Poselski projekt ustawy o sieci szpitali
- określenie zasad tworzenia sieci szpitali, wymagań jakie muszą spełniać szpitale włączone do sieci szpitali, szczególnych warunków funkcjonowania oraz zasad finansowania szpitali włączonych do sieci szpitali, zasad monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitali oraz monitorowania i oceny jakości świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach włączonych do sieci szpitali, zasad i zakresu sprawowania nadzoru i kontroli nad tworzeniem i funkcjonowaniem sieci szpitali;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3492
- Data wpłynięcia: 2010-09-28
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 77 dn. 29-10-2010
3492
2.2. Przekazanie czę ci kompetencji decyzyjnych w sprawach zwi zanych
z tworzeniem i zarz dzaniem sieci szpitali na szczebel lokalny (marsza-
łek województwa).
2.3. Wzmocnienie kontroli podmiotów tworz cych nad szpitalami – wprowa-
dzenie systemu monitoruj cego kondycję finansow szpitali w sieci.
2.4. Zwiększenie skuteczno ci mechanizmów zarz dzania i nadzoru wła ci-
cielskiego przez zdefiniowanie odpowiedzialno ci kierownika placówki
i organu tworz cego za sprawne zarz dzanie, tj. sytuację ekonomiczno-
finansow szpitala.
2.5. Wprowadzenie poziomów referencyjnych oddziałów.
3.
Stymulowanie procesów infrastrukturalnych:
3.1. Stymulowanie konsolidacji infrastruktury szpitalnej i procesów/funkcji za-
rz dzania (jednostki o znaczeniu lokalnym).
3.2. Rozwój infrastruktury w opiece długoterminowej.
4.
Usprawnienie mechanizmu kontraktowania wiadczeń zdrowotnych:
4.1. Dostosowanie mechanizmu finansowania wiadczeń zdrowotnych do poli-
tyki inwestycyjnej i planów rozmieszczenia zasobów (regionalne plany
opieki szpitalnej).
5.
Usprawnienie systemu zarz dzania jako ci w ochronie zdrowia:
5.1. Promowanie wprowadzania w szpitalach wł czonych do sieci wewnętrz-
nych systemów zarz dzania jako ci , a następnie systematycznego ich
usprawniania („rating system”/wysoko ć kontraktowania wiadczeń zdro-
wotnych).
5.2. Wprowadzanie zewnętrznego modelu oceny jako ci (CMJ).
5.3. Zwiększenie znaczenia akredytacji (m.in. przez bod ce finansowe).
6.
Stopniowe zmniejszanie zadłużenia w sektorze ochrony zdrowia:
50
6.1. Wprowadzenie narzędzi do monitorowania i oceny kondycji finansowej
szpitali w sieci.
6.2. Uwzględnienie w polityce kontraktowania wiadczeń zdrowotnych przez
NFZ wyników z oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej osi ganych przez
szpitale w sieci.
6.3. Możliwo ć finansowania lub dofinansowania ze rodków publicznych na-
kładów inwestycyjnych koniecznych do poniesienia przez szpital w sieci
w zwi zku z realizacj zadań wynikaj cych z regionalnego planu opieki
szpitalnej, w którym dany szpital został uwzględniony.
Ustawa reguluje następuj ce kwestie:
1. zasady tworzenia sieci szpitali,
2. zasady tworzenia regionalnych planów opieki szpitalnej,
3. szczególne warunki funkcjonowania oraz zasady finansowania szpitali wł -
czonych do sieci,
4. zasady monitorowania i oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej szpitali
i jako ci wiadczeń opieki zdrowotnej w szpitalach wł czonych do sieci szpi-
tali,
5. nadzoru i kontroli nad tworzeniem i funkcjonowaniem sieci szpitali.
Zasady tworzenia sieci szpitali
Uwzględniaj c konstytucyjn zasadę równo ci wszystkich podmiotów, do sieci
może być wł czony każdy szpital, którego działalno ć jest niezbędna do za-
pewnienia optymalnej liczby łóżek okre lonych dla poszczególnych woje-
wództw.
