Rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej
Rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3489
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o działalności leczniczej
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 112, poz. 654
3489-001
4. Pielęgniarka, o której mowa w § 4, niezwłocznie przekazuje kartę zgonu
wystawioną przez lekarza do kancelarii podmiotu.
§ 4. 1. Po stwierdzeniu zgonu przez lekarza, o którym mowa w § 2, pielęgniarka
wypełnia kartę skierowania zwłok do chłodni oraz zakłada na przegub dłoni albo stopy
osoby zmarłej identyfikator wykonany z tasiemki, płótna lub tworzywa sztucznego, po
czym zwłoki wraz z tą kartą oraz identyfikatorem są przewożone do chłodni.
2. Karta skierowania zwłok do chłodni zawiera:
1) imię i nazwisko osoby zmarłej;
2) PESEL osoby zmarłej, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer
dokumentu stwierdzającego tożsamość;
3) datę i godzinę zgonu;
4) godzinę przyjęcia zwłok osoby zmarłej do chłodni;
5) imię, nazwisko i podpis pielęgniarki wypełniającej kartę.
3. Identyfikator, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko osoby zmarłej;
2) PESEL osoby zmarłej, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer
dokumentu stwierdzającego tożsamość;
3) datę i godzinę zgonu.
4. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie tożsamości osoby zmarłej, w karcie skierowania
do chłodni oraz na identyfikatorze, o których mowa w ust. 1, dokonuje się oznaczenia
"NN" z podaniem przyczyny i okoliczności uniemożliwiających ustalenie tożsamości.
5. Zwłoki osoby zmarłej przewożone są do chłodni nie wcześniej niż po upływie
dwóch godzin od czasu zgonu, wskazanego w dokumentacji medycznej.
6. W okresie pomiędzy stwierdzeniem zgonu a przewiezieniem do chłodni zwłoki
osoby zmarłej są przechowywane w specjalnie przeznaczonym do tego celu
pomieszczeniu, a w razie jego braku - w innym chłodnym miejscu, z zachowaniem
godności należnej zmarłemu.
§ 5. 1. Czynności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia…. o
działalności leczniczej wykonuje osoba wskazana w regulaminie organizacyjnym
2
podmiotu.
§ 6. W razie zgonu na chorobę zakaźną zastosowanie mają przepisy w sprawie
postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi.
§ 7.
W razie zgonu osoby w czasie odbywania kary pozbawienia wolności,
zastosowanie mają przepisy w sprawie sposobu postępowania ze zwłokami osób
zmarłych w czasie odbywania kary pozbawienia wolności.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia2).
Minister Zdrowia
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 31 października
2006 r. w sprawie postępowania ze zwłokami osób zmarłych w szpitalu (Dz. U. Nr 206, poz.1503), które
utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 206 ustawy z dnia ….
o działalności leczniczej (Dz. U. Nr …, poz. …).
3
Uzasadnienie
Ustawa z dnia ….. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr …, poz. …) przewiduje w
art. 25 ust. 7 upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego do spraw zdrowia do
wydania rozporządzenia regulującego sposób postępowania podmiotu leczniczego
wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia
zdrowotne w razie śmierci pacjenta. Przy wydawaniu tego aktu minister winien
uwzględnić konieczność poszanowania godności należnej zmarłemu.
Niniejszy projekt zastępuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31
października 2006 r. w sprawie postępowania ze zwłokami osób zmarłych w szpitalu
(Dz. U. Nr 206, poz.1503). W stosunku do poprzedniej regulacji zawężona została
zawartość merytoryczna. Jest to związane z faktem, iż ustawa o działalności leczniczej
zawiera część przepisów znajdujących się poprzednio w rozporządzeniu. W regulacji
ustawowej zamieszczone zostały obowiązki w zakresie przygotowania zwłok do
pochówku oraz ich przechowywania, w tym odpłatności. Ponadto dostosowane zostały
określenia podmiotów, na których ciążą obowiązki w związku ze śmiercią pacjenta, do
terminologii wynikającej z ustawy z dnia…o działalności leczniczej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z
2009 r. Nr 42, poz. 337), zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1) Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Rozporządzenie będzie oddziaływało na podmioty lecznicze wykonujące działalność
leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne i ich
pracowników.
2) Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom: Naczelnej Radzie
Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej,
Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu
Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność
80”, Forum Związków Zawodowych, Unii Metropolii Polskich, Unii Uzdrowisk Polskich,
Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich, Związkowi Gmin Wiejskich RP,
Unii Miasteczek Polskich, Związkowi Pracodawców, Konwentowi Marszałków RP,
Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr
42, poz. 337), zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
3) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
5
4) Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Zaproponowana zmiana rozporządzenia nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7) Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Zaproponowana zmiana rozporządzenia będzie miała wpływ na zdrowie ludzi.
