektyw 2003/54/WE (przepis informacyjny)
i 2003/55/WE.
Art. 7 ust. 1 i 1.Państwa Członkowskie zapewniają, by informacje o mechanizmach Pełna transpozycja
Art. 8 ust. 2, art. 10 ust. 3,
ust.2
służących efektywności energetycznej oraz ramach finansowych i
oraz art. 11 ust. 1 projektu
prawnych przyjętych w celu osiągnięcia krajowego celu
ustawy o efektywności
orientacyjnego w zakresie oszczędności energii były przejrzyste i
energetycznej.
szeroko dostępne odpowiednim uczestnikom rynku.
2.Państwa Członkowskie zapewniają podjęcie wzmożonych
wysiłków na rzecz promowania efektywności końcowego
wykorzystania energii. Ustanawiają one odpowiednie warunki i
bodźce dla podmiotów rynkowych do podniesienia poziomu
informacji i doradztwa dla odbiorców końcowych na temat
efektywności końcowego wykorzystania energii.
Art. 7 ust. 3
Komisja zapewnia wymianę i szerokie rozpowszechnianie Nie wymaga transpozycji
informacji o najlepszych praktykach w dziedzinie oszczędności (przepis dotyczy Komisji
energii w Państwach Członkowskich.
Europejskiej)
Art. 8
Mając na względzie osiągnięcie wysokiego poziomu kompetencji Pełna transpozycja
Art. 28, art. 29, art. 30,
technicznych, obiektywności i wiarygodności, Państwa
art. 31, art. 32 oraz art. 33
Członkowskie, o ile uznają to za konieczne, zapewnią dostępność
projektu ustawy o
odpowiednich systemów kwalifikacji, akredytacji lub certyfikacji
efektywności energetycznej.
dla dostawców usług energetycznych, audytów energetycznych
oraz środków poprawy efektywności energetycznej, o których
mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) pkt. (i) i (ii).
Art. 9 ust 1
Państwa Członkowskie uchylają lub zmieniają krajowe przepisy Nie wymaga transpozycji
ustawowe i wykonawcze, inne niż o charakterze wyłącznie (przepis informacyjny)
12
podatkowym,
niepotrzebnie
lub nieproporcjonalnie hamujące lub
ograniczające wykorzystanie instrumentów finansowych
dotyczących oszczędności energii na rynku usług energetycznych
lub innych środków poprawy efektywności energetycznej.
Art. 9 ust. 2
Państwa Członkowskie udostępniają wzory umów dotyczących Pełna transpozycja
Art. 12 ust. 2 pkt 2 projektu
wspomnianych instrumentów finansowych istniejącym i
ustawy o efektywności
potencjalnym odbiorcom usług energetycznych i innych środków
energetycznej.
poprawy efektywności energetycznej w sektorze publicznym i
prywatnym. Mogą one być wydawane przez te same organy lub
agencje, o których mowa w art. 4 ust. 4.
Art. 10 ust. 1
Państwa Członkowskie zapewniają usunięcie zachęt w taryfach w Pełna transpozycja
Art. 45 ust. 2 ustawy z dnia
zakresie przesyłu i dystrybucji energii, które niepotrzebnie
10 kwietnia 1997 roku -
zwiększają ilość dystrybuowanej lub przesyłanej energii. W tym
Prawo energetyczne.
względzie, zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektyw 2003/54/WE i
2003/55/WE, Państwa Członkowskie mogą nałożyć obowiązki
świadczenia usług publicznych związanych z efektywnością
energetyczną na przedsiębiorstwa działające w sektorach energii
elektrycznej i gazu.
Art. 10 ust. 2
Państwa Członkowskie mogą zagwarantować możliwość włączenia Nie wymaga transpozycji
do systemów i taryf elementów socjalnych pod warunkiem, że (przepis fakultatywny, nie
jakikolwiek negatywny wpływ tych elementów na system przekazu wprowadzono systemu
i dystrybucji energii będzie sprowadzony do niezbędnego minimum taryf socjalnych)
i że wpływ ten nie jest nieproporcjonalny do osiąganego celu
socjalnego.
Art. 11
1.Bez uszczerbku dla art. 87 i 88 Traktatu Państwa Członkowskie Pełna transpozycja
Art. 400, art. 400a pkt 21,
mogą utworzyć fundusz lub fundusze w celu subsydiowania
22, 24, 32, 34, 35, 38, 40, 41,
realizacji programów poprawy efektywności energetycznej i innych
42, art. 401 oraz art. 401c
13
środków poprawy efektywności energetycznej oraz promowania
ust. 5 ustawy z dnia 27
rozwoju rynku tych środków. rodki te obejmują promocję audytu
kwietnia 2001 r. - Prawo
energetycznego, instrumentów finansowych służących
ochrony środowiska;
oszczędnościom energetycznym i, w stosownych przypadkach,
Art. 2 pkt 2, 7 i 8, art. 3,
ulepszonego dokonywania pomiarów przy pomocy liczników oraz
art. 5, art. 23, art. 24 i art. 25
rachunków za energię zawierających zrozumiałe informacje.
ustawy z dnia 21 listopada
Fundusze te są także ukierunkowane na sektory użytkowników
2008 r. o wspieraniu
końcowych o wyższych kosztach transakcji i wyższym ryzyku.
termomodernizacji
2.Fundusze te, jeśli zostaną utworzone, mogą udzielać dotacji,
i remontów
pożyczek, gwarancji finansowych lub innych rodzajów
finansowania związanych z zagwarantowaniem rezultatów.
3.Fundusze są dostępne dla wszystkich dostawców środków poprawy
efektywności energetycznej, takich jak ESCO, niezależni doradcy
ds. energii, dystrybutorzy energii, operatorzy systemu dystrybucji,
przedsiębiorstwa prowadzące detaliczną sprzedaż energii i
instalatorzy sprzętu. Państwa Członkowskie mogą zadecydować o
udostępnieniu funduszy wszystkim odbiorcom końcowym.
Przetargi lub równoważne środki, które zapewniają całkowitą
przejrzystość, są przeprowadzane przy pełnym poszanowaniu
mających zastosowanie przepisów dotyczących zamówień
publicznych, przy czym należy także zagwarantować, że fundusze
będą działały jako uzupełnienie, a nie konkurencja wobec
finansowanych komercyjnie środków poprawy efektywności
energetycznej.
Art. 12
1.Państwa Członkowskie zapewniają dostępność dla odbiorców Pełna transpozycja
Art. 28, art. 29, art. 30,
ust. 1, ust. 2
końcowych, w tym niewielkich odbiorców w gospodarstwach
art. 31, art. 32 oraz art. 33
domowych, odbiorców komercyjnych oraz małych i średnich
projektu ustawy o
odbiorców przemysłowych, efektywnych, wysokiej jakości
efektywności energetycznej.
programów audytu energetycznego, które służą określeniu
potencjalnych środków poprawy efektywności energetycznej i są
przeprowadzane w sposób niezależny.
14
statystyki publicznej na rok
informacji prywatnych lub poufnych informacji handlowych
2010.
zgodnie z mającym zastosowanie przepisami wspólnotowymi;
Art. 6 ust. 1
b) powstrzymują się od wszelkich działań, które mogłyby Pełna transpozycja
Art. 6, art. 7, art. 8 i art. 103
lit b
stworzyć bariery dla popytu i świadczenia usług
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
energetycznych oraz innych środków poprawy efektywności
o swobodzie działalności
energetycznej lub utrudnić rozwój rynku usług energetycznych i
gospodarczej.
innych środków poprawy efektywności energetycznej. Państwo
Członkowskie podejmie właściwe kroki, aby w razie potrzeby
zakończyć tego rodzaju działania.
Art. 6 ust. 2
Państwa Członkowskie:
Nie wymaga transpozycji
lit. a
a) wybierają jedno lub więcej z poniższych wymagań, które muszą (z uwagi na transpozycję
zostać spełnione przez przedsiębiorstwa, bezpośrednio lub art. 6 ust. 2 lit b, która jest
pośrednio poprzez innych dostawców usług energetycznych lub alternatywna z transpozycją
środków poprawy efektywności energetycznej:
tego przepisu)
(i)
zapewnienie oferty ich odbiorcom końcowym oraz
promowanie konkurencyjnych cenowo usług energetycznych;
albo
(ii)
zapewnienie odbiorcom końcowym dostępności i
promowanie konkurencyjnych cenowo audytów
energetycznych przeprowadzanych w sposób niezależny lub
środków poprawy efektywności energetycznej zgodnie z art. 9
ust. 2 i art. 12; albo
(iii) wnoszenie
wkładu do funduszów i mechanizmów
finansowania, o których mowa w art. 11. Poziom tych
wkładów odpowiada co najmniej szacunkowym kosztom
oferowania którejkolwiek z działalności, o których mowa w
niniejszym ustępie, przy czym wysokość wkładów jest
uzgadniana z odpowiednimi organami sektora publicznego
lub agencjami wskazanymi w art. 4 ust. 4; lub
10
Art. 6 ust. 2
b) zapewnienie istnienia lub ustanowienia dobrowolnych umów Pełna transpozycja
Art. 13, art. 14, art. 15, art.
lit b
lub innych instrumentów rynkowych, takich jak białe
16, art. 17, art. 18, art. 19,
certyfikaty, o skutku równoważnym z jednym lub kilkoma
art. 20, art. 21, art. 22,
wymaganiami, określonymi w lit. a). Dobrowolne umowy są
art. 23, art. 24, art. 25, art. 26
oceniane, nadzorowane i obserwowane przez Państwo
oraz art. 27 projektu ustawy
Członkowskie w celu zagwarantowania w praktyce skutków
o efektywności
równoważnych z jednym lub kilkoma wymaganiami
energetycznej.
określonymi w lit. a). Dobrowolne umowy wyznaczają zatem
jasne i jednoznaczne cele oraz zawierają wymogi w zakresie
kontroli oraz sprawozdań związanych z procedurami, które
mogą doprowadzić do podjęcia zmienionych lub dodatkowych
środków w przypadku, gdyby cele nie zostały osiągnięte lub
istniały niewielkie szanse ich osiągnięcia. Ze względu na
wymóg przejrzystości dobrowolne umowy powinny być
upublicznione oraz opublikowane przed ich wejściem w życie
w zakresie dopuszczonym przez stosowne przepisy dotyczące
poufności oraz powinny zachęcać zainteresowane strony do
wyrażenia opinii.
Art. 6 ust. 3
Państwa Członkowskie zapewniają istnienie wystarczających Pełna transpozycja
Art. 6, art. 8 i art. 103
zachęt, uczciwej konkurencji i jednakowych warunków działania
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
dla podmiotów rynkowych innych niż dystrybutorzy energii,
o swobodzie działalności
operatorzy systemu dystrybucji i przedsiębiorstwa prowadzące
gospodarczej.
detaliczną sprzedaż energii, takich jak ESCO, instalatorów,
doradców i konsultantów ds. energii, w celu zapewnienia
niezależnej oferty i realizacji usług energetycznych, audytów
energetycznych i środków poprawy efektywności energetycznej, o
których mowa w ust. 2 lit. a) pkt. (i) i (ii).
Art. 6 ust.4
Na mocy ust. 2 i 3 Państwa Członkowskie mogą obarczyć Nie wymaga transpozycji
odpowiedzialnością operatorów systemu dystrybucji wyłącznie, (przepis informacyjny)
jeżeli dzieje się to z poszanowaniem wymagań dotyczących
11
oddzielnej księgowości określonych w art. 19 ust. 3 dyrektywy
2003/54/WE i w art. 17 ust. 3 dyrektywy 2003/55/ WE.
Art. 6 ust.5
Stosowanie niniejszego artykułu pozostaje bez uszczerbku dla Nie wymaga transpozycji
odstępstw i zwolnień przyznanych na mocy dyrektyw 2003/54/WE (przepis informacyjny)
i 2003/55/WE.
Art. 7 ust. 1 i 1.Państwa Członkowskie zapewniają, by informacje o mechanizmach Pełna transpozycja
Art. 8 ust. 2, art. 10 ust. 3,
ust.2
służących efektywności energetycznej oraz ramach finansowych i
oraz art. 11 ust. 1 projektu
prawnych przyjętych w celu osiągnięcia krajowego celu
ustawy o efektywności
orientacyjnego w zakresie oszczędności energii były przejrzyste i
energetycznej.
szeroko dostępne odpowiednim uczestnikom rynku.
2.Państwa Członkowskie zapewniają podjęcie wzmożonych
wysiłków na rzecz promowania efektywności końcowego
wykorzystania energii. Ustanawiają one odpowiednie warunki i
bodźce dla podmiotów rynkowych do podniesienia poziomu
informacji i doradztwa dla odbiorców końcowych na temat
efektywności końcowego wykorzystania energii.
Art. 7 ust. 3
Komisja zapewnia wymianę i szerokie rozpowszechnianie Nie wymaga transpozycji
informacji o najlepszych praktykach w dziedzinie oszczędności (przepis dotyczy Komisji
energii w Państwach Członkowskich.
Europejskiej)
Art. 8
Mając na względzie osiągnięcie wysokiego poziomu kompetencji Pełna transpozycja
Art. 28, art. 29, art. 30,
technicznych, obiektywności i wiarygodności, Państwa
art. 31, art. 32 oraz art. 33
Członkowskie, o ile uznają to za konieczne, zapewnią dostępność
projektu ustawy o
odpowiednich systemów kwalifikacji, akredytacji lub certyfikacji
efektywności energetycznej.
dla dostawców usług energetycznych, audytów energetycznych
oraz środków poprawy efektywności energetycznej, o których
mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) pkt. (i) i (ii).
Art. 9 ust 1
Państwa Członkowskie uchylają lub zmieniają krajowe przepisy Nie wymaga transpozycji
ustawowe i wykonawcze, inne niż o charakterze wyłącznie (przepis informacyjny)
12
podatkowym,
niepotrzebnie
lub nieproporcjonalnie hamujące lub
ograniczające wykorzystanie instrumentów finansowych
dotyczących oszczędności energii na rynku usług energetycznych
lub innych środków poprawy efektywności energetycznej.