Decyzję o wł czeniu szpitala do sieci podejmuje Minister Zdrowia, na wniosek
kierownika szpitala za zgod podmiotu tworz cego szpital albo podmiotu two-
rz cego szpital, składany za po rednictwem wła ciwego marszałka wojewódz-
twa. Decyzja jest podejmowana po uzyskaniu opinii wła ciwego marszałka wo-
jewództwa, który konsultuje się w tym zakresie z Wojewódzk Komisj do
51
Spraw Szpitali oraz opinii Krajowej Rady do Spraw Szpitali. W decyzji o wł -
czeniu szpitala do sieci okre lany jest poziom referencyjny dla poszczególnych
oddziałów.
W przypadku szpitali, dla których podmiotem tworz cym jest Minister Obrony
Narodowej albo Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek o wł -
czenie do sieci szpitala składany jest przez kierownika szpitala za zgod pod-
miotu tworz cego (odpowiedniego ministra) lub przez odpowiedniego ministra
bezpo rednio do Ministra Zdrowia. W stosunku do tych szpitali decyzję o wł -
czeniu do sieci szpitali wydaje Minister Zdrowia odpowiednio w porozumieniu
z Ministrem Obrony Narodowej albo Ministrem Spraw Wewnętrznych i Admini-
stracji.
Projekt ustawy wyróżnia trzy poziomy referencyjne: podstawowy, rozszerzony
i wysokospecjalistyczny. Poziom referencyjny dla poszczególnych oddziałów
ustalany będzie na podstawie informacji wynikaj cych z wniosku o wł czenie
szpitala do sieci oraz zał czników do wniosku. Marszałek województwa wyraża-
j c opinię w przedmiocie wł czenia szpitala do sieci przedstawiać będzie jed-
nocze nie propozycję wł czenia oddziałów do poszczególnych poziomów refe-
rencyjnych. W przypadku szpitali dla których podmiotem tworz cym jest Mini-
ster Obrony Narodowej b d Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
okre lanie poziomu referencyjno ci oddziałów tych szpitali następuje na pod-
stawie porozumienia odpowiedniego ministra z Ministrem Zdrowia. Kwalifikacji
oddziałów szpitala do poziomów referencyjnych dokonuje się w decyzji
o wł czeniu szpitala do sieci szpitali.
Opinia sporz dzana przez Krajow Radę do Spraw Szpitali w sprawie wł cze-
nia szpitala do sieci i kwalifikacji oddziałów do poziomów referencyjnych spo-
rz dzana jest na podstawie opinii marszałka województwa, na podstawie da-
nych zawartych we wniosku oraz innych dokumentów i informacji udostępnio-
nych przez kierownika szpitala lub podmiot tworz cy ten szpital.
Minister Zdrowia może odmówić wł czenia szpitala do sieci szpitali, jeżeli na
podstawie przedłożonych dokumentów uzna, że działalno ć szpitala nie jest
niezbędna do zapewnienia optymalnej liczby łóżek szpitalnych. W przypadku
szpitali, dla których podmiotem tworz cym jest Minister Obrony Narodowej albo
52
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Minister Zdrowia może odmówić
wł czenia takiego szpitala do sieci szpitali jedynie w porozumieniu z odpowied-
nim ministrem.
Projekt ustawy reguluje także zasady wył czenia szpitala z sieci szpitali. Wył -
czenia dokonuje Minister Zdrowia w formie decyzji z własnej inicjatywy, na
wniosek marszałka województwa, Krajowej Rady do Spraw Szpitali lub w poro-
zumieniu odpowiednio z Ministrem Obrony Narodowej albo Ministrem Spraw
Wewnętrznych i Administracji – w przypadku szpitali utworzonych przez tych
ministrów. Minister Zdrowia podejmuje decyzję o wył czeniu szpitala z sieci,
jeżeli stwierdzi, że działalno ć szpitala nie ma istotnego znaczenia dla zapew-
nienia optymalnej liczby łóżek, a także gdy:
– w wyniku oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej, szpital wł czony do sieci
uzyska mniej niż 15 punktów,
– w wyniku oceny jako ciowej szpital wł czony do sieci uzyska mniej niż 100
punktów,
– szpital
wł czony do sieci, podlegaj cy kontroli, nie wykona lub nienależycie
wykona zalecenia pokontrolne a marszałek województwa albo Minister
Obrony Narodowej albo Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyda
negatywn opinię co do zasadno ci dalszego funkcjonowania szpitala w
sieci.
