eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

Rządowy projekt ustawy o efektywności energetycznej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3514
  • Data wpłynięcia: 2010-10-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o efektywności energetycznej
  • data uchwalenia: 2011-04-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 94, poz. 551

druk-3514-II


o efektywności
energetycznej.

Art. 3 lit. i
"przedsiębiorstwo usług energetycznych";
Nie wymaga transpozycji


(nie występuje w przepisie,
który należy transponować)

Art. 3 lit. j
"umowa o poprawę efektywności energetycznej";
Nie wymaga transpozycji


(nie występuje w przepisie,
który należy transponować)

Art. 3 lit. k
"umowa finansowania przez stronę trzecią";
Nie wymaga transpozycji


(nie występuje w przepisie,
który należy transponować)

Art. 3 lit. l
"audyt energetyczny";
Pełna transpozycja
Art. 3 pkt 7 projektu ustawy

o efektywności
energetycznej.

Art. 3 lit. m
"instrumenty finansowe służące oszczędnościom energii";
Nie wymaga transpozycji


(wprowadzony do dyrektywy
ze względu na technikę
legislacyjną)

Art. 3 lit. n
"odbiorca końcowy";
Pełna transpozycja
Art. 3 pkt 13a ustawy z dnia

10 kwietnia 1997 roku -
Prawo energetyczne.

Art. 3 lit. o
"dystrybutor energii";
Pełna transpozycja
Art. 3 pkt 5 i pkt 12 ustawy z

dnia 10 kwietnia 1997 roku -
Prawo energetyczne.

Art. 3 lit. p
"operator systemu dystrybucji";
Pełna transpozycja
Art. 3 pkt 25 ustawy z dnia

10 kwietnia 1997 roku -
Prawo energetyczne.

Art. 3 lit. q
"przedsiębiorstwo prowadzące detaliczną sprzedaż energii";
Pełna transpozycja
Art. 3 pkt 6, pkt 6a i pkt 12

ustawy z dnia 10 kwietnia

5
1997 roku - Prawo
energetyczne.


Art. 3 lit. r
"mały dystrybutor, mały operator systemu dystrybucji oraz małe Nie wymaga transpozycji

przedsiębiorstwo prowadzące detaliczną sprzedaż energii"
(nie występuje w przepisie,

który należy transponować)

Art. 3 lit. s
"białe certyfikaty"
Pełna transpozycja
Art. 21 projektu ustawy o
efektywności energetycznej.


Art. 4 ust. 1
Państwa Członkowskie przyjmują i dążą do osiągnięcia krajowego Pełna transpozycja
Art. 4, art. 5 ust 1 oraz art. 6
celu indykatywnego w zakresie oszczędności energii w wysokości
projektu ustawy o
9 % w dziewiątym roku stosowania niniejszej dyrektywy, który
efektywności energetycznej.
realizują za pomocą usług energetycznych i innych środków
poprawy efektywności energetycznej. Państwa Członkowskie
podejmują efektywne kosztowo, wykonalne i rozsądne środki
służące osiągnięciu tego celu.
Krajowy cel indykatywny w zakresie oszczędności energii ustala
się i oblicza zgodnie z przepisami i metodologią, które są określone
w załączniku I. Do celów porównania oszczędności energii oraz
sprowadzenia do porównywalnych jednostek stosuje się
współczynniki określone w załączniku II, o ile nie jest uzasadnione
zastosowanie innych współczynników. Przykłady kwalifikujących
się środków poprawy efektywności energetycznej zamieszczono w
załączniku III. Ogólne zasady pomiarów i weryfikacji oszczędności
energii określono w załączniku IV. Krajowe oszczędności energii w
odniesieniu do indykatywnych krajowych celów w zakresie
oszczędności energii mierzone będą począwszy od dnia 1 stycznia
2008 r.


Art. 4 ust. 2
Do celów pierwszego planu działania dotyczącego efektywności Pełna transpozycja
Krajowy plan działań

energetycznej (EEAP), który ma zostać przedstawiony zgodnie z
dotyczący efektywności

6
art. 14, każde Państwo Członkowskie określa pośredni krajowy cel
energetycznej (przyjęty
indykatywny w zakresie oszczędności energii na trzeci rok
przez KERM w dniu 31 lipca
stosowania niniejszej dyrektywy, a także dokonuje przeglądu
2007 r.).
swych strategii w zakresie realizacji celów pośrednich i ogólnych.
Ten cel pośredni musi być realistyczny i zgodny z ogólnym
krajowym celem indykatywnym w zakresie oszczędności energii, o
którym mowa w ust. 1.
Komisja wydaje opinię na temat, czy pośredni krajowy cel
indykatywny jest realistyczny i zgodny z celem ogólnym.


Art. 4 ust. 3
Każde Państwo Członkowskie opracowuje programy i środki w Pełna transpozycja
Art. 6 i art. 10 projektu ustawy
zakresie poprawy efektywności energetycznej.
o efektywności energetycznej;

Art. 22 ustawy z dnia 17 lipca
2009 r. o systemie zarządzania
emisjami gazów cieplarnianych
i innych substancji;

Rozporządzenie Rady
Ministrów z dnia 20
października 2009 r. w sprawie
rodzajów programów i
projektów przeznaczonych do
realizacji w ramach Krajowego
systemu zielonych inwestycji.