Art. 9 ust. 2
Państwa Członkowskie udostępniają wzory umów dotyczących Pełna transpozycja
Art. 12 ust. 2 pkt 2 projektu
wspomnianych instrumentów finansowych istniejącym i
ustawy o efektywności
potencjalnym odbiorcom usług energetycznych i innych środków
energetycznej.
poprawy efektywności energetycznej w sektorze publicznym i
prywatnym. Mogą one być wydawane przez te same organy lub
agencje, o których mowa w art. 4 ust. 4.
Art. 10 ust. 1
Państwa Członkowskie zapewniają usunięcie zachęt w taryfach w Pełna transpozycja
Art. 45 ust. 2 ustawy z dnia
zakresie przesyłu i dystrybucji energii, które niepotrzebnie
10 kwietnia 1997 roku -
zwiększają ilość dystrybuowanej lub przesyłanej energii. W tym
Prawo energetyczne.
względzie, zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektyw 2003/54/WE i
2003/55/WE, Państwa Członkowskie mogą nałożyć obowiązki
świadczenia usług publicznych związanych z efektywnością
energetyczną na przedsiębiorstwa działające w sektorach energii
elektrycznej i gazu.
Art. 10 ust. 2
Państwa Członkowskie mogą zagwarantować możliwość włączenia Nie wymaga transpozycji
do systemów i taryf elementów socjalnych pod warunkiem, że (przepis fakultatywny, nie
jakikolwiek negatywny wpływ tych elementów na system przekazu wprowadzono systemu
i dystrybucji energii będzie sprowadzony do niezbędnego minimum taryf socjalnych)
i że wpływ ten nie jest nieproporcjonalny do osiąganego celu
socjalnego.
Art. 11
1.Bez uszczerbku dla art. 87 i 88 Traktatu Państwa Członkowskie Pełna transpozycja
Art. 400, art. 400a pkt 21,
mogą utworzyć fundusz lub fundusze w celu subsydiowania
22, 24, 32, 34, 35, 38, 40, 41,
realizacji programów poprawy efektywności energetycznej i innych
42, art. 401 oraz art. 401c
13
środków poprawy efektywności energetycznej oraz promowania
ust. 5 ustawy z dnia 27
rozwoju rynku tych środków. rodki te obejmują promocję audytu
kwietnia 2001 r. - Prawo
energetycznego, instrumentów finansowych służących
ochrony środowiska;
oszczędnościom energetycznym i, w stosownych przypadkach,
Art. 2 pkt 2, 7 i 8, art. 3,
ulepszonego dokonywania pomiarów przy pomocy liczników oraz
art. 5, art. 23, art. 24 i art. 25
rachunków za energię zawierających zrozumiałe informacje.
ustawy z dnia 21 listopada
Fundusze te są także ukierunkowane na sektory użytkowników
2008 r. o wspieraniu
końcowych o wyższych kosztach transakcji i wyższym ryzyku.
termomodernizacji
2.Fundusze te, jeśli zostaną utworzone, mogą udzielać dotacji,
i remontów
pożyczek, gwarancji finansowych lub innych rodzajów
finansowania związanych z zagwarantowaniem rezultatów.
3.Fundusze są dostępne dla wszystkich dostawców środków poprawy
efektywności energetycznej, takich jak ESCO, niezależni doradcy
ds. energii, dystrybutorzy energii, operatorzy systemu dystrybucji,
przedsiębiorstwa prowadzące detaliczną sprzedaż energii i
instalatorzy sprzętu. Państwa Członkowskie mogą zadecydować o
udostępnieniu funduszy wszystkim odbiorcom końcowym.
Przetargi lub równoważne środki, które zapewniają całkowitą
przejrzystość, są przeprowadzane przy pełnym poszanowaniu
mających zastosowanie przepisów dotyczących zamówień
publicznych, przy czym należy także zagwarantować, że fundusze
będą działały jako uzupełnienie, a nie konkurencja wobec
finansowanych komercyjnie środków poprawy efektywności
energetycznej.
Art. 12
1.Państwa Członkowskie zapewniają dostępność dla odbiorców Pełna transpozycja
Art. 28, art. 29, art. 30,
ust. 1, ust. 2
końcowych, w tym niewielkich odbiorców w gospodarstwach
art. 31, art. 32 oraz art. 33
domowych, odbiorców komercyjnych oraz małych i średnich
projektu ustawy o
odbiorców przemysłowych, efektywnych, wysokiej jakości
efektywności energetycznej.
programów audytu energetycznego, które służą określeniu
potencjalnych środków poprawy efektywności energetycznej i są
przeprowadzane w sposób niezależny.
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3514-I
› Pobierz plik
-
druk-3514-II
› Pobierz plik
-
3514-001
› Pobierz plik