Wył czenie szpitala z sieci, niezależnie od podstawy wydania decyzji o wył -
czeniu przez Ministra Zdrowia, nie wyklucza możliwo ci jego dalszego działa-
nia. Szpital ten może zostać przekształcony w zakład opieki długoterminowej
i uzyskać rodki z budżetu państwa na pokrycie kosztów szkoleń i przekwalifi-
kowania kadry medycznej. Może też zmieniaj c odpowiednio strukturę organi-
zacyjn poł czyć się z innym szpitalem. Inn możliwo ć stanowi funkcjonowa-
nie poza sieci przy niższym poziomie kontraktowania z NFZ. Za ostateczne
rozwi zanie należy traktować likwidację takiego zakładu.
Na potrzeby utworzenia sieci szpitali Minister Zdrowia okre li optymaln liczbę
łóżek dla poszczególnych województw w szczególno ci w następuj cych spe-
cjalno ciach lekarskich: anestezjologii i intensywnej terapii, chorób wewnętrz-
53
nych, gastrologii, hematologii, kardiologii, nefrologii, dermatologii, neurologii,
onkologii, gru licy i chorób płuc, reumatologii, rehabilitacji, chorób zaka nych,
pediatrii, geriatrii, ginekologii-położnictwa, chirurgii ogólnej, chirurgii dla dzieci,
kardiochirurgii, neurochirurgii, urazowo-ortopedycznej, okulistyki, otolaryngolo-
gii, urologii i psychiatrii. Zastosowane nazewnictwo jest konsekwencj nazew-
nictwa użytego w rozporz dzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16 lipca 2004 r. w
sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki
zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania (Dz. U. Nr 170, poz.
1797, z pó n. zm.).
Odrębnie uregulowana zostanie opieka psychiatryczna. Wyodrębnienie to wyni-
ka ze specyfiki tej dziedziny medycyny i konieczno ci zapewnienia systemowe-
go podej cia do rozwoju opieki psychiatrycznej w Polsce. Wła ciwy rozwój
opieki szpitalnej powinien polegać na tworzeniu sieci oddziałów psychiatrycz-
nych w szpitalach ogólnych przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby dużych
szpitali psychiatrycznych przez przekształcenie ich łóżek w placówki wyspecja-
lizowane (m.in. rehabilitacyjne i opiekuńcze). Mimo trwaj cego procesu zmniej-
szania dużych szpitali psychiatrycznych oraz tworzenia wielu nowych oddziałów
psychiatrycznych koncentracja łóżek w szpitalach psychiatrycznych nadal jest
nadmierna i wynosi ponad 60%.
Zasady tworzenia regionalnych planów opieki szpitalnej
W celu okre lenia kierunków rozwoju opieki szpitalnej, wynikaj cych ze zmian
demograficznych i epidemiologicznych, maj c na celu zabezpieczenie potrzeb
zdrowotnych osób uprawnionych do wiadczeń opieki szpitalnej oraz zapew-
nienie należytej dostępno ci do wiadczeń o odpowiedniej jako ci tworzy się
regionalne plany opieki szpitalnej. Plany opieki szpitalnej obejmuj wszystkie
szpitale wł czone do sieci i zawieraj :
– charakterystykę województwa,
– charakterystykę szpitali w województwie,
– charakterystykę szpitali objętych planem,
– planowan liczbę łóżek w szpitalach objętych planem,
54
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3492 › Pobierz plik