8) Ocena zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej
25-10-dg
6
wystawioną przez lekarza do kancelarii podmiotu.
§ 4. 1. Po stwierdzeniu zgonu przez lekarza, o którym mowa w § 2, pielęgniarka
wypełnia kartę skierowania zwłok do chłodni oraz zakłada na przegub dłoni albo stopy
osoby zmarłej identyfikator wykonany z tasiemki, płótna lub tworzywa sztucznego, po
czym zwłoki wraz z tą kartą oraz identyfikatorem są przewożone do chłodni.
2. Karta skierowania zwłok do chłodni zawiera:
1) imię i nazwisko osoby zmarłej;
2) PESEL osoby zmarłej, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer
dokumentu stwierdzającego tożsamość;
3) datę i godzinę zgonu;
4) godzinę przyjęcia zwłok osoby zmarłej do chłodni;
5) imię, nazwisko i podpis pielęgniarki wypełniającej kartę.
3. Identyfikator, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko osoby zmarłej;
2) PESEL osoby zmarłej, a w przypadku braku numeru PESEL - serię i numer
dokumentu stwierdzającego tożsamość;
3) datę i godzinę zgonu.
4. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie tożsamości osoby zmarłej, w karcie skierowania
do chłodni oraz na identyfikatorze, o których mowa w ust. 1, dokonuje się oznaczenia
"NN" z podaniem przyczyny i okoliczności uniemożliwiających ustalenie tożsamości.
5. Zwłoki osoby zmarłej przewożone są do chłodni nie wcześniej niż po upływie
dwóch godzin od czasu zgonu, wskazanego w dokumentacji medycznej.
6. W okresie pomiędzy stwierdzeniem zgonu a przewiezieniem do chłodni zwłoki
osoby zmarłej są przechowywane w specjalnie przeznaczonym do tego celu
pomieszczeniu, a w razie jego braku - w innym chłodnym miejscu, z zachowaniem
godności należnej zmarłemu.
§ 5. 1. Czynności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia…. o
działalności leczniczej wykonuje osoba wskazana w regulaminie organizacyjnym
2
podmiotu.
§ 6. W razie zgonu na chorobę zakaźną zastosowanie mają przepisy w sprawie
postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi.
§ 7.
W razie zgonu osoby w czasie odbywania kary pozbawienia wolności,
zastosowanie mają przepisy w sprawie sposobu postępowania ze zwłokami osób
zmarłych w czasie odbywania kary pozbawienia wolności.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia2).
Minister Zdrowia
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 31 października
2006 r. w sprawie postępowania ze zwłokami osób zmarłych w szpitalu (Dz. U. Nr 206, poz.1503), które
utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 206 ustawy z dnia ….
o działalności leczniczej (Dz. U. Nr …, poz. …).
3
Uzasadnienie
Ustawa z dnia ….. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr …, poz. …) przewiduje w
art. 25 ust. 7 upoważnienie ustawowe dla ministra właściwego do spraw zdrowia do
wydania rozporządzenia regulującego sposób postępowania podmiotu leczniczego
wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia
zdrowotne w razie śmierci pacjenta. Przy wydawaniu tego aktu minister winien
uwzględnić konieczność poszanowania godności należnej zmarłemu.
Niniejszy projekt zastępuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31
października 2006 r. w sprawie postępowania ze zwłokami osób zmarłych w szpitalu
(Dz. U. Nr 206, poz.1503). W stosunku do poprzedniej regulacji zawężona została
zawartość merytoryczna. Jest to związane z faktem, iż ustawa o działalności leczniczej
zawiera część przepisów znajdujących się poprzednio w rozporządzeniu. W regulacji
ustawowej zamieszczone zostały obowiązki w zakresie przygotowania zwłok do
pochówku oraz ich przechowywania, w tym odpłatności. Ponadto dostosowane zostały
określenia podmiotów, na których ciążą obowiązki w związku ze śmiercią pacjenta, do
terminologii wynikającej z ustawy z dnia…o działalności leczniczej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z
2009 r. Nr 42, poz. 337), zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu
Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1) Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Rozporządzenie będzie oddziaływało na podmioty lecznicze wykonujące działalność
leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne i ich
pracowników.
2) Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom: Naczelnej Radzie
Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej,
Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu
Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność
80”, Forum Związków Zawodowych, Unii Metropolii Polskich, Unii Uzdrowisk Polskich,
Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich, Związkowi Gmin Wiejskich RP,
Unii Miasteczek Polskich, Związkowi Pracodawców, Konwentowi Marszałków RP,
Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr
42, poz. 337), zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
3) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
5
4) Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Zaproponowana zmiana rozporządzenia nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7) Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Zaproponowana zmiana rozporządzenia będzie miała wpływ na zdrowie ludzi.
8) Ocena zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej
25-10-dg
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3489 › Pobierz plik
- 3489-001 › Pobierz plik