Art. 4 ust. 4
Państwa Członkowskie wyznaczą jeden lub kilka nowych albo Pełna transpozycja
Art. 7, art. 8 oraz art. 9
istniejących organów lub agencji, którym powierzona zostanie
projektu ustawy o
ogólna kontrola i odpowiedzialność za nadzorowanie ram
efektywności energetycznej.
ustanowionych w związku z celem, o którym mowa w ust. 1.
Podmioty te weryfikują oszczędności uzyskane dzięki usługom
energetycznym i innym środkom poprawy efektywności
energetycznej, w tym istniejącym krajowym środkom służącym
poprawie efektywności energetycznej, a także informują o

7
wynikach.


Art. 4 ust. 5
Po dokonaniu korekty i sporządzeniu sprawozdania po pierwszych Nie wymaga transpozycji

trzech latach stosowania niniejszej dyrektywy, Komisja bada (przepis dotyczy Komisji
zasadność przedstawienia projektu dyrektywy mającej na celu Europejskiej)
dalszy rozwój podejścia rynkowego do poprawy efektywności
energetycznej przy wykorzystaniu "białych certyfikatów".


Art. 5 ust. 1
Państwa Członkowskie zapewniają, by sektor publiczny odgrywał Pełna transpozycja
Art. 10, art. 11 oraz art. 12

wzorcową rolę w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą. W tym
projektu ustawy o
celu Państwa Członkowskie efektywnie informują w stosowanych
efektywności energetycznej;
przypadkach obywateli oraz przedsiębiorstwa o wzorcowej roli i

działaniach sektora publicznego.

Państwa Członkowskie zapewniają stosowanie przez sektor
publiczny środków poprawy efektywności energetycznej, skupiając
się na opłacalnych ekonomicznie środkach, które generują
największe oszczędności energii w najkrótszym czasie. rodki te są
stosowane na odpowiednim szczeblu krajowym, regionalnym lub
lokalnym i mogą opierać się na inicjatywach legislacyjnych,
dobrowolnych umowach, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. b), lub
innych przedsięwzięciach przynoszących równoważne wyniki. Bez
uszczerbku dla przepisów krajowych i wspólnotowych dotyczącego
zamówień publicznych:
– należy stosować co najmniej dwa środki z wykazu zawartego w
załączniku VI,
– Państwa Członkowskie, w celu ułatwienia tego procesu,
publikują wytyczne dotyczące efektywności energetycznej i
oszczędności energii mogące posłużyć za kryteria oceny w przy
udzielaniu zamówień publicznych.
Państwa Członkowskie ułatwiają i umożliwiają wymianę
najlepszych praktyk pomiędzy podmiotami sektora publicznego, na

8
przykład w zakresie praktyk udzielania zamówień publicznych
uwzględniających kwestię efektywności energetycznej, zarówno na
szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym; w tym celu
organizacja, o której mowa w ust. 2, współpracuje z Komisją w
zakresie wymiany najlepszych praktyk, o której mowa w art. 7
ust. 3.


Art. 5 ust. 2
Państwa Członkowskie wyznaczają jedną lub kilka nowych lub Pełna transpozycja
Art. 8 i art. 12 projektu
istniejących organizacji jako podmioty odpowiedzialne w zakresie
ustawy o efektywności
administrowania, kierowania i wykonania zadań w zakresie
energetycznej.
uwzględnienia wymogów poprawy efektywności energetycznej
określonych w ust. 1. Mogą to być te same organy lub agencje, o
których mowa w art. 4 ust. 4.


Art. 6 ust. 1
Państwa Członkowskie gwarantują, że dystrybutorzy energii, Pełna transpozycja
Art. 4, art. 30 ustawy z dnia
operatorzy systemu dystrybucji lub przedsiębiorstwa prowadzące
29 czerwca 1995 r. o
detaliczną sprzedaż energii:
statystyce publicznej;
a) przedstawiają na żądanie, nie częściej niż raz w roku,

zagregowane dane statystyczne dotyczące ich odbiorców
§ 1 pkt 50 – 53
końcowych wyznaczonym organom lub agencjom, o których
rozporządzenia Prezesa Rady
mowa w art. 4 ust. 4, lub innemu wyznaczonemu podmiotowi,
Ministrów z dnia 28 kwietnia
z zastrzeżeniem, że podmioty te przekazują otrzymane dane
2010 r. w sprawie określenia
jednostkom nadrzędnym. Dane te muszą być wystarczające w
wzorów formularzy
celu właściwego sformułowania i wdrożenia programów
sprawozdawczych, objaśnień
poprawy efektywności energetycznej oraz w celu wspierania i
co do sposobu ich
monitorowania usług energetycznych oraz innych środków
wypełniania oraz wzorów
poprawy efektywności energetycznej. Informacje te mogą
kwestionariuszy i ankiet
zawierać wcześniejsze dane i muszą zawierać bieżące
statystycznych stosowanych
informacje dotyczące zużycia energii przez klientów
w badaniach statystycznych
końcowych, w tym, w odpowiednich przypadkach, profili
ustalonych w programie
obciążenia, segmentacji klientów oraz lokalizacji klientów,
badań statystycznych

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: